Sanoja/ilmaisuja, joita inhoat?
Itse inhoan jos joku käyttää sanoja mutustella tai makustella. Ehkä tuo makustella on pahempi.
Kommentit (116)
Hah, tosi hauskoja ootte keksineet. Suosikkejani minulle uudet "mennä röihin" ja "palukka".
Oottekos mammat jo kuulleet (tai siis nähneet) HTH, hand! Suomen kielen keskellä hyvin omahyväinen. Hth siis on happy to help, tai hope that helps.
Hyvässä hengessä paikallisesti sovittiin = työntekijöille pakkoehdoin kiristettyä työajan heikennystä.
Tämä räjäyttää tajuntasi! /tajunnanräjäyttävää!
Seksihelle, tihkuu seksiä, "Ohhoh mikä kaula-aukko, Jasmin!"
Pööpöillä! Ällöttävä infantiili verbi, jota liian monet aikuiset käyttää. "Kultsin kanssa pööpöilemässä Pariisissa <3". Suosittelen käyttämään seuraavia: tutustumassa, käymässä, oleilemassa... on varmasti aivan mahdollista olla käyttämättä pööpöilyä, kun oikein yritetään.
Niinku sanan käyttö niinku joka välissä vähän niinku.
Rikotti. "Mun lapsi rikotti lampun" Kenellä se sen rikotti?! Miksi ei sanota rikkoi tai rikkos?
Beanie-pipo
Siis pipo-pipo, miksi se pitää sanoa samalla sekä englanniksi että suomeksi????
Epämukavuusalue.
Ihminen huutaa apua hukkumaisillaan - kas, hän on kohdannut epämukavuusalueensa.
Vierailija kirjoitti:
Niinku sanan käyttö niinku joka välissä vähän niinku.
Rikotti. "Mun lapsi rikotti lampun" Kenellä se sen rikotti?! Miksi ei sanota rikkoi tai rikkos?
Tuttuni käyttää sanaa niinky. Oikein painottaa tuota loppuosaa.
En pidä sanoista mä/mää ja sä/sää kun näen ne kirjoitetussa muodossa. Jostain syystä ärsyttää. Myös mua, sua jne herättävät inhoa. Puheessa en niitä kuitenkaan edes huomaa, vaikka tällä paikkakunnalla lähes jokainen käyttää määtä ja säätä. Eikä ärsytä yhtään jos huomaankin.
-Juurikin. Juurikin näin.
Miksi ei voi vaan sanoa "juuri näin"?
-Kustantaa.
Miksi ei voi vaan sanoa "maksaa"?
-Pohtia.
Tällä sanalla on hyvä kiertää kaikki konkreettiset toimenpiteet varsinkin politiikassa, kun jotain ikävää tapahtuu, niin on kätevää sanoa, että "meidän täytyy pohtia..." tai "on hyvä, että asia nousee keskusteluun". Ja mitään asian eteen ei ikinä tehdä muuta kuin pohditaan ja keskustellaan ja hymistellään.
Vierailija kirjoitti:
Jotain vauva- palstalaisten maneereja: "huoh", "tämä" ja "reps". Niin ja "näppis".
Öööö, siis kirjoituksen aloittaminen ööö.
Tule heti mieleen kuolaava vähä-älyinen ölisijä.
Vierailija kirjoitti:
Hiinä ja hiinä.
Heh, en muistanutkaan! Tämä oli tuore sanonta 1980-luvun alkuvuosina 😄
Retrohengessä sen voisi ottaa uustuotantoon. Kiusa se on pienikin kiusa.
Safkis, prode ja vetää naamaan kuulostavat minusta jotenkin vähätteleviltä (itse kun arvostan ruokaa kovasti). Ripsaus puolestaan kuulostaa hienostelevalta.
Ärsyttää kun johonkin miksi-kysymykseen vastatessa loppuun lisätään: "Siksi." Esimerkki: "Miksi syöt niin paljon kasviksia?" "Minä tykkään kasviksista, ja ne ovat terveellisiä. Siksi." Tuollainen vastaus kuulostaa minusta jotenkin nokkavalta.
Lisäksi ärsyttää halveksiva kysymys: "Mistä näitä sikiää?"
Se, kun suomeksi sanotaan keskelle lausetta sana "automatic". Esim. "Tämä järjestelmä siirtää tiedot tuonne automatic". Miksi ei "automaattisesti"???
Jääkiekkoselostajat viljelevät runsaasti inhokkisanoja, nyt mielessä esim." peliväline" (=kiekko), "työväline" (=maila) jne.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää toki-sanan viljely joka välissä. Siinä tulee aina tunne, että joku muka paremmin asian tunteva selittää tyhmille, toki äärimmäisen kärsivällisesti, jotain itsestään selvyyttä.
Minä käytän sitä tehdäkseni selväksi että tunnen ja otan huomioon tämänkin puolen asiassa. Ikäänkuin turvatakseni selustaani, ettei minua pidettäisi ihan tyhmänä.
Esim. Tokihan se vaikuttaa jaksamiseen kun aamulla joutuu heräämään jo neljän aikoihin.
Itse inhoan sanaa "kehkeytyä". Etenkin tieteellisissä tutkimuksissa.
Ztup ja stemppiä. Toistuvat saman tyypin facejutuissa vähän väliä, raivostuttavaa
Jännämies
Lepakko (Lesbo)
Tavis (muuten kuin merkityksessä ei-julkkis)
Keitto (alkoholista)
Murkkuikäinen
Todistaa (uskovainen puhuu)
Ota lusikka kauniiseen käteen, ihan kuin aina lähdettäisiin mukavuudenhalusta, joka neuvoo pitäisi itsekin tehdä työ hyvin.