Varoitus, älkää ikinä ryhtykö henkilökohtaisen avustajan työhön
Siinä työssä saa todella olla sylkykuppina ja kaikkien haukuttavana. Kun avustettavalla menee elämä vituilleen, sinä olet siinä hyvin hollilla ja sinua voi syyttää kaikesta. Kiitosta on turha odottaa mistään.
Kommentit (690)
Minulla on vain yksi hyvä kokemus pitkästä työsuhteesta. Älkää yleistäkö, avustettavia on joka lähtöön, kuten myös avustajiakin. Työtehtävät sovitaan etukäteen työsopimuksella, joten siihen sitoudutaan heti alussa. Jokaisella omat tarpeensa tilanteen mukaan.
Minä ja avustettavani oltiin tiimi ja niin sen pitäisi aina ollakin. Terveisiä kaikille hyville avustettaville ja avustajille:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tiestä oikein, että joidenkin avustajien hommaan kuuluu tehdä ne työtehtävät avustettavan työpaikalla, joita hän ei itse pysty tekemään. Palkkaa saat vaan avustajan palkan verran, vaikka teet suurimman osan avustettavan töistä. En käsitä tätä juttua.
No mikä on ongelma?
Ongelma on se, että avustaja tekee avustettavan työpaikalla käytännössä tämän kaiken työn. Avustettava saa palkan työstä, jota ei tee, ja avustaja saa sen työn tekemisestä lähes puolet vähemmän.
Ei kai tämmöinen voi olla laillista... tai työnantaja? Siis sen avustettavan? Miten esim vakuutusasiat töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tiestä oikein, että joidenkin avustajien hommaan kuuluu tehdä ne työtehtävät avustettavan työpaikalla, joita hän ei itse pysty tekemään. Palkkaa saat vaan avustajan palkan verran, vaikka teet suurimman osan avustettavan töistä. En käsitä tätä juttua.
No mikä on ongelma?
Ongelma on se, että avustaja tekee avustettavan työpaikalla käytännössä tämän kaiken työn. Avustettava saa palkan työstä, jota ei tee, ja avustaja saa sen työn tekemisestä lähes puolet vähemmän.
Ei kai tämmöinen voi olla laillista... tai työnantaja? Siis sen avustettavan? Miten esim vakuutusasiat töissä?
Tätä ihmettelen itsekin. Jos avustettava kertoo, että nyt tehdään niin ja sitten näin, ei se minusta ole sama asia, kuin hän itse tekisi työn! Minusta tämä on väärin, ja minua ihmetyttää, että muiden mielestä se vaikuttaa olevan ok. Että joku on vaikka kirjastotoimihenkilö ilman koulutusta ja avustajan palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vain yksi hyvä kokemus pitkästä työsuhteesta. Älkää yleistäkö, avustettavia on joka lähtöön, kuten myös avustajiakin. Työtehtävät sovitaan etukäteen työsopimuksella, joten siihen sitoudutaan heti alussa. Jokaisella omat tarpeensa tilanteen mukaan.
Minä ja avustettavani oltiin tiimi ja niin sen pitäisi aina ollakin. Terveisiä kaikille hyville avustettaville ja avustajille:)
Joo, komppaan täysin.
En jaksanut lukea ketjua, mutta olen toiminut kahden vaikeavammaisen avustajana.
Hyvin erilaiset tapaukset. Molemmat ihan kivoja työpaikkoja.
Tiedän kyllä, että vaikeita persooniakin on. Jotkut hakevat ilmoituksella jatkuvasti avustajaa itselleen. Kyllä silloin mättää avustettavassa; eivät kaikki yrittäneet avustajansa voi olla niin huonoja/"avuttomia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä on ongelma?
Tätä ihmettelen itsekin. Jos avustettava kertoo, että nyt tehdään niin ja sitten näin, ei se minusta ole sama asia, kuin hän itse tekisi työn! Minusta tämä on väärin, ja minua ihmetyttää, että muiden mielestä se vaikuttaa olevan ok. Että joku on vaikka kirjastotoimihenkilö ilman koulutusta ja avustajan palkalla.
Älä viitsi liiotella.
Vierailija kirjoitti:
^Liiotella mitä?
Että avustaja tekisi muka avustettavankin työt. Tästä ketjusta käy hyvin ilmi, etteivät avustajat hoida edes omia töitään.
Vierailija kirjoitti:
Siellä työpaikalla avustetaan avustajan tarvitsemissa asioissa, mutta ei tehdä töitä avustettavan puolesta.
Päätätkö sinä itse mielivaltaisesti, miten elät elämääsi? Mielivaltaisesti päätät, milloin ja miten siivoat kotisi? Mielivaltaisesti päätät, ovatko hiuksesi tänään letillä vai auki? Mielivaltaisesti päätät, menetkö tänään ruokakauppaan vai leffaan? Mielivaltaisesti päätät, mitä syöt tänään? Sama oikeus, oikeus mielivaltaisesti päättää omista valinnoistaan, on myös vammaisella. Henkilökohtainen apu on sitä varten, että vammainen voi toteuttaa omia, mielivaltaisia valintojaan
En ole tuo, jolle kiihdyit. Mutta eiköhän tässä ketjussa mielivallalla tarkoiteta esim. sitä, että jotkut pitävät avustajaa koko perheen orjana. Yms. Yms. Ei mitään perusjuttuja, jälkien siivoamista tai hiusten harjaamista. Toki sellaisista saa päättää, sehän onkin koko jutun idea.
Mutta silloin, kun yhteiskunta maksaa, että joku muu tekee asiat toisen puolesta, jonkinlaisia sääntöjä tarvittaisiin, jotta ylilyönneiltä vältyttäisiin.
"Avustajalla tulee olla hyväksyvä suhtautuminen vaihtoehtoisiin hoitomuotoihin."
Mitähän tuokin pitää sisällään
Vierailija kirjoitti:
Eli jos avustettava on vaikka joku Hyväpalkkainen suunnittelija mutta tarvii apua fyysisissä hommissa, esim
tulostimen ja nitojan käyttämisessä ja mappien tai kirjojen siirtelyssä ja järjestämisessä paikoilleen, tavaroiden siirtelyssä... pitäisi avustajan saada suunnittelijan palkkaa?
Vai mitä tarkoitat.
Vierailija kirjoitti:
"Avustajalla tulee olla hyväksyvä suhtautuminen vaihtoehtoisiin hoitomuotoihin."
Varmaan sitä että avustaja ei vittuile avustettavalle kun tämä käy enkeli- tähtipöly- ja yksisarvishoidoissa.
Vierailija kirjoitti:
Meinaat sitten, että jos avustettava esimerkiksi sanelee ja avustaja kirjoittaa, niin avustaja tekee todellisuudessa työn vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on että kunta maksaa sen minipalkan. Avustettava/ omaiset määrittelevät työnkuvan. Niin sitä sitten halutaan kuuta taivaalla. Kukaan ei valvo.
Onnistunut kuvio syntyykin siten, että avustettava on reilu ja ymmärtää, missä menee kohtuullisuuden raja. Jos olisin henkilökohtainen avustaja, minusta olisi ok letittää asiakkaan hiukset, avustaa vessakäynneissä, hygieniassa, liikkumisessa, ruokailussa, ruuanlaitossa, tiskauksessa jne. Viedä roskapussit ulos tai tehdä kodin siistimistä. Mutta olen avustettavan henkilökohtainen avustaja - en avustettavan perheen piika tai kotieläinten hoitaja.
Jos avustettavalla samassa taloudessa asuu muita terveitä perheenjäseniä, en hoida näiden kotitöitä.
Letittää hiukset? Asiakashan voi mennä kampaamoon.
Avustaa vessakäynneissä? Kotisairaanhoitohan voi auttaa asiakasta.
Avustaa hygieniassa? Kotisairaanhoitohan voi auttaa asiakasta?
Avustaa liikkumisessa? Asiakashan voi hyödyntää apuvälinettä. Avustajaa ei ole koulutettu tähän.
Avustaa ruokailussa ja ruoanlaitossa? Asiakashan voi tilata ruokapalvelun tai ostaa pakasteita tai käyttää mikroa. Avustaja ei ole kokki.
Avustaa tiskaamisessa? Asiakashan voi tilata siivouspalvelun.
Avustaa roskapussien ulos viemisessä? Asiakashan voi tilata siivouspalvelun.
Avustaa siistimisessä? Asiakashan voi tilata siivouspalvelun.
Avustaa, jos avustettavalla on terveitä perheenjäseniä? Asiakashan ei tarvitsisi avustajaa ollenkaan. Perheenjäsen / -jäsenet voivat huolehtia.
Mihin avustajia oikeastaan tarvitaan?
Tietääköhän monikaan tällä palstalla leukaileva "hanki siivousapua" -ihminen, paljonko tuollaiset palvelut maksavat? Serkkuni on minimisairaseläkkeellä. Hän pystyy asumaan kotonaan kotihoidon, ruokapalvelun ja avustajien turvin. Kotihoito + ruokapalvelu maksaa yhteensä n. 200-220 e / kk, lääkkeet n. 150 e / kk, vuokra n. 500 e / kk. Ei tuollaisilla tuloilla mitään siivouspalveluita makseta. Kuten laissakin sanotaan, henkilökohtainen avustaja voi auttaa esimerkiksi siivoamisessa, vaikka hän ei mikään varsinainen siivoaja olekaan. Ymmärrän, että jos kattoa pyydetään pesemään tai vessanpyttyä hinkkaamaan hammasharjalla, että tuollainen ei ole todellakaan avustajan työhön kuuluvaa, mutta ns. normaali siivous kuuluu avustajan työhön (jos avustettavan kanssa tästä on sovittu tietysti) ja se ei ole mitään orjatyötä
So? Ei oo avustajan ongelma.
Tämän kaltaisten kommenttien takia en kyllä juuri tunne myötätuntoa avustajia kohtaan...
Aika hyvin selviää ne mahdottomat avustettavat, kun seuraa mol sivuja.Siellä samat hakee aina avustajaa muutaman kuukauden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sitä että avustaja ei vittuile avustettavalle kun tämä käy enkeli- tähtipöly- ja yksisarvishoidoissa.
Miksi avustajan pitäisi ylipäänsä vittuilla sairaille ja vammaisille ihmisille?
Vierailija kirjoitti:
Mihin avustajia oikeastaan tarvitaan?
Tähän listaan voisi lisätä:
Avustaa kuntosalilla? Asiakashan voi palkata personal trainerin ;)
.
Itse asiassa PT (Personal trainer) on viisas valinta kuntosalissa, mikäli avustajalla ei ole PT-koulutusta.
PT opastaa kuinka tehdään liikkeet oikein. Mikäli liikkeet tehdään väärin ja niistä aiheutuu lihas/muita vammoja kuka ottaa vastuun? Henkilökohtainen avustaja joka avustaa tekemään liikkeitä huonosti ?
Ei kait sille vammaiselle tarvitse joka kerta opastaa jokaista liikettä.
Hänhän voi tarvita apua vaikka laitteesta toiseen siirtymisessä ja penkin säätämisessä oikealle korkeudelle. Pitääkö sellaisiin hommiin palkata pt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi avustajan pitäisi ylipäänsä vittuilla sairaille ja vammaisille ihmisille?
Taitaa aika moni vittuilla kun tuokin on erikseen mainittu.
Vierailija kirjoitti:
Itse toimin noin puoli vuotta kahden eri henkilön avustajana kunnes minulle riitti.
Toinen asiakas
-teetti minulla kaikki kotityöt, mitkä olisi myös itse pystynyt tekemään.
-Laittoi jynssäämään paikat lattiasta kattoon ja kun seuraavana päivänä tulin takaisin niin koko paikka oli taas pommin jäljiltä..
-Hoidin myös jatkuvasti hänen lasta,
-kokkasin ruuat
- huolehdin että kaikki tavarat lähtee harrastukseen mukaan.
-Hän ei välillä ollut edes kotona kun minun avustusvuoroni olisi kuulunut alkaa. Soittelin perään mutta hän ei vastannut ja odottelin yleensä rapussa n. 20min. Kun lähdin takaisin kotiinpäin niin matkalla avustettava soittelee missä olen ja kuinka voin vaan lähteä paikalta pois vaikka oli sovittu avustusvuoro...
-Perui myös vuoroja tunnin varoitusajalla ja välillä ehdin mennä paikanpäälle jolloin hän ilmoitti että ei tarvitse tänään tulla.
Toinen avustettavani laittoi minut
- joka päivä siivoamaan (imurointi, moppaus, tiskaus, kaappien siivous, häkkivaraston siivous)
-Ikkunat piti pestä myös ja kun minulla jäi pari pesuaine rannua niin koko ikkuna piti pestä uusiksi hänen huutaessa vieressä kuinka huono olen.
-Minun täytyi leikata hänen varpaankynnet sekä sheivata jalka- ja kainalokarvat.
-Aina jos joku asia ei mennyt täydellisesti putkeen (esim. en saanut tilattua hänelle taksia klo 14.00 vaan 14.05) niin sain kuulla olevani täysin epäonnistunut ihmisenä ja miten kaltaisiani ihmisiä voi syntyä tähän maailmaan. Lähdin monta kertaa itku kurkussa kotiin töistä.
Lopetin avustajan hommat, koska aloin kokemaan järkyttävää ahdistusta kun ajattelinkin seuraavan päivän töihin menoa. Avustettavia on moneen lähtöön, mutta satuin saamaan itse hieman vaativammat asiakkaat. En tekisi henkilökohtaisen avustajan hommia enää koskaan.
Kylläpä oli laiska avustaja! Et sovellu alalle! Avustettava määrää työpäivien sisällön!