Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varoitus, älkää ikinä ryhtykö henkilökohtaisen avustajan työhön

Vierailija
14.01.2017 |

Siinä työssä saa todella olla sylkykuppina ja kaikkien haukuttavana. Kun avustettavalla menee elämä vituilleen, sinä olet siinä hyvin hollilla ja sinua voi syyttää kaikesta. Kiitosta on turha odottaa mistään.

Kommentit (690)

Vierailija
561/690 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vauva.fi/keskustelu/3906766/ketju/ei_enaa_ikina_henkilokohta…

Tuolla mielenkiintoinen keskustelu aiheesta.

Luulen että pikkuhiljaa avustajienkin tietoisuus omista oikeuksista tulee yleisemmäksi ja nuo hankalat tapaukset jää ilman hoitajaa.

Vierailija
562/690 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on jonkun firman kautta avustajana (eli työsuhteessa siihen firmaan, joka välittää avustajia) ja tulee ongelmia avustettavan kanssa. Esim hän haukkuu ja ilkeilee tai vaatii tekemään töitä joita ei ole listattu sopimukseen (eikä usko kun itse sanoo ettei tee). Auttaako se firma? Tuleeko sieltä joku paikan päälle selvittämään tilanteen? Vai voiko suoraan vain vaihtaa avustettavaa?

Mihin sopimukseen? Eihän ole mitään sinun ja vammaisen välistä sopimusta, kun ei ole työnantajamallista kyse. Sopimuksen ovat tehneet kunta ja yritys.

Sinä teet ne työtehtävät, jotka vammainen antaa.

Sopimukseen yrityksen ja avustettavan välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/690 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että pikkuhiljaa avustajienkin tietoisuus omista oikeuksista tulee yleisemmäksi ja nuo hankalat tapaukset jää ilman hoitajaa.

Voi tosiaan olla, että jää ilman hammashoitajaa. Totta turiset.

Vierailija
564/690 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on jonkun firman kautta avustajana (eli työsuhteessa siihen firmaan, joka välittää avustajia) ja tulee ongelmia avustettavan kanssa. Esim hän haukkuu ja ilkeilee tai vaatii tekemään töitä joita ei ole listattu sopimukseen (eikä usko kun itse sanoo ettei tee). Auttaako se firma? Tuleeko sieltä joku paikan päälle selvittämään tilanteen? Vai voiko suoraan vain vaihtaa avustettavaa?

Mihin sopimukseen? Eihän ole mitään sinun ja vammaisen välistä sopimusta, kun ei ole työnantajamallista kyse. Sopimuksen ovat tehneet kunta ja yritys.

Sellaista ei avustajapalvelumallissa ole. Kunta tekee sopimuksen yrityksen kanssa. Vammainen ei ole sopimuksen osapuoli.

Vierailija
565/690 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä voidaan odottaa, että avustettavan puoliso tekee? Mihin ns. vedetään raja?

Puoliso kampaa polkkatukan juhlakuosiin. Avustaja kiinnittää rintaneulan.

Puoliso pitää vammaisen työpuhelinta vammaisen korvalla tämän työpaikalla. Avustaja ensin näppäilee numeron.

Puoliso pyyhkii ovenkahvan mikrokuituliinalla. Avustaja pyyhkii keittiön hanan sieniliinalla.

Puoliso työntää pyörätuolia kansanopiston ranskantunnille. Avustaja kääntää kansanopiston ranskantunnilla ranskankirjan sivuja.

Tuohan kuulostaa naurattavalta.

Avustaja ei voi siis kammata, pitää työpuhelinta, pyyhkiä ovenkahvaa, työntää pyörätuolia? Mitä varten se avustaja olisi sitten palkattu.

Vierailija
566/690 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä välitysfirma on hoitanut hommansa hyvin, olen saanut tukea ja ne ihmiset tuntuu hyvin ammattitaitoisilta. Ja jos on useampia asiakkaita, niin se on kivaa vaihtelua. Voihan sitä toki itsekin järjestää itselleen useampia työnantajia, jos on työsuhteessa avustettavaan.

Vierailija
567/690 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustaja ei ole hoitaja. Tai voi toki olla koulutukseltaan hoitaja tai vaikka kultaseppä.

"Koska henkilökohtainen apu on tarkoitettu mahdollistamaan vaikeavammaisen henkilön itsenäistä elämää, sen luonteeseen kuuluu, että avustettava kykenee itse määrittelemään tarvitsemansa avun sisällön ja toteuttamistavan. Se ei sovellu tilanteisiin, joissa tarvitaan pääasiassa hoivan, hoidon ja valvonnan tyyppistä apua." http://finlex.fi/fi/esitykset/he/2008/20080166

Vierailija
568/690 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista ei avustajapalvelumallissa ole. Kunta tekee sopimuksen yrityksen kanssa. Vammainen ei ole sopimuksen osapuoli.

Selvä, mutta johonkin on kaiken järjen mukaan linjattu työtehtäviä.

Vierailija
569/690 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä voidaan odottaa, että avustettavan puoliso tekee? Mihin ns. vedetään raja?

Puoliso kampaa polkkatukan juhlakuosiin. Avustaja kiinnittää rintaneulan.

Puoliso pitää vammaisen työpuhelinta vammaisen korvalla tämän työpaikalla. Avustaja ensin näppäilee numeron.

Puoliso pyyhkii ovenkahvan mikrokuituliinalla. Avustaja pyyhkii keittiön hanan sieniliinalla.

Puoliso työntää pyörätuolia kansanopiston ranskantunnille. Avustaja kääntää kansanopiston ranskantunnilla ranskankirjan sivuja.

Tuohan kuulostaa naurattavalta.

Avustaja ei voi siis kammata, pitää työpuhelinta, pyyhkiä ovenkahvaa, työntää pyörätuolia? Mitä varten se avustaja olisi sitten palkattu.

No ei missään nimessä voi! Jotkut hullut yrittävät saada avustajaa työntämään pyörätuoliaan, mutta ne osataan kiertää kaukaa. Jäävät ilman lääkärihoitajaa jatkossa!

Vierailija
570/690 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä välitysfirma on hoitanut hommansa hyvin, olen saanut tukea ja ne ihmiset tuntuu hyvin ammattitaitoisilta. Ja jos on useampia asiakkaita, niin se on kivaa vaihtelua. Voihan sitä toki itsekin järjestää itselleen useampia työnantajia, jos on työsuhteessa avustettavaan.

Kysyin jo aikaisemmin, mutta en saanut vastausta, joten kysyn sinultakin, jos tietäisit eli

kannattaako minun kuulua Hetaan, kun minulla on avustaja yksityisen yrityksen kautta (avustaja saa tämän myötä parempaa palkkaa jne.)? Olen yrittänyt ottaa selvää asiasta ja kysyin siitä avustajaltakin, mutta hän ei ollut kuullutkaan koko liitosta.

Vierailija
571/690 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetaliittoon kannattaa liittyä vain jos alat itse työnantajaksi. Jos avustaja tulee välitysfirman kautta, firma määrittelee palkan ja se on yleensä sama tai parempi kuin hetan kauttakin.

Vierailija
572/690 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin jo aikaisemmin, mutta en saanut vastausta, joten kysyn sinultakin, jos tietäisit eli

kannattaako minun kuulua Hetaan, kun minulla on avustaja yksityisen yrityksen kautta (avustaja saa tämän myötä parempaa palkkaa jne.)? Olen yrittänyt ottaa selvää asiasta ja kysyin siitä avustajaltakin, mutta hän ei ollut kuullutkaan koko liitosta.

En tiedä. Avustajasi saa ilmeisesti palkkaa yksityisen sosiaalipalvelualan tesin mukaan. Jos hän olisi työsuhteessa suoraan sinuun ja kuuluisit Hetaan, hän saisi henkilökohtaisen avustajan työehtosopimuksen mukaan. Jos kysyt Hetasta?

Vierailija
573/690 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahlasin tätä ketjua läpi ja olen rehellisesti sanoen järkyttynyt siitä millaisen ongelman moni saa aikaan siitä mikä on avustajan töihin kuuluvaa ja mikä ei. Karkea raja menee siinä, että mitään erityisosaamista vaativaa ei lähtökohtaisesti tarvitse osata (eikö palkkakin sen jo kerro?), mutta joihinkin yksittäisiin, toistuviin toimentpiteisiin voidaan kouluttaa. Tälläisiä ovat esimerkiksi tukisiteiden laittaminen, insuliinin pistäminen tai katetrointi. Jos avustaja ei halua intiimihommia tehdä sen voi jo haastattelussa sanoa niin ei tarvitse myöhemmin järkyttyä jos pyydetään aikuisen ihmisen jalkoväliä kaivelemaan. Jos avustettava tarvitsee jatkuvasti fyssari-sairaanhoitaja/'muu amk tasoinen tutkinto' tasoista apua ei hänen paikkansa enää ole avohoidossa vaan tuetun asumisen yksikössä. 

Mitä tulee lastenhoitoon, pyykkäykseen tai koiran ulkoiluttamiseen niin siinä pitää taas katsoa sitä yleiskuvaa. Jos avustettava on perheellinen niin toki hän olisi osaltaan osallistunut perheen elämään ja arkisiin askareisiin. Näissä tilanteissa on mielestäni ymmärrettävää ja kohtuullista että avustajakin mahdollisuuksien mukaan osallistuu, mutta ei sillä tavalla että avustettavan puoliso tilaa herkkukaupasta maksamakkaraa ja sillä aikaa avustettava istuu paskat housuissa. 

Itse tein opiskelun ohella näitä hommia ja ei mitään valittamista. Fyysisen avustamisen lisäksi kuskasin perheen lapsia harrastuksiin (sain km korvaukset), laitoin ruokaa, siivosin ja muutenkin tein asioita joita alaraajahalvaantunut ja hienomotoriikkansa menettänyt työantajani ei kyennyt tekemään. En ruvennut miettimään työtehtävä kerrallaan että onko tämä nyt kympin tunti arvoista tai pitääkö minun tehdä tätä, toisaalta työnantajani ei vaatinutkaan mitään ihmeitä. 

Lisäksi kun ruvetaan mussuttamaan siitä että kyllä mullekin palvelija kelpaisi. Kuinka moni oikeasti olisi valmis vaihtamaan liikuntakykynsä ja itsenäisyytenstä siihen että saa ruoanlaittoapua (jonka tasosta ei ole mitään takeita) tai siivouksen kämppään? Vähän nyt kohtuutta tähän hommaan.

Vierailija
574/690 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-selvitä työajat, vaadi että saat tietää ne tarpeeksi ajoissa.

-onko hänellä muita avustajia? Pyydä saada avustajan yhteystiedot ja jos mahdollista, kysele muilta avustajilta henkilön persoonasta.

-miten lomat ja poissaolot, onko niille tuuraajaa?

-listatkaa avustettavan kanssa kaikki työtehtävät kirjallisena.

Mutta ihan asialliselta ilmoitus kuulostaa, onnea matkaan!

TÄRKEÄÄ : Aina kannattaa pyytää edellisen avustajan yhteystiedot ennen sopimuksen kirjoittamista.

Jos asia ookoo niin avustettavalla ei ole yhtään mitään tätä vastaan. Moni toimii näin.

Pyydetänhän avustajiltakin suosituksia ja hänen edelliset työsuhteensa voidaan vaatia jopa viideltä edeltävältä vuodelta, yhteystietoineen.

Sama toimii siis myös toisinpäin.

Tämä menettely olisi pelastanut monelta epämiellyttävältä kokemukselta monta avustajaa.

Avustaja on vaitiolovelvollinen. Laista tulevan vaitiolovelvollisuuden lisäksi vammaisen ja avustajan välisessä työsopimuksessa on voitu määritellä vielä erikseen, että avustajan vaitiolovelvollisuus jatkuu koko hänen elämänsä ajan. Jos avustaja paljastaisi avustaneensa henkilöä x, hän rikkoisi vaitiolovelvollisuutensa.

Sosiaalihuollon asiakaslaki

15 §

Vaitiolovelvollisuus ja hyväksikäyttökielto

Sosiaalihuollon järjestäjä tai tuottaja taikka niiden palveluksessa oleva samoin kuin sosiaalihuollon luottamustehtävää hoitava ei saa paljastaa asiakirjan salassa pidettävää sisältöä tai tietoa, joka asiakirjaan merkittynä olisi salassa pidettävä, eikä muutakaan sosiaalihuollon tehtävissä toimiessaan tietoonsa saamaansa seikkaa, josta lailla on säädetty vaitiolovelvollisuus. Vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvaa tietoa ei saa paljastaa senkään jälkeen, kun toiminta sosiaalihuollon järjestäjän tai tuottajan palveluksessa tai tehtävän hoitaminen niiden lukuun on päättynyt.

Mitä 1 momentissa säädetään, koskee myös sitä, joka harjoittelijana tai muutoin toimii sosiaalihuollon järjestäjän tai tuottajan toimeksiannosta tai sen lukuun taikka joka on saanut salassa pidettäviä tietoja lain tai lain nojalla annetun luvan nojalla, jollei laista tai sen nojalla annetusta luvasta muuta johdu. Asiakas, hänen edustajansa tai avustajansa ei saa ilmaista sivullisille asiakkuuden perusteella saatuja salassa pidettäviä tietoja, jotka koskevat muita kuin asiakasta itseään.

Edellä 1 tai 2 momentissa tarkoitettu henkilö ei saa käyttää salassa pidettäviä tietoja omaksi taikka toisen hyödyksi tai toisen vahingoksi. Asiakas, hänen edustajansa tai avustajansa saa kuitenkin käyttää muitakin kuin häntä itseään koskevia tietoja, kun kysymys on sen oikeuden, edun tai velvollisuuden hoitamista koskevasta asiasta, johon asiakkaan tiedonsaantioikeus on perustunut.

Avustaja allekirjoittaa kirjallisen ja päivätyn suostumuksensa siihen, että henkilö ................. on oikeutettu edeltävältä avustajalta....................... hänen luvallaan tiedustella häneen liittyvän henkilökohtaisen avustajan työn ja toimenkuvan sisällöstä.

Helppo juttu.

Vierailija
575/690 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellä 1 tai 2 momentissa .......kun kysymys on sen oikeuden, edun tai velvollisuuden hoitamista koskevasta asiasta, johon asiakkaan tiedonsaantioikeus on perustunut.[/quote]

Avustaja allekirjoittaa kirjallisen ja päivätyn suostumuksensa siihen, että henkilö ................. on oikeutettu edeltävältä avustajalta....................... hänen luvallaan tiedustella häneen liittyvän henkilökohtaisen avustajan työn ja toimenkuvan sisällöstä.

Helppo juttu.[/quote]

Oleellinen korjaus AVUSTETTAVA allekirjoittaa, että avustaja saa hänen luvallaan...-

Lähtökohtana avustettavan etu että avustaja saa lisätietoa ja opastusta työnkuvastaan.

Vierailija
576/690 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
</p>

<p>Itse tein opiskelun ohella näitä hommia ja ei mitään valittamista.  En ruvennut miettimään työtehtävä kerrallaan että onko tämä nyt kympin tunti arvoista tai pitääkö minun tehdä tätä, toisaalta työnantajani ei vaatinutkaan mitään ihmeitä. 
</p>

<p>Lisäksi kun ruvetaan mussuttamaan siitä että kyllä mullekin palvelija kelpaisi. Kuinka moni oikeasti olisi valmis vaihtamaan liikuntakykynsä ja itsenäisyytenstä siihen että saa ruoanlaittoapua (jonka tasosta ei ole mitään takeita) tai siivouksen kämppään? Vähän nyt kohtuutta tähän hommaan.[/quote kirjoitti:

Mahtava homma . että sinulla ei ole mitään valittamista.

Kerropa kohtuudesta ja turhan mussuttamisesta esimerkiksi nuorelle avustajalle jonka avustettava pyytää pokkana hygieniapesuna perusteellista pippelin putsausta samalla kun kaivelee muniaan puhuu runkkujuttuja.

Eikö mielestäsi epäkohdista, oikeuksista ja velvollisuuksista keskustella? Miksei?

Omituista.

Vierailija
577/690 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
</p>

<p>Itse tein opiskelun ohella näitä hommia ja ei mitään valittamista.  En ruvennut miettimään työtehtävä kerrallaan että onko tämä nyt kympin tunti arvoista tai pitääkö minun tehdä tätä, toisaalta työnantajani ei vaatinutkaan mitään ihmeitä. 
</p>

<p>Lisäksi kun ruvetaan mussuttamaan siitä että kyllä mullekin palvelija kelpaisi. Kuinka moni oikeasti olisi valmis vaihtamaan liikuntakykynsä ja itsenäisyytenstä siihen että saa ruoanlaittoapua (jonka tasosta ei ole mitään takeita) tai siivouksen kämppään? Vähän nyt kohtuutta tähän hommaan.[/quote kirjoitti:

Mahtava homma . että sinulla ei ole mitään valittamista.

Kerropa kohtuudesta ja turhan mussuttamisesta esimerkiksi nuorelle avustajalle jonka avustettava pyytää pokkana hygieniapesuna perusteellista pippelin putsausta samalla kun kaivelee muniaan puhuu runkkujuttuja.

Eikö mielestäsi epäkohdista, oikeuksista ja velvollisuuksista keskustella? Miksei?

Omituista.

No on erittäin omituista jos työntekijä ei muka saisi huolehtia oikeuksistaan.

Vierailija
578/690 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työaikalaki ja lakisääteisen työvuorolistan / varalla-olokorvausten noudattaminen muka yhtäkkiä ei koskisi tippakaan näitä "olen työnantajasi vaikka kunta maksaa palkan" tapauksia jotka voivat mielestään tulkita lakia suuripiirteisesti omaksi hyväkseen ellei avustaja älyä tarkistaa mitä laki sanoo?

Työnantajan tulee noudattaa lakia työntekijän kanssa. Vaikka kunta maksaa palkan.

Vierailija
579/690 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani tekee avustajan hommia ja kertoi pärjäävänsä sillä, että on hyvä hyville ja paha pahille. Järkevien asiakkaiden kanssa kaikki sujuu ja työ on täynnä ihania elämyksiä. Ikävät tapaukset on niin kuluttavia, että oman itsekunnioituksen takia hän kostaa kaikki pahat sanat ja teot noille asiakkaille. Mitään näkyvää ja todistettavaa ei tietenkää voi tehdä. Esim. WC:n pesu hammasharjalla ja pesuaineiden laitto väkevien juomien joukkoon on mennyt aina läpi. Jos ei muuta keksi voi työt aina tehdä tooooosi hitaasti.

Useat todistajat kertoivat oikeudelle Seppäsen kostonhimosta ja väkivaltaisuudesta häntä vastaan asettuvia ihmisiä kohtaan.

Lomittajan mukaan kaksi Seppäsen mukana ollutta miestä varoittivat häntä juomasta vettä juomavesiämpäristään, koska Seppänen oli virtsannut siihen. Lisäksi lomittaja kertoi, että hänen koiransa hakattiin kuoliaaksi tilanteessa, jossa vain Seppänen olisi voinut tehdä sen.

Erään todistajan mukaan järkyttävä kostotoimi kohtasi myös naista, joka oksensi Seppäsen asunnossa. Todistajan mukaan naisen oksentaminen johtui siitä, että Seppänen oli juottanut naiselle nestettä, johon hän oli liuottanut lääketabletteja. Naisen sammuttua todistaja näki, kuinka Seppänen haki navetasta lantaa ja työnsi sitä tiedottoman naisen emättimeen nauraen.

Oikeuden mukaan kyseinen teko osoitti harkintaa ja kostonhalua.

Todistajan mukaan mies ilmoitti tuolloin, että "nainen vielä kuolee". Sittemmin nainen menehtyi tilalla Seppäsen läsnä ollessa.

Käräjäoikeuden tuomiolauselman mukaan Seppänen huumasi useita henkilöitä, mikä ilmenee useista samankaltaisista kertomuksista.

Monesti vierailijan jätettyä juomansa Seppäsen läheisyyteen oli juomaan ilmestynyt huumaavaa ainetta.

Eräs todistajista kertoi, että Seppäsellä oli tapana huumata ihmisiä käyttääkseen heitä seksuaalisesti ja taloudellisesti hyväksi.

Vierailija
580/690 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useat todistajat kertoivat oikeudelle Seppäsen kostonhimosta ja väkivaltaisuudesta häntä vastaan asettuvia ihmisiä kohtaan.

Oliko hänellä henkilökohtainen avustaja vai miten tämä liittyy aiheeseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän