Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varoitus, älkää ikinä ryhtykö henkilökohtaisen avustajan työhön

Vierailija
14.01.2017 |

Siinä työssä saa todella olla sylkykuppina ja kaikkien haukuttavana. Kun avustettavalla menee elämä vituilleen, sinä olet siinä hyvin hollilla ja sinua voi syyttää kaikesta. Kiitosta on turha odottaa mistään.

Kommentit (690)

Vierailija
381/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selailin aika paljon noita ilmoituksia, osa ihan ok. En millään muulla alalla oo nähny ilmoituksia joissa työntekijältä erikseen vaaditaan aika itsestäänselviä ominaisuuksia jo ilmoituksessa, nää vaatimukset oli yhdessä ilmoituksessa, ei siis useammassa: 

-nopeasti oppivaa

-joustavaa 

-reipasta

-tunnollista

-naishenkilöä

-luotettava

-tilannetajuinen

-rauhallinen

-keskittymiskykyinen

-käytännönläheinen

-näppärä henkilö 

-hyvää fyysistä kuntoa

-hyvät käsivoimat

-Hyvä suomen kielen taito ehdoton edellytys

Kertoo ehkä siitä, miten kehnoja useimmat avustajaehdokkaat ovat.

Vierailija
382/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen avustettava, hengitys- ja liikuntaelinsairautta sekä ajoittaista masennusta sairastava viisikymppinen nainen. Avustajani kuukausipalkka on lisien kanssa n 1400, lisäksi maksetaan matkakulut, hotellit ja ateriakorvaukset matkoilta (esim Euroopan kaupunkiloma). Työaika on keskimäärin 24 tuntia viikossa, mutta tunteja on vähemmän jos en olekaan tarvinnut apua työlistavuoron mukaisesti. Käyn kehityskeskusteluja työntekijäni kanssa, ja kiitän häntä aina hyvin tehdystä työstä. Huomioin syntymäpäivät ja joulun lahjakortilla tms. Maksan 80 euroa vuodessa liittoon kuulumisesta, jotta työntekijäni saa kaupungilta yli 150 euroa kuussa enemmän palkkaa kuin ilman liittosopimusta. Huomioin työntekijän omat menot työvuorolistassa. Työntekijäni on sitoutunut työhönsä, ja minä teen parhaani, että hän pysyy ja viihtyy työssään.

Näinkin voi olla :)

Miten tuo 150€ on laskettu, oletko jakanut lomarahan 12 kuukaudelle? Sillä kysyn, koska itse tein 30 viikkotuntia, ja Heta-liittoon kuuluminen korotti kuukausipalkkaani noin 30€. Lomarahan suuruutta en muista, mutta kyllä se riittävän iso oli :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella avustamisen tulisi painottua pelkkiin arkisiin asioihin? Kiinnostaisi kuulla argumentteja aiheesta.

Vierailija
384/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Heta-liitto siis maksaa? Eihän monella vammaisella ole rahaa maksaa ylimääräisyyksiä. Valitettavaa tietysti avustajien kannalta, mutta olisivatko he itse vastaavassa tilanteessa valmiita joustamaan.

Vierailija
385/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selailin aika paljon noita ilmoituksia, osa ihan ok. En millään muulla alalla oo nähny ilmoituksia joissa työntekijältä erikseen vaaditaan aika itsestäänselviä ominaisuuksia jo ilmoituksessa, nää vaatimukset oli yhdessä ilmoituksessa, ei siis useammassa: 

-nopeasti oppivaa

-joustavaa 

-reipasta

-tunnollista

-naishenkilöä

-luotettava

-tilannetajuinen

-rauhallinen

-keskittymiskykyinen

-käytännönläheinen

-näppärä henkilö 

-hyvää fyysistä kuntoa

-hyvät käsivoimat

Ei nuo niin itsestäänselviä ole kaikille nykyaikana, valitettavasti. 

Vierailija
386/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen avustettava, hengitys- ja liikuntaelinsairautta sekä ajoittaista masennusta sairastava viisikymppinen nainen. Avustajani kuukausipalkka on lisien kanssa n 1400, lisäksi maksetaan matkakulut, hotellit ja ateriakorvaukset matkoilta (esim Euroopan kaupunkiloma). Työaika on keskimäärin 24 tuntia viikossa, mutta tunteja on vähemmän jos en olekaan tarvinnut apua työlistavuoron mukaisesti. Käyn kehityskeskusteluja työntekijäni kanssa, ja kiitän häntä aina hyvin tehdystä työstä. Huomioin syntymäpäivät ja joulun lahjakortilla tms. Maksan 80 euroa vuodessa liittoon kuulumisesta, jotta työntekijäni saa kaupungilta yli 150 euroa kuussa enemmän palkkaa kuin ilman liittosopimusta. Huomioin työntekijän omat menot työvuorolistassa. Työntekijäni on sitoutunut työhönsä, ja minä teen parhaani, että hän pysyy ja viihtyy työssään.

Miten tuo 150€ on laskettu, oletko jakanut lomarahan 12 kuukaudelle? Sillä kysyn, koska itse tein 30 viikkotuntia, ja Heta-liittoon kuuluminen korotti kuukausipalkkaani noin 30€. Lomarahan suuruutta en muista, mutta kyllä se riittävän iso oli :)

103-105 h/kk, normaalisti palkka 8,80, liiton sopimuksella 10,30. Su palkka 100% lisä korottaa tuota palkkaa myös. Lomarahat tohon päälle.

387/690 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-nopeasti oppivaa

-joustavaa 

-reipasta

-tunnollista

-naishenkilöä

-luotettava

-tilannetajuinen

-rauhallinen

-keskittymiskykyinen

-käytännönläheinen

-näppärä henkilö 

-hyvää fyysistä kuntoa

-hyvät käsivoimat

Saako muka sukupuoli olla kriteerinä?

Kyllä, koska avustaminen on niin intiimiä työtä.

Laiton ilmoitus. Ilmoituksessa ei saa periaatteessa mainita että haetaan naisavustajaa. Toki henkilö saa palkata kenet tahansa mutta ei kannata syyksi sanoe etten palkkaa mieshenkilöä koska voi joutua maksamaan korvausta syrjinnästä. Ilmoitukseen voi laittaa että naishenkilö hakee henkilökohtaista avustajaa tämä saattaa karsia joitakin miesavustajia pois heidän omasta valinnastaan.

Vierailija
388/690 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tirpp3 kirjoitti:

yhtenä yönä pienen tauon jälkeen tuli Facebookissa viesti "Moi. Mitä tekisit mun kanssa ellen olis sun pomo?" Päätin esittää tyhmää ja vastasin epämääräsesti tyyliin "Öö, no vaikka kahvitella. No, mies siihen: "Ei.... kun mitä muuta...."

[/quote

Tämä "mä oon sun pomo"-asenne avustettavalla on jo hälyttävä.

Nämä tilanteet tulisi purkaa avustettavan kanssa jos rajoja ylitetään noin karkeasti.

Kyseessä on TYÖpaikka.

Työsuojelulain alainen.

Avustajan on ilmoitettava asiattomasta kohtelusta 

a) vammaispalvelun sosiaalityöntekijälle

b) Te-toimistoon tai instanssiin jonka kautta työpaikan sai.

Mikäli näissä ei reagoida asiallisesti ja lain vaatimalla tavalla --- siis nyt puhutaan työsuojelurikkomuksista tai seksuaalisesta ahdistelussa kyseessä on hieman vakavampi juttu.

Kertokaa tämä tiukasti jos joku edellämainituista alkaa vähättelemään kokemustanne ja pitäkää helkkarinmoista meteliä että kyseessä on työsuojelurikos ja viette asiaa eteenpäin jos joku uskaltaakin uhkailla kaikenpäälle karenssilla niin silloin on virkavirhe kyseessä ja virkailijan oma tuoli keikahtaa alta.

Kenenkään EI tarvitse eikä saa suostua pervoilun kohteeksi työpaikallaan ja työaikalaki suojelee työntekijää myös.

Joku kertoi tuossa edellä että oli vienyt oikeuteen todella härskin kohtelun, eikä saanut oikeutta (kyseessä vammainen mies, ei kuitenkaan tarpeeksi vammainen ahdistellakseen naista työaikanaan) tätä ihmettelen suuresti. Oliko kyseessä hänellä vetelä ja välinpitämätön asianajaja kun ei saanut oikeutta?

Nyt näyttää siltä, että ollaan valuttu tilanteeseen joka toimii vain ja ainoastaan avustettavien ehdoilla ja heidän oikeuksiinsa määrittelevällä ja niihin nojaavalla tavalla. Tämä on väärin ja hälyyttävää jos työsuhteen vaatimukset heti alkaa päältäkin näyttävät jo luettuina työpaikkailmoituksista epämääräisiltä ja kohtuuttomilta normaaleihin työsuoritevaatimuksiin nähden.

Täytyy ihmetellä näitä avustajia huonosti kohtelevia sekä ihmisiä jotka oikeasti ottavat pokkana avustajan siivoojaksi, seuraneidiksi tai koiranhoitajaksi. Samaan aikaan vanhuksia kuolee yksiöihinsä oman käden kautta kun eivät kestä välinpitämättömyyttä ja yksinäisyyttä joka pelottaa.

Vierailija
389/690 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta on. Olin avustaja melko nuorelle henkilölle, jolla jokin lihasrappeumasairaus. Meidän välimme tulehtuivat lopulta niin pahasti, että hän irtisanoi minut kesken työpäivän ja lähetteli vielä työsuhteen päättymisen jälkeen minulle kirjeitä, joissa haukkui minut aivan paskaksi. Eikä suostunut toimittamaan työtodistusta ennenkuin olin työsuojeluvaltuutettuun yhteydessä.

Ymmärrän kyllä katkeroitumisen, mutta hänen käytöksensä minua kohtaan oli aivan käsittämätöntä. Minua ei haittaa jos minusta ja avustettavastani ei tule ylimpiä ystävyksiä, mutta vähintäänkin odotan, että voidaan olla ammattimaisia. Yritin tuossakin työsuhteessa sinnitellä kyllä ja tehdä parhaani. Olin työkyvytön monta kuukautta tuon työsuhteen päättymisen jälkeen, koska olin yksinkertaisesti niin uuvuksissa ja myös järkyttynyt hänen käytöksestään työsuhteen aikana ja sen jälkeen. En ole koskaan ennen esimerkiksi vastaanottanut vihapostia. Siis ihan oikeaa kirjettä, jossa ruoditaan miksi olen hänen mielestään paska työntekijä ja ihminen.

Kyseessä kunnialoukkaus ja rikosilmoituksen paikka. Viestit/kirjeet tallennukseen ja poliisille.

Lihasrappeutumasairaus ei oikeuta ihmistä olemaan piittaamatta laista.

Pitäkää puolenne.

Vierailija
390/690 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haetaan avustettavaa joka

- kuuluu hetaan

- ymmärtää työaikalain 

- kunnioittaa avustajan yksityisyyttä ja oikeutta omaan vapaa-aikaan ja yksityiselämään työajan ulkopuolella

- ymmärtää työsuojelulain

- on sisäistänyt henkilökohtaisen avustajan perimmäisen tarkoituksen eikä koe tarvetta pomottaa, kyykyttää tai yrittää hyväksikäyttää täysin kohtuuttomilla tai täysin asiaankuulumattomilla töillä .

- on valmis yksilöimään työtehtävät työsopimuksessa mikäli avustettava näin vaatii

- käsittää että on etuoikeuttu saadessaan maksettua ja motivoitunutta henkilökohtaista apua paremman arjen puolesta, siinä selviytyäkseen .

Vierailija
391/690 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

103-105 h/kk, normaalisti palkka 8,80, liiton sopimuksella 10,30. Su palkka 100% lisä korottaa tuota palkkaa myös. Lomarahat tohon päälle.

Kiitos selvennykstä. Taisin itse vähän muistaa väärin. Ne olikin Hetan kokemuslisät, jotka teki tuon noin 30€. Peruspalkan korotuksen vaikutusta en ikinä tullut laskeneeksi. Meidät kaupunki maksaa onneksi ilman Hetaakin yli 9€ tuntipalkkaa.

Ja todellakin, Hetaan kuuluminen maksaa. Mutta tuo on VUOSImaksu, ei kuukausimaksu. Vaikka olisi kuinka köyhä, niin on puppua väittää etteikö tuota rahaa löydy. Täytyy vaan osata säästää etukäteen.

Vierailija
392/690 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Lemmikin ottaessa on kyettävä hoitamaan lemmikin perustarpeet.

Ei niin, että hommataan lemmikki.

Sitten hommataan henkilökohtainen avustaja joka ruokkii, ulkoiluttaa ja siistii kakkakikkareet- eli huolehtii lemmikistä.[/quote]

Nimenomaan näin, lemmikinpito ei ole mikään ihmisoikeus. Lemmikkiä varten voi ottaa vaikka dogsitterin tai vastaavan, mutta eläintenhoito ei ole henkilökohtaisen avustajan työtä. Toki aina voi hankalan ruokapurkin avata tai avustaa eläinlääkärireissulla mutta mikään pääasiallinen hoitaja avustaja ei ole.[/quote]

Silti tuolla näkee ulkoiluttamassa - henkilökohtaisia avustajia- koiria --ja jo työpaikkailmoituksissa tuodaan pokkana esiin koiran "turkinhuolto" ja hoitotehtäviä.

Mikäli lemmikin hoidosta ei ihminen selviydy silloin siitä on luovuttava. Niin se on ihan kaikilla, oli terve tai ei.

Henkilökohtaista avustajaa EI PALKATA lemmikinhoitajaksi tai muffen turkinhuoltajaksi, kynsienleikkaajaksi , yms.

Vierailija
393/690 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää koirahomma. Monella avustettavalla on oma avustajakoira, ja sen hoito kuuluu avustajalle. Kyseessä ei ole siis aina se pelkkä lemmikki vaan työtä tekevä koiruli. Ja tämä, että työhakemuksessa pyydetään tiettyä sukupuolta olevaa, johtuu siitä että saattaa olla tarvetta apuun uimahallissa, muutenhan sillä sukupuolella ei välttämättä ole väliä.

Vierailija
394/690 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää koirahomma. Monella avustettavalla on oma avustajakoira, ja sen hoito kuuluu avustajalle. Kyseessä ei ole siis aina se pelkkä lemmikki vaan työtä tekevä koiruli. Ja tämä, että työhakemuksessa pyydetään tiettyä sukupuolta olevaa, johtuu siitä että saattaa olla tarvetta apuun uimahallissa, muutenhan sillä sukupuolella ei välttämättä ole väliä.

No eipä täällä kukaan avustaja- tai opaskoiran hoidosta oo valittanutkaan... Mutta jos työnhaku ilmoituksessa sanotaan että koiran koulutus ja trimmaus kuuluu avustajan työtehtäviin, niin ei kiitos. Normaali lenkitys on ok, kunhan koira on peruskoulutettu. Itse sain hävetä silmät päästäni, kun koira ulvoi kaikkea mikä liikkuu. Ei totellut siis ketään, avustajaa, avustettavaa tai muita perheenjäseniä.

Vierailija
395/690 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita hulluja avustettavia kyllä piisaa, ja tarinat eivät ole mitään keksittyjä. Itse olen yhden tällaisen kanssa joutunut keski-suomessa työskentelemään, eikä hän tullut toimeen yhtään kenenkään kanssa. Avustajat vaihtuivat vähän väliä, ja kaikissa muissa ihmisissä oli aina syy.

Vierailija
396/690 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen aivan kauhuissani näitä ihmisten kokemuksia avustajan työstä ja työpaikkailmoituksia. Olen nelikymppinen akateemisesti koulutettu nainen, joka on pärjännyt oikein hyvin sekä työelämässä että kotielämässä. Minä en "riittäisi". Tuntuu että avustajiksi haetaan jotain ihan yli-ihmisiä, ja sitten jos se avustaja ei olekaan yli-ihminen niin avustettava pettyy ja alkaa käskyttämällä vaatimaan vaikka mitä. Minä en osaisi tehdä kellekään toiselle ihmiselle mitään juhlakampausta enkä meikkiä. Ripsivärin laiton varmaan oppisin mutta vaatisi aikaa. En osaisi tehdä mitään ompelutöitä, en ole koskaan tehnyt (vien ompelijalle jos vetoketju itsellä irtoaa). Koiran osaisin lenkittää jos se on koulutettu kulkemaan nätisti hihnassa, mutta jos ei niin en minä osaa koiria kouluttaa. Lapsia en osaisi hoitaa, olen lapseton.

Sellaisen perusavustamisen kuten vaatteiden auttamisen päälle, ruoan lämmittämisen, kauppareissulla ostosten keräilyssä ja kantamisessa auttamisen, kela-asioinnissa auttamisen ym varmaan osaisin.

Mutta sen sijaan en ikinä suostuisi kuuntelemaan haukkumisia, sovituista työtehtävistä poikkeavia toistuvia vaatimuksia, huutamista ym. Ne on työpaikkakiusaamista. Ilmoittaisin avustettavalle välittömästi, että koen nämä työpaikkakiusaamisena ja edellytän että lopetat. Jos ei lopettaisi, veisin asian vaikka käräjille asti.

Hulluin ilmoitus jonka löysin, oli sellainen jossa työtä olisi noin 30 tuntia viikossa, mutta työajat säännöllisesti joka arkipäivä klo 9-10, 13-16 ja 19-21. Kuka kuvittelee että joku suostuisi olemaan matkoineen töissä aamusta iltamyöhään??? Kaikki arkipäivät koko päivän käytössä tuossa avustajahommassa. Joo, olisihan siinä taukoja mutta mitä ehdit tehdä noiden parin tunnin taukojen aikana omassa elämässäsi? Ja bruttopalkka siis ilmeisesti noin tonnin kuussa. Ihan käsittämätöntä.

Vierailija
397/690 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen aivan kauhuissani näitä ihmisten kokemuksia avustajan työstä ja työpaikkailmoituksia. Olen nelikymppinen akateemisesti koulutettu nainen, joka on pärjännyt oikein hyvin sekä työelämässä että kotielämässä. Minä en "riittäisi". Tuntuu että avustajiksi haetaan jotain ihan yli-ihmisiä, ja sitten jos se avustaja ei olekaan yli-ihminen niin avustettava pettyy ja alkaa käskyttämällä vaatimaan vaikka mitä. Minä en osaisi tehdä kellekään toiselle ihmiselle mitään juhlakampausta enkä meikkiä. Ripsivärin laiton varmaan oppisin mutta vaatisi aikaa. En osaisi tehdä mitään ompelutöitä, en ole koskaan tehnyt (vien ompelijalle jos vetoketju itsellä irtoaa). Koiran osaisin lenkittää jos se on koulutettu kulkemaan nätisti hihnassa, mutta jos ei niin en minä osaa koiria kouluttaa. Lapsia en osaisi hoitaa, olen lapseton.

Sellaisen perusavustamisen kuten vaatteiden auttamisen päälle, ruoan lämmittämisen, kauppareissulla ostosten keräilyssä ja kantamisessa auttamisen, kela-asioinnissa auttamisen ym varmaan osaisin.

Mutta sen sijaan en ikinä suostuisi kuuntelemaan haukkumisia, sovituista työtehtävistä poikkeavia toistuvia vaatimuksia, huutamista ym. Ne on työpaikkakiusaamista. Ilmoittaisin avustettavalle välittömästi, että koen nämä työpaikkakiusaamisena ja edellytän että lopetat. Jos ei lopettaisi, veisin asian vaikka käräjille asti.

Hulluin ilmoitus jonka löysin, oli sellainen jossa työtä olisi noin 30 tuntia viikossa, mutta työajat säännöllisesti joka arkipäivä klo 9-10, 13-16 ja 19-21. Kuka kuvittelee että joku suostuisi olemaan matkoineen töissä aamusta iltamyöhään??? Kaikki arkipäivät koko päivän käytössä tuossa avustajahommassa. Joo, olisihan siinä taukoja mutta mitä ehdit tehdä noiden parin tunnin taukojen aikana omassa elämässäsi? Ja bruttopalkka siis ilmeisesti noin tonnin kuussa. Ihan käsittämätöntä.

Saa kirjoittaja jatkaa vielä. Mielestäni se on tavallaan hyvä, että avustettava on avustajan esimies. Koska esimiehen alaistaan kohtaan harjoittama työpaikkakiusaaminen on juridisesta paljon tuomittavampaa kuin asiakkaan harjoittama kiusaaminen. Se on oikeasti paha työturvallisuusRIKOS. Perehtykääpä oikeusjuttuihin, jos asia kiinnostaa enemmän. Suomessa on moni esimies saanut rikostuomion siitä että on kiusannut alaistaan.

Vierailija
398/690 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa kirjoittaja jatkaa vielä. Mielestäni se on tavallaan hyvä, että avustettava on avustajan esimies. Koska esimiehen alaistaan kohtaan harjoittama työpaikkakiusaaminen on juridisesta paljon tuomittavampaa kuin asiakkaan harjoittama kiusaaminen. Se on oikeasti paha työturvallisuusRIKOS. Perehtykääpä oikeusjuttuihin, jos asia kiinnostaa enemmän. Suomessa on moni esimies saanut rikostuomion siitä että on kiusannut alaistaan.

Tuntuu että avustajiksi ajautuu ylikilttejä ihmisiä, jotka eivät uskalla tehdä mitään jos työnantaja kiusaa. Tai jotka eivät edes tunne oikeuksiaan alaisena ja työnantajan velvoitteita. Työnantajan lakiin perustuva velvollisuus on huolehtia, että alaisensa työpaikka on terveellinen (myös psyykkisesti) ja turvallinen ja että siellä ei ole epäasiallista kohtelua. Jos työnantaja ei tee kaikkia käytössä olevia toimenpiteitä epäasiallisen kohtelun poistamiseksi ja huolehdi että se loppuu, niin työnantaja on syyllistynyt rikokseen.

Vierailija
399/690 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita hulluja avustettavia kyllä piisaa, ja tarinat eivät ole mitään keksittyjä. Itse olen yhden tällaisen kanssa joutunut keski-suomessa työskentelemään, eikä hän tullut toimeen yhtään kenenkään kanssa. Avustajat vaihtuivat vähän väliä, ja kaikissa muissa ihmisissä oli aina syy.

Oliko kyseessä mies?

Vierailija
400/690 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko kyseessä mies?

Kyllä