Psykologia 2017 - muita hakijoita?
En löytänyt mistään netistä keskustelua psykologian tämän kevään hausta...löytyykö täältä hakijoita? Itse haen 1. kertaa Jyväskylään. Tilastotieteen kirjan lukemisen aloitin pari viikkoa sitten ja tavoite on lukea noin 4-5h|pvä ennen kuin artikkelit julkaistaan. Ilmoittauduin myös valmennuskurssille joka alkaa huhtikuussa. Tiukka kevät tulossa, varsinkin kun mulla on kotihoidossa 1,5- vuotias lapsi. Mutta motivaatio on katossa! Minne te olette hakemassa ja olette jo lukemisen aloittaneet?
Kommentit (308)
Minuakin kiinnostaisi viime kevään pisterajat ainakin Helsinkiin. Tietääkö kukaan minkä verran on alimmillaan pitänyt saada pisteitä jotta on tullut hyväksytyksi?
Apua, kaksi kuukautta on kadonnut jonnekin, tuosta noin vaan :o vastahan oli tammikuu
Vierailija kirjoitti:
Moikka! Täällä yks joka hakee Joensuuhun tämän kevään haussa. Jännittää tuo todennäköisyyslaskenta ja kaavojen muistaminen ulkoa + se, ettei laskinta saa käyttää kokeessa. Kehityspsykologian kirja on todella laaja, ja lauseet siinä pitkiä ja muutenkin vähän vaikeaselkoinen kirja. Mut pitää vaa toivoa että pääsee ja tehdä kaikkensa, eikä antaa periksi lukiessa :) Niin hieno ala, että unelmana ois päästä sitä opiskelemaan..
Ainakaan viime vuonna Joensuun pääsykokeessa ei ollut laskutehtäviä monivalinnassa, vain teoriaa.
Itsellä toinen hakukerta Joensuun psykaan, ihan kamalaa kun kohta voi sanoa että ensi kuussa pääsykoe. :D
Mites sujuu? Itse opettelen kaavoja ulkoa..
Toi on mun haaveala... kannattaakohan enää yli 30-vuotiaana lähteä lukemaan psykaa? Aina säännöllisesti otan tän unelman esiin ja tarkastelen sitä :) Mulla on jo yksi yliopistotutkinto jolla työllistyminen on ollut tosi vaikeaa...
Totta kai kannattaa lähteä vielä kolmekymppisenä, sehän on vähän. Itse valmistun nyt yli nelikymppisenä psykalta ja opiskelukavereissa on useita itseäni vanhempiakin.
Näkee kyllä miten huono taso psykan hakijoilla on. Kaavoja opetellaan ulkoa ja paniikki iskee kun ei saa käyttää laskinta. Mikä teitä naisia siinä psykassa viehättää?
Vahva ja itsenäinen. Olen epäilyistä huolimatta nainen :^)
Anna-Marjaana kirjoitti:
Näkee kyllä miten huono taso psykan hakijoilla on. Kaavoja opetellaan ulkoa ja paniikki iskee kun ei saa käyttää laskinta. Mikä teitä naisia siinä psykassa viehättää?
Ne kaavat on opeteltava ulkoa, osa on monimutkaisia, eikä niitä kokeessa anneta suoraan.
Aika on tosiaan kulunut aivan liian nopeasti. Tuntuu, etten ole vielä valmis siirtymään artikkeleihin, mutta toisaalta en malta odottaa, että saan ne käsiini ja pääsen vihdoin tekemään jotain muuta kuin näitä tilaston tehtäviä... Laskemisesta ei ole tullut mitään nyt muutamaan päivään, tuntuu, etten vain jaksa enää näitä samoja pyöritellä. Koitan kuitenkin vielä tämän viimeisen viikon jaksaa jotta voin hyvillä mielin siirtyä artikkelien pariin. Miten teillä muilla menee? Aiotteko lukea vielä ensi kuun myös tilastoa vai pelkkiä artikkeleja? Kuinka vahvalla pohjalla tilastotiede on?
Hei! Ilmeisesti täällä on muitakin (aikuisia) hakijoita Helsinkiin. Voitaisiin lukea yhdessä tai esim. tehdä pian tulevista artikkeleista kysymyksiä toisillemme? Auttaisi valmistautumaan ja olisi kiva, kun ei tarvitsisi yksin puurtaa. Käyn töissä arkisin, joten lukuaikaa on vähemmän kuin abeilla.
Anna-Marjaana kirjoitti:
Kyllä laskinta saa käyttää, mutta se on nelilaskin. Osassa valintakoemateriaalin kaavoissa tarvitaan esimerkiksi logaritmejä, joita nelilaskimella ei saa otettua. Samoin korrelaatiokertoimien laskeminen käsin jo muutenkin ikävää, mutta vielä ikävämpää se on hakata nelilaskinta niitä laskiessa. En kuitenkaan ole huomannut kenenkään panikoivan tämän laskinasian takia. Ihme kommentti, psykalle hakee todella lahjakkaita nuoria ja aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Hei! Ilmeisesti täällä on muitakin (aikuisia) hakijoita Helsinkiin. Voitaisiin lukea yhdessä tai esim. tehdä pian tulevista artikkeleista kysymyksiä toisillemme? Auttaisi valmistautumaan ja olisi kiva, kun ei tarvitsisi yksin puurtaa. Käyn töissä arkisin, joten lukuaikaa on vähemmän kuin abeilla.
Täällä ainakin yksi kiinnostunut!
Mä pääsin viime vuonna Tampereelle ja luin pääsykokeisiin vaan kuukauden. Ja vielä hyvillä pisteillä. Onneks en viime vuonna tiennyt, että jotkut käyttää näin paljon aikaa tähän lukurumbaan...
Vierailija kirjoitti:
Onko Joensuuhun tänä vuonna tilastomatematiikan osuutta?
Psykologiassa on keskeistä osata tilastomatematiikkaa, siksi sitä ei psykologian opinnoissa välttämään. Suosittelen tilastomatematiikan haltuun ottoa jo pääsykokeisiin valmentautuessa. Sanasta Logia pitäisi jo päätellä psykologian mitä vahvemmin kuuluvan empiirisiin tieteisiin, joissa myöskin-ja erityisesti-juuri matematiikalla on keskeinen sija.
Vierailija kirjoitti:
Mä pääsin viime vuonna Tampereelle ja luin pääsykokeisiin vaan kuukauden. Ja vielä hyvillä pisteillä. Onneks en viime vuonna tiennyt, että jotkut käyttää näin paljon aikaa tähän lukurumbaan...
Näin tähän mennessä liian laiskasti lukeneena, kiitos toivosta. :D
Vierailija kirjoitti:
Humpuuki ala.
Oikeassa sikäli, että psykologiassa ei ole kehitetty mitään mullistavaa 30 vuoteen. Suosiostaan huolimatta jämähtänyt paikoilleen. Toinen haittaava tekijä on liiallinen "tieteellisuus" . Musta psykologia on kuitenkin etupäässä filosofiaa. Tietysti filosofia on tieteiden äiti, mutta tarkoitin tässä yhteydessä lähinnä, että psykologia on ehkä liikaa lähestynyt luonnontieteitä. Myös uskonnollinen ulottuvuus loistaa poissaolollaan Suomen yliopistoissa. Voisi niitä Freudin ja Jungin teorioita kaivaa enemmän esiin. Psykoanalyysi esim . on joutunut liikaa paitsioon. Ihmiset ovat irrationaalisia ja omat ajatukset hyvinkin epäselviä ,eli alitajunta vaikuttaa enemmän , kuin mitä me tällä hetkellä halutaan uskoa. Varmaankin tämä johtuu taloudellisestä valtadiskurssista, uskomme olevamme järkeviä ja suunnitelmallisia, niin kuin taloudessa pitää ajatella. Kuitenkin keskiverto ei ymmärrä lainkaan itseänsä eikä sitä kulttuuria missä elää, siksi jopa hänen oma käytöksensä jää häneltä täysin pimentoon.
n 5 % pääsee Hkiin lukemaan psykaa. En tiedä mitä muihin kaupunkeihin. Matematiikka täytyy hallita joiltain osin.
Ei kannattais hakea. Huono palkka, raskas työ julkisella ainakin. Kolme mun kurssikaveria jo muulla alalla. Tosin ollaan valmistuttua jo yli 10 v sitten.Tämä kertoo aika paljon, kun ottaa huomioon, kuinka vaikea päästä. Itsekin harkitsen alanvaihtoa.
Moikka! Täällä yks joka hakee Joensuuhun tämän kevään haussa. Jännittää tuo todennäköisyyslaskenta ja kaavojen muistaminen ulkoa + se, ettei laskinta saa käyttää kokeessa. Kehityspsykologian kirja on todella laaja, ja lauseet siinä pitkiä ja muutenkin vähän vaikeaselkoinen kirja. Mut pitää vaa toivoa että pääsee ja tehdä kaikkensa, eikä antaa periksi lukiessa :) Niin hieno ala, että unelmana ois päästä sitä opiskelemaan..