Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

FB:n kotiruokaryhmä - en ihmettele enää hetkeäkään miksi yli puolet suomalaisista on ylipainoisia!

Vierailija
04.01.2017 |

Liityin täysin nimen perusteella tähän "edullisen ja terveellisen" kotiruuan ryhmään, jospa vaikka olisin saanut hyviä vinkkejä arkiruokailuun. Mutta eihän siellä ole juurikaan reseptejä joita voisi kuvitellakaan laittavansa! Murto-osa julkaisuista käsittelee terveellisestä edes niukin naukin läpimenevää ruokalajia. Toistuvina aiheina on makkara, jauheliha, nakit, kebab, peruna ja valkoinen pasta. Kasvikset ovat harvinainen näky lautasilla.

Kaikista kamalinta on, että nuo ihmiset syöttävät noita harmaita ilottomia mössöjään lapsilleen.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
62/80 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju.

Toisaalta läski on ikuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrassaan huvittavaa kauhistelua. Voisko joku terveysmamma selittää minulle miten esimerikiksi jauhelihakastike, perunat ja vaikka jäävuorisalaatti on epäterveellistä ruokaa? Ja muuten ihan tiedoksi että se valkoinen pasta on ihan samaa hiilaria mitä sun täysjyväriisi... Italiassa ja oikeastaan muuallakin Euroopassa nauretaan tälle meidän höttöhiilarin pelolle. 

Vierailija
64/80 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrassaan huvittavaa kauhistelua. Voisko joku terveysmamma selittää minulle miten esimerikiksi jauhelihakastike, perunat ja vaikka jäävuorisalaatti on epäterveellistä ruokaa? Ja muuten ihan tiedoksi että se valkoinen pasta on ihan samaa hiilaria mitä sun täysjyväriisi... Italiassa ja oikeastaan muuallakin Euroopassa nauretaan tälle meidän höttöhiilarin pelolle. 

Itse asiassa Italiassa ei naureta, vaan ovat itsekin vähentäneet pastan mättöä.

On vähän siitäkin kiinni että miten kova kulutus on kullakin ihmisellä. Jos kaivaa ojaa työkseen niin ei ole niin väliä mitä syö.

Vierailija
65/80 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun myötä minulle avautui ihan tuntematon ilmiö! En oikeasti tiennyt, että alle 50-vuotiaissa miehissä olisi juurikaan enää nirsoilijoita. Ymmärrän kyllä, että vanhemmat sukupolvet yksipuoliseen ruokavalioon tottuneina vierastavat kaikenlaista "eksoottista", mutta johan Suomessa on ollut ainakin kolmekymmentä vuotta etnisiä ravintoloita ja aivan kelvolliset valikoimat ruokakaupassa.

Elän varmaan jossain kuplassa, mutta omissa sukulaisissani tai tuttavissani ei ole lainkaan sellaisia miehiä, kuin mitä ketjussa kuvataan. Ihan outo ajatus, että ruoalla olisi pakko aina olla lihaa tai että jokin linssikeitto menisi roskiin. Ilmiön on sitäpaitsi pakko olla melko tuore. Ennen sotia ei keskivertoperheellä ollut kyllä varaa syödä lihaa joka aterialla. Syötiin puuroa, silakkalaatikkoa, hernesoppaa ym.

Vierailija
66/80 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta valkoinen pasta ei ole sama kuin lämpimät monipuoliset kasvikset. Kasviksilla en nyt tarkoita kurkkua ja jäävuorisalaattia. Pasta ja riisi eivät todellakaan ole hyvää ravintoa. Perunaakaan ei ole tarkoitus syödä puolta lautasellista.

Surullista että monelle kasvikset oikeasti tarkoittaa pelkkää salaattia.

Vierailija
67/80 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo mainitsemasi raaka-aineet ovat juuri niitä, mitä pienituloiset joutuvat käyttämään. Varsinkin perheissä, joissa vähintään mies sanoo yök lähes kaikille kasviksille, on ihan turha yrittää tarjota jotain kasvissosekeittoa tai linssimurekkeita. 

Ymmyrkäisenä selailin muutaman rouvan viestinvaihtoa ryhmässä siitä, kuinka mies ei suostu kasviksia syömään ja muutenkin nirsoilee ruuan kanssa kuin pahainenkin kakara. Upeita miehiä näyttämään lapsille esimerkkiä ruokailussa!

Mielestäni pienituloisuus on vain huono tekosyy epäterveellisen ruuan mussuttamiselle. Esimerkiksi juurekset, pakastekala, vähärasvainen jauheliha ja täysjyväpasta eivät ole kalliita. Ja vaikkapa niistä linsseistä saa loistavasti lisättyä proteiinia siihen kasvissosekeittoon. Taatusti edullista ja terveellistä:  https://www.yhteishyva.fi/reseptit/porkkana-kookoskeitto/043729

- AP

Aloituksessasi manasit jauhelihan. Eli miten se nyt menikään?

On olemassa jauhelihaa ja jauhelihaa. Jokainen ymmärtää varmasti, että on eri asia syödä vaikkapa 10% nautajauhelihaa tomaattipohjaisessa kastikkeessa ja täysjyväpastaa, kuin 23% sika-nautaa kermakastikkeessa ja valkoista höttöpastaa.

AP:n perhe koostuu tällä hetkellä yhdestä henkilöstä. Syön paljon keittoja, salaatteja, munakkaita ja uunikasviksia kanan/kalan kera. Esimerkiksi ihan viime päivinä olen valmistanut itsetehdyn tsatsikin kaveriksi uunissa lohta ja kasviksia (bataatti & kukkakaali), sekä täysjyväriisiä ja broileriwokkia (broileri, herkkusieni, sipuli, parsakaali & paprika). 

Nakkeja en syö koskaan, makkaraa 1-2 kertaa kesässä, valkoista pastaa korkeintaan ravintolassa. Perunan sijaan suosin bataattia, vaikkakin uusia perunoita syön jonkin verran. Kebab-liha taas ei ole yhtään omaan makuuni.

Aha. Pitäisi sius erikseen nainita se 10% rasvapitoisuus? Tai täysjyväpasta tai täysjyväriisi. Et osaa soveltaa? Ei noi sinun ruuat sen ihmeellusempiä ole

Vierailija
68/80 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylpyläviikonloppuna tuli todettua, että bmi:n perusteella olemme poikkeavia ja kuulumme pari vuosikymmentä nuorempaan porukkaan. Emmekä kumpikaan ole edes mitenkään poikkeuksellisen hoikkia, vain normaalipainoisia.

Vierailija
69/80 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylpyläviikonloppuna tuli todettua, että bmi:n perusteella olemme poikkeavia ja kuulumme pari vuosikymmentä nuorempaan porukkaan. Emmekä kumpikaan ole edes mitenkään poikkeuksellisen hoikkia, vain normaalipainoisia.

Mitä? Kotiruokaryhmä oli aihe ja sinä kirjoitat kylpyläviikonlopusta ja tottakai muiden pulleudesta. Miksi?

Vierailija
70/80 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun myötä minulle avautui ihan tuntematon ilmiö! En oikeasti tiennyt, että alle 50-vuotiaissa miehissä olisi juurikaan enää nirsoilijoita. Ymmärrän kyllä, että vanhemmat sukupolvet yksipuoliseen ruokavalioon tottuneina vierastavat kaikenlaista "eksoottista", mutta johan Suomessa on ollut ainakin kolmekymmentä vuotta etnisiä ravintoloita ja aivan kelvolliset valikoimat ruokakaupassa.

Elän varmaan jossain kuplassa, mutta omissa sukulaisissani tai tuttavissani ei ole lainkaan sellaisia miehiä, kuin mitä ketjussa kuvataan. Ihan outo ajatus, että ruoalla olisi pakko aina olla lihaa tai että jokin linssikeitto menisi roskiin. Ilmiön on sitäpaitsi pakko olla melko tuore. Ennen sotia ei keskivertoperheellä ollut kyllä varaa syödä lihaa joka aterialla. Syötiin puuroa, silakkalaatikkoa, hernesoppaa ym.

Kun nainen ei itse välitä kasviksista, niin hän laittaa miehensä syyksi ettei ruokailun yhteydessä ole myös kasviksia.

Vierailija
71/80 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Kotiruokaryhmä oli aihe ja sinä kirjoitat kylpyläviikonlopusta ja tottakai muiden pulleudesta. Miksi?

Havahduimme huomaamaan kuinka ylipaino on todellakin kansallinen ja kansainvälinenkin elintaso-ongelma. Ja samaan aikaan sitten vaikeroidaan varattomuutta, ilmastonmuutoksia ja mitä lie.

Vierailija
72/80 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä kun olin aina luullut, että peruna on kasvis. 🤔

Vierailija
73/80 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun nainen ei itse välitä kasviksista, niin hän laittaa miehensä syyksi ettei ruokailun yhteydessä ole myös kasviksia.

Missä nämä kaikki makkaransyöjämiehet ovat? Oman tuttavapiirini lisäksi näen miehiä syömässä esimerkiksi työpaikkaravintolassa, ja ihan normaalisti ottavat linjastolta salaattia, kalaa ja muuta kevyempää. Siihen olen kiinnittänyt huomiota, että makkaraa, silloin kun se on yksi vaihtoehdoista, syövät miehet naisia useammin, ja naisissa on enemmän varsinaisia kasvissyöjiä. Työpaikallani miehet ja naiset tekevät fyysisesti yhtä vaativaa - tai oikeastaan vaatimatonta - työtä.

Vierailija
74/80 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alla helsinkiläiskoulun kuuden viikon ruokalista. Joka viikolla on paljon mediassakin vastustusta saanut pakollinen kasvisruokapäivä. Lisäksi on tarjolla leipää, salaattia ja ruokajuoma. Kun tuota ravitsemusalan ammattilaisten suunnittelemaa ruokalistaa katsoo, niin ei se nyt hirveän paljoa poikkea ko Facebook-ryhmän ruuista. 

Viikko 1:

Ma: Sinappinen porsaskastike, keitettyä perunaa

Ti: Kasvistäytteisiä vehnätortilloja

Ke: Kalakeittoa

To: Jauhelihalasagnettea

Pe: Makkarakastiketta, keitettyä perunaa

Viikko 2:

Ma: Kalapuikkoja, tartarkastiketta, perunasosetta

Ti: Kinkkukiusausta

Ke: Broilerikeittoa

To: Linssi-pastavuokaa

Pe: Jauhelihakastiketta, täysjyväspagettia

Viikko 3:

Ma: Gruusialainen naudanlihapata, keitettyä perunaa

Ti: Liha-makaronilaatikkoa

Ke: Makkarakeittoa

To: Meksikolaista kasvispataa

Pe: Sitruunakuorrutettua seitiä, perunasosetta

Viikko 4:

Ma: Tomaattista broilerikastiketta, täysjyväspagettia

Ti: Jauhelihapyörykät, ruskeaa kastiketta, perunasosetta

Ke: Hernekeittoa

To: Porkkana-pestolasagnettea

Pe: Rapeita kalapaloja, kurkku-kermaviilikastiketta, keitettyä perunaa

Viikko 5:

Ma: Nakkikastiketta, keitettyä peruna

Ti: Lohilaatikko

Ke: Pinaattiohukaisia, perunasosetta

To: Jauhelihakeittoa

Pe: Broileria currykastikkeessa, tummaa riisiä

Viikko 6:

Ma: Hunajaista seitivuokaa, perunasosetta

Ti: Chili con vege, tummaa riisiä

Ke: Lihakeittoa

To: Broilerinugetteja, ananas-kermaviilikastiketta, keitettyä perunaa

Pe: Liha-makaronilaatikkoa 

Elämän helpottamiseksi meillä tehdään lähes aina 2 pvän ruokia. Lauantaisin jopa 4 päivälle: la/ma ja su/ti ruuat. Kun lapset oli pieniä saatoin laittaa illalla padan tai laatikon kypsymään ja siitä riitti 2 seuraavalle päivälle. Näin aikaa vapautuu muuhun ja uskon että rahaakin säästyi.

Vierailija
75/80 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nynnerö tulit sitten tänne nimettömänä valittamaan. Mikset laita sinne ryhmään tätä kirjoitustasi ;) 

Vierailija
76/80 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

up

Miksi ihmeessä sinun piti nostaa tällainen jonninjoutava ikivanha ketju??

Vierailija
77/80 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen vierailuilla syödessä huomannut, niin aika moni syö pahaa ja mautonta ruokaa. Raaka-aineita ei osata hyödyntää oikein ja joko yli- tai alikypsennetään kaikki.

Vierailija
78/80 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jauheliha, nakit tai makkarat välttämättä lihota mutta kyse on siitä kuinka usein syö päivässä. Nykyään ihmisillä on tapana syödä aamupala, iltapala, 2 ateriaa ja jotain herkkuja tai välipaloja pari kertaa päivässä. Jos syö 4-7 kertaa päivässä niin helposti ylittyy kalorit. 

Vierailija
79/80 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

up

Miksi ihmeessä sinun piti nostaa tällainen jonninjoutava ikivanha ketju??

Koska joku kaipasi tee se itse meininkiä, niin pelkästä ystävällisyysestä sitten tein tämän noston.

Vierailija
80/80 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä nämä kaikki makkaransyöjämiehet ovat? Oman tuttavapiirini lisäksi näen miehiä syömässä esimerkiksi työpaikkaravintolassa, ja ihan normaalisti ottavat linjastolta salaattia, kalaa ja muuta kevyempää. Siihen olen kiinnittänyt huomiota, että makkaraa, silloin kun se on yksi vaihtoehdoista, syövät miehet naisia useammin, ja naisissa on enemmän varsinaisia kasvissyöjiä. Työpaikallani miehet ja naiset tekevät fyysisesti yhtä vaativaa - tai oikeastaan vaatimatonta - työtä.

Ahaa.

Onko sitten niin että nainen kyllä syö kasviksia, mutta ei jaksa itse tarjota niitä kotona. Tosin eipä tuota yksinomaan  hänen tehtäväkseen voi laittaakkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme