Psykologia 2017 - muita hakijoita?
En löytänyt mistään netistä keskustelua psykologian tämän kevään hausta...löytyykö täältä hakijoita? Itse haen 1. kertaa Jyväskylään. Tilastotieteen kirjan lukemisen aloitin pari viikkoa sitten ja tavoite on lukea noin 4-5h|pvä ennen kuin artikkelit julkaistaan. Ilmoittauduin myös valmennuskurssille joka alkaa huhtikuussa. Tiukka kevät tulossa, varsinkin kun mulla on kotihoidossa 1,5- vuotias lapsi. Mutta motivaatio on katossa! Minne te olette hakemassa ja olette jo lukemisen aloittaneet?
Kommentit (308)
Vierailija kirjoitti:
Millä peruisteilla olette valinneet mihin kaupunkiin haette? :)
Ensimmäinen vaihtoehtoni on Helsinki, lähinnä koska olen suorittanut 85op jotka saisin kaikki hyväksiluettua. :) Eli 2x sivuainekokonaisuus, psykan perusopinnot + jotain muutamia kursseja muita opintoja. Mielelläni kuitenkin lähden Tampereelle tai Turkuunkin.
Onko täällä muita, jotka tuskailevat todennäköisyyslaskennan perussääntöjen kanssa? En ymmärrä mikä siinä on, kun en vain opi hahmottamaan niitä. Muu asia tuntuu sujuvan, ymmärrän kaavat ja osaan valita oikeat testit jne, mutta ihan ne perus todennäköisyydet menee edelleen väärin monessa kohtaa. Korttipakka ja noppa alkaa nyt hahmottua, mutta edelleen on vaikeaa. Lainasin pitkän matikan kirjan, eiköhän tämä tästä jos sen lasken läpi...
Haen itse Tampereelle psykaa lukemaan nyt ekaa kertaa tosissani. Kaupunki valikoitui lähinnä niin ettävaan on ainut mieluisa niistä joissa psykaa onlukemaan.
Vinkkinä todennäköisyyskaavoihin sanoisin että piirrä kuvia aina kun pystyt. Pitkässä matikassa meille opetettiin aina piirtämään mitä lie sinisiäpunaisiavihreitä palloja ja siitä alkoi hiljalleen avautua ne kaavat. Lasket vaan tarpeeksi niin kyllä se siitä!
Täällä Jyväskylään hakeva! Osaako joku kertoa, miten tarkasti pääsykoekirja on osattava? Pitääkö ihan sana sanalta osattava ulkoa? Voiko kokeessa kysymyksenä olla vaikka jotain kirjan esimerkki taulukoista, tilastoista tai tehtävistä?
Lukeminen sujuu kai ihan ok, mutta odotin tässä vaiheessa jo osaavani asiat paremmin. Tavallisesti muistan esim. kaavat helposti ulkoa, nyt en sitäkään. Luvussa 6, 7 ja 10 suurimmat vaikeudet. Stressi tuntui nousevan ihan yhtäkkiä, kun huomasin, että tammikuu alkaa olla ohi, eikä tässä olekaan enää kuin pari kuukautta siihen, että artikkelikokoelma julkaistaan. Kaiken järjen mukaan ehdin ihan hyvin vielä nämä tilastotieteen asiat oppimaan tässä ajassa, mutta jotenkin luulin aloittaneeni niin hyvissä ajoin, että olisin nyt jo laskemassa vanhoja pääsykokeita, enkä edelleen puurtaisi noitten perustehtävien kanssa :D
Onko teistä kukaan hakenut aikaisemmin? Tietäisikö kukaan viime kevään alimpia pisterajoja Helsinki - Turku - Tampere?
Täälläkään ei lukeminen suju. Motivaatio on loistava, mutta viime viikolla olin muutaman päivän kipeänä ja nyt en saa mitään aikaiseksi, muuta kuin stressattua.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Jyväskylään hakeva! Osaako joku kertoa, miten tarkasti pääsykoekirja on osattava? Pitääkö ihan sana sanalta osattava ulkoa? Voiko kokeessa kysymyksenä olla vaikka jotain kirjan esimerkki taulukoista, tilastoista tai tehtävistä?
En ole itse hakemassa Jyväskylään, mutta hevostalli.netin vastaavassa keskustelussa joku sanoi, että koe on todella nippelitietoa.
Miten muilla sujuu lukeminen? Täällä alkaa usko omaan osaamiseen vähän kärsiä, vanhoista valintakoetehtävistä ei tule mitään.
Tilastotiede alkaa vihdoin sujua! Luvuissa 5 ja 10 vielä tekemistä, mutta muuten asiat alkavat hahmottua hyvin.
Tietääkö kukaan miten laaja tuo artikkelikokoelma tavallisesti on? Entä ajankäyttö koetilanteessa: kannattaako tilaston tehtäviin varata noin puolet, vai kestääkö jommassa kummassa osiossa tavallisesti huomattavasti kauemmin? Lisäksi huomasin itseopiskelumateriaaleja katsellessani, että Eximia tarjoaa myös logiikan itseopiskelumateriaaleja. Ovatko nämä siis ajatellen näitä päättelytehtäviä vai mikä idea näissä on? Onko kukaan tilannut tuota pakettia, onko kuinka hyödyllinen?
Paljon kysymyksiä, toivottavasti joku osaa kertoa :)
Ihana kun hyppäsi tää keskustelu silmiin näin psyka opinnot jo päättäneenä ! Muistan kuitenkin NIIN tarkkaan nämä tunnot. Pääsin 2.kerralla JKL mutta samana vuonna myös HKi joten valinta selvä. Ja Jyväskylän kirja: ainakin tuolloin::: Pirun tarkkaan !!!! Siis tyyliin 25 vai 35 prosenttia, kumpi luki kirjassa. Silloin ainakin monivalintoja...tsemppiä urakkaan !!!!
Heips!
Kannattaa tsekata meidän juuri julkaistu blogi, sieltä löytyy varmasti apuja täällä esitettyihin kysymyksiin ja vinkkejä lukemiseen! Blogi on suunnattu erityisesti Jyväskylään hakeville, mutta ehdottomasti myös psykologiasta kiinnostuneille ja muuten vain motivaatiota kaipaaville. Tarkoituksenamme on julkaista pääsykokeisiin liittyviä neuvoja antavia tai muuten vain rohkaisevia postauksia ja jakaa omia kokemuksiamme. Haluamme antaa mahdollisimman konkreettisia apuja opiskeluun ja muutenkin pureutua syvälle pääsykokeiden maailmaan, sillä onhan meidän omakin urakka vielä tuoreena mielessä. Lisäksi tulemme tulevaisuudessa julkaisemaan myös muihin psykologian aiheisiin liittyviä postauksia.
Tsemppiä lukemisiin! (linkki alla)
Mites sujuu itsekunkin lukeminen? :-) itse haen hki-tku-tre- haussa.
Oon tilastokirjasta tehny kahdet muistiinpanot, lukenut useampaan otteeseen, laskenut kaikki tehtävät läpi sekä tuosta että lisämateriaalista. Seuraavaks alkaa kaavojen ulkoaopettelu ja siirryn tekemään pelkkiä kokonaisia pääsykokeita.
Eximian viimevuoden tilaston materiaalit hommasin koska eihän ne asiat mihinkään ole muuttuneet :-D
Tutkimustyöopaskin on useampaan kertaan luettu läpi. Tavote olisi saada molemmat luettua ennen artikkelien julkaisua 5 kertaa, tutkimustyöoppaan oon jo kahdesti lukenut viikon sisällä ja tilastokirjasta lähti just toinen lukukierros.
Viimevuonna kävin jo tsekkaamassa pääsykokeen eli se tilanne itsessään ei enää hirveästi jännitä.
Suurinta päänvaivaa aiheuttaa todennäköisyyslaskut. 🙄
Psyko kirjoitti:
Ihana kun hyppäsi tää keskustelu silmiin näin psyka opinnot jo päättäneenä ! Muistan kuitenkin NIIN tarkkaan nämä tunnot. Pääsin 2.kerralla JKL mutta samana vuonna myös HKi joten valinta selvä. Ja Jyväskylän kirja: ainakin tuolloin::: Pirun tarkkaan !!!! Siis tyyliin 25 vai 35 prosenttia, kumpi luki kirjassa. Silloin ainakin monivalintoja...tsemppiä urakkaan !!!!
Miksi valinta oli selvä? Jyväskylän psykologian laitos ei ole lainkaan Helsinkiä huonompi.
Vierailija kirjoitti:
Oon tilastokirjasta tehny kahdet muistiinpanot, lukenut useampaan otteeseen, laskenut kaikki tehtävät läpi sekä tuosta että lisämateriaalista. Seuraavaks alkaa kaavojen ulkoaopettelu ja siirryn tekemään pelkkiä kokonaisia pääsykokeita.
Eximian viimevuoden tilaston materiaalit hommasin koska eihän ne asiat mihinkään ole muuttuneet :-D
Tutkimustyöopaskin on useampaan kertaan luettu läpi. Tavote olisi saada molemmat luettua ennen artikkelien julkaisua 5 kertaa, tutkimustyöoppaan oon jo kahdesti lukenut viikon sisällä ja tilastokirjasta lähti just toinen lukukierros.
Viimevuonna kävin jo tsekkaamassa pääsykokeen eli se tilanne itsessään ei enää hirveästi jännitä.
Itse veikkaisin että voisi todaria tulla tänä vuonna kun sitä ei viime vuonna ollut (harmitti kun osasin sen parhaiten, pääsin kyllä sisään).. kannattaa tosiaan siirtyä niiden vanhojen pääsykoetehtävien pariin. mielestäni tilaston lukeminen ei ole kovin hyödyllistä vaan se että lasket mahdollisimman paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse veikkaisin että voisi todaria tulla tänä vuonna kun sitä ei viime vuonna ollut (harmitti kun osasin sen parhaiten, pääsin kyllä sisään).. kannattaa tosiaan siirtyä niiden vanhojen pääsykoetehtävien pariin. mielestäni tilaston lukeminen ei ole kovin hyödyllistä vaan se että lasket mahdollisimman paljon.
Jep, mut koen myös tärkeäksi oikeasti ymmärtää mitä lasken. 🤔 Siksi koitan myös päntätä tuota teoriaa ilman laskujakin. Toki niistä laskuista ja laskurutiinista on suurin hyöty pääsykoetta ajatellen :-)
Onko muita jotka alkavat lukea heti yo-kokeiden jälkeen? Paniikki iski kun tajusin miten pitkällä kaikki ovat:0 Toisaalta oli alusta asti selvää että neljän yo-aineen lisäksi en pysty lukemaan muuta... Ssyksyllä olen kyllä tilastokirjan lukaissut läpi, kuitenkaan sen kummemmin opettelematta mitään. Ja siis Tampere suuntana
uppp