Varoitus, älkää ikinä ryhtykö henkilökohtaisen avustajan työhön
Siinä työssä saa todella olla sylkykuppina ja kaikkien haukuttavana. Kun avustettavalla menee elämä vituilleen, sinä olet siinä hyvin hollilla ja sinua voi syyttää kaikesta. Kiitosta on turha odottaa mistään.
Kommentit (690)
Onko teidän työsuhde kuukausipalkkainen?
"Jos mä joudun avustajaksi niin otan mukaan 2 pesuvatia ja laitan niihin vedet ja nostan ruokapöydän ääreen ja avustettava tiskaa itse."
Juu, teepä se. Sen jälkeen kuivaat 2 pesuvadillista vettä lattioilta, vaihdat kastuneet vaatteesi ja avustettavan kastuneet vaatteet, ja lopuksi tiskaat kiltisti ja asiallisesti.
T. Vaikeasti kehitysvammaisen äiti
ps. tuolla aseteella kannattanee harkita jotain muuta alaa...
"Onko teidän työsuhde kuukausipalkkainen?"
Yleensä ovat tuntipalkkaisia töitä, mutta hyville liksoille pääsee työvuorolisien vuoksi, jos ei nirsoile työvuorojen kanssa.
Itse en ymmärrä, miksi hakeudutaan avustajaksi työnantajamallilla, kun voi hakeutua palveluntuottajan palvelukseen, jolloin avustettava ei ole esimies. Vammainen henkilö voi valita palvelusetelin, jolloin työnantajavelvollisuudet hoitaa yksityinen palveluntuottaja. Tämä on kaikkien edun mukaista.
Vierailija kirjoitti:
"Jos mä joudun avustajaksi niin otan mukaan 2 pesuvatia ja laitan niihin vedet ja nostan ruokapöydän ääreen ja avustettava tiskaa itse."
Juu, teepä se. Sen jälkeen kuivaat 2 pesuvadillista vettä lattioilta, vaihdat kastuneet vaatteesi ja avustettavan kastuneet vaatteet, ja lopuksi tiskaat kiltisti ja asiallisesti.
Ongelma on usein siinä että avustajan apu on myönnetty vapaa-ajan käyttöön ei kodinhoitoon. Eli he eivät käytännössä usein ole palkattuja kodinhoitajiksi. Mutta silti heillä yritetään teettää näitä töitä.
"Ongelma on usein siinä että avustajan apu on myönnetty vapaa-ajan käyttöön ei kodinhoitoon. Eli he eivät käytännössä usein ole palkattuja kodinhoitajiksi. Mutta silti heillä yritetään teettää näitä töitä."
Meillä on ainakin erikseen päätökset vapaa-aikaan ja kotiin. Miten ajattelin esim. vaikeasti kehitysvammaisen pärjäävän ilman kotiin myönnettyä apua? Oikeasti neliraajahalvaantuneitakin asuu yksin avustajien avulla. Kyllä apua myönnetään myös kotiin ja kotitöihin, joihin mm. tiskaaminen kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
"Ongelma on usein siinä että avustajan apu on myönnetty vapaa-ajan käyttöön ei kodinhoitoon. Eli he eivät käytännössä usein ole palkattuja kodinhoitajiksi. Mutta silti heillä yritetään teettää näitä töitä."
Meillä on ainakin erikseen päätökset vapaa-aikaan ja kotiin. Miten ajattelin esim. vaikeasti kehitysvammaisen pärjäävän ilman kotiin myönnettyä apua? Oikeasti neliraajahalvaantuneitakin asuu yksin avustajien avulla. Kyllä apua myönnetään myös kotiin ja kotitöihin, joihin mm. tiskaaminen kuuluu.
Toki avustajan palveluksia myönnetään kodissa avustamiseen. Mutta kun olin itse vielä avustajana tällaista väärinkäyttöä alkoi ilmentymään. Oli ikävää kun ei päässyt tekemään työtä mihin palkattu. Lopulta vammaispalvelu siihen usein puuttui kun mainitsin heille asiasta.
Hankalahan se on ryhtyä muille semmoiseksi minkä haluaisi itselleen
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi näiden avustettavien muistaa, että kun hyvinvointiyhteiskuntaa ajetaan alas niin heidänkin asemansa tulee heikentymään. Kiitollisuus siitä, että joku ylipäätään tekee työtä heidän avustamisekseen ei olisi lainkaan pahitteeksi.
Ihmetyttää se, että on avustettavia, joille ollaan yhteiskunnan rahoilla palvelijoita ja heillä on varaa valittaa joka asiasta kun samaan aikaan meillä vanhukset ovat kotonaan märissä vaipoissa.
Jos saa aina kaiken tuen yhteiskunnalta, tulisi miettiä kuinka paljon on varaa vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeasti kehitysvammaiset asuu ryhmäkodissa. Ei ne tiskaa.
Hoidin aikoinaan avustajana naista joka painoi 200 kg.Oli lihasrappeumaa ja mt-ongelmia.Koeajan jaksoi esittää mukavaa mutta sen jälkeen pääsi helvetti irti.Mikään ei mennyt oikein ja sain jatkuvaa haukkumista osakseni.Olin stressaantunut ja sain pahan ihottuman.Kaksi vuotta jaksoin.Ei ikinä enää.