Teinisarja Skam
Tääl 3-kymppinen mamma kehtaa anonyyminä myöntää seuraavansa Skam-sarjaa ja oon niin koukussa! Katoin kaks ekaa kautta ku ne löyty Areenasta ja kolmonenki löytyy google drivesta englanninkielisellä tekstityksellä, joten sen pariin seuraavaksi. Onko täällä muita sarjaa seuraavia? Tunnustakaa! :D
Kommentit (2202)
Veikkaan, että seuraava pätkä tulee koulusta ja nyt pääsiäislomalta ei enää saada klippejä. En malttais millään odottaa. Vielä on kyllä paljon avoinna siitä, mihin tätä juonta lähetään viemään, vaikka tota Nooran väliintuloa Sanan ja ihastuksen välille onki vähä rakennettu. Veikkaan, et tytöt jatkaa painostamista, vaikka Noora ei tois mitään kiinnostusta esiin. Sen enempää en osaa veikkailla.
Nyt on näköjään viestittelyä Isakin ja Sanan kesken ilmestynyt. Alkaa tuntua, että tänään ei varmaan tosiaan tule enää klippiä...
Vierailija kirjoitti:
Ystävyyskäsitykset tosiaan voivat poiketa ja kovasti.. Tulee mieleen sanonta: With friends like you, who needs enemies :) osoitettu siis nille, jotka eivät näe tässä kolmiodraamassa mitään "arveluttavaa".
Ajatko tällä takaa sitä, että minä olisin huono ystävä? Taitaa mennä faktat ja fiktiot pahasti sekaisin. Kyseessä on siis fiktiivinen sarja, mutta sinä menet henkilökohtaisuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vilde itkee silmät päästään eikä jää bileisiin, mutta Noora juonii itsensä yöksi Williamin viereen. A true friend, joka ei vaan voinut itselleen mitään.
"Juonii itsensä yöksi Williamin viereen" - älä viitsi olla naurettava :D Noora on yksi sarjan hyväsydämisimmistä ihmisistä, joka toimii useimmiten järkevästi, toisin kuin muut hahmot. Ilmeisesti joillakin menee Nooran täydellisyys niin tunteisiin että pitää väkisin alkaa keksiä kaikennäköistä. Kaikki muut sarjan henkilöthän ovatkin varsinaisia jeesuksia. Vildekin on aina niin mukava muille ihmisille (esim. Sana) NOT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vilde itkee silmät päästään eikä jää bileisiin, mutta Noora juonii itsensä yöksi Williamin viereen. A true friend, joka ei vaan voinut itselleen mitään.
"Juonii itsensä yöksi Williamin viereen" - älä viitsi olla naurettava :D Noora on yksi sarjan hyväsydämisimmistä ihmisistä, joka toimii useimmiten järkevästi, toisin kuin muut hahmot. Ilmeisesti joillakin menee Nooran täydellisyys niin tunteisiin että pitää väkisin alkaa keksiä kaikennäköistä. Kaikki muut sarjan henkilöthän ovatkin varsinaisia jeesuksia. Vildekin on aina niin mukava muille ihmisille (esim. Sana) NOT.
Sehän tässä sarjassa hyvää onkin, kun kukaan ei ole täydellinen. Ei edes Noora.
Vierailija kirjoitti:
Ystävyyskäsitykset tosiaan voivat poiketa ja kovasti.. Tulee mieleen sanonta: With friends like you, who needs enemies :) osoitettu siis nille, jotka eivät näe tässä kolmiodraamassa mitään "arveluttavaa".
En muuten todellakaan ole väittänyt, että itse toimisin samalla lailla kuin Noora. En tekisi ystävälleni noin missään olosuhteissa, mutta tämä Nooran mottaaminen on hieman hassua ottaen huomioon, että sarjassa on paljon moraalittomampiakin ihmisiä ja pahempiakin ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman typerin syy suostua treffeille, että "sit mä jätän sun kaverin rauhaan".. Aito ystävä olisi sanonut suoraan että kuule vilde, William pelaa sun selän takana ja pommittaa mua. Ystävät aina ennen miehiä. Piste.
Miksi kuvittelet voivasi laittaa pisteen keskustelulle? Oletko yleensäkin sellainen ihminen, jonka täytyy aina olla oikeassa?
Ps. Ilmeisesti tämä aihe ottaa koville, kun täytyy noin kärkkäästi pommittaa viestiä toisen perään Nooran haukkumiseksi. Minkä takia Isakin juonittelu Evan ja Jonaksen suhteen rikkomiseksi hyväksytään muitta mutkitta mutta sitten, kun Noora tekee yhden virheen, siitä nousee kamala haloo. Eiköhän sinulla ole muitakin ongelmia itsesi kanssa, kun kauniit nuoret tytöt saavat ne pojat, ketkä haluavat ja kaltaisesi ikävät Vildet jäävät kakkoseksi.
Fiksu laittoi pisteen perään, kun täältä löytyi näköjään henkilökohtaisuuksiin menevä riidanhaastaja. Ole eri mieltä, mutta eri tavalla.
Kolme kirjainta: W T F. Mitä tällä keskustelupalstalla tapahtuu? Kuka on tämä ärhäkkä rakkikoira? Maailma ei ole mustavalkoinen - se että tuomitsee Noran käytöksen vildeä kohtaan, ei tarkoita että sallii muiden mokat yhtään sen paremmin. Tää keskustelu on ihan yläastetasoa. Huh Huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointtini oli siis se, että missään vaiheessa Noora ja William eivät esimerkiksi pettäneet Vildeä. William ei ollut kiinnostunut Vildestä ja osoittikin sen myöhemmin eri tavoin, Williamin peli oli toki likaista aluksi. Noora yritti taistella tunteitaan vastaan, mutta lopulta antautui niille (ikävää Vilden kannalta, mutta ei hän ollut saanut vastakaikua Williamilta pitkään aikaan).
Ei saanut vastakaikua, vaikka harrastivat seksiäkin...
Lue viesti loppuun ystävä hyvä, ei ollut saanut vastakaikua _pitkään aikaan_.
Vierailija kirjoitti:
Kolme kirjainta: W T F. Mitä tällä keskustelupalstalla tapahtuu? Kuka on tämä ärhäkkä rakkikoira? Maailma ei ole mustavalkoinen - se että tuomitsee Noran käytöksen vildeä kohtaan, ei tarkoita että sallii muiden mokat yhtään sen paremmin. Tää keskustelu on ihan yläastetasoa. Huh Huh.
No se on se vakitrolli, joka taas hyökkäilee muiden kirjoittajien kimppuun. Nyt on näköjään Nooraa kritisoivien kirjoittajien niskassa, kun lempikohde eli Evak-fanit eivät ole uuden kauden alettua juuri kirjoittaneet kolmannesta kaudesta.
Noora ei ollut täydellinen ystävä vaan itse asiassa aika kaksnaamanen.. Mutta siitä huolimatta samaistuin Nooran hahmoon kakkoskaudella ja katselin silmät sydäminä hänen ja Williamin tarinaa enkä tuomitse Nooraa huonoksi ihmiseksi tai huonoksi ystäväksi. The road to hell is paved with good intentions, Noora ajatteli paitsi itseään ja tunteitaan/halujaan niin myös Vilden parasta, ei halunnut loukata ja satuttaa, ei halunnut käydä sitä keskustelua koska tiesi ettei siitä tule mukava. Tuollaista tapahtuu elämässä, hyvät aikomukset päätyvät satuttamaan ja loukkaamaan vaikka se ei ole tarkoitus.
Ei minua ainakaan jaksa kiinnostaa mustavalkoinen hyvä/paha-asetelma vaan kyllä ne on nämä harmaan sävyt mitkä koukuttaa. Itsellä ei ole tarvetta fiktiivisen sarjan hahmoja puolustaa tai syyttää, riittää kun nautin katselusta ja nautin tästä keskustelustakin vielä muutama päivä sitten.. Nyt on hieman haastavaa :D
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa, lapselliset Evak-fanit ja minä olen oikeassa-ihmiset tekevät ketjusta yläastetasoisen. Nooran käytös tuomitaan välittömästi ja hänestä ei saa kirjoittaa positiivisia viestejä - muuten olet trolli. Isakin virheistä ei saa huomauttaa eikä varsinkaan mainita, että Isak ja Even eivät ole lempihahmoja - muuten olet trolli. Sarjaa ei saa kritisoida millään osa-alueella - muuten olet trolli. Näinhän se menee. Niin ja sen lisäksi olet vielä rakkikoira, jos puolustat itseäsi muilta haukkujilta.
Vierailija kirjoitti:
Noora ei ollut täydellinen ystävä vaan itse asiassa aika kaksnaamanen.. Mutta siitä huolimatta samaistuin Nooran hahmoon kakkoskaudella ja katselin silmät sydäminä hänen ja Williamin tarinaa enkä tuomitse Nooraa huonoksi ihmiseksi tai huonoksi ystäväksi. The road to hell is paved with good intentions, Noora ajatteli paitsi itseään ja tunteitaan/halujaan niin myös Vilden parasta, ei halunnut loukata ja satuttaa, ei halunnut käydä sitä keskustelua koska tiesi ettei siitä tule mukava. Tuollaista tapahtuu elämässä, hyvät aikomukset päätyvät satuttamaan ja loukkaamaan vaikka se ei ole tarkoitus.
Ei minua ainakaan jaksa kiinnostaa mustavalkoinen hyvä/paha-asetelma vaan kyllä ne on nämä harmaan sävyt mitkä koukuttaa. Itsellä ei ole tarvetta fiktiivisen sarjan hahmoja puolustaa tai syyttää, riittää kun nautin katselusta ja nautin tästä keskustelustakin vielä muutama päivä sitten.. Nyt on hieman haastavaa :D
Juu, mä tykkään kanssa Noorasta, vaikka en tosiaan itse pitänyt siitä, miten hän käyttäytyi Vildeä kohtaan. Fiksumminkin olisi voinut toimia. Tykkään myös Vildestä, vaikka hänkin on ollut aika tympeä taas Sanaa kohtaan. Isakista myös opin pitämään uudelleen kolmannen kauden aikana petyttyäni ensin hänen toimintaansa Evaa kohtaan ensimmäisellä kaudella. Jne. :)
Tässä kannattaakin muistaa se, että suurin osahan noista viesteistä, joissa esitetään erilaisia mielipiteitä, ovat asiallisia ja asiallisilta palstailijoilta, jotka haluavat käydä keskustelua ja vaihtaa näkökulmia. Mutta täällä on tosiaan yksi trolli, joka päähänpinttymän omaisesti tulee haastamaan riitaa, ja ottaa sitten osaa joihinkin noihin keskusteluihin, joissa esiintyy eriäviä ja hyökkää jonkun kimppuun henkilökohtaisuuksiin mennen. Eli esim. nyt tämä Noora-tapaus. Aikaisemmin hän valitti aina Evak-faneille, että he estävät kaikkien muiden mielipiteet ja alkoi sitä kautta haastamaan riitaa. Riidankylväjä keksii aina jonkin syyn, mistä aloittaa.
Jos joku siis alkaa täällä nimitellä ja yrittää hyökkäillä henkilökohtaisesti eli suututtaa, niin se mitä todennäköisemmin on juuri tämä kyseinen trolli. Ja hänet kannattaa vain hypätä yli. Älkää edes vastatko hänelle mitään. Vastatkaa mieluummin jonkun asiallisen kirjoittajan lähettämään kommenttiin, niin keskustelu etenee.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvän tähden.. Ottaako tämä yksi Noora nyt vähän liian henkilökohtaisesti asiat? Ei, et käväissyt henkilönä mielessänikään kun kirjoitin tuon kommentin. Miten olisit voinutkaan, kun minulla ei ole mitään käsitystä kuka olet tai mitkä viestit tällä nimettömällä palstalla ovat sinun tuotoksiasi? Aikalisän paikka kenties? Pitäisikö vähän nyt hengitellä syvään?
Mä kuvittelin että täällä ihmiset osaisivat suhtautua asioihin asioina, sen sijaan että mennään kuin lapset tunteella peliin. Apua, olen ihan hämmentynyt.
Laske kymmeneen ja hengitä syvään. Sitten sulje ketju ja koko palsta, mieluiten myös tietokone. Et selvästikään ole siinä henkisessä tilassa (tai iässä) että voisit kommunikoida asiallisesti väheksymättä muiden mielipiteitä.
1460 on kyseinen trolli. Tuossa juuri taktiikka, mitä hän useasti käyttää. Väittää, ettei hänen anneta kirjoittaa mielipiteitään.
1462 on myös trolli. Huomaa myös siitä, että hän aina plussaa ilkeän henkilökohtaisuuksiin menevän kommenttinsa saman tien kun on sen lähettänyt.
Vierailija kirjoitti:
1460 on kyseinen trolli. Tuossa juuri taktiikka, mitä hän useasti käyttää. Väittää, ettei hänen anneta kirjoittaa mielipiteitään.
Sinusta on muodostunut varsinainen trolli, kun tuota trollailuasi jankkailet :D
Mutta tuohon kommenttiisi: sitähän täällä tehdään. Ei anneta toisten kirjoittaa eriäviä mielipiteitä.
Katselin sarjan tässä pääsiäisloman aikana, kiinnostunut olen ollut jo jonkun aikaa mutta arkena ei vaan riitä aika tämmöiseen kun en halua katsoa yhtä jaksoa tuolloin ja toista silloin vaan useamman peräkkäin. Paitsi nyt neloskauden kanssa olen tietenkin jakso viikossa-tilanteessa tahtomattani.
Jaan pikkuisen omia ajatuksia mitä heräsi ja mitä vielä muistan.. Aluksi olin hämmentynyt, tiesin sarjan idean eli sen että keskushenkilö vaihtuu joka kaudelle ja että seurataan yhtä kaveriporukkaa mutta Eva vaikutti olevan yksinäinen ja syrjitty, syykin lopulta selvisi toki. Jotenkin tuo penkkaribussikuvio ei auennut vaikka omatkin penkkarit on käytynä, mutta ei ollut kyllä lukion ykkösen syksyllä suurimpana murheena se että pääsee hyvään penkkaribussiin keväällä! Eva ja Jonas oli mielestäni epäsopiva pari, vaikka Evasta kuoriutuikin reipas kemuttaja myöhemmin niin olivat Jonaksen kanssa aika eri tasoilla mm polttelun suhteen eikä se pariskuntakemia minusta toiminut. Sen sijaan kun Eva ensimmäistä kertaa tapasi penetrator-Chrisin ja raahasi tämän vessaan niin oj då! Siinä oli heti jotain ja oletinkin Evan päätyvän Chrisin kanssa yhteen jo omalla kaudellaan.
Pidin itseni pimennossa toisen ja kolmannen kauden keskushenkilöiden suhteen mutta ensimmäisen kauden lopussa toivoin kovasti että toinen kausi keskittyy Nooraan ja Williamiin. En voi sille mitään että tuommoinen pahan pojan (aka jännämiehen) piiritys ja huomio fiktiivisessä ympäristössä on kovin kuumottavaa. En minä enää ikinä tule olemaan nuori eikä kukaan nuori komistus tule minua tuolla lailla piirittämään, se on vaan hyväksyttävä että niin se on mutta onneksi on fiktio jonka siivillä pääsee vaikka minne. Pahoittelen jos se jotakuta haittaa.
Kun toinen kausi loppui niin minulla ei ollut ketään toivehahmoa kolmoskaudelle, petyin ensin kun selvisi että se on Isak ja mietin jo että lopahtaa sarjan seuraaminen mutta jossain toisen jakson puolivälissä sitten olinkin jo taas koukussa. Aivan ihana kausi ja Even on todella aseistariisuva hahmo.
Neloskaudesta ei vielä ole kovasti sanottavaa. Noin ylipäätään mietin paljon sitä että lähes kaikki nuoret ovat kyllä ihan oman onnensa nojaan jätetyt, ymmärrän että sarja kerrotaan nuorten näkökulmasta ja siksi aikuiset ovat aika näkymättömiä mutta ne vanhemmat joista kuultiin olivat kyllä todella etäisiä niin henkisesti kuin fyysisestikin. Toki se helpottaa sarjan tekoa kun ei tarvitse miettiä vanhempien mahdollista puuttumista nuorten toilailuun.