Millaisia ovat tuntemanne yli varojensa elävät ihmiset?
Vastavetona supersaidat-ketjulle. Säästeliäisyyttä on helppo pilkata, usein kuitenkin säästeliäät tulevat omillaan toimeen mikä on todella ihailtavaa tässä pikavippien luvatussa maassa. Nyt en tarkoita pihejä jotka elävät muiden kustannuksella vaan niitä jotka kärsivät säästeliäisyydestään vain itse, jos kärsivät.
Harvemmin puhutaan niistä jotka heittäytyvät muiden varaan, joko yksityisten ihmisten tai yhteiskunnan. Niistä joiden selitys holtittomalle rahankäytölle ja vastuuttomuudelle on "en vaan osaa käyttää rahaa" ilman että on edes halua opetella.
Minäpä aloitan: perhe jossa kolme lasta, isä duunari, äiti sairaseläkkeellä. Ennen sairastumista perheen menot mitoitettu yläkanttiin: omakotitalo, kesämökki, runsasta matkustelua. Nyt perheen äiti vuosia pois työelämästä mutta elintasosta ei haluta luopua.
Ostetaan velaksi, huijataan yhteiskunnalta ja hyvätekeväisyystahoilta tukia. Edelleen matkustetaan ja ostellaan, vedotaan sääliin ja ihmisten hyväntahtoisuuteen että saadaan ilmaiseksi asioita.
Kommentit (312)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttava pariskunta. Eivät ihan täysin holtittomia ole tai en ainakaan ole tietoinen, että olisi laskuja mennyt perintään. Mutta rahan käyttö on tosi holtitonta. Molemmat vanhemmat käyvät töissä mutta 5-henkinen perhe ja kaikilla aina uudet puhelimet. Vaikka "vanha" olisi vain viikon ollut käytössä, niin heti on pakko ostaa uudempi koska se on muka niin paljon parempi? Kaikille viidelle. Ja autoa täytyy vaihtaa vuoden välein kalliimpaan vaikka edellisestä on vielä maksueriä jäljellä. Kumpikin ovat normaaleissa töissä käyviä eivätkä mitään johtajia tai akateemisen koulutuksen saaneita.
Hirvittää ajatella, koska mahtaa koko pakka levitä käteen ja joutuvat pulaan, koska velalla on kiva ostaa kaikkea. Eipä siinä tarvi muuta kuin sen, että jompi kumpi joutuu työttömäksi. Toisella on mahdollisuus työllistyä uudelleen aika hyvin mutta toisella voi olla hankalampaa ilman kummoista koulutusta...
Ihan pakko kysyä, millaisilla ihmisellä on aikaa ja mielenkiintoa seurata jonkun tuttavaperheen puhelinhankintoja ja syyllistää vielä siitä, kun puhelin ei vuosikymmeniin ole ollut mikään luxustuoe ja hinnat muutaman satasen. Ja puhelimen käyttöiäksi on arvioitu pari kolme vuotta, koska niitä ei ole tehty kauemmin kestämään.
No eipä sitä kuule tarvi kysellä erikseen, se kerrotaan automaattisesti joka ikinen kerta. Ja toki niitä saa muutamalla satasella mutta hankinnat ovat lähempänä 500 euroa. Kerro ihmeessä mikä järki on hakata niin paljon rahaa jos nekään eivät ole yhtää sen kestävempiä?
No kuule ei nykyajan puhelinta joka on oikeasti käytännössä tietokone, ostetakaan fyysisen kestävyyden vuoksi. Kaikki tietävät miten päivitystenkin käy.
Asiasta; nuo halvempien mallien omistajat itkevät koko ajan miten heillä eivät puhelimet pelitä. Sitä kuulee, sitä lukee, eikä minua ainakaan huvita tapella kaikessa lagaavalla luurilla. Kun on ollut jokin kalliimpi, ne pelaavat. Mitä se on teille muille väliä maksaako meidän luurit kalliimpia kuin mitä teitä huvittaa ostaa? Minusta 500 on muutama satanen. Mitä se sitten sinusta on? Ihan mielenkiinnosta. 4-5 on minusta muutama.
4-5 ei ole muutama.
Paskin lokkiloinen. Kulmahousu, mutta en tarkoita romaneja vaan maisteria.
Entinen työkaveri Lontoossa. Asui vanhemmillaan ja oli töissä kävely.atkan päässä pubissa. Vuokraan ja työmatkoihin siis ei mennyt rahaa. Tilipäivänä törsäsi saman tien rahansa lenkkareihin ja pelikonsoleihin tms. Loppukuusta aina hirveä valitus että rahat loppu. Ihmetteli kun itse en koskaan muistanut milloin palkkapäivä oli, joskus saattoi mennä viikkokin ennen kuin tajusin et ai niin palkka tuli. Mutta kun on tottunut siihen ettei tuhlaa ja tilillä on aina tarpeeksi niin eipä sitä tule kytättyä.
Tapasi onneksi järkevän tytön ja alkoi säästämään. Kiva kaveri, toivottavasti jatkaa samaan malliin.
Jaahas, tähän ketjuun on pesiytynyt paljon luottotiedottomia iphone-pissiksiä ulisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä kuulemma.
Miksikö?- olen ostanut kodinkoneita osarilla ennen vanhaan. - niin? Olisin voinut yhtä lukuunottamatta maksaa käteisellä, mutta tahdottu peliveraa. Minulle ei vieläkään ole valjennut mitä yli varojen elämistä tässä oli. Ei ollut maksuvaikeuksia
- ostan kännykän operaattorin korottomalla ja kuluttomalla osarilla 36kk maksuajalla. Uutta muutaman vuoden väliajoin jostain supertarjouksesta. Minulle ei valkene miten muutaman euron kk -maksulla ostaminen on yli varojensa elämistä. Ei minusta. Jollei pysty maksamaan muutamaa euroa kuussa joka kuu silloin jossain muussa onpi vika. Voihan sitä maksaa nopeamminkin.
- voin netissä ostaessani tilata laskulle ts en maksa ennen kuin saan perille ja tuote on käyttökunnossa kotona. Joskus jopa maksan erissä. Viimeksi viime talvena
- minulla on Spotify mikä erikoisesti tuntuu sieppaavan joitain ihmisiä, tietyntyyppisiä, aivan ihmeellisiin sfääreihin asti. En ymmärrä tätäkään. Hirveä elämä.
En nyt muista niitä muita juuri
Kaikenlaista
Osamaksut on periaatteessa ok oikein käytettynä, mutta kun kaikki mahdollinen ostetaan osamaksulla ja velaksi, yhtäaikaa pyörii useampi lyhennys, matkoista, elektroniikasta, puhelimista, huonekaluista jne., niin tässähän se osari monelle muodostuu ongelmaksi. Kun niitä on yhtäkkiä joka suuntaan ja liikaa, niin hankittaessa pieneltä tuntunut maksuerä paisuukin kuukausittain melko isoksi summaksi ja korot juoksee eikä lyhennykset tunnu loppuvan koskaan. Kaikilla ei tunnu olevan ns. "rahantajua" eli kykyä suunnitella ja laskea, mitä kaikki sitoumukset lopulta tulevat maksamaan ja mihin rahat riittää.
Tiukkaa on vaikka ei tuhlaa. Palkkaa tulee 200-300 € ja mitään muuta en saa. Vastikkeen noilla maksaa, ei muuta. Opinnot pitäisi saada alta pois, vaan samaan aikaan töihin pitäisi pystyä hyppäämään aina kun vuoro vaan annetaan. Muita helposti saatavia töitä joista tykkäisin (tiskari/siivous) ei voi allergioiden takia tehdä. On kai muutettava omaan vuokra-asuntoon, silloin tukihanat aukeaa ja saisi laskujakin maksettua. Ihan ilmalla ei elä ja kohta alkaa opintolainanlyhennyksetkin juosta. 😬
Vierailija kirjoitti:
Jos on riittävästi rahaa ja varallisuutta, voit melko vapaasti käyttää tukia ja hyödyntää yhteiskunnan järjestelmää, eikä kukaan ole räksyttämässä tai syyllistämässä, toisin kuin näiden köyhien, joiden kimppuun käydään kuin hyeena, mutta rikkaat jätetään rauhaan, kun voimakkaamman ja isomman kimppuun ei uskalleta käydä. Jotenkin säälittävää.
Mä en ole missään törmännyt sellaiseen, että joku käskisi oikeasti köyhän olemaan ilman ruokaa ja kuolemaan pakkaseen.
Kyllä normaalit ihmiset ymmärtävät, että kaikkein köyhimpiä varten on oltava köyhäinapua ja erilaisia auttamismuotoja, joita yhteiskunta tarjoaa.
Nimenomaan se kritiikki kohdistuu niihin huijareihin ja hyväksikäyttäjien, jotka eivät ole oikeasti köyhiä, vaan kuppaavat rahaa yhteiskunnalta kaikenlaisiin verukkeisiin vedoten.
Oikeasti köyhät on eri asia kuin vapaamatkustajat. Ja kyllä järkevät ihmiset näiden kahden eron ymmärtää.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Mä varmaan.
Mutta jos en käyttäisi luottokorttia tai osamaksua niin eipä sitä juuri koskaan saa hankittua mitään isompaa. Säästöjä on vähän ja ne on oikeasti sen pahan päivän varalle enkä niistä mitään puhelimia ala ostaa.
Lapsilisä on lapselle säästöön ja palkkatulot menee elämiseen.
Isommat jutut maksan luotolla kun en ala odottelemaan kuukausia että saan jonkun muutaman satasen säästettyä. Luottokortilla se on muutama kymppi kuussa ja saan heti haluamani.
Vierailija kirjoitti:
Minä kuulemma.
Miksikö?- olen ostanut kodinkoneita osarilla ennen vanhaan. - niin? Olisin voinut yhtä lukuunottamatta maksaa käteisellä, mutta tahdottu peliveraa. Minulle ei vieläkään ole valjennut mitä yli varojen elämistä tässä oli. Ei ollut maksuvaikeuksia
- ostan kännykän operaattorin korottomalla ja kuluttomalla osarilla 36kk maksuajalla. Uutta muutaman vuoden väliajoin jostain supertarjouksesta. Minulle ei valkene miten muutaman euron kk -maksulla ostaminen on yli varojensa elämistä. Ei minusta. Jollei pysty maksamaan muutamaa euroa kuussa joka kuu silloin jossain muussa onpi vika. Voihan sitä maksaa nopeamminkin.
- voin netissä ostaessani tilata laskulle ts en maksa ennen kuin saan perille ja tuote on käyttökunnossa kotona. Joskus jopa maksan erissä. Viimeksi viime talvena
- minulla on Spotify mikä erikoisesti tuntuu sieppaavan joitain ihmisiä, tietyntyyppisiä, aivan ihmeellisiin sfääreihin asti. En ymmärrä tätäkään. Hirveä elämä.
Kaikenlaista
No ethän sinä elä yli varojesi, jos sinulla on noihin varaa. Eli miksi ihmisille on tullut sellainen kuva, että ei olisi?
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Kolmihenkinen perhe, kaksi aikuista ja yksi lapsi. Toinen vanhemmista työtön, toinen töissä. Rahat tiukilla. Toinen vanhemmista tilailee koko ajan kaikkea mille ei ole tarve ja rahat ei siksi riitä pakollisiinkaan menoihin. Sen sijaan että ostettaisiin käytettynä, pitää saada uutta.
Halutaan asioita jotka eivät ole mitenkään realistia rahatilanteen takia, tyyliin isompi asunto vaikka nykyinenkin on riittävän kokoinen suhteessa perheen kokoon. Saavat siis asumistukea mutta eivät toimeentulotukea. Perusteita muuttaa isompaan asuntoon ei siis ole.
Haaveilevat toisesta lapsesta vaikka heidän rahankäytöllään ja tuloillaan näin ulkopuolisen silmin kuulostaa järjettömältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttava pariskunta. Eivät ihan täysin holtittomia ole tai en ainakaan ole tietoinen, että olisi laskuja mennyt perintään. Mutta rahan käyttö on tosi holtitonta. Molemmat vanhemmat käyvät töissä mutta 5-henkinen perhe ja kaikilla aina uudet puhelimet. Vaikka "vanha" olisi vain viikon ollut käytössä, niin heti on pakko ostaa uudempi koska se on muka niin paljon parempi? Kaikille viidelle. Ja autoa täytyy vaihtaa vuoden välein kalliimpaan vaikka edellisestä on vielä maksueriä jäljellä. Kumpikin ovat normaaleissa töissä käyviä eivätkä mitään johtajia tai akateemisen koulutuksen saaneita.
Hirvittää ajatella, koska mahtaa koko pakka levitä käteen ja joutuvat pulaan, koska velalla on kiva ostaa kaikkea. Eipä siinä tarvi muuta kuin sen, että jompi kumpi joutuu työttömäksi. Toisella on mahdollisuus työllistyä uudelleen aika hyvin mutta toisella voi olla hankalampaa ilman kummoista koulutusta...
Ihan pakko kysyä, millaisilla ihmisellä on aikaa ja mielenkiintoa seurata jonkun tuttavaperheen puhelinhankintoja ja syyllistää vielä siitä, kun puhelin ei vuosikymmeniin ole ollut mikään luxustuoe ja hinnat muutaman satasen. Ja puhelimen käyttöiäksi on arvioitu pari kolme vuotta, koska niitä ei ole tehty kauemmin kestämään.
No eipä sitä kuule tarvi kysellä erikseen, se kerrotaan automaattisesti joka ikinen kerta. Ja toki niitä saa muutamalla satasella mutta hankinnat ovat lähempänä 500 euroa. Kerro ihmeessä mikä järki on hakata niin paljon rahaa jos nekään eivät ole yhtää sen kestävempiä?
No kuule ei nykyajan puhelinta joka on oikeasti käytännössä tietokone, ostetakaan fyysisen kestävyyden vuoksi. Kaikki tietävät miten päivitystenkin käy.
Asiasta; nuo halvempien mallien omistajat itkevät koko ajan miten heillä eivät puhelimet pelitä. Sitä kuulee, sitä lukee, eikä minua ainakaan huvita tapella kaikessa lagaavalla luurilla. Kun on ollut jokin kalliimpi, ne pelaavat. Mitä se on teille muille väliä maksaako meidän luurit kalliimpia kuin mitä teitä huvittaa ostaa? Minusta 500 on muutama satanen. Mitä se sitten sinusta on? Ihan mielenkiinnosta. 4-5 on minusta muutama.
4-5 ei ole muutama.
Paljonko sinusta on muutama? Minusta se on neljä. Pari on kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti pidät kirjanpitoa tuttavasi perheen kännyköiden maksueristä?
Ja vielä ketkulat ostavat uusia kännyköitä, vaikka entisetkin ovat kirjanpitosi mukaan maksamatta.Olisi kyllä ihanaa kun olisi noin huolehtivaisia tuttavia, jotka pitävät noin tarkkaa huolta muiden raha-asioista ja kännyköistä, olis vähän kuin olisi oma kirjanpitäjä käytössä.
Monesti nämä ihmiset ovat sellaisia, jotka itse puhuvat tosi paljon rahapulastaan. Eli niistä raha-asioista saa tietää vaikkei haluaisikaan. Ja yleensä tuollaiset samanlaiset ihmiset puhuvat paljon myös uusista ostoksistaan. Niin kyllähän siinä välillä käy mielessä, että mitä ihmettä, kun on ensin kuunnellut pitkän valituksen rahan puutteesta ja sitten se sama ihminen alkaa innoissaan esitellä viimeisimpiä kalliita ostoksiaan..
- eri
Mä esitän köyhempää kuin olen. On rahat loppu, pitää venyttää tiliä juuri ennen tilipäivää jne. Oikeasti ei tarvitse mutta näin on helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 euroa X 5 tekee 2500 euroa/vuosi. Uudet iPhonen tai androideista vaikkapa Samsungin huippumallit eivät tuota kuitenkaan maksa, vaan puhutaan yli 1000 euron puhelimista. Operaattorit myyvät näitä korottomilla luottokaupoilla, jolloin maksettavaa tulee 36 kuukauden sopimuksella noin 28-30 euroa kuukausi. Puhelimen "kierrättäjillä", jotka vaihtavat luuria vuosittain, on toki tapana ostaa nämä vuodeksi omaan käyttöön ja myydä sitten verkossa eteenpäin. Mutta takkiin tulee kyllä usein, varsinkin, jos joku puhelin sattuu hajoamaan, koskanäytön korjaus voi maksaa satasia, ja hyvän kotivakuutuksenkin (jota harvoin "ammattikierrättäjillä" on).
Lisäksi puhelimiin tarvitaan tietysti liittymät, jotka toki ovat Suomessa huikean edullisia, kaiken datan ja hyvässä tapauksessa puhelut ja tekstiviestit saa parilla kympillä. Silti tästäkin tulee yhdelle 5 hengen perheelle lähes väistämättä satasen potti kuussa. Kun operaattorilta tilataan vielä kotinetti, liikkuva netti ainakin mökille, tabletti tai pari ja "viihdepaketit", 500 euron laskutus tällaista taloutta kohti ei ole mitenkään epätavallinen. Tietenkään nämä eivät samalla laskulla usein näy, koska varsinkin liittymiä "kilpailutetaan ja säästetään", ja laskutusta tulee tästä syystä usealta taholta. 5000-6000 euroa vuodessa operaattoripalveluihin ei sitten pieni summa olekkaan jollekin toiminimiyrittäjälle, joiden perheissä tällaisia settejä yleisimmin on (hyvätuloisetkin palkansaajat sinnittelevät pääosin sillä epäseksikkäällä "bisnespuhelimella", johon firman IT on hankkimat suojaukset käyvät, ja vielä ehkä kierrättävät ne lapsille, jos saavat poistona).
Terveisin entinen operaattorin myyjä, joka lopetti mm. sen takia, että koki lisäformulapakettien myynnin henkilöille, joiden maksamattomien laskujen takia suljettuna olleita liittymiä oli availlut edelliskuussa enemmän kuin vähän epäilyttävänä toimintana.
Minua vain ihmetyttää että osalla on älytön hinku suorastaan harrastuksena ulvoa muiden puhelimista, netflixeistä, spotifystä, ja vastaavista. Yhden kerran tässä joku netissä vaikutti raivoavan jonkun toisen henkilön puhelinliittymän olemassaolosta. Näitä muka keskituloisia jotka kiljuvat miten ei heilläkään ole muka varaa milloin mihinkäkin kympin tai kaksi kuussa juttuun.
Niin miten se on meidän muiden kannettava niskassa ja vielä syypäitä ja syyllistettäviä, emmekä me saa tarvita tai ottaa ja maksaa, jonkun höyrypään huutaessa miten ei hänelläkään ole, ei saa, ei arvota, raskitse, ole varaa, tahdo?
En minkään huuda muille siitä etten saa irti taloa autoa hesaria tupakkaa viinaa jne (en edes tahtoisi taloa lukuunottamatta) . Eihän se muiden vika ole mitä minä en saa irti ja olisi mieletöntä kiljua nielurisat näkyen jopa sellaisista mitä en itse edes tahtoisi.
Onko se muiden vika, joku keskituloinen on ottanut liikaa lainaa? Niin ettei rahat riittäisi normaallin johonkin kympin parin kuukausijuttuun tai juttuihin? Niin tiukalle vedetty, otettu lainaa niin yli sietokyvyn ja sellaiset huutamassa meille Spotifystä tai kännykän tai liityymn kk-maksusta tai jostain?
Minusta tuollaiset ovat ihan sekaisin, anteeksi nyt. Kannattaa miettiä ne ökytalot ja autonvaihdot paidan tavoin siihen malliin ettei tule ihan hulluksi ja tarvitse olla noin kade ja katkera ja elämä noin kireää.
Kaikenlaista
Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä kotona neljän seinän sisällä yksin eikä minulla ole enää edes pöytistä. En kulje ihmisten ilmoilla. Koko elämän sisältö ja harrastukset ja ihmiskontaktit ovat tasan kännykässä minulla. Kyllä se on hitsin rankkaa kun hyväosaiset terveet työkykyiset jopa nuoret saati nyt vanhat katkerat harput ihmisistä näkevät vaivaa siihen tyyliin, minun tulisi istua ja katsella pelkkää valkoista seinää päivät pitkät. Herra siunatkoon ja varjelkoon että köyhällä on kännykkä, nettiliittymä ja se peräti huvitteleekin edes sillä. Luuraa siinä feispuukissa, on siellä pottifaissa, lukee sillä, tilaa ruoat, saa siihen ja sillä maksaa laskut eikä viitsi edes taksila käydä pankissa niin kuin me. Ja sehän voi soitella sille pitkin maailmaa pivät pitkin Hangosta Ivaloon. Sejase näki, sillä oli kuulokkeetkin korvilla ja langat meni siihen vehkeeseen. Tätä nykymaailman turmelusta!
Sitten vielä juorutaan miten "se vei roskia eilen, minä näin sen. Kyllä se hengissä on. Oli taas ihan samat vaatteet päällä. On se kauheaa kun tuollainen on täällä. Eivätkö ne voi sulkea sit johonkin pois ihmisten silmistä".
En liioittele. Olisikin.
Pari sinkkua. Eivät tunne toisiaan, mutta pidemmälle ajalla huomaa joitakin yhtäläisyyksiä. Molemmat on aloittaneet monta koulutusta. Lopulta yhden saaneet valmiiksi alalta, jolla eivät työllisty. Tai toinen käy silloin tällöin työkokeiluissa, mutta ei pärjää ja syyttää aina pomoa tai työkavereita. Elävät sossun rahoilla ja luonnollisesti toistavat usein mantraa: ois kiva, mutta ei mulla ole varaa.
Ulkopuolisen näkökulmasta rahaa tuhlataan järjettömyyksiin. Esim. ei ole varaa syödä kuin ehkä nuudelia loppukuusta. Kun rahaa tulee, lähtevät vaikka festareille koska pitäähän heilläkin jotain hauskaa olla eikä ole päässyt käymään pitkään aikaan. Heille pitkä aika on ehkä kuukausi tai kaksi ja ikää on neljänkympin hujakoissa. Kukin tavallaan, jos on varaa, mutta itse ei ole ollut tarvetta käydä festareilla vuosiin. Samoin ostavat ruuista kalliimpia merkkejä, silloin kun rahaa on. Tai tilaavat kotiin, kun muka on halvempaa kuin itselle kokkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kuulemma.
Kaikenlaista
Osamaksut on periaatteessa ok oikein käytettynä, mutta kun kaikki mahdollinen ostetaan osamaksulla ja velaksi, yhtäaikaa pyörii useampi lyhennys, matkoista, elektroniikasta, puhelimista, huonekaluista jne., niin tässähän se osari monelle muodostuu ongelmaksi. Kun niitä on yhtäkkiä joka suuntaan ja liikaa, niin hankittaessa pieneltä tuntunut maksuerä paisuukin kuukausittain melko isoksi summaksi ja korot juoksee eikä lyhennykset tunnu loppuvan koskaan. Kaikilla ei tunnu olevan ns. "rahantajua" eli kykyä suunnitella ja laskea, mitä kaikki sitoumukset lopulta tulevat maksamaan ja mihin rahat riittää.
Ainoa sallittu osamaksukauppa on asunnon osto. Sitten kun se on velaton voi ostaa osarilla auton...
Pelkään että vanhemmastani tulee tällainen. Ei tajua tulevan eläkkeensä pienuutta käytännössä, tai ainakaan että nykyinen elämäntyyli ei voi kohta eläkkeellä jatkua. Olen jo asennoitunut että aikoo varmaan ottaa käänteisen asuntolainan, mutta pelkään mitä sen jälkeen tapahtuu kun rahat varmaan loppuu aika nopeasti... En halua alkaa lainapankiksi hälle... hirvittää jo valmiiksi, että se päivä tulee vielä kun hän tulee vanhuuden vaivoihin vedoten anelemaan multa rahaa kaiken törsättyään.
Itsellä siis talous kunnossa ja opittu on huonosta esimerkistä niin paljon, että menot on hyvässä mallissa tuloihin verrattuna eikä velkoja ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 on muutama satanen, jos rahaa ON. Ei muulloin.