Varoitus, älkää ikinä ryhtykö henkilökohtaisen avustajan työhön
Siinä työssä saa todella olla sylkykuppina ja kaikkien haukuttavana. Kun avustettavalla menee elämä vituilleen, sinä olet siinä hyvin hollilla ja sinua voi syyttää kaikesta. Kiitosta on turha odottaa mistään.
Kommentit (690)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://yle.fi/uutiset/3-9409777
Avustaja otti tuhansien eurojen edestä pikavippejä näkövammaisen piikkiin – välttää vankilan
Kappa, kukaan avustaja ei olekaan kommentoinu tätä viestiä 😉
Lopetin avustajan työt koska työehdot ovat niin huonot. Ei ole minimityöaikaa eikä työnantaja välttämättä ole kykenwvä toimimaan työnantajana. Avustaja ei saa sairastaa ja ylitöihin pitää jäädä viime hetkellä, työvuorolistoista ei ole kuultukaan. Palkka on pieni mutta avustaja joutuu joustamaan äärettömiin. Ei ihme että hyviä avustajia on vaikea löytää. Olen kuullut että varainkin pääkaupunkiseudulla avustaja saattaa jättää tulematta töihin, varastaa avustettavalta tai on vaikkapa kieliongelmia koska ihmiset jotka saavat töitä muualta eivät tee avustajanhommia.
Niin.
Asialliset ihmiset hakeutuvat ensisijaisesti asialliset työolot ja palkkauksen tarjoavaan työhön.
Alaa aletaan jo nyt karsastamaan mainitsemistasi syistä. Ihme villiä länttä jossa vaaditan työntekijältä vaikka mitä osaamista muttei hallita alkeellisimpia työehtoja !
Silloin juuri tullaan tilanteeseen jolloin avustajiksi alkaa hakeutumaan vaikka mitä porukkaa,ties mitä myrkkyhoitajaa ja kavaltajaa ellei tarkisteta rikosrekisteriä .
Vierailija kirjoitti:
-selvitä työajat, vaadi että saat tietää ne tarpeeksi ajoissa.
-onko hänellä muita avustajia? Pyydä saada avustajan yhteystiedot ja jos mahdollista, kysele muilta avustajilta henkilön persoonasta.
-miten lomat ja poissaolot, onko niille tuuraajaa?
-listatkaa avustettavan kanssa kaikki työtehtävät kirjallisena.
Mutta ihan asialliselta ilmoitus kuulostaa, onnea matkaan!
Googlasin ilmoituksen ja etsin henkilön nimellä. Etsii kyllä aika tiheästi avustajia...
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nuoret 20-40 vuotiaat helpompia avustettavia kuin vanhemmat ihmiset?
Kyllä se on ihan avustettavan luonteesta ja fiksuudesta kiinni.
Ei ole ikäkysymys.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi sanoa mitään iän perusteella. Oman kokemukseni mukaan naiset on olleet mukavampia avustettavia. Mutta tällä hetkellä avustan poikaa joka on tosi symppis. Mutta oli minulla yksi parikymppinenkin poika -avustettava jonka avustaminen oli henkisesti rankkaa. Tyyppi oli kasvatettu kieroon, ja se pilkkaaminen ja alentava käytös oli ahdistavaa. Vessaankaan ei voinut mennä kun tyyppi ajoi sähkärillään oven taakse koputtekemaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ikäkysymys.
Fiksuudesta? En nyt oikein ymmärrä, mitä tarkoitat.
Kuinka yleisiä ovat pyörätuolittomat avustettavat? Jotenkin olen itse ajatellu, että avustettavat on aina pyörätuolikuntosia. Varmaan tyhmä kysymys, mutta mihin sitä avustajaa tarttee, jos ei ole pyörätuolia?
Vierailija kirjoitti:
-onko hänellä muita avustajia? Pyydä saada avustajan yhteystiedot ja jos mahdollista, kysele muilta avustajilta henkilön persoonasta.
TÄRKEÄÄ : Aina kannattaa pyytää edellisen avustajan yhteystiedot ennen sopimuksen kirjoittamista.
Jos asia ookoo niin avustettavalla ei ole yhtään mitään tätä vastaan. Moni toimii näin.
Pyydetänhän avustajiltakin suosituksia ja hänen edelliset työsuhteensa voidaan vaatia jopa viideltä edeltävältä vuodelta, yhteystietoineen.
Sama toimii siis myös toisinpäin.
Tämä menettely olisi pelastanut monelta epämiellyttävältä kokemukselta monta avustajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ikäkysymys.
Fiksuudesta? En nyt oikein ymmärrä, mitä tarkoitat.
No "fiksuus" tarkoittaa esimerkiksi sitä, että..... tai nojoo antaa olla unohda sinä koko juttu, ei sillä niin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ihan asialliselta ilmoitus kuulostaa, onnea matkaan!TÄRKEÄÄ : Aina kannattaa pyytää edellisen avustajan yhteystiedot ennen sopimuksen kirjoittamista.
Jos asia ookoo niin avustettavalla ei ole yhtään mitään tätä vastaan. Moni toimii näin.
Pyydetänhän avustajiltakin suosituksia ja hänen edelliset työsuhteensa voidaan vaatia jopa viideltä edeltävältä vuodelta, yhteystietoineen.
Tämä menettely olisi pelastanut monelta epämiellyttävältä kokemukselta monta avustajaa.
Entä jos henkilöllä ei oo ollu aiempaa avustajaa?
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri toimitaan ! Hyvä !
Jos on jonkun firman kautta avustajana (eli työsuhteessa siihen firmaan, joka välittää avustajia) ja tulee ongelmia avustettavan kanssa. Esim hän haukkuu ja ilkeilee tai vaatii tekemään töitä joita ei ole listattu sopimukseen (eikä usko kun itse sanoo ettei tee). Auttaako se firma? Tuleeko sieltä joku paikan päälle selvittämään tilanteen? Vai voiko suoraan vain vaihtaa avustettavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hienoa, että yhteiskunta maksaa apua vammaisille. Voisiko joku pähkinänkuoressa kertoa, millä kriteerillä maksetun avustajan saa? Kun kuitenkin tiedän, että maassa on paljon yksin eläviä mielisairaita, dementiavanhuksia ym hyvin vaikeissa tilanteissa ilman mitään päivittäistä avustajaa.
Saisinko minäkin tuollaisen, jos vaikkapa toipuisin kuukauden vaikka sydänleikkauksesta enkä voisi tehdä mitään?
Et. Olisit väliaikaisesti sairas, et pysyvästi vammainen.
Jos sydänleikkaus epäonnistuisi ja olisit sen takia toimintakyvytön loppuelämäsi eli vammainen, saisit avustajan.Useimmat vanhukset tarvitsisvat avustajan, mutta koska heitä on niin paljon ja määrä vaan lisääntyy, niin makaavat vaipoissaan.
Eli loogisesti ajatellen kannattaa siis olla vammainen kun on vanhus. Jos 80-vuotias sokeutuu hän saa sitten avustajan?
Ei, koska tietyssä iässä ihminen siirtyy vammaispalveluista vanhuspalveluihin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on jonkun firman kautta avustajana (eli työsuhteessa siihen firmaan, joka välittää avustajia) ja tulee ongelmia avustettavan kanssa. Esim hän haukkuu ja ilkeilee tai vaatii tekemään töitä joita ei ole listattu sopimukseen (eikä usko kun itse sanoo ettei tee). Auttaako se firma? Tuleeko sieltä joku paikan päälle selvittämään tilanteen? Vai voiko suoraan vain vaihtaa avustettavaa?
No mä olen vaihtanut avustettavaa juurikin tällaisessa tilanteessa. Kerroin että en pysty enää kyseistä henkilöä avustamaan, mutta voin niin kauan olla että löytyy uusi tilalle. Sain lennosta uuden avustettavan ja kuulin että olin ihmeenkin kauan jaksanut tällä tyypillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä olen vaihtanut avustettavaa juurikin tällaisessa tilanteessa. Kerroin että en pysty enää kyseistä henkilöä avustamaan, mutta voin niin kauan olla että löytyy uusi tilalle. Sain lennosta uuden avustettavan ja kuulin että olin ihmeenkin kauan jaksanut tällä tyypillä.
Hyvä homma. Eli on fiksua että avustettava ei itse ole työnantaja. Sinulla jatkui saman tien työt uuden avustettavan kanssa etkä joutunut itse etsimään uutta työtä, sait henkistä tukea ("ihmeen kauan jaksoitkin tuolla tyypillä") ja se avustettava sai varmaan tilalle aika suoraan jonkun uuden avustajan. Kaikki voitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ihan asialliselta ilmoitus kuulostaa, onnea matkaan!TÄRKEÄÄ : Aina kannattaa pyytää edellisen avustajan yhteystiedot ennen sopimuksen kirjoittamista.
Avustaja on vaitiolovelvollinen. Laista tulevan vaitiolovelvollisuuden lisäksi vammaisen ja avustajan välisessä työsopimuksessa on voitu määritellä vielä erikseen, että avustajan vaitiolovelvollisuus jatkuu koko hänen elämänsä ajan. Jos avustaja paljastaisi avustaneensa henkilöä x, hän rikkoisi vaitiolovelvollisuutensa.
Sosiaalihuollon asiakaslaki
15 §
Vaitiolovelvollisuus ja hyväksikäyttökielto
Sosiaalihuollon järjestäjä tai tuottaja taikka niiden palveluksessa oleva samoin kuin sosiaalihuollon luottamustehtävää hoitava ei saa paljastaa asiakirjan salassa pidettävää sisältöä tai tietoa, joka asiakirjaan merkittynä olisi salassa pidettävä, eikä muutakaan sosiaalihuollon tehtävissä toimiessaan tietoonsa saamaansa seikkaa, josta lailla on säädetty vaitiolovelvollisuus. Vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvaa tietoa ei saa paljastaa senkään jälkeen, kun toiminta sosiaalihuollon järjestäjän tai tuottajan palveluksessa tai tehtävän hoitaminen niiden lukuun on päättynyt.
Mitä 1 momentissa säädetään, koskee myös sitä, joka harjoittelijana tai muutoin toimii sosiaalihuollon järjestäjän tai tuottajan toimeksiannosta tai sen lukuun taikka joka on saanut salassa pidettäviä tietoja lain tai lain nojalla annetun luvan nojalla, jollei laista tai sen nojalla annetusta luvasta muuta johdu. Asiakas, hänen edustajansa tai avustajansa ei saa ilmaista sivullisille asiakkuuden perusteella saatuja salassa pidettäviä tietoja, jotka koskevat muita kuin asiakasta itseään.
Edellä 1 tai 2 momentissa tarkoitettu henkilö ei saa käyttää salassa pidettäviä tietoja omaksi taikka toisen hyödyksi tai toisen vahingoksi. Asiakas, hänen edustajansa tai avustajansa saa kuitenkin käyttää muitakin kuin häntä itseään koskevia tietoja, kun kysymys on sen oikeuden, edun tai velvollisuuden hoitamista koskevasta asiasta, johon asiakkaan tiedonsaantioikeus on perustunut.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka yleisiä ovat pyörätuolittomat avustettavat? Jotenkin olen itse ajatellu, että avustettavat on aina pyörätuolikuntosia. Varmaan tyhmä kysymys, mutta mihin sitä avustajaa tarttee, jos ei ole pyörätuolia?
Katso vaikka näistä esimerkkejä http://www.finlex.fi/fi/oikeus/haku/?search[type]=pika&savedSearch=laki…
Vierailija kirjoitti:
Mihin sopimukseen? Eihän ole mitään sinun ja vammaisen välistä sopimusta, kun ei ole työnantajamallista kyse. Sopimuksen ovat tehneet kunta ja yritys.
Sinä teet ne työtehtävät, jotka vammainen antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hienoa, että yhteiskunta maksaa apua vammaisille. Voisiko joku pähkinänkuoressa kertoa, millä kriteerillä maksetun avustajan saa? Kun kuitenkin tiedän, että maassa on paljon yksin eläviä mielisairaita, dementiavanhuksia ym hyvin vaikeissa tilanteissa ilman mitään päivittäistä avustajaa.
Saisinko minäkin tuollaisen, jos vaikkapa toipuisin kuukauden vaikka sydänleikkauksesta enkä voisi tehdä mitään?
Et. Olisit väliaikaisesti sairas, et pysyvästi vammainen.
Jos sydänleikkaus epäonnistuisi ja olisit sen takia toimintakyvytön loppuelämäsi eli vammainen, saisit avustajan.Useimmat vanhukset tarvitsisvat avustajan, mutta koska heitä on niin paljon ja määrä vaan lisääntyy, niin makaavat vaipoissaan.
Eli loogisesti ajatellen kannattaa siis olla vammainen kun on vanhus. Jos 80-vuotias sokeutuu hän saa sitten avustajan?
Ei, koska tietyssä iässä ihminen siirtyy vammaispalveluista vanhuspalveluihin.
Ei siirry. Jos on ollut vammainen ennen vanhuutta, niin oikeus vammaispalveluihin säilyy. Vain silloin jos vamma johtuu ikääntymisen aiheuttamista muutoksista, ei ole oikeutta vammaispalveluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso vaikka näistä esimerkkejä http://www.finlex.fi/fi/oikeus/haku/?search[type]=pika&savedSearch=laki…
Eli esim. kehitysvammaiset ja autistit. Muista myös näkövammaiset.
Voi olla ihan oikea vammainen, vaikkei ole pyörätuolia rekvisiittana.