Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varoitus, älkää ikinä ryhtykö henkilökohtaisen avustajan työhön

Vierailija
14.01.2017 |

Siinä työssä saa todella olla sylkykuppina ja kaikkien haukuttavana. Kun avustettavalla menee elämä vituilleen, sinä olet siinä hyvin hollilla ja sinua voi syyttää kaikesta. Kiitosta on turha odottaa mistään.

Kommentit (690)

Vierailija
361/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustaja on joillekin ilmainen palvelija.

Minustakin olisi kiva jos joku tekisi minulle ruuat, ompelisi uuden vetoketjun takkiin ja vieläpä kihartaisi hiukset ja meikkaisi minut joka päivä.

Eikö palkkaamasi kokki sitten suostu tekemään ruokia? Eikö ompelija suostu rahaa vastaan vaihtamaan vetoketjua? Eikö kampaaja suostu edes maksusta kihartamaan hiuksiasi? Eikö ammattimeikkaaja suostu ottamaan sinua asiakkaakseen?

Vierailija
362/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kahden henkilön avustaja. Molemmat ovat todella ihania ja herttaisia, ja nautin todellakin tästä työstä! Ei saa yleistää! Opiskelijalle ihan mukava ja helppo lisätienesti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä keillä menee kovasti tunteisiin se, ettei avustajalla voikaan teettää mitä tahansa, taitavat olla juuri näitä hankalia "Minä olen työnantajasi, vaikken maksa sinulle itse mitään"- avustettavia. Kuka tahansa muu normaali ihminen ymmärtää, mikä on oikein ja mikä väärin ja mitä voidaan kohtuudella avustajalta odottaa.

Vierailija
364/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisen avustajan sijaan pitäisi puhua henkilökohtaisesta palvelijasta. Aika monista jutuista on avustaminen kaukana, nehän tehdään toisen puolesta. Ja sitten mahdollisesti vielä tuo lapsen hoitaminen siinä sivussa. Jos perhe palkkaa lastenhoitajan, yleensä tehtävänä on huolehtia lapsesta, korkeintaan pieniä juttuja siinä sivussa. Henkilökohtaisen avustajan taas pitäisi hoitaa kaikki muu plus lapsi. 10€/h.

Vierailija
365/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin avustajana perheessä missä avustan perheen äitiä. Työtehtäviini kuuluu koiran lenkitys, vessassa avustaminen, ruuan laitto ja tiskit sekä pyykkihuolto. Siivoukset, suihkutukset ym. Tekee puoliso tai perheen aikuiset lapset. Tehtävät sovittiin tarkasti ennen työn alkua, ja tosiaankaan minun ei tarvitse tehdä suursiivouksia tai pihahommia. Välillä istun seuraneitinä kun joka päivälle ei esim. Pyykkiä riitä pestäväksi ja silitettäväksi. Olen tarjoutunut myös imuroimaan, mutta siivoukset haluavat hoitaa itse. Eli avustajan työ voi olla varsin leppoisaa ja mukavaa, kun sattuu kiva avustettava ja fiksut omaiset mitkä ymmärtävät että avustaja ei ole mikään kotiorja.

Vierailija
366/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää joudu avustajaksi, kosk en niin raskaaseen työhön kykene.

10 vuorta tein laidasta laitaan. Oli tosi ihania asiakkaita, joiden kanssa vieläkin soitellaan. Ja oli runkkauspyyntöjä,pakottamista työnantajan kanssa saman ruuan syömiseen (silli kala-allergiselle), alastomana olisi pitänyt saunottaa, siivota vammaisen henkilön äidin 200 neliön omakotitalo ja ehtiä silti normityöt, eräs kieltäytyi pesusta kuukauden ja kun ilmoitin asiasta kotisairaanhoitoon, laittoi mut leipomaan kakun ja antoi potkut. Itki vielä kun en jäänyt hänen tarpeensa mukaan vaan lähdin heti, olin koeajalla.

Kokemuksesta: sovi vähintään 4 kk koeaika ja jos simputus alkaa- lähde heti.

Mukaviakin avustettavia on.

Vierailija
367/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tirpp3 kirjoitti:

Juu, ei enää ikinä, sanon minäkin.

Eräs kesä meni noissa hommissa. Avustin nuorehkoa pyörätuolissa olevaa miestä. Yleensä autoin siivoamisessa, käytin shoppailemassa ja baarissa. Kerran laitoin häntä yöpuulle ja sukkia laittaessa totesin että onpa kylmät jalat. Mies kysyi voisinko hieroa niitä. Verenkiertonsa ongelmat tuntien suostuin. No, ei olis pitäny. Sen jälkeen alkoi tulla tiuhaan Facebookin kautta kuulumisten kyselyä. Ei siinä aluksi mitään, mielelläni vastailin kohteliaasti. Homma yltyi ja pian oli kännykkäkin TÄYNNÄ viestejä; "Moi. Mitä kuuluu?" "Hei. Mitäs sä?" "Hei. Kuinka kulkee?" "Moi. Mitä sinne?" Työkeikkojen lisäksi olisi pitänyt uhrata vapaa-aikakin hänelle!! Lakkasin vastaamasta, niin naurettavaa se oli ja nuori kun olin silloin, en oikein tiennyt miten toimia taikka ottaa asia puheeksi. Sitten yhtenä yönä pienen tauon jälkeen tuli Facebookissa viesti "Moi. Mitä tekisit mun kanssa ellen olis sun pomo?" Päätin esittää tyhmää ja vastasin epämääräsesti tyyliin "Öö, no vaikka kahvitella". No, mies siihen: "Ei.... kun mitä muuta...."

Siihen loppui mun henkilökohtaisen avustajan duunit. Onneksi uusi työ löytyi välittömästi. Ja kyseisellä avustettavalla avustajatytöt vaihtuu kuukauden välein - aina melko sirpsakoita misuja.

Tällaisessa tilanteessa missä avustajat vaihtuvat kuukauden välein tulee ottaa avustajaa hakeva perusteelliseen puhutteluun kunnan toimesta, eli missä mättää ja eritoten kuinka avustajia kohtaan on käyttäydyttävä. Laki seksuaalisesta ahdistelusta työpaikalla on ankara ja se  suojaa myös avustajia.

Samoin työpaikkakiusaamiseksi voidaan lukea joutava simputus tai asiaton/nöyryyttävä kohtelu.

Laki suojaa työsuhteessa olevia ja tätä on syytä painottaa avustajia hakeville, koska joiltakin tämä työsuhteessa avustavia suojaava laki on täysin hukassa, koska heille vain omat oikeudet näyttävät merkitsevän.

Vierailija
368/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avustaja on joillekin ilmainen palvelija.

Minustakin olisi kiva jos joku tekisi minulle ruuat, ompelisi uuden vetoketjun takkiin ja vieläpä kihartaisi hiukset ja meikkaisi minut joka päivä.

Eikö palkkaamasi kokki sitten suostu tekemään ruokia? Eikö ompelija suostu rahaa vastaan vaihtamaan vetoketjua? Eikö kampaaja suostu edes maksusta kihartamaan hiuksiasi? Eikö ammattimeikkaaja suostu ottamaan sinua asiakkaakseen?

Niin, minä tavallisena pulliaisena teen itse jos osaan tai palkkaan ammattilaisen.

"Työnantaja" taas teettää työt "avustajalla" ilman että maksaa mitään.

Vierailija
369/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kerran parikymppisenä ollessani avustajana vanhemmalle n.60v. miehelle. Työnkuva oli mielestäni helppo: siivousta, ruuanlaittoa, pyykkäystä eli perus arkea. Alussa menikin hyvin, mutta sitten alkoi tulla näitä suihkutteluja ja vessahommia. Alunperin henkilökohtaisenhygienian hoitaminen ei kuulunut työnkuvaan, mutta tein näitä sitten kuitenkin. Mies alkoi tehdä kuitenkin kiusaa kakkaamalla tahallaan housuun (hänellä ei ollut mitään esteitä vessan käynnin suhteen ja välillä kävikin vessassa ihan normaalisti). Suihkussakin pystyi käymään itse, mutta alkoi vaatia että tulen seuraamaan suihkuhetkeä että jos jotain tapahtuu. Suihkussa sitten esitteli genitaalejaan hyvin privosoivasti. Lopulta alkoi vaatimaan että muutan hänen luokseen, koska silloin olisin aina tarvittaessa paikalla. Olin jotenkin niin arka etten uskaltanut kertoa näistä tapauksista kenellekään ja pelkäsin myös että menetän työn. Lopulta sain kerrottua äidilleni ja sain ammattiliitolta apua. Mieheltä vaadittiin jonkinlaisia korvauksia, mutta ne hylättiin. Haki tämän jälkeen vielä kauan mol-sivuilla avustajaa, mutta myöhemmin kuulin että oli mennyt johonkin hoivakotiin asumaan.

Vierailija
370/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko nämä ok työtehtäviä?

- Lapsen läksyissä avustaminen

- Leipominen

- Pihan hoito

- Koiran ulkoiluttaminen

Vierailija
371/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

SariEe kirjoitti:

.... Ja oli runkkauspyyntöjä,pakottamista työnantajan kanssa saman ruuan syömiseen (silli kala-allergiselle), alastomana olisi pitänyt saunottaa, siivota vammaisen henkilön äidin 200 neliön omakotitalo ja ehtiä silti normityöt, . ..

.

Työpaikkakiusaaminen on työturvallisuusrikos.

Tarpeeksi moni työntekijä tekee valituksen niin sitten istutaan käräjillä.

Vierailija
372/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko nämä ok työtehtäviä?

- Lapsen läksyissä avustaminen

- Leipominen

- Pihan hoito

- Koiran ulkoiluttaminen

Kysyin koska katselin ajankuluksi noita ilmoituksia ja tuollaisia työtehtäviä tuli vastaan. Ei tuntunut minusta okoilta avustajan töiksi, vaikka eivät nyt mitenkään epämiellyttäviltä kuulostakaan.

Vierailija
373/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan, että sinulla on kokemusta terveydenhoitoalasta ja mielellään vammaisten henkilöiden kanssa työskentelystä. Toivon, että henkilönostin ja sähköpyörätuoli ovat sinulle tuttuja välineitä. Vaadin hakijalta äidinkielen tasoista suomen kielen taitoa. Avustajan tulee myös hallita tietokoneen peruskäyttö. Puheeni on hieman epäselvää, joten tarvittaessa käytän Grid2/Grid3 ohjelmaa, Bliss-symboleja sekä kuvia puheeni tukena. Minulla on myös tulkkipalvelu käytössäni. Edellytän avustajalta yhteistyökykyä tulkin kanssa silloin, kun olen tilannut tulkin paikalle. Välillä avustaja joutuu työskentelemään ilman tulkin läsnäoloa. Toivon, että olet lähihoitaja tai sairaanhoitaja tai fysioterapeutti koulutukseltasi tai olet toiminut henkilökohtaisena avustajana aikaisemmin. 

Tällainen oli yksi.. Palkkaus 10,66 tunnilta. Lisäksi toki perusjutut, siivoukset, pesut, kokkaukset yms. 

Vierailija
374/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan, että sinulla on kokemusta terveydenhoitoalasta ja mielellään vammaisten henkilöiden kanssa työskentelystä. Toivon, että henkilönostin ja sähköpyörätuoli ovat sinulle tuttuja välineitä. Vaadin hakijalta äidinkielen tasoista suomen kielen taitoa. Avustajan tulee myös hallita tietokoneen peruskäyttö. Puheeni on hieman epäselvää, joten tarvittaessa käytän Grid2/Grid3 ohjelmaa, Bliss-symboleja sekä kuvia puheeni tukena. Minulla on myös tulkkipalvelu käytössäni. Edellytän avustajalta yhteistyökykyä tulkin kanssa silloin, kun olen tilannut tulkin paikalle. Välillä avustaja joutuu työskentelemään ilman tulkin läsnäoloa. Toivon, että olet lähihoitaja tai sairaanhoitaja tai fysioterapeutti koulutukseltasi tai olet toiminut henkilökohtaisena avustajana aikaisemmin. 

Tällainen oli yksi.. Palkkaus 10,66 tunnilta. Lisäksi toki perusjutut, siivoukset, pesut, kokkaukset yms. 

Toivotaan, että löydät jatkossakin tuollaisia, tarpeidesi mukaisia avustajia.

Vierailija
375/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö on olemassa erikseen henkilökohtainen avustaja ja vapaa-ajan avustaja.

Vierailija
376/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selailin aika paljon noita ilmoituksia, osa ihan ok. En millään muulla alalla oo nähny ilmoituksia joissa työntekijältä erikseen vaaditaan aika itsestäänselviä ominaisuuksia jo ilmoituksessa, nää vaatimukset oli yhdessä ilmoituksessa, ei siis useammassa: 

-nopeasti oppivaa

-joustavaa 

-reipasta

-tunnollista

-naishenkilöä

-luotettava

-tilannetajuinen

-rauhallinen

-keskittymiskykyinen

-käytännönläheinen

-näppärä henkilö 

-hyvää fyysistä kuntoa

-hyvät käsivoimat

-Hyvä suomen kielen taito ehdoton edellytys

Vierailija
377/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selailin aika paljon noita ilmoituksia, osa ihan ok. En millään muulla alalla oo nähny ilmoituksia joissa työntekijältä erikseen vaaditaan aika itsestäänselviä ominaisuuksia jo ilmoituksessa, nää vaatimukset oli yhdessä ilmoituksessa, ei siis useammassa: 

-nopeasti oppivaa

-joustavaa 

-reipasta

-tunnollista

-naishenkilöä

-luotettava

-tilannetajuinen

-rauhallinen

-keskittymiskykyinen

-käytännönläheinen

-näppärä henkilö 

-hyvää fyysistä kuntoa

-hyvät käsivoimat

Saako muka sukupuoli olla kriteerinä?

Vierailija
378/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain joskus alle 20-vuotiaana henkilökohtaiseksi avustajaksi sokealle n. 4-kymppiselle miehelle. Soittaessaan haastattelusta kyseli miltä näytän.

Haastattelu oli miehen työpaikalla (toimi hierojana), pyysi minua riisumaan vaatteet. En tiedä sekoittiko vahingossa asiakkaaseen. Olin kylläkin aiemmin sanonut että olen tulossa haastatteluun.

Tuon jälkeen halusi kosketella minua.

Meininki oli sen verran outoa, että olin pelkästään helpottunut kun en paikkaa saanut.

Vierailija
379/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-nopeasti oppivaa

-joustavaa 

-reipasta

-tunnollista

-naishenkilöä

-luotettava

-tilannetajuinen

-rauhallinen

-keskittymiskykyinen

-käytännönläheinen

-näppärä henkilö 

-hyvää fyysistä kuntoa

-hyvät käsivoimat

Saako muka sukupuoli olla kriteerinä?

Kyllä, koska avustaminen on niin intiimiä työtä.

Vierailija
380/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen avustettava, hengitys- ja liikuntaelinsairautta sekä ajoittaista masennusta sairastava viisikymppinen nainen. Avustajani kuukausipalkka on lisien kanssa n 1400, lisäksi maksetaan matkakulut, hotellit ja ateriakorvaukset matkoilta (esim Euroopan kaupunkiloma). Työaika on keskimäärin 24 tuntia viikossa, mutta tunteja on vähemmän jos en olekaan tarvinnut apua työlistavuoron mukaisesti. Käyn kehityskeskusteluja työntekijäni kanssa, ja kiitän häntä aina hyvin tehdystä työstä. Huomioin syntymäpäivät ja joulun lahjakortilla tms. Maksan 80 euroa vuodessa liittoon kuulumisesta, jotta työntekijäni saa kaupungilta yli 150 euroa kuussa enemmän palkkaa kuin ilman liittosopimusta. Huomioin työntekijän omat menot työvuorolistassa. Työntekijäni on sitoutunut työhönsä, ja minä teen parhaani, että hän pysyy ja viihtyy työssään.

Näinkin voi olla :)