Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varoitus, älkää ikinä ryhtykö henkilökohtaisen avustajan työhön

Vierailija
14.01.2017 |

Siinä työssä saa todella olla sylkykuppina ja kaikkien haukuttavana. Kun avustettavalla menee elämä vituilleen, sinä olet siinä hyvin hollilla ja sinua voi syyttää kaikesta. Kiitosta on turha odottaa mistään.

Kommentit (690)

Vierailija
281/690 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnähän tämä on periaatteessa antoisa ja mielenkiintoinen. Kunhan oikea avustettava ja avustaja kohtaa!

Olin erään 4-kymppisen naisen avustajana puolisen vuotta opiskeluaikana.

Puolet ajasta meni ihan ookoosti, ei se mitään juhlaa ollut muttei ihan kamalaakaan. Toisin kuin loput ajasta.

Nainen muuttui päivä päivältä kohtuuttomammaksi. Lopulta yritti määrätä minkä värisiä vaatteita saan käyttää yms älytöntä. Kaiken kukkuraksi ihastui silloiseen mieheeni ja vaati että tämän pitää tulla naulaamaan milloin mitäkin seiniin jne. Miehestä tuli suorastaan pakkomielle naiselle. Kuvitteli ihastuksen olevan molemmin puoleista. Mies oli häntä 20 vuotta nuorempi.

Kyllä avustettavalle pitää ukkoaan lainata, jos on tarvetta. Ei se siittä kulu.

Avustettava määrää palvelun sisällön.

Vierailija
282/690 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin avustajia oikeastaan tarvitaan?

Tähän listaan voisi lisätä:

Avustaa kuntosalilla? Asiakashan voi palkata personal trainerin ;)

.

Itse asiassa PT (Personal trainer) on viisas valinta kuntosalissa, mikäli avustajalla ei ole PT-koulutusta.

PT opastaa kuinka tehdään liikkeet oikein. Mikäli liikkeet tehdään väärin ja niistä aiheutuu lihas/muita vammoja kuka ottaa vastuun? Henkilökohtainen avustaja joka avustaa tekemään liikkeitä huonosti ?

Ei kait sille vammaiselle tarvitse joka kerta opastaa jokaista liikettä.

Hänhän voi tarvita apua vaikka laitteesta toiseen siirtymisessä ja penkin säätämisessä oikealle korkeudelle. Pitääkö sellaisiin hommiin palkata pt?

No ei tarvi, mut mikäli avustettavalla yks kaunis kerta revähtää paikat oikein kunnolla tai nivel paukahtaa niin arvaappa keneen syyttävät katseet kääntyy ekaksi...että olisit nyt kattonu sääkin vähän...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/690 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hyvin selviää ne mahdottomat avustettavat, kun seuraa mol sivuja.Siellä samat hakee aina avustajaa muutaman kuukauden välein.

Nimenomaan melko hyvin mutta ei sataprosenttisesti. Usein tilanne on se, että opiskelijat, jotka sivuhomminaan tekevät avustajantöitä, vaihtavat paikkakuntaa, saavat parempipalkkaisia töitä jne., jolloin syntyy taas tarve hakea uutta avustajaa.

Vierailija
284/690 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla aivan päinvastaiset kokemukset.

Työajat sovittu etukäteen työsuhteen alkaessa ja 40h/vko.

Vapaat ja palkat niinkuin paperilla lukee.

T:Lähäri/henkilökohtainen avustaja samalla, jo 15 vuotta.

Jatkan tässä omasta työnkuvasta.

Työhöni kuuluu kaikki ne tehtävät, jota avustettava ei kykene omatoimisesti suorittamaan.:

-Siirrot, avustettavallani ei toimi raajat, mutta pää kylläkin...

-Kaikki siivoukseen liittyvät työt

- Tekstiilihuolto laajasti

- Hygienian hoito, myös hiusten laitto ja -värjäys.

- Lääkehoito ja sen kehittäminen

-Haavan hoito

- Ruuanvalmistus ja suunnittelu ja kaupassa käynti

-Jumppauttaminen

- Ulkoilutus ja asiakkaan kanssa asiointi pankissa., kaupassa, Kelassa

- Erilaisten kodin laitteitten ylläpito esim. tietotekniikka

- Palkan maksatus ja kirjanpito (netti apuna)

Aika laaja kirjo erilaisia työtehtäviä, jotka olivat työtö vastaanottaessa tiedossa. Eikö? Jäi varmaan jotain mainitsematta, mutta osapuilleen noin.

Avustettavani asuu kerrostalossa. Jos asuisi omakotitalossa listaan lisäisin esimerkiksi lumen luonnin ja puutarhan hoidon.

Paljon siis on monipuolisia  töitä. Suoriutumisa helpottaa yhteensopivat kemiat.

Ansiosta: Saan bruttona n. 2200 - 2500€/kk. Perustuntipalkka on 10,38/h. Lisäksi ilta-, lauantai-, ja sunnuntailisät.

Näillä mennään. Kukin voi tykönään miettiä kannattaako, vai ei.  Minun mielestäni kannattaa, sillä näin mahdollistan päämieheni kotona asumisen ja inhimillisen elämän. Hyvää jatkoa kaikille avustettaville ja avustajille!

Vierailija
285/690 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
286/690 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työhöni kuuluu kaikki ne tehtävät, jota avustettava ei kykene omatoimisesti suorittamaan.:

-Haavan hoito

-Jumppauttaminen

Aika laaja kirjo erilaisia työtehtäviä, jotka olivat työtö vastaanottaessa tiedossa. Eikö? Jäi varmaan jotain mainitsematta, mutta osapuilleen noin.

Avustettavani asuu kerrostalossa. Jos asuisi omakotitalossa listaan lisäisin esimerkiksi lumen luonnin ja puutarhan hoidon.

Paljon siis on monipuolisia  töitä. Suoriutumisa helpottaa yhteensopivat kemiat.

Ansiosta: Saan bruttona n. 2200 - 2500€/kk. Perustuntipalkka on 10,38/h. Lisäksi ilta-, lauantai-, ja sunnuntailisät.

Näillä mennään. Kukin voi tykönään miettiä kannattaako, vai ei.  Minun mielestäni kannattaa, sillä näin mahdollistan päämieheni kotona asumisen ja inhimillisen elämän. Hyvää jatkoa kaikille avustettaville ja avustajille!

Arvaappa paljonko normi kotiapulainen saa kuussa ilman mitään asikkaan hygieniahuoltoja ja jumppautamisia , haavanhoidoista ja asioinnieista puhumattakaan.

Tuo palkkaus suhteessa monipuoliseen työnkuvaan on avustajilla ihan naurettava. Mutta niin kauan kun porukat suostuu tekeen niin anti mennä.

Vierailija
287/690 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan olin 3kk erään tosi lihavan naisen avustaja. Selkä kipeytyi häntä autellessani. Hän oli todella ilkeä ja katkeroitunut ihminen. Liikkui sähköavustetulla pyörätuolilla. Hänellä oli 3 avustajaa ja kaikki olivat hänen mielestään surkeita. Hän oli aina pahantuulinen ja vihainen. Mikään ei koskaan ollut hyvin. Eräänä päivänä vaan lähdin, en enää kestänyt. Hän hakee jatkuvasti uusia avustajia mol:in sivuilla. Tekisi mieleni paljastaa hänen nimensä, jotta kukaan ei erehtyisi hänen avustajakseen. Tämä kokemus riitti kyseisistä töistä.

Ei ole lihavia työnantajia on vain heikkoja avustajia

Noniin, mietipä tarkemmin. Mieti millä treenauksella esim maastavetoa saa nainen tehtyä sadalla kilolla? Ei moni pääse millään - edes vuosien harjoittelulla. Ja nämä avustettavat painavat helposti ylikin tuon sata. Eli eipä ole avustajan heikkoutta... Jos työhön halutaan sataaviittäkymmentä kiloa nostava bodari niin palkka sen mukaan, että sellainen kiinnostuu.

Vierailija
288/690 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Haavan hoito

-Jumppauttaminen

Arvaappa paljonko normi kotiapulainen saa kuussa ilman mitään asikkaan hygieniahuoltoja ja jumppautamisia , haavanhoidoista ja asioinnieista puhumattakaan.

Tuo palkkaus suhteessa monipuoliseen työnkuvaan on avustajilla ihan naurettava. Mutta niin kauan kun porukat suostuu tekeen niin anti mennä.

Aika moni vammaton tekee kotona ruokaa, siivoaa, maksaa laskunsa ja ruokkii koiransa ihan ilman kokin, siivoojan, tradenomin ja eläintenhoitajan tutkintoja.  Tuollaisissa asioissa avustamiseen ei tarvita asiantuntemusta, eikä tarvitse maksaa asiantuntijan palkkaa.  Ideanahan on, että avustaja avustaa niissä asioissa, joita maijameikäläinen tekisi itse mutta ei vammansa takia pysty.

Vierailija
289/690 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sattunut pääpiirteittäin ihan kivat (3/4) avustettavat aina! Parhaimmillaan heistä puolet on jäänyt kavereiksi ja silloin tällöin yksi soittelee vieläkin saman harrastuksen tiimoilta. Ei oikeastaan mitään sen ihmeempiä ongelmia ja varsinkin viimeisimmästä jäi harmittamaan, että muutti pois paikkakunnalta jonka takia työsuhde piti katkaista. Olen tehnyt 30-120h/kk riippuen avustettavasta. Ei ole ollut yleensä varsinaisesti säännöllistä työaikaa tyyliin 7-16, vaan vähän omien tarpeidensa mukaan ovat soittaneet minut paikalle. 

Juuri tämä on "Se Mutta" tässä työssä. Joudun pitämään puhelimen koko ajan lähelläni ja olemaan heti valmis avustettavan luokse. Joskus on kaivattu vain juttelukaveria, joskus on pitänyt mennä ainoastaan hiukset värjäämään, joskus ollut oikeasti hätä ja välillä on ollut tiedossa, että teen viisi tuntia päivässä koska hoidetaan silloin kauppa- ja virastokäynnit, välillä on soitettu aamuyöstä, että älä tuukaan tänään koska haluaa olla sittenkin vain omissa oloissaan. Joustavuus kumpaankin suuntaan on onnistuttava, mutta toisaalta siinäkin piilee se ongelma. 

Vaikka minulla oli eräs (juuri tämä 1/4..) leidi vain 30h/kk avustettavana, en olisi voinut ottaa tätä yhtä ihmistä enempää avustettavaksi juuri tuon "24/7 päivystämisen" takia. Arvata saattaa, että tunnit ei riittänyt ja opiskelukin kärsi jatkuvasta päivystyksestä. Tätä avustettavat käyttävät kyllä härskisti hyväksi, osa enemmän osa vähemmän. 

Itse sen suhteen ihan hyvässä asemassa ollut, että pääosin yritettiin kyllä aina sopia työajat niin, että ei tulisi tätä edestakas ajamista, mutta aina piti olla silti vastaamassa puhelimeen. Ihan hauskaa aluksi, mutta neljän kuukauden jälkeen ärsytti. Varmaan siksi olen ottanut määräaikaisina nämä henkkarin työt aina. 

Vierailija
290/690 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse tällä hetkellä työtön lähihoitaja. Voisin hakeakin avustajan töitä, mutta todella monessa ilmoituksessa vaaditaan ajokorttia ja mahdollisuutta kuskailla avustettavaa omalla autolla ympäriinsä. Itselläni ei tätä mahdollisuutta ole. Lisäksi haluaisin mieluusti varmuuden työtunneista ennalta, sillä en halua työtä, jossa palkan ja tuntien määrää ei ole mahdollista tietää etukäteen. En myöskään halua olla jatkuvassa valmiustilassa...

Opiskelukaverini teki avustajan työtä. Olivat sopineet, että työajat joustavat hieman koulun takia. Avustettava siis tiesi tarkalleen palkanneensa opiskelijan pienellä palkalla ja tuntimäärällä...  Avustettava ryhtyi silti soittelemaan vähän väliä 7-8 aikaan aamulla, että tule puolilta päivin töihin. Suuttui, jos kaveri selitti, ettei voisi tulla esimerkiksi tärkeän tentin takia. 

Vierailija
291/690 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse toimin noin puoli vuotta kahden eri henkilön avustajana kunnes minulle riitti. Toinen asiakas teetti minulla kaikki kotityöt, mitkä olisi myös itse pystynyt tekemään. Laittoi jynssäämään paikat lattiasta kattoon ja kun seuraavana päivänä tulin takaisin niin koko paikka oli taas pommin jäljiltä.. Hoidin myös jatkuvasti hänen lasta, kokkasin ruuat ja huolehdin että kaikki tavarat lähtee harrastukseen mukaan. Hän ei välillä ollut edes kotona kun minun avustusvuoroni olisi kuulunut alkaa. Soittelin perään mutta hän ei vastannut ja odottelin yleensä rapussa n. 20min. Kun lähdin takaisin kotiinpäin niin matkalla avustettava soittelee missä olen ja kuinka voin vaan lähteä paikalta pois vaikka oli sovittu avustusvuoro... Perui myös vuoroja tunnin varoitusajalla ja välillä ehdin mennä paikanpäälle jolloin hän ilmoitti että ei tarvitse tänään tulla.

Toinen avustettavani laittoi minut myös joka päivä siivoamaan (imurointi, moppaus, tiskaus, kaappien siivous, häkkivaraston siivous) Ikkunat piti pestä myös ja kun minulla jäi pari pesuaine rannua niin koko ikkuna piti pestä uusiksi hänen huutaessa vieressä kuinka huono olen. Minun täytyi leikata hänen varpaankynnet sekä sheivata jalka- ja kainalokarvat. Aina jos joku asia ei mennyt täydellisesti putkeen (esim. en saanut tilattua hänelle taksia klo 14.00 vaan 14.05) niin sain kuulla olevani täysin epäonnistunut ihmisenä ja miten kaltaisiani ihmisiä voi syntyä tähän maailmaan. Lähdin monta kertaa itku kurkussa kotiin töistä.

Lopetin avustajan hommat, koska aloin kokemaan järkyttävää ahdistusta kun ajattelinkin seuraavan päivän töihin menoa. Avustettavia on moneen lähtöön, mutta satuin saamaan itse hieman vaativammat asiakkaat. En tekisi henkilökohtaisen avustajan hommia enää koskaan.

Kuulostaa pitkälti samalta kuin nuoren sukulaistytön kokemus, kun päätti kokeilla olisko hänestä hoito-alalle ja pääsi harjoittelijaksi yksityiseen vanhusten palvelutaloon.

Tytöllä oli aikomus hakeutua hoito-alalle kun suvussa on paljon sairaanhoitajia. Kuinkas kävikään. Tyttö ei kestänyt kauan, kun sai kuulla liikaa kaikenlaista. Sukulaiset tsemppasivat, ettei kaikesta kannata eikä pidä välittää, koska vanhainkodeissa on paljon katkeria elämäänsä pettyneitä ihmisiä ja suorastaan ilkeitä kaikesta ja kaikista valittajia. Pitää antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja huumoria peliin.  En muista mitä kaikkea kuulin harjoittelusta, mutta ymmärrän, ettei moni sovi alalle jo syystä, että on liian herkkä ottamaan vastaan moitteita tai mitään negatiivista. Jotkut vanhukset pyrkivät myös utelemaan kaikkia henk.kohtaisia asioita ja siitä en tykkäisi itsekään.

Luulen, että henk.kohtaisesti avustettavissa löytyy enimmäkseen mukavia ihmisiä, eikä kaikki ole kaikesta valittajia, mutta varmaan kirjo on laaja oli sitten laitoksessa tai kotona.

Harjoittelija tytöstä vielä, että on normaalipainoinen, siisti, ei lävistyksiä, ei tatuointeja ja kaikin puolin kunnollinen, ei tupakoi jne...Hoito-ala ei vaan sopinut huonojen kokemustensa vuoksi ja yksi lyhyt harjoittelu riitti ja karkotti alalta.

Vierailija
292/690 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Haavan hoito

-Jumppauttaminen

Hoitoala ei ole kovapalkkaista puuhaa. Niinpä lisäsinkin tuon lihavoidun. 

Itsenäistä työtähän tämä on minulla ollut. En olekaan aikaisemmassa elämässä sopeutunut kovin hyvin ryhmätyöhön. Taidan ollakin niitä ihmisiä, joka haluaa tehdä asiat juuri niinkuin parhaaksi koen. Ja niin, siis kemiat sopivat yhteen avustettavan kanssa. Emme tyrannisoi toisiamme. On palkitsevaa.

Vierailija
293/690 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni vammaton tekee kotona ruokaa, siivoaa, maksaa laskunsa ja ruokkii koiransa ihan ilman kokin, siivoojan, tradenomin ja eläintenhoitajan tutkintoja.  Tuollaisissa asioissa avustamiseen ei tarvita asiantuntemusta, eikä tarvitse maksaa asiantuntijan palkkaa.  Ideanahan on, että avustaja avustaa niissä asioissa, joita maijameikäläinen tekisi itse mutta ei vammansa takia pysty.

Hei "maijameikäläinen", Pointti oli HUONOSSA PALKASSA suhteessa työnkuvaan ja lukuisiin työtehtäviin. 

Avustaja ei saa edes siivoojan palkkaa vaikka tekee siivoojan työt lukuisten muiden työtehtävien ohella, ymmärrätkö.

Vierailija
294/690 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Haavan hoito

-Jumppauttaminen

Se on totta. Mutta kuka lähtisi toiselle (usein vieraalle, hankalalle ja ilkeällekin) tekemään noita puhtaasti harrastepohjalta? Ihan siksi vaan kun se on niin helppoa niin ihan omaksi ilokseni teilläkin teen nämä asiat. Häh? Kyllähän työstä pitää saada palkka, jonka takia työtä ylipäätään kannattaa tehdä.

Vierailija
295/690 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tiestä oikein, että joidenkin avustajien hommaan kuuluu tehdä ne työtehtävät avustettavan työpaikalla, joita hän ei itse pysty tekemään. Palkkaa saat vaan avustajan palkan verran, vaikka teet suurimman osan avustettavan töistä. En käsitä tätä juttua.

No mikä on ongelma?

Ongelma on se, että avustaja tekee avustettavan työpaikalla käytännössä tämän kaiken työn. Avustettava saa palkan työstä, jota ei tee, ja avustaja saa sen työn tekemisestä lähes puolet vähemmän.

Ei kai tämmöinen voi olla laillista... tai työnantaja? Siis sen avustettavan? Miten esim vakuutusasiat töissä?

Tätä ihmettelen itsekin. Jos avustettava kertoo, että nyt tehdään niin ja sitten näin, ei se minusta ole sama asia, kuin hän itse tekisi työn! Minusta tämä on väärin, ja minua ihmetyttää, että muiden mielestä se vaikuttaa olevan ok. Että joku on vaikka kirjastotoimihenkilö ilman koulutusta ja avustajan palkalla.

ESIM "kirjoitatko nää arkit puhtaaksi mitä mä tohon sanelin sillä aikaa ku mä käyn ny kylvyssä, muista olla tarkkana kieliopin kanssa"???? (vaaditaan sujuvaa suomenkielen suullista ja kirjallista osaamista)

Vierailija
296/690 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Haavan hoito

-Jumppauttaminen

Se on totta. Mutta kuka lähtisi toiselle (usein vieraalle, hankalalle ja ilkeällekin) tekemään noita puhtaasti harrastepohjalta? Ihan siksi vaan kun se on niin helppoa niin ihan omaksi ilokseni teilläkin teen nämä asiat. Häh? Kyllähän työstä pitää saada palkka, jonka takia työtä ylipäätään kannattaa tehdä.

Huoli pois. Avustajalle maksetaan palkkaa. Ei tarvitse palkatta keitellä puuroa ilman kokin tutkintoa.

Vierailija
297/690 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupee pikkuhiljaa palkka ja arvostus kummasti nouseen kun ei enää löydykkään asiallista porukkaa avustajiksi niin helpolla...

Vierailija
298/690 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haavahoidot ja lääkehoidot ei muuten kuulu (yleensä) kouluttamattomalle avustajalle vaan periaatteessa avustettavan tulisi ottaa siihen kotihoito tai hoidattaa haavat terkkarissa ja hankkia lääkkeet apteekin annosjakelusta. Eri asia jos avustaja tuohon suostuu mutta pakko ei ole.

Vierailija
299/690 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haavahoidot ja lääkehoidot ei muuten kuulu (yleensä) kouluttamattomalle avustajalle vaan periaatteessa avustettavan tulisi ottaa siihen kotihoito tai hoidattaa haavat terkkarissa ja hankkia lääkkeet apteekin annosjakelusta. Eri asia jos avustaja tuohon suostuu mutta pakko ei ole.

Niin varmaan kouluttamattomalle ei kuulu. Eikä taida kuulua juuri mitkään tehtävät muutenkaan. Kuten eri luetteloissa tässä ketjussa on todettu.

Vierailija
300/690 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brum Brum kirjoitti:

No mikä tuossa on ongelma, kun se on kerran tiedossa etukäteen? Jos näin sovitaan, niin se on sitten niin. Jota ei suunnitelma kiehdo, ei edes hae tuolle ihmiselle avustajaksi, alunperinkään! :D Joku toinen puolestaan saattaa tykätäkin autolla ajelusta, ja on onnellinen, että siitäkin hommasta jopa jonkinlainen palkka juoksee, vaikka ihan huvikseenkin ajelisi. :)

Henkilöliikenteen harjoittaminen Suomessa on kylläkin luvanvaraista toimintaa, joten kyydittäessään ilman taksilupaa toista henkilöä korvausta vastaan löytää itsensä aika nopeasti kuulusteluhuoneesta.