Mies haukkui mun ruuat: epäterveellistä lapsille!!!
Mies sanoi mulle tosi pahasti. "Kun oot kerran kotona, niin pitäskö sun edes vähän panostaa siihen et lapset sais terveellistä ruokaa"
Teen ihan perus kotiruokaa mitä söin itse lapsena kotona.
Miksi mies sanoo noin rumasti ihan syyttä?
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Makaroni = tyhjiä hiilareita
Jauheliha = kolesterolia nostattavaa jämä"lihaa"
Peruna = ok silloin tällöin
Nakit = prosessoitua shittiä
Hampurilaiset = tarvitseeko edes sanoa?Missä on kaikki kasvikset teidän ruokavaliossa? Kuitu? Vitamiinit? Kala? Hyvät rasvat?
Jauheliha ei nosta kolesterolia, eikä kolesterolilla mitään merkitystä olekaan (paitsi, jos se on liian alhainen) Sinä pidät sitä jämälihana, mutta se on ravitsevampaa kuin file. Kunnollisia nakkeja on olemassa. Mainitsit "hyvät rasvat", mutta et esittänyt, mitä ne ovat.
Oikea kirjoitusasu on makaroni ei makarooni. Toivottavasti ensi kerralla osaat jo kirjoittaa oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmisruuat ovat täynnä lisäaineita, paakkuuntumisen estoja, säilytysaineita, etc.etc.
just joo eihän ne mitenkään epäterveellisiä ole. Täys pskaa höttöä.
Ja sitten kun nämä koti mammat tekee "kotiruokaa" ne nakkaa nakit veteen ja heittää sekavihannespussin perään - avot kun on nakkikeitto kohta valmis. Juu ihan itte tekivät keiton. Jauhelihakastike suoraan purkista lämmitetään ja kaadetaan ne vehnäjauho spagetit joukkoon. Taas tuli tehtyä "kotiruokaa"
Sitten mennäänkin mäkkäriin kun "emmä tänään enää jaksanu mitään ruokaa alkaa tekee" Huhhuh....koko päivän kotona, luulis siinä jo tekevän niin alkupalat, pääruuan + lisukkeineen, jälkiruuan. Mutta ei, kun en mä jaksa yhy yyy.
Miksi pitää pilkata? Itse teen yleensä lasgnet ja kaikki ihan itse, juustokastikkeet ja tomaattikastikkeet erikseen. Helppoa, mutta vie enemmän aikaa kyllä. Pääsääntöisesti syömme terveellisesti ja mies myös tekee paljon ruokaa.
Joskus vain on päiviä kun en jaksa, sairauteni väsyttää välillä paljon ja anemia lisänä ei ole helppoa. Niinä päivinä ostamme valmista/käymme sen kerran määkkärissä tmv. Ompas inhottavaa kuulla tuollaista mollaamista taustalla kun ei tiedä kenestäkään enempää. Onneksi oma lähipiirini ei koostu sinun kaltaisista arvostelijoista.
Ootko miettinyt, että ehkä se sun ruokavalio on syyllinen siihen sun anemiaan?
Ruokavalio nyt suomessa ei ole syy anemiaan. Sairaus on valitettava juttu joka pitäisi hoitaa pois - tiedän se ei onnistu sormia napsauttamalla.
Jos mies mollaa sairasta ja sairaan tekemää safkaa niin silloin itse mies on mölli ja voi tehdä itse sitä parempaa ruokaa sitten.
Terveisin: alkuperäinen "pilkkaaja" jolla hg ollut jatkuvasti n.70.
En oikein ymmärrä lausettasi:"Ruokavalio nyt Suomessa ei ole syy anemiaan" Mutta kyllä se vaikuttaa anemiaan, mitä sinä suuhusi pistät.
Makaroonii, makaroniii, makkarooni, makarooni, makarooni, makorooni.
Voikamaalaa nyt ei taas kukaan ole tajunnut mistä on puhuttu kun noin väärin menee kirjottelemaan, Sika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmisruuat ovat täynnä lisäaineita, paakkuuntumisen estoja, säilytysaineita, etc.etc.
just joo eihän ne mitenkään epäterveellisiä ole. Täys pskaa höttöä.
Ja sitten kun nämä koti mammat tekee "kotiruokaa" ne nakkaa nakit veteen ja heittää sekavihannespussin perään - avot kun on nakkikeitto kohta valmis. Juu ihan itte tekivät keiton. Jauhelihakastike suoraan purkista lämmitetään ja kaadetaan ne vehnäjauho spagetit joukkoon. Taas tuli tehtyä "kotiruokaa"
Sitten mennäänkin mäkkäriin kun "emmä tänään enää jaksanu mitään ruokaa alkaa tekee" Huhhuh....koko päivän kotona, luulis siinä jo tekevän niin alkupalat, pääruuan + lisukkeineen, jälkiruuan. Mutta ei, kun en mä jaksa yhy yyy.
Miksi pitää pilkata? Itse teen yleensä lasgnet ja kaikki ihan itse, juustokastikkeet ja tomaattikastikkeet erikseen. Helppoa, mutta vie enemmän aikaa kyllä. Pääsääntöisesti syömme terveellisesti ja mies myös tekee paljon ruokaa.
Joskus vain on päiviä kun en jaksa, sairauteni väsyttää välillä paljon ja anemia lisänä ei ole helppoa. Niinä päivinä ostamme valmista/käymme sen kerran määkkärissä tmv. Ompas inhottavaa kuulla tuollaista mollaamista taustalla kun ei tiedä kenestäkään enempää. Onneksi oma lähipiirini ei koostu sinun kaltaisista arvostelijoista.
Ootko miettinyt, että ehkä se sun ruokavalio on syyllinen siihen sun anemiaan?
Ruokavalio nyt suomessa ei ole syy anemiaan. Sairaus on valitettava juttu joka pitäisi hoitaa pois - tiedän se ei onnistu sormia napsauttamalla.
Jos mies mollaa sairasta ja sairaan tekemää safkaa niin silloin itse mies on mölli ja voi tehdä itse sitä parempaa ruokaa sitten.
Terveisin: alkuperäinen "pilkkaaja" jolla hg ollut jatkuvasti n.70.
En oikein ymmärrä lausettasi:"Ruokavalio nyt Suomessa ei ole syy anemiaan" Mutta kyllä se vaikuttaa anemiaan, mitä sinä suuhusi pistät.
Syyt tämänpäivän anemiaan on aivan muualla kuin ruuassa. Tietysti sillä on merkitystä mitä suuhunsa laittaa mutta kyllä anemiassa on jo muista vioista/sairauksista kyse kuin siitä että ruuasta ei saisi rautaa tai ruokaa olisi liian vähän.
Ap, yksi pieni askel parempaan on, että tarjoat hedelmiä. Omena, mandariini ja banaani ovat hyviä välipaloja. Oikein kun innostut, niin huuhdot mukaan viinirypäleitä tai pilkot ananaksen tai melonia, viipaloit appelsiinin.
Leivän päälle vähän kurkkua, tomaatteja, salaattia. Nehän on ihan tyypillisiä suomalaisia jokapäiväisiä leivänpäällisiä.
Voit ostaa maustamatonta jogurttia ja laittaa kyytipojaksi marjoja. Myöhemmin vaikka lisäät pikkuhiljaa leseitä.
Aloita pienin askelin.
Epäterveelliseksi sanoisin osastoa kananugetit ja ranskikset, pakastepizza, uunimakkara ja lohkoperunat, lihapiirakat, tai vaikkapa valmishampurilaiset (vehnähöttösämpylä ja "pihvi").
Ihan kelvollisiksi ja suht terveellisiksi ruuiksi lapsille sanoisin vaikkapa jauhelihakastiketta ja perunoita, nakkikeittoa, kalakeittoa, makaroonilaatikkoa, lohta ja perunamuusia, kanakermakastiketta ja riisiä, kanawokkia, pinaattikeittoa ja kananmunaa. Terveellisemmäksi ruoan tekee jos lisukkeena on vielä kasviksia. Ainesosilla mitä ruokaan laittaa, esim täysjyvän valkoisen viljan sijaan laittaminen, voi kikkailla ruokaa terveellisemmäksi.
Noiden terveellisyydestä voi olla näkemyseroja ja jotkut voi kokea kerman tai voin käyttämisen tai jopa gluteenin tai punaisen lihan tai liiat hiilarit haitallisena, mutta minun mielestä nuo on ihan kelpoa ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Teen esim nakkikeittoa ja rakettispagettia jauhelihalla. Eilen käytiin hampurilaisella kun en jaksanut laittaa. Ap
No tottahan miehesi puhuu. Tuossa ei ollut yhtään terveellistä ruokaa ainakaan vielä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen esim nakkikeittoa ja rakettispagettia jauhelihalla. Eilen käytiin hampurilaisella kun en jaksanut laittaa. Ap
No tottahan miehesi puhuu. Tuossa ei ollut yhtään terveellistä ruokaa ainakaan vielä
Ei ollut joo kovin terveellisiä nuo etenkään kun luki tuolta aiemmin minen ap ne oli valmistanut. Ateriaksi noita ei voi kutsua ollenkaan ja sitten jos ap oikeesti haluaa oppia niin tossa oli just ylempänä pari ihan hyvää kommenttia.
Vierailija kirjoitti:
Ai ap olikin taas tää sama vanha provo, joka maustaa nakkikeiton ketsupilla... Tää on jo nähty, olisit vähän muokannut tarinaa tällä kertaa.
Miksi vaivautua tekemään parempi provo kun vanhakin uppoaa AV-kansaan kuin veitsi sulaan voihin.
Tänään meillä oli ruokana jauhelihakeittoa, jonka tein alusta alkaen itse. Silppusin siihen lanttua, porkkanaa, selleriä, keräkaalia, perunaa ja sipulia, maustoin maustepippurilla, laakerinlehdellä, paprikalla ja suolalla, Jauheliha oli vähärasvaista naudanlihaa. Annoin keiton hautua hiljaisella tulella noin tunnin ja tekeytyä vielä levy suljettuna puolisen tuntia. Voi Luoja, miten hyvää tuli! Lapset söivät monta lautasellista kilvan. (Ei muuten olisi ollut maksu samanlainen kaupan pakastealtaan kasviksista!) Jälkiruokana oli mustikkakeitto itsekerätyistä mustikoista ja keiton kanssa tietenkin ruisleipää. Ruokaan ei tarte paljonkaan panostaa, kun siitä tulee ihan erilaista "kotiruokaa". Meillä on yksi lasten herkkuruoka kotitekoinen perunamuusi, joka esim. kalaan yhdistettynä on todella hyvää. Broilerikastike riisin kanssa jne. on myös yksi suosikki, kun siihen lisää vielä kunnon salaatin.
Tää oli hyvä provo. Nakkikeitto on ihan terveellistä ruokaa. Meillä siihen tulee perunaa, porkkanaa, sipulia, purjoa, persiljaa ja nakkeja. Jauhelihakastike lillutetaan tomaateissa, joten sekin on terveellistä. Mutta luuletteko, ettei meillä sitten mitään muuta syödäkään?
Kuules hei Nakki-nainen, jos sun miehes on kokki, niin laitapas se tekemään sinulle viikon ruokalista. Minä laadin tällaisen meillä ja mies hoitaa kaupassakäynnit, ruuan tekee se joka ehtii, yleensä siis minä. Toimii!!
Pullukat ruokanatsit taas äänessä. Makaroni ja jauhelihakastike ei ketään tapa tai lihota. Euroopassa nauretaan meidän "täysjyvä" ja ruisleipä höpötykselle. Ihan sama käytännössä syötkö ranskanleipää vai puputatko sitä täysjyvää. Vitamiinit kuntoon, tarpeeksi kasviksia ja jättää ne pizzat ja muut hampurilaiset pois. Loppu on turhaa hifistelyä.
Toivottaapi aktiiviurheilija joka on elää tällä epäterveellsellä kotiruualla. Samaa "paskaa" me muuten syödään leireilläkin. Eli kammottavia pastoja ja lasagneja.
Vierailija kirjoitti:
Tänään meillä oli ruokana jauhelihakeittoa, jonka tein alusta alkaen itse. Silppusin siihen lanttua, porkkanaa, selleriä, keräkaalia, perunaa ja sipulia, maustoin maustepippurilla, laakerinlehdellä, paprikalla ja suolalla, Jauheliha oli vähärasvaista naudanlihaa. Annoin keiton hautua hiljaisella tulella noin tunnin ja tekeytyä vielä levy suljettuna puolisen tuntia. Voi Luoja, miten hyvää tuli! Lapset söivät monta lautasellista kilvan. (Ei muuten olisi ollut maksu samanlainen kaupan pakastealtaan kasviksista!) Jälkiruokana oli mustikkakeitto itsekerätyistä mustikoista ja keiton kanssa tietenkin ruisleipää. Ruokaan ei tarte paljonkaan panostaa, kun siitä tulee ihan erilaista "kotiruokaa". Meillä on yksi lasten herkkuruoka kotitekoinen perunamuusi, joka esim. kalaan yhdistettynä on todella hyvää. Broilerikastike riisin kanssa jne. on myös yksi suosikki, kun siihen lisää vielä kunnon salaatin.
Olisit voinut yhtähyvin pilkkoa soppaasi pahvin paloja. Tuolla keittämisellä ja kuumentamisella kaikki vitamiinit tuhoutuu.
Olin töissä keittöllä yhdessä yksityisessä päikyssä. Ja kyllä, ruuat oli välillä vähän omituisia. Melkein ikinä ei ollut perunamuusia, vaan useimmiten oli bataattimuusia. Salaatti oli aina täynnä kurpitsansiemeniä. (ja juustokuutioita, vaikka annoin palautetta, että meillä oli kaksi maitoallergiaista)
Kuulemma nämä kokit olivat ravintolakokkeja. Ja sen näki. Turhan hienoa ruokaa tekivät. Ja sitten ihmettelivät kun ei maistunut.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu minkä mieltää paljoksi panostamiseksi. Lantun, porkkanan, sellerin, keräkaalin, perunan ja sipulin silppuamisessa meni varmaan ihan hyvä tovi, samoin ruoan tekemisessä, ruisleivän leipomisessa jne, vaikka mustikat ostaisikin kaupasta. Jostain sekin on pois, riippuen miten priorisoi :)
Jätä se sika ! Ja kokeile Äityliinin ruokareseptejä, esimerkiksi uppopaistettu kassler on hurjan hyvää.
jos vaimoni tekisi jotain näistä ruoista, ottaisin avioeron, onhan se vähä-älyisyyden merkki jos ei osata tehdä ruoaksi kuin
- jauhelihakastiketta
- nakkeja tai nakkikeittoa
- maksalaatikkoa
- perunalaatikkoa
- hampurilaisia
Jauhelihakastike (ruskea) on aivan eri kuin Tomaattikastie spagetille.
Eli se spagettikastike ei synny siitä että jauhelihakastikkeeseen tuuppaa puolikiloa ketsuppia.