Miksei mieheni viitsi kosia minua vaikka tiedämme molemmat, että menemme naimisiin joskus tulevaisuudessa? Olen pettynyt.
Yhdesä reilu 3,5 vuotta ja suhteen alusta asti kummallekin ollut selvää, että menemme joskus naimisiin. Miehen kosintaa olen jo odotellutkin, mutta ei mies vaan halua kosia. Kysyessäni häneltä asiasta hän sanoi kyllä haluavansa vielä kanssani naimisiin ja ehdotti hääpäivääkin. Mutta minä haluan sen kosinnan enkä ole kihloissa ennen kuin mies on kosinut minua. Miksi mieheni tekee minulle näin, onko hän sittenkään kanssani tosissaan yhtä paljon kuin minä hänen?
Kommentit (203)
Jos mä vielä alan uuteen suhteeseen joskus, niin kyllä mä aion tuoda esiin jo alun alkaen et avioliitto on se parisuhdemuoto, johon tähtään ja jota pidän tärkeänä. Mies voi sit itse miettiä onko suhteella edellytyksiä kehittyä siihen suuntaan vai ei...
Vierailija kirjoitti:
Veli ja avovaimonsa oli yhdessä vuosia, yhteinen lapsikin oli. Avovaimo teki saman kuin nro 5 eli ilmoitti, että vielä vuoden hän odottaa ja sitten lähtee. Ei tullut kosintaa ja vuoden kuluttua veli totesi, että heippa, lupasit lähteä. Siitä tuli todella iso riita, koska avovaimo ei halunnut muuttaa pois uudesta omakotitalosta (veljeni perintörahoillaan ostamasta), luopua autosta (veljen nimissä ja maksama) eikä kivasta asuinalueesta.
Oletko varma ettei se riita tullut siitä että veli käski naisen lähteä? Kyllä minä ainakin jonkun näköisen riidan varmasti saisin aikaiseksi jos mies sanoisi "heihei painuppa nyt jonnekin talostani" ihan huolimatta siitä jos olisinkin joskus uhannut lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Kosinta-akka kirjoitti:
Itse olin sen verran ärhäkkä, että laskin vuosia. Ja muistin siitä ilmoittaakin. Sanoin suoraan, että kaksi vuotta enää sormusta odotan, sitten jatkan matkaa. Kuulostaa aivan kamalalta, mutta mies ymmärsi pointin. Olihan meillä jo kuitenkin yhteinen lapsi ja oma asunto. Jollei suhde etene sovittuun suuntaan, on aivan turha haaskata kummankaan aikaa enää. Minulle on tärkeää olla äiti JA vaimo. Kerran kuussa ilmoitin että tik tak, aikaa kuluu ja alle vuosi myöhemmin mies polvistui hankeen ja pyysi vaimoksi <3 oli se syy mikä tahansa, miksi haluat naimisiin, tee miehelle selväksi että se on sinulle tärkeää ja että haluat juuri hänet. Ja anna sen jälkeen miehelle aikaa valmisteluun.. vaikka kuinka tietäisi toisen vastaavan myöntävästi, tilanne aina jännittää. Lisäksi suurimmalla osalla on edessä rahansäästö sormusta varten, suunnitelmien tekeminen, itsensä tutkiskelu ja "viimeisten poikamiespäivien" kuluttelu.
Ja mitä jos mies olisi vain kosintana ehdottanut hääpäivää tai vaan iskenyt sormuksen pöytään kesken imuroinnin ja vessan siivouksen? Olisitko sen hyväksynyt kosintana vai vetänyt turhamaiset itkupotkuraivarit kuten ap tekee?
Siis miksi et sanonut miehelle tuota " sormusta odotan pari vuotta ja jos ei rupee kuulumaan, jatkan matkaa" lausetta ENNEN kuin rupeat perustamaan tämän miehen kanssa perhettä. Olisit siis hajottanut perheenne jos et olisi saanut vaimon titteliä. Pikkasen teillä väärät järjestykset.. meillä on ok-talo ja 1 lapsi. Olemme kihloissa. Naimisiin en " jaksa".. syö rahaa ja mielestäni näin on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä kommentteja. Jos aloittajalle kosinta on tärkeä niin mitä sitten? "naurettavia prinsessaharhoja" hä?? Hän on ehkä haaveillut aina romanttisesta kosinnasta ja häistä, miksei hän voisi niitä saada? Jos mies ei halua / eikä ole valmis toisen mieliksi sitä tekemään niin ehkä he eivät vain sovi toisilleen. Te ehkä haaveilette jostain perseen raapimisen ohessa heitetystä "jaa no kai se on naimisiin mentävä sit.." mutta kaikki eivät!
Ja miksi miehen pitäisi tässä tehdä naisen mukaan? Mitä jos mies on aina haaveillut ja unelmoinut yksinkertaisesta kosinnasta missä sovitaan vaan päivämäärä. Miksei ap:n pitäisi joustaa ja tehdä miehen mieliksi?
Jos mies on näin sanonut, niin sitten pitää tehdä kompromisseja tai erota. Ap ei kuitenkaan sanonut missään kohtaa että mies nimenomaan ei halua kosia, vaan tuntuu ettei vaan pidä sitä kovin tärkeänä eikä täten jaksa vaivautua.
Ja miksi ap siitä mitään edes sanoisi vaikka mies olisi asiasta kertonut? Tietenkään ei sano koska yrittää haalia kaikki omalle puolelleen.
No jos ensimmäinen ajatuksesi jokaisesta aloituksesta on, että kaikki on valetta niin Turhaanpa näihin vastailet. En ymmärrä miksei parisuhteissa voisi tehdä asioita vain toisen mieliksi, jos se nyt ei ole täysin omaa moraalintajua / aatetta vastaan.
Jostain syystä se on suomalaisilla naisilla ja myös tämän palstan mukaan että miehen tehtävänä on tehdän naisen mieliksi asioita.
En ole koskaan kuullut tällä palstalla että missään ketjussa enemmistö naisista olisi sitä mieltä että naisen on tehtävä miehen mieliksi jotain asioita. En koskaan. Aina vaaditaan että se on mies joka tekee naisen puolesta ja naisen eteen asioita.
Olen kuitenkin useita vuosia lukenut ahkerasti tätä palstaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veli ja avovaimonsa oli yhdessä vuosia, yhteinen lapsikin oli. Avovaimo teki saman kuin nro 5 eli ilmoitti, että vielä vuoden hän odottaa ja sitten lähtee. Ei tullut kosintaa ja vuoden kuluttua veli totesi, että heippa, lupasit lähteä. Siitä tuli todella iso riita, koska avovaimo ei halunnut muuttaa pois uudesta omakotitalosta (veljeni perintörahoillaan ostamasta), luopua autosta (veljen nimissä ja maksama) eikä kivasta asuinalueesta.
Oletko varma ettei se riita tullut siitä että veli käski naisen lähteä? Kyllä minä ainakin jonkun näköisen riidan varmasti saisin aikaiseksi jos mies sanoisi "heihei painuppa nyt jonnekin talostani" ihan huolimatta siitä jos olisinkin joskus uhannut lähteä.
Jos mun puolisoni uhkaa kerrankin missään asiassa niin parisuhde päättyy heti siihen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kosi itse?
Kosinta on miehen tehtävä, ei naisen. Olen vanhan aikainen tässä asiassa.
Oletko vanhanaikainen myös kotitöiden suhteen vai onko nämä vain näitä rusinat pullasta-juttuja eli olet vanhanaikainen silloin kun siitä on sinulle etua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä kommentteja. Jos aloittajalle kosinta on tärkeä niin mitä sitten? "naurettavia prinsessaharhoja" hä?? Hän on ehkä haaveillut aina romanttisesta kosinnasta ja häistä, miksei hän voisi niitä saada? Jos mies ei halua / eikä ole valmis toisen mieliksi sitä tekemään niin ehkä he eivät vain sovi toisilleen. Te ehkä haaveilette jostain perseen raapimisen ohessa heitetystä "jaa no kai se on naimisiin mentävä sit.." mutta kaikki eivät!
Ja miksi miehen pitäisi tässä tehdä naisen mukaan? Mitä jos mies on aina haaveillut ja unelmoinut yksinkertaisesta kosinnasta missä sovitaan vaan päivämäärä. Miksei ap:n pitäisi joustaa ja tehdä miehen mieliksi?
Jos mies on näin sanonut, niin sitten pitää tehdä kompromisseja tai erota. Ap ei kuitenkaan sanonut missään kohtaa että mies nimenomaan ei halua kosia, vaan tuntuu ettei vaan pidä sitä kovin tärkeänä eikä täten jaksa vaivautua.
Ja miksi ap siitä mitään edes sanoisi vaikka mies olisi asiasta kertonut? Tietenkään ei sano koska yrittää haalia kaikki omalle puolelleen.
No jos ensimmäinen ajatuksesi jokaisesta aloituksesta on, että kaikki on valetta niin Turhaanpa näihin vastailet. En ymmärrä miksei parisuhteissa voisi tehdä asioita vain toisen mieliksi, jos se nyt ei ole täysin omaa moraalintajua / aatetta vastaan.
Jostain syystä se on suomalaisilla naisilla ja myös tämän palstan mukaan että miehen tehtävänä on tehdän naisen mieliksi asioita.
En ole koskaan kuullut tällä palstalla että missään ketjussa enemmistö naisista olisi sitä mieltä että naisen on tehtävä miehen mieliksi jotain asioita. En koskaan. Aina vaaditaan että se on mies joka tekee naisen puolesta ja naisen eteen asioita.
Olen kuitenkin useita vuosia lukenut ahkerasti tätä palstaa.
Jaa en sitten varmaan ole suomalainen nainen, kun ajattelen että tämä toimii molempiin suuntiin. En vaan ole ikinä tavannut miestä joka haaveilisi siitä että nainen häntä romanttisesti kosii.. Naisia useammankin. Toki jos mies siitä haaveilee niin siitä vaan etsimään nainen joka näin haluaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kosi itse?
Kositko sinä miestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mun puolisoni uhkaa kerrankin missään asiassa niin parisuhde päättyy heti siihen paikkaan.
Kuulostat pirttihirmulta. Sympatiat puolisollesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kosi itse?
Oletko vanhanaikainen myös kotitöiden suhteen vai onko nämä vain näitä rusinat pullasta-juttuja eli olet vanhanaikainen silloin kun siitä on sinulle etua?
Mun mielestä on aika normaalia ettei ihminen ole ääri-mitään. En itsekään ole arvomaailmaltani täysin missään laidassa tai poliittisesti tai uskonnollisesti. Miksi pitäisikään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kosi itse?
Kositko sinä miestäsi?
Itseasiassa kosin. Menin kuule ihan polvilleni (kumpikin polvi maassa kun oli mekko päällä) ja oli sormuskin mukana.
Mitä ihmeellistä siinä on? Katsos nykyään nainen voi pyyttää treffeille, nainen voi maksaa ekoilla treffeillä ja nainen voi kosia. Emme elä enää 1950 - luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kosi itse?
Kositko sinä miestäsi?
Itseasiassa kosin. Menin kuule ihan polvilleni (kumpikin polvi maassa kun oli mekko päällä) ja oli sormuskin mukana.
Mitä ihmeellistä siinä on? Katsos nykyään nainen voi pyyttää treffeille, nainen voi maksaa ekoilla treffeillä ja nainen voi kosia. Emme elä enää 1950 - luvulla.
Toki mitä vaan voi tehdä. Mieskin voi käyttää vaikka mekkoa, mutta haluaako moni sitä silti käyttää? Niimpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kosi itse?
Mun mielestä on aika normaalia ettei ihminen ole ääri-mitään. En itsekään ole arvomaailmaltani täysin missään laidassa tai poliittisesti tai uskonnollisesti. Miksi pitäisikään?
Opportunismi ja maltillisuus ovat eri asioita. Ensimmäisestä oli kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kosi itse?
Eli vanhanaikaisuus on sinun mieleesi silloin kun sinä naisena saat siitä etuja, mutta muuten olet nykyaikainen?
Kaksinaismoralismia pahimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kosi itse?
Kositko sinä miestäsi?
Rauhoitun. Kunhan kysyin. Nykyaikana ymmärretään myös (tai tulis ymmärtää) että jokainen saa elää just niin ku haluaa jos ei muita satuta. Vaikka taantua 50-luvullekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kosi itse?
Kositko sinä miestäsi?
Toki mitä vaan voi tehdä. Mieskin voi käyttää vaikka mekkoa, mutta haluaako moni sitä silti käyttää? Niimpä.
Täysin eri asia.
Jos sinusta nainen on tasavertainen ja tasa-arvoinen miehen kanssa niin silloin et aseta miehelle vaatimuksia jotka ei koske naistakin.
Ihmisten henkilökohtaiset vaatetukset ja hiusten malli jne, ovat ihan eri asiota kuin se että vaadit miestäsi tekemään sinun puolestasi asioita jota sinä et ole valmis tekemään miehelle. Etkä suostu tekemään vastaavia asioita miehen eteen (josta vastaavasti ei vaadita mieheltä).
Se on kaksinaismoralismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kosi itse?
Eli vanhanaikaisuus on sinun mieleesi silloin kun sinä naisena saat siitä etuja, mutta muuten olet nykyaikainen?
Kaksinaismoralismia pahimmillaan.
Niinkö mä sanoin? En. Sinä kehitteli tuollaista. Olen sitä mieltä että kiva kun nimenomaan mies kosi ja minä meidän perheessä leivon (koska pidän siitä) eikä mies. Myös osa "miesten töistä" on miehen vastuulla ja osa vastaavasti "naisten töistä" minun. Muuten menee 50-50 ja ollaan tasa-arvoisia. Luulen et 90 % perheissä on sama.
Sun ajatusmallin mukaan ainoastaan siksi että pidin siitä asiasta, et mies kosii, meidän pitäis muuttaa koko elämä perinteiseksi?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kosi itse?
Kositko sinä miestäsi?
Rauhoitun. Kunhan kysyin. Nykyaikana ymmärretään myös (tai tulis ymmärtää) että jokainen saa elää just niin ku haluaa jos ei muita satuta. Vaikka taantua 50-luvullekin
Jos taantuu sinne 50-luvulle niin sitten pitää loogisesti olla valmis myös itse tekemään asiat niin kuin silloin naiselta vaadittiin. Eikä vaan ottamaan itseä hyödyttävät asiat sieltä 50-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kosi itse?
Kositko sinä miestäsi?
Täysin eri asia.
Jos sinusta nainen on tasavertainen ja tasa-arvoinen miehen kanssa niin silloin et aseta miehelle vaatimuksia jotka ei koske naistakin.
Ihmisten henkilökohtaiset vaatetukset ja hiusten malli jne, ovat ihan eri asiota kuin se että vaadit miestäsi tekemään sinun puolestasi asioita jota sinä et ole valmis tekemään miehelle. Etkä suostu tekemään vastaavia asioita miehen eteen (josta vastaavasti ei vaadita mieheltä).
Se on kaksinaismoralismia.
Molemmat ei voi kosia, vain toinen voi tehdä sen. Jos toiselle on tärkeä olla kohteen ja toiselle se on ihan sama.. niin miksei voi suoda sille toivojalle sitä pientä iloa?!
Kyllä se saattaa vielä hyvinkin kosaista.
Oma mieheni kiusasi asialla vuosia ennen kuin polvistui sormuksen kanssa :) Ja juu tähän meni vuosia, vaikka aika alusta alkaen oli selvää, että kuulutaan toisillemme ja joskus mennään naimisiinkin.
Itse nyt olen ainakin romantikko ja halusin romanttisemman kosinnan. Jollekin se hääpäivän sopiminen suoraan voi olla ihan ok.