Psykologia 2017 - muita hakijoita?
En löytänyt mistään netistä keskustelua psykologian tämän kevään hausta...löytyykö täältä hakijoita? Itse haen 1. kertaa Jyväskylään. Tilastotieteen kirjan lukemisen aloitin pari viikkoa sitten ja tavoite on lukea noin 4-5h|pvä ennen kuin artikkelit julkaistaan. Ilmoittauduin myös valmennuskurssille joka alkaa huhtikuussa. Tiukka kevät tulossa, varsinkin kun mulla on kotihoidossa 1,5- vuotias lapsi. Mutta motivaatio on katossa! Minne te olette hakemassa ja olette jo lukemisen aloittaneet?
Kommentit (308)
Mitkä kirjat Jyväskylään osattava? Antakaa ne kaikki tarkasti oikein.
Leila karjalainen: Tilastotieteen perusteet on ainoa kirja. Lisäksi tulee Jyväskylän yliopiston sivuilla maaliskuussa julkaistavat artikkelit. Lukion kirjat eivät kuulu pääsykoevaatimuksiin!
Miksi kaikki täällä tuntuu hakevan Jyväskylään? Minä haen Helsinki, Tampere ja Turku -yhteishaussa.
Vierailija kirjoitti:
Jos psykan lukion oppimäärä olisi osa pääsykoekirjallisuutta/vaatimuksia olisi se mainittu. Eli ei niiden osaamisesta ole sen kummemmin haittaa eikä hyötyä eikä lukion kirjoihin kannata kuluttaa aikaa. Esim. lääkiksen pääsykoe perustuu lukion fykebi- oppimäärään eikä mihinkään niiden ulkopuoliseen asiaan, psykan pääsykoe perustuu 100% päsykoekirjallisuuteen ei lukion oppimäärään. Jyväskylän kokeessa ei tarvitse osata laskea, mutta kaavat täytyy osata. Tilastotieteen kysymys saattaa olla: Mikä on variaatiokerroin tai vaihteluväli tai keskihajonnan kaava, monivalintana siis.
Annan vinkin, jos osaat kaikki kirjat ja artikkelit ulkoa lähes sanasta sanaan, olet vahvoilla. Koe mittaa lähes ainoastaan muistia ja motivaatiota. Ja muistakaa, vaikka sisäänpääsyprosentit ovat lohduttomat niin kokeessa on aina huima määrä niitä, jotka eivät ole edes tosissaan hakemassa ja poistuvat salista 30-60 min sisällä.
TV psykalta pari vuotta sitten valmistunut
Oletko työllistynyt? Miten opiskelijakaverisi? Millaisiin tehtäviin? Onko tutkimustyöhön kuinka realistista kuvitella pääsevänsä?
Vierailija kirjoitti:
Mitkä kirjat Jyväskylään osattava? Antakaa ne kaikki tarkasti oikein.
http://www.eximia.fi/valmennuskurssi/psykologia/valintakoetietoja/
Kaikki opiskelukaverini ovat työllistyneet, itse sain vakkarityön jo opiskeluaikana paikkaan missä tein pitkän harjoittelun. Olen nyt pari vuotta töissä, sitten voin hakea psykoterapeuttikoulutukseen mikä onkin ollut tavoitteeni. Lisäksi haluan jossain vaiheessa suorittaa erikoispsykologin tutkinnon. Tutkijaksi ja tohtorikoulutettavaksi tähtäävät yleensä lukee muita enemmän tilastotieteitä vaikka muutenkin meillä on kivasti yhteisiä metodiopintoja. Tutkijaksi ei ole mitenkään vaikea päästä. Työkenttä ja psykan sovellusalat ovat niin laajat että on mahdotonta luetella kaikkia paikkoja mihin tuntemani kollegat ovat työllistyneet. Mutta jokaiselle löytyy jotakin :) työtilanne erittäin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki täällä tuntuu hakevan Jyväskylään? Minä haen Helsinki, Tampere ja Turku -yhteishaussa.
Mikä järki tuossa on, että valintakokeen tulokset ilmoitetaan kesäkuun lopulla ja Turun haastattelu on jo 12-15.6. Tällöinhän tuohon on pakko osallistua, vaikka pääsisikin Helsinkiin tai Tampereelle, koska ei vielä tiedä pääsevänsä.
Minusta luin jossain vaiheessa, että ei tarvitse osallistua jos hakee ensisijaisesti muualle kuin Turkuun, mutta miten se niin voisi olla jos kerran ei tiedä pääseekö sisään ennen tuota haastattelun ajankohtaa?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki opiskelukaverini ovat työllistyneet, itse sain vakkarityön jo opiskeluaikana paikkaan missä tein pitkän harjoittelun. Olen nyt pari vuotta töissä, sitten voin hakea psykoterapeuttikoulutukseen mikä onkin ollut tavoitteeni. Lisäksi haluan jossain vaiheessa suorittaa erikoispsykologin tutkinnon. Tutkijaksi ja tohtorikoulutettavaksi tähtäävät yleensä lukee muita enemmän tilastotieteitä vaikka muutenkin meillä on kivasti yhteisiä metodiopintoja. Tutkijaksi ei ole mitenkään vaikea päästä. Työkenttä ja psykan sovellusalat ovat niin laajat että on mahdotonta luetella kaikkia paikkoja mihin tuntemani kollegat ovat työllistyneet. Mutta jokaiselle löytyy jotakin :) työtilanne erittäin hyvä.
Juuri tuon laajuuden takia psykologiaa haluankin lähteä opiskelemaan. Todella paljon vaihtoehtoja missä työskennellä ja ulkomaillekin lähteminen varmaan aika realistista jossain vaiheessa jos ura kehittyy hyvin. Antaa myös mahdollisuuden toimia yrittäjänä. Tilastotieteisiin olenkin ajatellut panostaa ainakin lähtökohtaisesti. Katsoo sitten jos pääsee sisään, että miltä mikäkin tuntuu.
Olen hakemassa ensisijaisesti Helsinkiin ja toki samalla kokeella myös Turkuun ja Tampereelle. Kevät tulee olemaan todella rankka, olen kasannut aivan liikaa tekemistä tähän, enkä oikein tiedä mistä kannattaisi jättää vähemmäksi. Lukemista olen tässä aloitellut, käyn kuitenkin vasta pääsykoekirjan kolmatta lukua läpi.
Suunnitelmani oli käydä korottamassa äidinkieli sekä pitkä matikka ja kirjoittamassa psykologia ylimääräisenä, helppojen lisäpisteiden toivossa. Valitettavasti olen kaiketi yrittänyt jo aiemmin korottaa äidinkieltä, joten se jää M. Nyt tuntuu hieman turhauttavalta käydä kirjoittamassa matikkaa ja psykaa, vaikka kirjoittaisin L kummastakin, tiedä sitten onko siitä mitään hyötyä.. :/ Aloitin kuitenkin kirjoituksiin lukemisen jo pari viikkoa sitten, joten tässä vaiheessa niihin valmistautuminen on jo ihan hyvällä mallilla.
Lisäksi suoritan muutaman kurssin nykyiseen tutkintooni. Valitettavasti matkoihin tulee menemään 3h päivässä. Hyvänä puolena tässä on se, että tarvittaessa tilastomatikkaan on apua lähellä kun Kumpulan kampuksella opiskelen.
Tulipas negatiivinen viesti. Oikeasti olen kuitenkin lähdössä kohti tätä luku-urakkaa hyvillä mielin ja motivoituneena! Muutaman viikon päästä, tai viimeistään helmikuun alkupuolella, varmaan tilanne selkiytyy itselleni ja saan paremmin suunniteltua kevään aikataulut. Tällä hetkellä tuntuu jotenkin vain kovin sekavalta, vaikea arvioida paljonko ehdin tekemään.
Miten muuten te, jotka olette aiemmin yrittäneet sisään, oletteko osanneet laskea kaikki laskut tuosta Holopulkista? Pärjääkö niiden osaamisella, vai onko paino niin vahvasti soveltamisessa kuin pelkään? :D Nimittäin moni tuntuu tehneen avoimessa tilastotieteen perusopinnot, muttei siltikään ole päässyt sisään. Mitä nyt katselin noita, niin ainakin HY:n Tilastotiede tutuksi 1&2 näyttää sisällöiltään vastaavan pääsykoekirjan sisältöä.
Holopulkin laskujen osaaminen ei riitä, ne ovat liian helppoja. Kokeen tehtävät ovat soveltavia. Suosittelen siirtymään Holopulkin läpi laskemisen jälkeen vanhojen pääsykoetehtävien pariin. Opiskelen siis itse Hgissä..
Täällä yksi ahertaja :) Teen juuri opiskelusuunnitelmaa keväälle
Vierailija kirjoitti:
ihanaa, kivaa, minne haet? Miltä lukusuunnitelma näyttää? Mulla on vähän kriisi, kun tiedän että on paljon hakijoita jotka lukee sen 8h/pvä enkä itse millään kykene samoihin määriin, mutta yritän ne ajat mitä luen, lukea mahdollisimman tehokkaasti.
Ap
Miten paljon teillä on suunnitelmissa lukea? Itse en millään ehdi käyttämään tilastotieteeseen kuin 2h/pv tällä hetkellä. Yo-kirjoitusten jälkeen vasta voin kunnolla aloittaa lukemisen... Sitä ennen vielä hirveästi tekemistä. Olen vasta hitaasti käynyt läpi pääsykoekirjaa. Ehtiiköhän vaadittavan tason saavuttamaan, jos vasta maaliskuun puolivälin jälkeen alan käyttämään sen 6-8h/päivässä? :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihanaa, kivaa, minne haet? Miltä lukusuunnitelma näyttää? Mulla on vähän kriisi, kun tiedän että on paljon hakijoita jotka lukee sen 8h/pvä enkä itse millään kykene samoihin määriin, mutta yritän ne ajat mitä luen, lukea mahdollisimman tehokkaasti.
Ap
Jyväskylään haen :) On extrapaineita siitä, kun en pääse ensikertalaisten kiintiöön, vaan olen tälläinen "ylijäämä".
Minusta lukemiseen käytettyjä tuntimääriä on turha vertailla, sillä asiat riippuvat niin paljon yksilöstä, aiemmin opitusta ja lukutekniikasta. Siinä missä joku sisäistää jonkin asian kahdessa tunnissa, toisella menee samaan asiaan kahdeksan tuntia.
Lukusuunnitelmani ei ole mitenkään ihmeellinen, tarkoitus on saada luettua (ja mielellään pitkälti opittua) tilastotieteen osuus ennen kuin artikkelit julkaistaan.
Koitan suhtautua asiaan niin, että yritän parhaani, mutta jos ei lykästä, niin ensi vuonna uusiksi. Siinä välissä voi vaikka tehdä opintoja avoimessa yliopistossa. Haen ensimmäistä kertaa psykologiaan, vaikka olenkin tätä miettinyt jo vuosia.
Mitenkäs te muut, ensikertalaisia vai konkareita? :D
ap, mille valmennuskurssille menet?
Täälläkin yksi hakija, tarkoituksena hakea toista kertaa Jyväskylään sekä Joensuuhun! Miten muiden lukeminen sujuu?
Mulla myös tää alkukevät menee vähän hissutellessa, kun täyspäiväsen työn ohessa ei älyttömiä määriä kerkeä/jaksa lukea. Maaliskuun alusta sitten tiputan viikkotyötuntini kymmenen pintaan ja laitan kaasun pohjaan lukemisen suhteen. Ja ylijäämä olen minäkin: ei mahdollisuutta päästä ensikertalaiskiintiössä taikka yhteispistekiintiössä sisään :D Mutta eipähän tuota auta murehtia, vaan parempi keskittyä itse suorittamiseen. Onko teistä kuinka monella tarkoitus osallistua valmennuskurssille?
Lukeminen sujuu kai ihan hyvin tällä hetkellä. Lukusuunnitelma näyttää siltä, että pärjään sen kanssa. Silti on hirveä stressi, kun en yhtään osaa vielä sanoa, riittääkö tämä, pitäisikö lukea enemmän päivässä, olenko tarpeeksi hyvä jne... Motivaatio on hyvä, mutta siis jonkinlaista kamppailua käyn vielä itseni kanssa siitä, että saan itseni rauhoittumaan ja keskittymään itse lukemiseen, enkä stressaamaan asioista joihin en voi vielä vaikuttaa. Kunhan saan ensimmäsien kerran käytyä tuon Holopulkin läpi, niin sen jälkeen varmaan helpompi arvioida loppukevään lukusuunnitelmaa.
Milloin te olette aloittaneet lukemisen? Oletteko ehtineet jo käymään koko valintakoekirjan läpi? Itse sain vasta aloitettua ja olen valintakoekirjasta käynyt läpi luvut 1-5. Niiden asiat tuntuivat vielä helpoilta ja nopealla silmäyksellä myös 6. luku vaikuttaa helpolta. Siitä eteenpäin en osaa sanoa mitään vielä.
Helsinkiin hakemassa.
Millä peruisteilla olette valinneet mihin kaupunkiin haette? :)
Jos psykan lukion oppimäärä olisi osa pääsykoekirjallisuutta/vaatimuksia olisi se mainittu. Eli ei niiden osaamisesta ole sen kummemmin haittaa eikä hyötyä eikä lukion kirjoihin kannata kuluttaa aikaa. Esim. lääkiksen pääsykoe perustuu lukion fykebi- oppimäärään eikä mihinkään niiden ulkopuoliseen asiaan, psykan pääsykoe perustuu 100% päsykoekirjallisuuteen ei lukion oppimäärään. Jyväskylän kokeessa ei tarvitse osata laskea, mutta kaavat täytyy osata. Tilastotieteen kysymys saattaa olla: Mikä on variaatiokerroin tai vaihteluväli tai keskihajonnan kaava, monivalintana siis.
Annan vinkin, jos osaat kaikki kirjat ja artikkelit ulkoa lähes sanasta sanaan, olet vahvoilla. Koe mittaa lähes ainoastaan muistia ja motivaatiota. Ja muistakaa, vaikka sisäänpääsyprosentit ovat lohduttomat niin kokeessa on aina huima määrä niitä, jotka eivät ole edes tosissaan hakemassa ja poistuvat salista 30-60 min sisällä.
TV psykalta pari vuotta sitten valmistunut