Varoitus, älkää ikinä ryhtykö henkilökohtaisen avustajan työhön
Siinä työssä saa todella olla sylkykuppina ja kaikkien haukuttavana. Kun avustettavalla menee elämä vituilleen, sinä olet siinä hyvin hollilla ja sinua voi syyttää kaikesta. Kiitosta on turha odottaa mistään.
Kommentit (690)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työtä olisi noin 30 tuntia viikossa,
mutta työajat säännöllisesti joka arkipäivä klo 9-10, 13-16 ja 19-21.
Kuka kuvittelee että joku suostuisi olemaan matkoineen töissä aamusta iltamyöhään???
Kaikki arkipäivät koko päivän käytössä tuossa avustajahommassa. Joo, olisihan siinä taukoja mutta mitä ehdit tehdä noiden parin tunnin taukojen aikana omassa elämässäsi? Ja bruttopalkka siis ilmeisesti noin tonnin kuussa. Ihan käsittämätöntä.
Piti oikein kaksi kertaa kans lukea ajatuksen kanssa läpi että mitä helkkaria.
Siis tuo on niin kohtuutonta ja tyhmää vaatia keneltäkään tuollaista.
Suututtaa kun joillakin näköjään maailma kutistuu sen oman peffan ympärille eikä yhtään osata ajatella sen toisen asemaa joka joutuu juoksemaan jonkun itsekkään ääliön pillin mukaan.
Paskapalkalla!
Piti oikein ajatuksen kanssa lukea läpi, että mitä helkkaria. Suututtaa, kun joillain näköjään maailma kutistuu oman peffan ympärillä, ettei tajuta Suomessa olevan vammaisia ihmisiä, jotka oikeasti tarvitsevat ympärivuorokautista apua. Kysymys ei todellakaan ole "jonkun itsekkään ääliön pillin mukaan juoksemisesta". Ihminen voi olla niin vaikeasti vammainen, että hän on täysin riippuvainen muista. Näissä tapauksissa on yleensä useampi avustaja, joiden kesken tunnit jaetaan. Niin todennäköisesti tässä tapauksessa.
Toivon, etten koskaan itse vammaudu, tämän keskustelun perusteella hyvän avustajan saaminen ei ole itsestäänselvyys.
p.s. Vaikka avustajien palkat ovat mielestäni liian alhaisia, niin ne eivät ole paskapalkkaa nähneetkään.
Työnantajan velvollisuus on olla vahva, ei heikossa asemassa, jotta hän voisi turvata työntekijänsä kohtuullista etua. Tästä syystä henkilökohtaisen avustajan työnantajan ei pitäsi olla edes nimellisesti avustetava itse. Hän kun ei itse maksa avustajansa palkkaa. Tämä ei tarkoita kuitenkaan sitä, etteikö hän voisi olla päättämässä sopivan henkilökohtaisen avustajan rekrytoimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan velvollisuus on olla vahva, ei heikossa asemassa, jotta hän voisi turvata työntekijänsä kohtuullista etua. Tästä syystä henkilökohtaisen avustajan työnantajan ei pitäsi olla edes nimellisesti avustetava itse. Hän kun ei itse maksa avustajansa palkkaa. Tämä ei tarkoita kuitenkaan sitä, etteikö hän voisi olla päättämässä sopivan henkilökohtaisen avustajan rekrytoimisesta.
Tämä on ihan totta. Laki asettaa työnantajan AINA VAHVEMPAAN asemaan kuin työntekijän (alaisen). Sitä ei voi kukaan työnantaja millään kiemuroinnilla väistää eikä välttää. Työnantajalla on aina iso vastuu työntekijästään ja työntekijänsä hyvinvoinnista.
Avustettava on kuitenkin henkilönä usein heikompi, joten tuossa asetelmassa on oikeasti iso ristiriita.
Mitä tapahtuu, jos avustaja sairastuu työolosuhteiden takia masennukseen, ja joutuu pitkälle sairauslomalle? Esim. sen takia, että avustettava kyykyttää häntä, on ilkeä ja vaatii tekemään kaikkea asiatonta.
HardWorker kirjoitti:
Olen ollut useilla ihmisillä avustajana kesätöissä ja opintojen ohessa.
Kaikki miehet ovat olleet kauheita: puheet ovat olleet seksuaalissävytteisiä, jo ensimmäisenä päivänä on puhuttu runkkujuttuja jne.
Mahtoi olla ikimuistoinen kokemus.
Hyi yrjö.
Kunta maksaa noillekkin pervoille assarit. Paljonpa arvostavat, runkkujuttujen puhujat.
Vierailija kirjoitti:
HardWorker kirjoitti:
Kaikki miehet ovat olleet kauheita: puheet ovat olleet seksuaalissävytteisiä, jo ensimmäisenä päivänä on puhuttu runkkujuttuja jne.
Hyi yrjö.
Kunta maksaa noillekkin pervoille assarit. Paljonpa arvostavat, runkkujuttujen puhujat.
Tuossa voi oikeasti joku arempi tai nuorempi nainen traumatisoitua, kun työnantaja alkaa ehdottelemaan runkkaamisia :( . Karmivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oui kirjoitti:
Keikoilla/ baareissa humalaisten vammaisten avustaminen on varmasti oikein antoisaa.
Saakohan siihenkin käyttää henkilökohtaista avustajaa, usein ainakin vammaisia nähnyt baareissa ja miettinyt miten siellä pärjäävät.
Mun yksi tuttu on avustaja ja käy tuon avustettavan kanssa noin kerran viikossa baarissa. Siis se avustettava ottaa kuppia ja tuo avustaja selvinpäin. Toisaalta ymmärrän mutta toisaalta en ymmärrä et yhteiskunnan varoja haaskataan siihen et joku pääsee baariin. Toki se on sitten jostain muusta jutusta pois mutta ei siltä tunnu et on avustajalle välttämätön tarve jos tunnut käytetään baarissa olemiseen. Ei kai se mikään ihmisarvo ole?
Eli vammaisen pitäisi kärvistellä kotona? Kun se avustaja on sitä varten, että ihminen voi tehdä just niitä juttuja mitä tekisi, jos ei ole vammainen. Jos ihmisellä on käytössä tietyt avustajatunnit ja tykkää vaikka käydä festareilla, niin sitten menee festareille.
Aika fasistinen ja julma olisi yhteiskunta, joka sallisi vammaiselle vaan minimihuolenpidon neljän seinän sisällä.Se, että joutuu itse avustettavaksi voi tapahtua milloin tahansa. Riittää, kun liukastut pahasti pihalla.
Mä en itse ainakaan kerran viikossa pääse baariin. Kyllä mä sen ymmärrän et vammaisenkin pitää elää mutta kerran viikossa vetämään kännit? Samaan aikaan kun mummot makaa yksin vaipoissaan ties kuinka kauan.
Ehkä sinäkin haluaisit kerran viikossa baariin, jos olisit vammautunut, mistäs tiedät. Se mummokin voi olla vammainen ja hänellä voi olla myös avustaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HardWorker kirjoitti:
Hyi yrjö.
Tuossa voi oikeasti joku arempi tai nuorempi nainen traumatisoitua, kun työnantaja alkaa ehdottelemaan runkkaamisia :( . Karmivaa.
Sinä joka alapeukutit tätä kommenttia. Taidat itse olla runkkujuttujen puhuja avustettava.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani tekee avustajan hommia ja kertoi pärjäävänsä sillä, että on hyvä hyville ja paha pahille. Järkevien asiakkaiden kanssa kaikki sujuu ja työ on täynnä ihania elämyksiä. Ikävät tapaukset on niin kuluttavia, että oman itsekunnioituksen takia hän kostaa kaikki pahat sanat ja teot noille asiakkaille. Mitään näkyvää ja todistettavaa ei tietenkää voi tehdä. Esim. WC:n pesu hammasharjalla ja pesuaineiden laitto väkevien juomien joukkoon on mennyt aina läpi. Jos ei muuta keksi voi työt aina tehdä tooooosi hitaasti.
Really
Onko avustettavan oikeasti niin vaikea ymmärtää, että avustajalle kyseessä on VAIN työ ja VAIN työpaikka. Ei rakas harrastus, jolle haluaa omistautua. Ei asia mille haluaa uhrata koko arkensa valmiudessa ololla.
Tuleeko yllätyksenä, että sairaanhoitajallekin se sairaalan osastolla lääkkeiden jakaminen on vain työ. Ja lastenhoitaja menee päiväkotiin aamulla vain siksi että se on työ.
Ihan hienoa, että yhteiskunta maksaa apua vammaisille. Voisiko joku pähkinänkuoressa kertoa, millä kriteerillä maksetun avustajan saa? Kun kuitenkin tiedän, että maassa on paljon yksin eläviä mielisairaita, dementiavanhuksia ym hyvin vaikeissa tilanteissa ilman mitään päivittäistä avustajaa.
Saisinko minäkin tuollaisen, jos vaikkapa toipuisin kuukauden vaikka sydänleikkauksesta enkä voisi tehdä mitään?
489. on ollut itsekin helnkilökohtaisena avustajana ja tähän päätelmään tulin siis ihan kokemustenikin kautta.
Tiedän myös tavan, jolla kaltoin kohdeltu avustaja voi päästä eroon työstään, kärsimättä oman taloutensa romahtamisesta. Täytyy mennä lääkäriin ja kertoa siellä mitä työssä tapahtuu, mitä joutuu kestämään ja sietämään ja että tahtoo siksi lopettaa työn. Lääkärillä on vaitiolovelvollisuus ja hän voi kirjoittaa sairaslomatodistuksen, jossa lukee jotakuinkin näin, " Jos työolosuhteita ei saada korjattua työntekijän kannalta xxxx osin, niin katson, että henkilö voidaan vapauttaa tehtävästään perustelunaan terveydelliset syyt". Sitten näyttää todistuksen työnantajalleen (sen kopion tai kaksoiskappaleen jos repii) . Avustettava voi vaatia, että allekirjoitaisit paperin, jossa eroat tehtävästä, mutta et missään tapauksessa tee niin. Toteat vain, että "Sinulla on työnantajana velvollisuus noudattaa lääkärin näkemystä työkyvystäni. Minulla on nyt sairasloma, jonka lääkäri näki välttämättömäksi, mutta jos tahdot uuden avustajan, niin suostun siihen, että päätät työsuhteeni heti sen loputtua ja saat tämän lääkärintodistuksen, jotta irtisanomiseni on ok".
Säästät siis itselläsi myös alkuperäisen lääkärintodistuksen. Tämän lääkärintodistuksen kanssa kun anot päivärahaa, niin et saa ylimääräistä karenssiakaan. On taas varaa ja voimia hakea uutta työtä, kun tästä ei tule mitään haittavaa merkintääkään työnhaun suhteen. Työnhaussa voi työtodistuksia esittäessään huoletta mainita, että työt loppuivat, koska ne kävivät liian raskaaksi, mutta että vaitiolovelvollisuuden vuoksi ei voi kertoa enempää kuin että lääkärikin oli asiasta sitä mieltä ja että se ei johtunut vain työntekijästä. Tottakai pyydetään työtodistusta avustettavalta, mutta jos hän ei sitä heti anna (kiusatakseen), niin se ei hidasta työnhakuaisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oui kirjoitti:
Keikoilla/ baareissa humalaisten vammaisten avustaminen on varmasti oikein antoisaa.
Saakohan siihenkin käyttää henkilökohtaista avustajaa, usein ainakin vammaisia nähnyt baareissa ja miettinyt miten siellä pärjäävät.
Jos vaikeavammainen tarvitsee henkilökohtaista avustajaa voidakseen käydä baarissa, niin hänellä on lain mukaan oikeus saada henkilökohtaista apua baarissa käymiseen. Miksi mietit, saako?
Varmaan sen takia, että jos sun pomo tulisi kännissä töihin niin olisiko ok? (siis jos kuvitellaan, että kävisit töissä)
Kuka uskaltaa ottaa (avustajan ominaisuudessa) vastuuta esim kännissä mökeltävästä vammaisesta ?
Humalan vaikutuksen alaisena loukkaantumisriski nousee .
En kyllä lähtisi ryyppykaitsijaksi baariin vaikka maksettaisiin.Kenellekään.
Ai oikein mökeltävästä?
T
Vierailija kirjoitti:
Ihan hienoa, että yhteiskunta maksaa apua vammaisille. Voisiko joku pähkinänkuoressa kertoa, millä kriteerillä maksetun avustajan saa? Kun kuitenkin tiedän, että maassa on paljon yksin eläviä mielisairaita, dementiavanhuksia ym hyvin vaikeissa tilanteissa ilman mitään päivittäistä avustajaa.
Saisinko minäkin tuollaisen, jos vaikkapa toipuisin kuukauden vaikka sydänleikkauksesta enkä voisi tehdä mitään?
Todennäköisesti saisit kotihoidon ja kotisairaanhoidon palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesittehän, että myös henk koht avustajan työssä työnantajan eli sen avustettavan on lain mukaan pakko järjestää avustajalleen työterveyshuolto?
Ja jos avustaja kokee työssään jotain, mikä haittaa hänen fyysistä tai psyykkistä terveyttään (veritartuntariski puremisen takia, esimiehen harjoittaman työpaikkakiusaamisen takia tuleva työuupumus), niin avustajalla on oikeus saada näihin apua sieltä työterveyshuollosta. Avustettava on velvollinen maksamaan kustannukset.
Milläs rahalla he moisen järjestäisivät?
Kunta maksaa.
Onko näin? Työterveyshuollon järjestämisvelvollisuus on työnantajalla, lain mukaan. Jos avustettava on itse se työnantaja niin.. Hän kai hakee sitten kunnalta ne työterveyshuoltokustannukset sitten?
Kunta maksaa kaikki pakolliset kulut.
Työterveyshuolto on todella minimaalista, jos työnantaja ei siihen itse satsaa.
Ja kunta ei satsaa, koska on vain palkan välittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Et. Olisit väliaikaisesti sairas, et pysyvästi vammainen.
Jos sydänleikkaus epäonnistuisi ja olisit sen takia toimintakyvytön loppuelämäsi eli vammainen, saisit avustajan.
Useimmat vanhukset tarvitsisvat avustajan, mutta koska heitä on niin paljon ja määrä vaan lisääntyy, niin makaavat vaipoissaan.
Vierailija kirjoitti:
http://yle.fi/uutiset/3-9409777
Avustaja otti tuhansien eurojen edestä pikavippejä näkövammaisen piikkiin – välttää vankilan
Kappa, kukaan avustaja ei olekaan kommentoinu tätä viestiä 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://yle.fi/uutiset/3-9409777
Avustaja otti tuhansien eurojen edestä pikavippejä näkövammaisen piikkiin – välttää vankilan
Kappa, kukaan avustaja ei olekaan kommentoinu tätä viestiä 😉
Lopetin avustajan työt koska työehdot ovat niin huonot. Ei ole minimityöaikaa eikä työnantaja välttämättä ole kykenwvä toimimaan työnantajana. Avustaja ei saa sairastaa ja ylitöihin pitää jäädä viime hetkellä, työvuorolistoista ei ole kuultukaan. Palkka on pieni mutta avustaja joutuu joustamaan äärettömiin. Ei ihme että hyviä avustajia on vaikea löytää. Olen kuullut että varainkin pääkaupunkiseudulla avustaja saattaa jättää tulematta töihin, varastaa avustettavalta tai on vaikkapa kieliongelmia koska ihmiset jotka saavat töitä muualta eivät tee avustajanhommia.
Asuuko Töölössä päin ja nimikirjaimet E.L. ? Kamalin kokemus ikinä.
Taidat olla yksi näistä ilkeistä avustettavista :( .