Varoitus, älkää ikinä ryhtykö henkilökohtaisen avustajan työhön
Siinä työssä saa todella olla sylkykuppina ja kaikkien haukuttavana. Kun avustettavalla menee elämä vituilleen, sinä olet siinä hyvin hollilla ja sinua voi syyttää kaikesta. Kiitosta on turha odottaa mistään.
Kommentit (690)
Vierailija kirjoitti:
Siinä työssä saa todella olla sylkykuppina ja kaikkien haukuttavana. Kun avustettavalla menee elämä vituilleen, sinä olet siinä hyvin hollilla ja sinua voi syyttää kaikesta. Kiitosta on turha odottaa mistään.
Se on juurikin näin. Avustettava tietää, että avustaja ei työssä ja palkkasuhteessa ollessaan saa suhtautua häneen muutoin kuin kohteliaasti ja pitkämielisesti olipa tilanne mikä hyvänsä. Tämä on toisinaan todella sairas kuvio. Avustettava ei välttämättä ole ollut ennen sairastumistaankaan mikään päivänpaiste, ja tällaisen ihmisen kohdalle sairauden osuessa, voi viha ja katkeruus omasta nykytilasta saavuttaa aivan järjettömät (jopa sadistiset) sfäärit. Avustaja on koko ajan lähietäisyydellä terveenä ja toimintakykyisenä muistuttamassa siitä, mitä avustettavakin joskus oli. Oikein otollista maaperää kiusaamiselle ja simputtamiselle, etenkin kun tällaisen toiminnan kohtaamiseen ei anneta minkäänlaisia työkaluja. Päinvastoin, tilanteet ovat niin hankalia, että jopa pitkän koulutuksen ja kunnon psykologiset työkaluarsenaalin saaneetkin henkilöt tekevät kaikkensa karttaakseen joutumasta noihin syövereihin.
Huh, ei koskaan enää.
Sinä sokea et taida oikeasti tajuta, miten huonosti osa avustettavista kohtelee avustajiaan. Ja tämä vielä sen lisäksi, että avustettavan ei tarvitse maksaa palkkaa avustajalle, vaan se tulee muuta kautta. Jos sinä olet OK, se ei tarkoita että kaikkimuutkin ovat. Avustjan työ on sellainen koiranvirka, etten koskaan enää ryhtyisi siihen.
Mitä mieltä olette siitä että avustajia välittävä firma saattaa soittaa (jos avustajalla on aamuvuoro), että voitko jäädä myös iltavuoroon koska toinen avustaja perui tai sairastui? Silloin on töissä esim. Klo 8-20. Eli saatetaan soittaa aamuvuoron aikana että voisitko muuten jäädä myös iltavuoroon. Äkillisestä vuorosta saa pienen korvauksen (vähän yli 10 e palkan päälle miinus verot).
Jos avustettava terveenä ollessa kampaisi tukkansa niin kait hänelle nyt kuuluu se apu, että avustaja kampaa. Väärällä alalla niuhottajat. Olkaa kiitollisia terveistä käsistänne ja jaloistanne.
Aloittaja yleistää törkeästi leimaamalla. Muistaa tekstinsä vielä, kun on itse avustettavana jossain, vaikkapa laitoksessa.
T. Henk.koht. avustaja jolla 15 vuotta avustajan työtä takan.
Uppista :) nostampa tämän ketjun varoitukseksi, ja neuvonantajaksi kaikille kyseistä työtä harkitseville. Tosiaan avustettavia on varmasti myös mukavia. Mutta...
Todella suurella todennäköisyydellä avustettava on fyysisen sairauden myötä sairastunut myös henkisesti. Voit joutua ns.pahan olon purkautumiskanavaksi. Siinä ei auta avuliaisuutesi, tai miten hyvin teet työsi.
Joudut kuuntelemaan tiuskimista ja jopa huutamista jos kuorit perunat väärin. Tai toinen ääripää, voi olla että avustettavasi ei puhu sinulle mitään. Sinun pitää lukea hänen ajatuksiaan, ja toivoa että teet jotain oikein. Todennäköisesti et tee mitään oikein.
Itse en lähde enää yhdenkään mielisairaan kiusattavaksi. Olen nähnyt ja kuullut jo enemmän kuin tarpeeksi.
Ketä jää jäljelle jos peukutukset menee 27 vs 2
Minä olen avustettavalta kysenyt monellako ihmisellä HÄN on ollut ennen vammautumistaan, Eipä ole ollut koska häntäkään eivät ole vammaisten asiat silloin hetkauttaneet... nykyisi ovat maailman napa. Että sillälailla!
En tajua, miksi tämän alan ongelmiin ei puututa. Avustajista taitaa olla jatkuvasti pulaa, enkä ihmettele lainkaan, miksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette siitä että avustajia välittävä firma saattaa soittaa (jos avustajalla on aamuvuoro), että voitko jäädä myös iltavuoroon koska toinen avustaja perui tai sairastui? Silloin on töissä esim. Klo 8-20. Eli saatetaan soittaa aamuvuoron aikana että voisitko muuten jäädä myös iltavuoroon. Äkillisestä vuorosta saa pienen korvauksen (vähän yli 10 e palkan päälle miinus verot).
En varmaan voisi jäädä, jos en haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Sitähän voisi sanoa vaikka että jään jos saan tuplapalkan tuplavuorosta. Ai en? No ei sitten.
Mulla on kokemuksia hyvistä ,kohtalaisista ja erittäin huonoista avustettavista.Ollaan kaikki ihmiset niin erilaisia.
Minun avustettavani on SANONUT ETTÄ SAAN PUHUA HÄNEN ASIOITAAN ja varmasti hänkin puhuu minun asioitani mutta uskon että molemmat tajuavat mitä ja kenelle puhutaan.
JOS JOS JOS kelle kehtaa näyttää tollaisia työtodistuksia?
Itse olen ollut kolmena kesänä tuuraajana kun vakiavustaja on pitänyt lomaa. Ihailen avustettavaani, sillä hän on yksi herttaisimmista, empaattisimmista ja herkimmistä tapaamistani ihmisistä. Ihmettelen, miten hän on pystynyt välttämän katkeroitumisen. Itse en välttämättä siihen pystyisi. Nyt olen menossa neljättä kertaa töihin samalle ihmiselle ja odotan hänen näkemistään ilolla :)
Hmm, ei nyt noinkaan. Olen ollut sekä henkilöstövuokrausfirman kautta henkkarina että oikeana henkkarina, ja tässä mun suositukset:
- älä mene henkkariksi vuokratyöfirman kautta
- älä myöskään mielellään mene henkkarien sijaistajaksi. Tässä tai edellisessä tapauksessa et oikeasti ole henkilökohtainen avustaja, ja silloin olet todennäköisemmin sylkykuppina avustettavalle, sinulla on liian vähän aikaa oikeasti tehdä työsi kunnolla ja luultavasti palkkakin on huonompi ja firma koittaa vetää välistä jos et syynää palkkakuitteja huolellisesti
- mene henkkariksi sellaiselle henkilölle, joka etsii avustajaa itse
- ennen kuin teet avustettavan kanssa minkäänlaista sopimusta, tee hänen kanssaan "testipäivä" tai edes lyhyt testisessio, jossa käytte läpi yleisimmät avustusta vaativat asiat. Tutustu samalla avustettavaan oikeasti ja ole kaikessa täysin rehellinen, älä esitä mitään. Teidän pitää jaksaa toisianne hyvissä ja huonoissa tilanteissa joten esittämisestä on vain hallaa.
- ÄLÄ ota vastaan mitään avustajan työtä tai keikkaa vain, koska tarvitset rahaa etkä tunnu saavan muuta työtä
-ÄLÄ suostu menemään avustajan työhön ilman kunnollista perehdytystä! Työhön perehdytys on sekä sinun että avustettavan oikeus ja työnantajan velvollisuus
Olin opiskelun ohessa henkkari kolmen vuoden ajan. Ensimmäiset puolitoista vuotta vuokratyöfirmassa ja loppuajan varsinaisena henkkarina. Tuo ensiksi mainittu aika oli ihan kamalaa, useampia vanhoja ukkoja lähentelemässä seksuaalisesti, katkeroituneita ihmisiä kiroamassa kaikkea (tähän kuuluu myös avustaja), eräs avustettava oli fyysisesti väkivaltainen, olin ilman minkäänlaista perehdytystä pitämässä huolta mummosta, jonka todellinen avuntarpeen taso vaatisi enemmänkin lähihoitajan kuin avustajan...
Tuo jälkimmäinen taas oli kaikista opiskeluaikaisista "hanttihommistani" antoisin. Ystävystyin avustettavan ja koko hänen perheensä kanssa, kaikesta sai sovittua suoraan avustettavan kanssa ja puolin ja toisin oltiin joustavia. Meillä oli mielenkiintoisia keskusteluja, avustettavalla oli myös selkeästi myönteinen elämänkatsomus ja minun työtäni arvostettiin, ei arvosteltu.
Siis avustajana olen ollut 1 vuosi ja 4kk
Puhelin soi koko ajan jopa vapaa ajalla.
Saan haukut koska mulla on lapsi ja perhe joiden kanssa haluan olla vapaa ajalla.
Saan haukut kun olen lihaksikas ja treenaan olen siis sama kun pullukka! Mulla on mustat hiukset luonnostaan ja olen juuriltani Venalainen. Noh herjaa tulee koko ajan koska olen muka orja ja mulla ei ole oikeutta sanoa millon mua on loukattu! Avustettava morkkaa koko ajan sisarensa soittaa ja mollaa millon mistaki. En suosittele tata duunia kenellekaan ite halusin kokeilla jotta tiedan onko minun hommaa vai ei. Noh tama maksoi mulle terveyden en jaksa enaa harkitsen lopettamista hulluksihan sita tulee kohta!
Jep, ihan kamalaa pompottelemista. Monilla narsistipiirteisiillä avustettavilla vaihtuu hoitajat lennosta, kettuillaan, ei arvosteta eikä anneta mitään arvoa tai mitään niinkuin "turvaa" työntekijälle. Vaikka kuinka tunnollinen yrität olla. Naurettavaa paskahommaa! Varsinkin vanhat sairaat liikuntakyvyttömät kauheimpia.
Voisin yrittää kerran pari vielä vaikka lapsen, nuoren näkövammaisen (mutta mieleltään terveen) tms. avustamista. Mutta sänkypotilaita en enää!
kannattaa huutaa takas niille päin naama aja snaoa että nekin olisi kuolleita jos eivät olisi syntyneet suomessa.
Jos on kettumainen ihminen niin parempi antaa kunnolla takas huutamjalla ja haukkumalla niin että varmasti pelkää jokaista seuraavaa avustajaa loppuiän eikä saa nukuttua.
ei mikään vamma tai sairaus oikeúta vittuilua.
Johan on törkeää kirjottelua tässä ketjussa. Itse olen sokea ja on pakko sanoa, että ketjun kommentit on niin loukkaavia kaikkia vammaisia kohtaan, että harkitsen erittäin vakavasti rikosilmoituksen tekemistä ketjun aloittajasta ja monesta muusta ketjuun kirjoittaneesta. Tarvittaessa teen rikosilmoituksen myös tästä sivustosta. Tulen syyttämään vammaisiin kohdistuvasta vihapuheesta, kiihotuksesta kansanryhmää vastaan ja kaikkiin vammaisiin kohdistuvasta kunnianloukkauksesta.. Ja jos joku kuvittelee etten ole tosissani, niin hän on täysin väärässä. En ole ikinä ennen lukenut mitään yhtä törkeää vammaisiin kohdistuvaa solvaamista. Tähän ketjuun kirjoittaneet eivät todellakaan sovi henkilökohtaisen avustajan työhön.
Itse olen sokea ja minulla on onneksi käynyt tuuri ja olen saanut todella kivan ja hyväsydämisen avustajan, joka on ollut avustajani jo vuosia. Olemme tulleet läheisiksi ja kaikki on mennyt hienosti. Nyt tämän ketjun luettuani minusta tuntuu, että jos jonakin päivänä joudumme lähtemään kumpikin omaan suuntaamme jostain syystä, niin en oikein enää tiedä haluanko ketään avustajaa jos kerran asenteet on tuollaisia kuin tässä ketjussa. Miksi haluaisin elämääni tuollaisia ihmisiä? Sokeana tarvitsen avustajaa, mutta suoraansanoen jään mieluummin ilman vaikka se olisi vaikeaa ja jopa vaarallista minulle. Jään kuitenkin mieluummin vaikka auton alle ja pääsen hengestäni kuin päästän ketään tuollasella asenteella varustettua tunkeutumaan elämääni.
Avustettavissakin varmasti on hankalia tapauksia, mutta se ei kyllä millään tapaa oikeuta tuollaista törkeää vammaisten solvaamista. Kukaan vammainen ei ole huvin vuoksi vammainen eikä halua avustajaa vain voidakseen pompaottaa jotain. Ettäs kehtaattekin, kyllä täytee sanoa että tollasten kirjottajilla ei ole ihan kaikki kotona. Vammaisuus on ihan tarpeeksi raskasta ilman teidän kaltaisiakin ihmisiä, joten vaihtakaa alaa välittömästi.