Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varoitus, älkää ikinä ryhtykö henkilökohtaisen avustajan työhön

Vierailija
14.01.2017 |

Siinä työssä saa todella olla sylkykuppina ja kaikkien haukuttavana. Kun avustettavalla menee elämä vituilleen, sinä olet siinä hyvin hollilla ja sinua voi syyttää kaikesta. Kiitosta on turha odottaa mistään.

Kommentit (690)

Vierailija
241/690 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista ei todellakaan ole henkilökohtaiseksi avustajaksi! En jaksa tätä viestiketjua lukea läpi, mutta aloittajasta ei ilmeisesti ainakaan ole ollut siihen työhön.

Näkövammaisella isälläni on ollut pitkään avustaja. Heidän välillään olevaan sopimukseen on kirjattu, mitä tehtävä pitää sisällään. Siihen kuuluu mm. tuo kuntosalilla avustaminen. Toki PT on tehnyt ohjelman ja käynyt sen isäni kanssa läpi, mutta avustajaa tarvitaan laitteelta toiselle siirtymisessä, painojen asettamisessa jne.

Siivous ei tehtäviin kuulu, mutta esim. ulkoiluttaminen, lehtien luku, virastoissa asioiminen jne.

Edellinen nuori nainen joutui lopettamaan opiskelujensa vuoksi, mutta hän ainakin tykkäsi työstään kovasti, koska käy edelleen säännöllisesti tapaamassa ja tervehtimässä, kirjoittelee sähköposteja jne.

Nykyinen on vanhempi nainen, mutta myös hyvä työssään.

Vierailija
242/690 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on että kunta maksaa sen minipalkan. Avustettava/ omaiset määrittelevät työnkuvan. Niin sitä sitten halutaan kuuta taivaalla. Kukaan ei valvo.

Onnistunut kuvio syntyykin siten, että avustettava on reilu ja ymmärtää, missä menee kohtuullisuuden raja. Jos olisin henkilökohtainen avustaja, minusta olisi ok letittää asiakkaan hiukset, avustaa vessakäynneissä, hygieniassa, liikkumisessa, ruokailussa, ruuanlaitossa, tiskauksessa jne. Viedä roskapussit ulos tai tehdä kodin siistimistä.  Mutta olen avustettavan henkilökohtainen avustaja - en avustettavan perheen piika tai kotieläinten hoitaja.

Jos avustettavalla samassa taloudessa asuu muita terveitä perheenjäseniä, en hoida näiden kotitöitä.

Letittää hiukset? Asiakashan voi mennä kampaamoon.

Avustaa vessakäynneissä? Kotisairaanhoitohan voi auttaa asiakasta.

Avustaa hygieniassa? Kotisairaanhoitohan voi auttaa asiakasta?

Avustaa liikkumisessa? Asiakashan voi hyödyntää apuvälinettä. Avustajaa ei ole koulutettu tähän.

Avustaa ruokailussa ja ruoanlaitossa? Asiakashan voi tilata ruokapalvelun tai ostaa pakasteita tai käyttää mikroa. Avustaja ei ole kokki.

Avustaa tiskaamisessa? Asiakashan voi tilata siivouspalvelun.

Avustaa roskapussien ulos viemisessä? Asiakashan voi tilata siivouspalvelun.

Avustaa siistimisessä? Asiakashan voi tilata siivouspalvelun.

Avustaa, jos avustettavalla on terveitä perheenjäseniä? Asiakashan ei tarvitsisi avustajaa ollenkaan. Perheenjäsen / -jäsenet voivat huolehtia.

Mihin avustajia oikeastaan tarvitaan?

Tervetuloa todellisuuteen! Joskus tuntuu, että ihmiset eivät käytä järkeään ollenkaan ennenkuin alkavat suoltaa ulos tekstiä. Siinä kuulut niihin.

Luettelemiisi asioihin ei riittäisi edes hyvätuloisen työntekijän tulot saati vammaisen, pienellä eläkkeellä kitkuttavan tulot. Varsinkaan, kun koko ajan on kaikista eduista karsittu. Kotisairaanhoidon palvelut ovat nykyään minimissään.

Perheenjäsen/-jäsenet eivät myöskään ole aina saatavilla, heillä on myös oma elämä, työ jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/690 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on että kunta maksaa sen minipalkan. Avustettava/ omaiset määrittelevät työnkuvan. Niin sitä sitten halutaan kuuta taivaalla. Kukaan ei valvo.

Onnistunut kuvio syntyykin siten, että avustettava on reilu ja ymmärtää, missä menee kohtuullisuuden raja. Jos olisin henkilökohtainen avustaja, minusta olisi ok letittää asiakkaan hiukset, avustaa vessakäynneissä, hygieniassa, liikkumisessa, ruokailussa, ruuanlaitossa, tiskauksessa jne. Viedä roskapussit ulos tai tehdä kodin siistimistä.  Mutta olen avustettavan henkilökohtainen avustaja - en avustettavan perheen piika tai kotieläinten hoitaja.

Jos avustettavalla samassa taloudessa asuu muita terveitä perheenjäseniä, en hoida näiden kotitöitä.

Letittää hiukset? Asiakashan voi mennä kampaamoon.

Avustaa vessakäynneissä? Kotisairaanhoitohan voi auttaa asiakasta.

Avustaa hygieniassa? Kotisairaanhoitohan voi auttaa asiakasta?

Avustaa liikkumisessa? Asiakashan voi hyödyntää apuvälinettä. Avustajaa ei ole koulutettu tähän.

Avustaa ruokailussa ja ruoanlaitossa? Asiakashan voi tilata ruokapalvelun tai ostaa pakasteita tai käyttää mikroa. Avustaja ei ole kokki.

Avustaa tiskaamisessa? Asiakashan voi tilata siivouspalvelun.

Avustaa roskapussien ulos viemisessä? Asiakashan voi tilata siivouspalvelun.

Avustaa siistimisessä? Asiakashan voi tilata siivouspalvelun.

Avustaa, jos avustettavalla on terveitä perheenjäseniä? Asiakashan ei tarvitsisi avustajaa ollenkaan. Perheenjäsen / -jäsenet voivat huolehtia.

Mihin avustajia oikeastaan tarvitaan?

Tervetuloa todellisuuteen! Joskus tuntuu, että ihmiset eivät käytä järkeään ollenkaan ennenkuin alkavat suoltaa ulos tekstiä. Siinä kuulut niihin.

Luettelemiisi asioihin ei riittäisi edes hyvätuloisen työntekijän tulot saati vammaisen, pienellä eläkkeellä kitkuttavan tulot. Varsinkaan, kun koko ajan on kaikista eduista karsittu. Kotisairaanhoidon palvelut ovat nykyään minimissään.

Perheenjäsen/-jäsenet eivät myöskään ole aina saatavilla, heillä on myös oma elämä, työ jne.

Lainaamasi kirjoittaja yritti todennäköisesti käyttää sarkasmia pohtiessaan, mitä avustajan tehtäviin oikein sitten kuuluu. Tässä ketjussa kun jotkut ovat olleet esim.sitä mieltä, että siivous kuuluu vain siivoojalle ja että hiusten letitystä voi verrata orjatyöhön.

Vierailija
244/690 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista ei todellakaan ole henkilökohtaiseksi avustajaksi! En jaksa tätä viestiketjua lukea läpi, mutta aloittajasta ei ilmeisesti ainakaan ole ollut siihen työhön.

Mitäpä jos tämän kerran jaksaisitkin lukea koko viestiketjun läpi.

Ennen kuin päättelet kenestä on avustajan työhön.

Vierailija
245/690 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt löytäny enää sitä kirjoitusta, että voisin lainata tähän, mutta joku varsinainen neropatti täällä kertoi, että Heta on työnantajien ja työntekijöiden liitto. Ei todellakaan ole!

Se on työnantajien liitto ja jäsenyys on todistettava, jos haluaa esim. puhelinneuvontaa. Avustajan on sinne ihan turha soitella jos on ongelmia.

Vierailija
246/690 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avustettavilla on täysin hukassa henkilökohtaisen avustajan toimenkuva. JOTAIN RAJAA NYT !

Sitä tulisi avustettaville  täsmentää mistä henkilökohtaisen avustajan käytössä on kysymys.

Vaatimukset ovat ihan naurettavuuksiin asti meneviä jo työpaikkailmoituksissa:

Haetaan ikäänkuin kaiken osaavaa henkilökohtaista kamaripalvelijaa ja vaatimuksia löytyy älyttömyyksiin asti koska "olen sinun työnantajasi" vaikka palkkasi maksaa kunta...

(ensin pitkä lista vaatimuksia) sitten saattaa olla mm. tyyliin " sinulle on eduksi jos osaat tehdä taidokkaita kampauksia ja letittää hiuksia" , siis oikeesti SITÄ VARTEN ON KAMPAAJAT JA MAKSULLISET KAMPAAMOKÄYNNIT  !!! Ei ihme että avustajat uupuu ja alaa aletaan karsastamaan, kukaan ei halua kohta tommoseen työhön.

Avustajat määritelkää ihan totta raamit heti alkaapäin minkä puitteessa  työskentelette, älkää suostuko marioneteiksi joita avustettava hyppyyttää mielivaltaisesti. Asiallisuutta !

Asialliselle avustettavalle on hyvä olla avustajana, sellaiselle joka kunnioittaa avustajaa ja tämän yksityisyyttä ja ymmärtää että tämä on avustajan TYÖ jonka toimenkuvaan kuuluu avustaa arkipäivän toimissa -- ei kaikessa mahdollisessa mitä avustettava keksii tai kehtaa ehdottaa koska "olen työnantajasi".

Sun mielestä avustajan ei tarvi tehdä koko ajan töitä esim letittää hiuksia jos muuta välttämätöntä ei ole?

Kuule, hyvin harvalla työpaikalla kokoajan tehdään niskalimassa töitä, kyllä siellä venytetään kahvi- ja ruokatunteja, jutustellaan käytävillä niitä näitä, puhutaan hlökohtaisia puheluita, hoidetaan tietsikalle omia pankkiasioita jne. Nähty on tämä suomalaisten itsekehua ahkeruus mitä se on ja monessa työpaikassa ja kaikenlisäksi työntekijät ovat vielä paremmilla palkoilla töissä. Ilmeisesti surkealla palkalla olevan hlökohtaisen avustajan tulisi kokoajan tehdä jotain kuin robotti. Onneksi minun ei tarvitse lähteä tuollaisten orjapiiskureiden alistettavaksi ikinä.

Vierailija
247/690 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen avustettavan vaatimukset ehkä vielä kestäisi, mutta jos siinä on puoliso tai sukulaiset kyttäämässä ja ohjeistamassa, niin siitä kyllä riita syntyy, tällaistakin on. Ihan kuin avustaja olisi koko suvun orja.

Hyi hitto mikä duuni.

Vierailija
248/690 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt löytäny enää sitä kirjoitusta, että voisin lainata tähän, mutta joku varsinainen neropatti täällä kertoi, että Heta on työnantajien ja työntekijöiden liitto. Ei todellakaan ole!

Se on työnantajien liitto ja jäsenyys on todistettava, jos haluaa esim. puhelinneuvontaa. Avustajan on sinne ihan turha soitella jos on ongelmia.

Mihin avustaja sitten voi soittaa jos on ongelmia?

Työkkäriin mistä lykätään avustajalle karenssi.

Vierailija
249/690 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaispalvelujen sosiaalityöntekijälle.

Vierailija
250/690 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin avustaja sitten voi soittaa jos on ongelmia?

Työkkäriin mistä lykätään avustajalle karenssi.

Entä sitten? Tämän keskustelun perusteella en sääli avustajia yhtään.

Vierailija
251/690 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avustettavilla on täysin hukassa henkilökohtaisen avustajan toimenkuva. JOTAIN RAJAA NYT !

Sitä tulisi avustettaville  täsmentää mistä henkilökohtaisen avustajan käytössä on kysymys.

Haetaan ikäänkuin kaiken osaavaa henkilökohtaista kamaripalvelijaa ja vaatimuksia löytyy älyttömyyksiin asti koska "olen sinun työnantajasi" vaikka palkkasi maksaa kunta...

(ensin pitkä lista vaatimuksia) sitten saattaa olla mm. tyyliin " sinulle on eduksi jos osaat tehdä taidokkaita kampauksia ja letittää hiuksia" , siis oikeesti SITÄ VARTEN ON KAMPAAJAT JA MAKSULLISET KAMPAAMOKÄYNNIT  !!! Ei ihme että avustajat uupuu ja alaa aletaan karsastamaan, kukaan ei halua kohta tommoseen työhön.

Avustajat määritelkää ihan totta raamit heti alkaapäin minkä puitteessa  työskentelette, älkää suostuko marioneteiksi joita avustettava hyppyyttää mielivaltaisesti. Asiallisuutta !

Asialliselle avustettavalle on hyvä olla avustajana, sellaiselle joka kunnioittaa avustajaa ja tämän yksityisyyttä ja ymmärtää että tämä on avustajan TYÖ jonka toimenkuvaan kuuluu avustaa arkipäivän toimissa -- ei kaikessa mahdollisessa mitä avustettava keksii tai kehtaa ehdottaa koska "olen työnantajasi".

Sun mielestä avustajan ei tarvi tehdä koko ajan töitä esim letittää hiuksia jos muuta välttämätöntä ei ole?

Kuule, hyvin harvalla työpaikalla kokoajan tehdään niskalimassa töitä, kyllä siellä venytetään kahvi- ja ruokatunteja, jutustellaan käytävillä niitä näitä, puhutaan hlökohtaisia puheluita, hoidetaan tietsikalle omia pankkiasioita jne. Nähty on tämä suomalaisten itsekehua ahkeruus mitä se on ja monessa työpaikassa ja kaikenlisäksi työntekijät ovat vielä paremmilla palkoilla töissä. Ilmeisesti surkealla palkalla olevan hlökohtaisen avustajan tulisi kokoajan tehdä jotain kuin robotti. Onneksi minun ei tarvitse lähteä tuollaisten orjapiiskureiden alistettavaksi ikinä.

Tämän keskustelun perusteella avustajat ovat kyllä kamalia laiskamatoja! Käy sääliksi avustettavia.

Vierailija
252/690 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta, millaista pullamössöporukkaa tästäkin keskustelusta löytyy! Oikein laiskotella pitäisi? Räpläillä puhelinta, hörppiä teetä ja juoruta kaverien kanssa? Viis siitä vammasesta! Kaatukoon vaikka suihkussa tai syököön kynsiään. Mä oon avustaja, mua ei kiinnosta, mitään en tee - mutta palkkaa silti haluan!

Vierailija
253/690 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä työssä saa todella olla sylkykuppina ja kaikkien haukuttavana. Kun avustettavalla menee elämä vituilleen, sinä olet siinä hyvin hollilla ja sinua voi syyttää kaikesta. Kiitosta on turha odottaa mistään.

Et sitten varmaan ollut hyvä avustaja.

Vierailija
254/690 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toimin noin puoli vuotta kahden eri henkilön avustajana kunnes minulle riitti. Toinen asiakas teetti minulla kaikki kotityöt, mitkä olisi myös itse pystynyt tekemään. Laittoi jynssäämään paikat lattiasta kattoon ja kun seuraavana päivänä tulin takaisin niin koko paikka oli taas pommin jäljiltä.. Hoidin myös jatkuvasti hänen lasta, kokkasin ruuat ja huolehdin että kaikki tavarat lähtee harrastukseen mukaan. Hän ei välillä ollut edes kotona kun minun avustusvuoroni olisi kuulunut alkaa. Soittelin perään mutta hän ei vastannut ja odottelin yleensä rapussa n. 20min. Kun lähdin takaisin kotiinpäin niin matkalla avustettava soittelee missä olen ja kuinka voin vaan lähteä paikalta pois vaikka oli sovittu avustusvuoro... Perui myös vuoroja tunnin varoitusajalla ja välillä ehdin mennä paikanpäälle jolloin hän ilmoitti että ei tarvitse tänään tulla.

Toinen avustettavani laittoi minut myös joka päivä siivoamaan (imurointi, moppaus, tiskaus, kaappien siivous, häkkivaraston siivous) Ikkunat piti pestä myös ja kun minulla jäi pari pesuaine rannua niin koko ikkuna piti pestä uusiksi hänen huutaessa vieressä kuinka huono olen. Minun täytyi leikata hänen varpaankynnet sekä sheivata jalka- ja kainalokarvat. Aina jos joku asia ei mennyt täydellisesti putkeen (esim. en saanut tilattua hänelle taksia klo 14.00 vaan 14.05) niin sain kuulla olevani täysin epäonnistunut ihmisenä ja miten kaltaisiani ihmisiä voi syntyä tähän maailmaan. Lähdin monta kertaa itku kurkussa kotiin töistä.

Lopetin avustajan hommat, koska aloin kokemaan järkyttävää ahdistusta kun ajattelinkin seuraavan päivän töihin menoa. Avustettavia on moneen lähtöön, mutta satuin saamaan itse hieman vaativammat asiakkaat. En tekisi henkilökohtaisen avustajan hommia enää koskaan.

Vierailija
255/690 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkövammaisella isälläni on ollut pitkään avustaja. Heidän välillään olevaan sopimukseen on kirjattu, mitä tehtävä pitää sisällään. Siihen kuuluu mm. tuo kuntosalilla avustaminen. Toki PT on tehnyt ohjelman ja käynyt sen isäni kanssa läpi, mutta avustajaa tarvitaan laitteelta toiselle siirtymisessä, painojen asettamisessa jne.

Siivous ei tehtäviin kuulu, mutta esim. ulkoiluttaminen, lehtien luku, virastoissa asioiminen jne.

Edellinen nuori nainen joutui lopettamaan opiskelujensa vuoksi, mutta hän ainakin tykkäsi työstään kovasti, koska käy edelleen säännöllisesti tapaamassa ja tervehtimässä, kirjoittelee sähköposteja jne.

Nykyinen on vanhempi nainen, mutta myös hyvä työssään.

Kuulostaa siltä, että isäsi on hyvä avustettava ja vastuuntuntoinen työnantaja. Kaikki eivät ole...

Vierailija
256/690 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tiestä oikein, että joidenkin avustajien hommaan kuuluu tehdä ne työtehtävät avustettavan työpaikalla, joita hän ei itse pysty tekemään. Palkkaa saat vaan avustajan palkan verran, vaikka teet suurimman osan avustettavan töistä. En käsitä tätä juttua.

Vierailija
257/690 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tiestä oikein, että joidenkin avustajien hommaan kuuluu tehdä ne työtehtävät avustettavan työpaikalla, joita hän ei itse pysty tekemään. Palkkaa saat vaan avustajan palkan verran, vaikka teet suurimman osan avustettavan töistä. En käsitä tätä juttua.

No mikä on ongelma?

Vierailija
258/690 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko alapeukut siitä, että teistä avustajan kuuluu hoitaa avustettavan työ omalla huonolla palkallaan?

Vierailija
259/690 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko alapeukut siitä, että teistä avustajan kuuluu hoitaa avustettavan työ omalla huonolla palkallaan?

No minkälaisista työtehtävistä puhut?

Vierailija
260/690 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä syystä sinulla on "vähentynyt kunnioitus avustajia kohtaan"?

Siitä syystäkö että he tekevät itseään ja kokemuksiaan näkyviksi ja ovat alkaneet pohtia mihin kaikkeen heidän on venyttävä toimenkuvansa sisällä?

Vai että venyttävä. Tähän ketjuun postattiin oikeusasiamiehen kanteluratkaisu. Avustaja sai moitteet. Hän oli kieltäytynyt avustamasta puhelinasioinnissa. Puhelinasioinnissa avustaminen oli sitä paitsi oikein erikseen kirjattu vammaisen palvelusuunnitelmaan.

Heh, ymmärrän. Itsekin olen joutunut soittamaan avustajana noloja puheluita. Ärsytti. Huom en liity tähän tapaukseen mitenkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi