Psykologia 2017 - muita hakijoita?
En löytänyt mistään netistä keskustelua psykologian tämän kevään hausta...löytyykö täältä hakijoita? Itse haen 1. kertaa Jyväskylään. Tilastotieteen kirjan lukemisen aloitin pari viikkoa sitten ja tavoite on lukea noin 4-5h|pvä ennen kuin artikkelit julkaistaan. Ilmoittauduin myös valmennuskurssille joka alkaa huhtikuussa. Tiukka kevät tulossa, varsinkin kun mulla on kotihoidossa 1,5- vuotias lapsi. Mutta motivaatio on katossa! Minne te olette hakemassa ja olette jo lukemisen aloittaneet?
Kommentit (308)
Tarkastelin viime vuoden tilastoja niin yhteispisteisä 1 piste eroa Turun ja Tampereen, mutta koepisteistässä tais olla muutama. Eli Tampereelle vaikeampi päästä.
Ei tullut kutsua Turkuun, blääh! Ja vaikka mulla olikin Tku vasta kolmantena, niin silti. Pääsykokeesta jäi jotenkin niin epävarma fiilis, että nyt mietityttääkin, onko tässä oikeesti mahdollisuuksia opiskelupaikkaan... Että kummasti se olis kutsu huojentanut mieltä. Onneksi ei tarvitse enää odottaa kuin kolmisen viikkoa :)
Tampere on ykkösenä mulla, mutta pidin Turkua todennäköisimpänä vaihtoehtona. Kutsua ei tullut, joten nyt jännitetään, pääsinkö Tampereelle. Ei jaksaisi odottaa vielä kolmea viikkoa tuloksia!
Mullakin on Tampere ykkösenä, Helsinki tokana ja Turku sit tosiaan kolmantena. Muistatko yhtään, kuinka paljon ehdit/sait tehtyä kokeessa tehtäviä? Itse tein ykkösestä 3/5, tokasta pari laskua ja sitten artikkelit. Nelonen ja vitonen oli mulle vaikeita, en varmaan olis ehtinyt vaikka olis ollut aikaakin.
Tarkoitin tietenkin, etten varmaan olisi edes osannut neulosta ja vitosta, vaikka aikaa olisikin ollut.
Kiitos ennustava tekstinsyöttö :D
Kyllä mä siitä kokeesta ihan ok verran sain tehtyä mut liian moni kohta meni lopulta lottoamalla, kun aika loppui kesken. Artikkeleista on vahvin fiilis, että on voinut mennä ihan hyvinkin mutta esimerkiksi ykköstehtävän vastaukset jouduin lopulta pitkälti veikkaamaan tosiaan sen ajan puutteen takia - sinänsä harmi, kun ei se tehtävä mikään mahdoton kuitenkaan ollut mutta en vain saanut siinä tilanteessa mitään järkevää aikaan liittyen siihen tehtävään. Kaikkia tehtäviä yritin parhaani mukaan mutta pistepainotusten takia en lopulta esimerkiksi logiikkaan käyttänyt hirveästi aikaa, vaan tein enemmän niitä tehtäviä, joissa oli suurempi painotus. Saa nähdä, riittikö se osaaminen.
Ykköstehtävästä ehdin puolet (tosin kaikkiin kohtiin laitoin kaavat ja taulukot, vaikken ehtinytkään laskea vastauksia). Kakkostehtävä vastasin kaikkiin (mutta tiedän jo nyt, ettei kaikki ollut oikein), samoin artikkeleissa (ei taatusti ole kaikki oikein). Nelostehtävässä vastasin alkupään tehtäviin ja joihinkin loppupään tehtäviin. Monsterikaavaan en käyttänyt aikaa, kun ei heti auennut päättelemällä. Vastasin kaikkiin vitostehtävän kohtiin, mutta en tiedä kuinka moni niistä meni oikein. Lopulta aika loppui kesken ja en ehtinyt vastata kaikkiin ykköstehtävän kohtiin enkä palata nelostehtävään. Aikataulutus ja tehtävien pisteiden painotus varmasti ratkaisi monella.
Helsinki oli ekana, Tampere toisena ja Turku kolmantena. Turkuun sain kutsun, joten omat pisteet ei riittäneet Helsinkiin tai Tampereelle. Kokeesta lähtiessä oli toisaalta hyvä fiilis ja toisaalta hirveän epävarma olo, kun ei ehtinyt vastaamaan jokaiseen kohtaan (tai edes arvaamaan). Onneksi sain kutsun ja kova työ palkittiin. Tosin nyt loppu on aivan itsestä ja omasta persoonasta kiinni - enää pänttääminen ei auta.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että pääsitkö koe- vai yhteispistekiintiössä 2. vaiheeseen?
Onnittelut soveltuvuuskoepaikasta, toivottavasti menee hyvin! Tule sitten kertomaan fiiliksistä kokeen jälkeen. Oletko muuten ensikertalainen vai ei-ensikertalainen?
Tsemit kaikille hakijoille - pääsitte tai ette niin onneksi kuitenkin Jeesus rakastaa jokaista teistä! ❤💙💚💛💜
En ymmärrä miksi tilastotiedettä tarvitaan psykologian kokeissa??? Eli olisi hyvä jos on matemaattinen.
Tilastotiede on aika iso osa psykologiaa, joten sinänsä ihan loogista, että sitä on pääsykokeessa. Lisäksi se erottelee hakijoita paremmin kuin pelkän aineiston monivalinnat.
En tiedä vielä omia pisteitäni enkä sitä, missä kiintiössä minut on kutsuttu. Haen ensimmäistä kertaa psykalle. Saa nähdä miten käy.
Tku mahdollinen kirjoitti:
En tiedä vielä omia pisteitäni enkä sitä, missä kiintiössä minut on kutsuttu. Haen ensimmäistä kertaa psykalle. Saa nähdä miten käy.
Okei, mulla ei ole niin hyvät paperit että pisteet riittäisivät yhteispistekiintiöön, mutta siis mullakin ekana Helsinki ja Tre ja kutsua Turkuun ei tullut, joten jännityksessä vielä. Tosi paljon tsemppiä 2. vaiheeseen!
Joko kävitte soveltuvuuskokeessa?
Huomenna menossa ja jännittää minuakin. Tsemppiä kaikille!
Mulla oli Turku ykkönen, joten oon aika varma et se oli siinä.:/ Helsinki taitaa olla vaikein.