Psykologia 2017 - muita hakijoita?
En löytänyt mistään netistä keskustelua psykologian tämän kevään hausta...löytyykö täältä hakijoita? Itse haen 1. kertaa Jyväskylään. Tilastotieteen kirjan lukemisen aloitin pari viikkoa sitten ja tavoite on lukea noin 4-5h|pvä ennen kuin artikkelit julkaistaan. Ilmoittauduin myös valmennuskurssille joka alkaa huhtikuussa. Tiukka kevät tulossa, varsinkin kun mulla on kotihoidossa 1,5- vuotias lapsi. Mutta motivaatio on katossa! Minne te olette hakemassa ja olette jo lukemisen aloittaneet?
Kommentit (308)
Akateemiseksi alaksi psyka on surkeasti palkattu. Opettajilla sentään on pitkät lomat kompensoimassa mutta psykologeilla ei mitään. Muut akateemiset tienaa melkein tuplasti enemmän kun psykologit.
Perus vastaanottotyötä enemmän mua kiinnostaa esim. HR-puolella toimiminen ja ylipäätään psykologian tietotaidon hyödyksikäyttäminen vastaanottotyön ulkopuolella. Esim. Terveysjohtaminen ja kansanterveystiede ovat myös tosi kiinnostavia, ja toivon että fiksuilla sivuaineilla työllistyminen olisi helppoa myös muunlaisiin tehtäviin =) Tilastomatikka on myös mielestäni kivaa, kiinnostavaa ja hyödyllistä, senkin vois ottaa sivuaineeksi. Uskon että omilla valinnoilla pystyy siihen tulevaan palkkatasoon vaikuttamaan =)
Olen huomannut että psykologian opiskelijat ovat olleet älykkäimpiä luokkakaveitani. Jotka päässeet. Minun mielestä. Myös kivoja.
Mutta ihmetyttää kuitenkin sitten se lopputulema, kun vaikuttaa, että monet kuitenkin elämästä vähän vieraantuneita, koska miten muuten esim sivuutettaisiin psyk hoidon väkivaltatausta ihmisten tai ihmisryhmien siivoamisessa, josta on telkkarissa tullut ohjelmia.
Tai esim neuvot lastenkasvatukseen eivät loogisia esim jos äänenkäyttö on aikuselta väkivaltaa jos muut joutuvat kärsiä, on se myös lapselta ja pitäisi kieltää kuten sanotaan, älä lyö. Jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Humpuuki ala.
Oikeassa sikäli, että psykologiassa ei ole kehitetty mitään mullistavaa 30 vuoteen. Suosiostaan huolimatta jämähtänyt paikoilleen. Toinen haittaava tekijä on liiallinen "tieteellisuus" . Musta psykologia on kuitenkin etupäässä filosofiaa. Tietysti filosofia on tieteiden äiti, mutta tarkoitin tässä yhteydessä lähinnä, että psykologia on ehkä liikaa lähestynyt luonnontieteitä. Myös uskonnollinen ulottuvuus loistaa poissaolollaan Suomen yliopistoissa. Voisi niitä Freudin ja Jungin teorioita kaivaa enemmän esiin. Psykoanalyysi esim . on joutunut liikaa paitsioon. Ihmiset ovat irrationaalisia ja omat ajatukset hyvinkin epäselviä ,eli alitajunta vaikuttaa enemmän , kuin mitä me tällä hetkellä halutaan uskoa. Varmaankin tämä johtuu taloudellisestä valtadiskurssista, uskomme olevamme järkeviä ja suunnitelmallisia, niin kuin taloudessa pitää ajatella. Kuitenkin keskiverto ei ymmärrä lainkaan itseänsä eikä sitä kulttuuria missä elää, siksi jopa hänen oma käytöksensä jää häneltä täysin pimentoon.
Anteeksi, mutta kommenttisi kuulostaa siltä ettet tiedä yhdenkään mainitsemasi tieteenalan todellisesta sisällöstä mitään ja kommentoit jotain skeidaa mitä olet sattunut poimimaan sieltä täältä :D Koko kommentti on täysin turha ja täynnä väärää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että psykologian opiskelijat ovat olleet älykkäimpiä luokkakaveitani. Jotka päässeet. Minun mielestä. Myös kivoja.
Mutta ihmetyttää kuitenkin sitten se lopputulema, kun vaikuttaa, että monet kuitenkin elämästä vähän vieraantuneita, koska miten muuten esim sivuutettaisiin psyk hoidon väkivaltatausta ihmisten tai ihmisryhmien siivoamisessa, josta on telkkarissa tullut ohjelmia.
Tai esim neuvot lastenkasvatukseen eivät loogisia esim jos äänenkäyttö on aikuselta väkivaltaa jos muut joutuvat kärsiä, on se myös lapselta ja pitäisi kieltää kuten sanotaan, älä lyö. Jne
Kirjoituksestasi on vaikea saada selvää, mutta kommentoin nyt sen verran, että kyllä esimerkiksi väkivallan käyttöä psykiatrisessa hoidossa käsitellään jo ihan lukion kursseilla, yliopistolla uudestaan heti ihan perusopinnoissa. Lastenkasvatukseen liittyvästä kommentistasi en oikein saa selvää.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannattais hakea. Huono palkka, raskas työ julkisella ainakin. Kolme mun kurssikaveria jo muulla alalla. Tosin ollaan valmistuttua jo yli 10 v sitten.Tämä kertoo aika paljon, kun ottaa huomioon, kuinka vaikea päästä. Itsekin harkitsen alanvaihtoa.
Itse en tällä alalla ole moista ilmiötä huomannut. Annas kun arvaan: olet hakemassa psykalle ja haluat saada muut hakijat epävarmaksi unelmiensa alasta? ;)
Heips! Osaako kukaan sanoa pitääkö nuo Exelin ja SPSS ohjelmien käyttö hallita pääsykokeissa? Vähän oudolta kyllä kuulostaisi monivalintakysymys ristiintaulukoinnin vaiheista... Jyväskylään olen siis hakemassa.
Onko vielä pystyssä jotain whatsupp ryhmää johon olisi vielä mahdollista päästä mukaan :)
Piirustustehtävät voivat olla hyvästä. Huomattavasti alitajuntaiset luomukset saattavat paljastaa joko psykopaatin, traumaatikon tai muuten epäsopivan persoonan.
Ensikertalainen kirjoitti:
Heips! Osaako kukaan sanoa pitääkö nuo Exelin ja SPSS ohjelmien käyttö hallita pääsykokeissa? Vähän oudolta kyllä kuulostaisi monivalintakysymys ristiintaulukoinnin vaiheista... Jyväskylään olen siis hakemassa.
Onko vielä pystyssä jotain whatsupp ryhmää johon olisi vielä mahdollista päästä mukaan :)
Ei tarvitse osata käyttää ohjelmia (ainakaan aiemmissa kokeissa). Tuloksia pitää osata tulkita. Eli siinä siinä näytetään ko. ohjelmasta saatu lopputulos ja sitten kysytään jotain, joka pitää osata siitä tuloksesta tulkita.
Vierailija kirjoitti:
Piirustustehtävät voivat olla hyvästä. Huomattavasti alitajuntaiset luomukset saattavat paljastaa joko psykopaatin, traumaatikon tai muuten epäsopivan persoonan.
Huvittava ilmiö tällä palstalla, että heti jos ketju liittyy jotenkin psykologiaan, psykiatriaan tmv. niin ketjuihin ilmestyy mt-ongelmaisia/elämäm koululaisia heittämään ihan ihme kommenttia :D Tässä on nyt kyse psykologian valintakokeeseen valmistautumisesta, perustakaa uusi ketju jossa voitte jakaa "tietämystänne".
Mitä te olette kirjoittaneet Jyväskylässä Minä-tarinaan ?
Täällä alkaa jo vähän epätoivo iskeä, tuntuu, että edistymisen sijaan olen mennyt näissä asioissa taaksepäin! :( Joka paikassa virheitä virheiden perään, motivaatio nollissa. Jotenkin tuntuu, että mitä ihmettä olen edes ajatellut, että voisin muka päästä sisään...
Tietääkö kukaan miten paljon tuo skaalaus vaikuttaa noihin pisteisiin ts, minkä verran raakapisteitä on esim. viime vuonna tarvittu tuohon sisäänpääsyrajalle pääsemiseen? Olen arvioinut saavani n. 60 - 80 % raakapisteitä noista vanhoista kokeista, tilasto-osuuksista siis. Onkohan tässä mitään mahdollisuuksia?
Mitäs mieltä olette artikkeleista? :)
Jos nyt Turku/Tampere/Helsinki- hausta puhutaan niin periaatteessa tuo skaalaus ei vaikuta mitään vaan on lähinnä muodollisuus jos olen oikein ymmärtänyt. Kolmanneksi parhaat raakapisteet on silti kolmanneksi parhaat skaalatut pisteet ja niin edelleen, koska se kerroin määräytyy niin, että lasketaan millä luvulla parhaan henkilön raakapisteet täytyy kertoa, että niistä tulee 100p eli maksimi. Viime vuonna tuo kerroin oli 1,006 muistaakseni, koska joku ihana ihminen sai 99,4/100 raakapistettä - tällöin skaalatut pisteet ei paljon eronneet raakapisteistä.
Miten artikkeleita oli noin vähän?
Vierailija kirjoitti:
Akateemiseksi alaksi psyka on surkeasti palkattu. Opettajilla sentään on pitkät lomat kompensoimassa mutta psykologeilla ei mitään. Muut akateemiset tienaa melkein tuplasti enemmän kun psykologit.
Keskipalkka oikotien mukaaan 3700 ja rapiat. Olisi kiva kuulla, mitä ovat ne tuplasti tienaavat "muut akateemiset".
T. Akateeminen minäkin, 10 vuoden työkokemuksella palkka 3300.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskipalkka oikotien mukaaan 3700 ja rapiat. Olisi kiva kuulla, mitä ovat ne tuplasti tienaavat "muut akateemiset".
T. Akateeminen minäkin, 10 vuoden työkokemuksella palkka 3300.
Psykologina 15 v työkokemuksella, kaikki ikälisät on. Toimin kunnan palveluksessa pk seudulla. Koko palkkani on 3400 euroa, eikä siitä ikinä tule nousemaan. Kavereissani on lääkäreitä, lakimiehiä, ekonomeja ja heillä palkat 6000-8000 euroa. Kieltämättä hieman harmittaa tämä alavalinta. Veljeni on käynyt pelkän ammattikoulun ja hän tienaa saman verran kuin minä.
Kiinnostaisiko ketään jutella tulevasta valintakokeesta? Missä vaiheessa lukemiset on ja mikä fiilis? Oletteko löytäneet jostain muualta keskustelua aiheesta? :) Itse nyt toista kertaa hakemassa Helsinki/Tampere/Turku ja alkaa todenteolla pikkuhiljaa jännittämään!!
Hei, täällä yksi pitkään jo työssä ollut. Tilastotiedettä ei kyllä työssä enää tarvita, opiskeluaikana vielä oli joku kurssi siitä, mutta itse ammatti on aivan muuta. Ja palkkaan voi itse vaikuttaa ryhtymällä vaikkapa yksityiseksi ammatinharjoittajaksi. Hyvällä vainulla ja ahkeruudella palkka vähintään tuplaantuu virkoihin verrattuna. Mahdollisuuksia on siis paljon.
Missä työssä nykyään sitten ei olisi vähintään kahta seuraavista: huono palkka, raskas työ ja huono työtilanne? Ikävää, että ihmisillä on huonoja kokemuksia, mutta ei niitä täydellisiä aloja taida olla.