Mies haukkui mun ruuat: epäterveellistä lapsille!!!
Mies sanoi mulle tosi pahasti. "Kun oot kerran kotona, niin pitäskö sun edes vähän panostaa siihen et lapset sais terveellistä ruokaa"
Teen ihan perus kotiruokaa mitä söin itse lapsena kotona.
Miksi mies sanoo noin rumasti ihan syyttä?
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko-Noah kirjoitti:
makkaraleipää? hyi, miksi ihmeessä? laittaisit edes kalkkunaa tai muut ajärkevää sinne leipään
Kaikki eläinperäinen on epäterveellistä. Vaikka punainen liha aiheuttaa eniten kuolemaan johtavia sairauksia, niin ei se niistä muista tee millään tasolla järkeviä vaihtoehtoja. En kykenisi syöttämään omalle lapselleni mitään tuommosta moskaa. Sama ois pistää rööki palamaan sille suuhun 2-vuotiaana.
Koita nyt vähän hillitä! Ihminen tarvitsee myös eläinperäistä ravintoa.
Miksi? Jos haluat lapsistasi lihavia ja sairaita, niin siinä tapauksessa toki.
Nykylasten ruokkiminen on jotain vitun rakettitiedettä. Jokainen tuntuu tietävän parhaiten mikä on hyväksi ja mikä kuolemaksi ja koulukuntia on jos ja mihin suuntaan. Hulluksihan siinä tulee jos noihin kotkotuksiin lähtee mukaan.
Minun ruuat on monesti myös torpattu. Liikaa sokeria, liikaa viljaa, liikaa suolaa, liikaa rasvaa ja ties mitä. Minusta ne on ihan hyvää kotiruokaa.
Esimerkkipäivä:
aamupalaksi kaurapuuroa, näkkileipää juustolla ja kurkulla, juomaksi maitoa tai vettä
lounaaksi täysjyväspagettia ja jauhelihakastiketta. Mun jauhelihakastikkeeseen ei tule vehnäjauhoja, vaan jauhelihaa, sipulia, valkoisia papuja tomaattimurskassa ja kevytkermaa + mausteet. Salaattia johon tulee tomaattia, kurkkua, fetajuustoa, yrttejä ja öljyä. Juomana vesi tai maito
välipalaksi hedelmä- tai marjapilttiä ja digestivekeksi (meillä mukulat ei voi syödä kovin tuhtia välipalaa, tai ei iltaruoka maistu) Juomana vettä.
päivälliseksi uunilohta, perunaa ja voita. kylkeen keitettyjä vihanneksia; porkkanaa ja lanttua. Juomana vesi tai maito.
iltapalaksi jogurttia ja karjalanpiirakkaa. Juomana vesi tai maito.
Vierailija kirjoitti:
Ukko-Noah kirjoitti:
makkaraleipää? hyi, miksi ihmeessä? laittaisit edes kalkkunaa tai muut ajärkevää sinne leipään
Kaikki eläinperäinen on epäterveellistä. Vaikka punainen liha aiheuttaa eniten kuolemaan johtavia sairauksia, niin ei se niistä muista tee millään tasolla järkeviä vaihtoehtoja. En kykenisi syöttämään omalle lapselleni mitään tuommosta moskaa. Sama ois pistää rööki palamaan sille suuhun 2-vuotiaana.
Trolli sä taidat olla. Jos et, niin laita ihmeessä interventiotutkimus sille, että kaikki eläinperäinen olisi epäterveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko-Noah kirjoitti:
Koita nyt vähän hillitä! Ihminen tarvitsee myös eläinperäistä ravintoa.
Miksi? Jos haluat lapsistasi lihavia ja sairaita, niin siinä tapauksessa toki.
Mitenkähän tuo on mahdollista:
- keskiverto naudanliha 100g (1 annos) 130kcal
- keskiverto porsaanliha 100g (1 annos) 195kcal
- broilerin liha 100g (rintafileestä, nahaton) 109kcal
- kalkkunan liha 100g (rintafile) 174
- karitsanpaisti 100g n 200kcal
- jauheliha 100g (nauta, 17%) 224kcal
Jos esim pataruuassa tai keitossa on paljon kasviksia annoskoko on lähempänä 50g!
Eiköhän se lihottava löydy sooseista ja muuseista....
Minä en käyttäisi pakastevihanneksia. Tuoretta sen olla pitää. Pilkkoisin itse. No tietenkin joskus voi oikaista kun pienten lasten kanssa on kiire. Ei aina terttekaan mennä kuin Strömsössä. Mutta pääasiassa tekisin tuoreista. Ja spagettiin itse sen kastikkeen, eli ruskean kastikkeen. Tehkää uuni-juureksia😃 Bataateista tulee hyviä uuni-juureksia, pennut tykkää. Lohkoiksi pellille, ja öljyä päälle sekä suola ja pippuri ja uuniin. Meillä lapsi tykkää kermaperunoista. Ja uuni-lohkoperunoista. Varmasti kokkaat muutakin mitä kerroit tänään kokanneesi. Mutta vinkkinä vain 😉
Melko yksiipuolista ravintoa noin pienille lapsille jotka kasvavassa iässä. Etkö tarjoa makkara-leipien päälle esim tomaattia/paprikaa? Ala tarjota,saattavat tykätäkin. Ei sun ole pakko tykätä mutta lapsien tulisi saada mahdollisuus maistella eri ruokalajeja ja kotoa ne oppii nämä ruokailutavat- ja tottumukset. Syövätkö lapset ollenkaan hedelmiä vai onko tosi että välipalana ja iltapalana aina jotain hemmetin sokerista jogurttia? Nyt kuule lämpimän ruoan kanssa lautaselle porkkana-raastetta lisukkeeksi! Että saisivat edes joskus jostain vihanneksiakin syödyksi! Ja parsakaali on niin nopea höyryttää. Kukkakaali on ihanaa kun laitat uunivuokaan ja kermaa sekaan ja juustoraaste päälle. Pehmenee kerman kera.. aiii tuli nälkä...
Ulkomailla asuvana tästä ketjusta pomppaa silmille se, miten todella monet sanovat syövänsä ruoan lisukkeena "paljon salaattia". En ole ennen tajunnut, miten suomalainen (vai pohjoismainen?) asia tämä tuntuu olevan. Miksei niitä vihanneksia voi syödä siinä itse pääruoassa, vai siis syödäänkö lisäksi vielä salaattia? Meillä ainakin melkein jokaisessa ruoassa on mukana reilusti vihanneksia enkä tunne tarvetta tehdä salaattia vielä siihen sivuun. Ei siis sillä, että kumpi tahansa tapa olisi parempi tai huonompi, pisti vaan silmään. Hyvähän se on syödä vihanneksia, mutta kiinnostaa myös mitä nämä salaatit pitävät sisällään? Jotain jäävuorisalaattia, kurkkua ja tomaattia, vai mitä? Kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
No joo voihan sitä terveellistä ruokaa kokata, mutta jos lapset ei sitä syö ja kuittaa ruuan jollain muulla esim. ranskanleivällä tai kekseillä, niin parempi silloin tarjota tavallista ruokaa jota edes syövät. Näitä luurangon laihoja lapsia on nähty, että ruokapöydässä menee puolikas haarukallinen, mutta heti, kun on jossain makeaa tms. saatavilla sitä vedetään nälkään kaksin käsin.
Lapset eivät kuittaa ruokaa ranskanleivillä ja keksillä, jos kukaan ei ole ostanut niitä. Ei siis ole olemassa mitään epäterveellisempää vaihtoehtoa. Tämä toimii varsinkin alle kouluikäisillä.
Kaksin käsin makeaa ruuan sijasta vetävät lapset eivät suinkaan ole luurangonlaihoja vaan päin vastoin, he ovat lihavia!
Miksi aloittajalla ei ole aikaa tehdä kahta ruokaa päivässä? Jo aiemmin on mainittu se kolmen minuutin puuro, joka korvaisi makkaravoileivät ja kaakaon, ja monta muutakin ruokaa ehtii tehdä puolessa tunnissa.
Onko ap:n päätavoite viihdyttää lapsia, eikä voi tehdä mitään muuta silloin, kun lapset ovat hereillä? Monen mamman lapset ovat mukana ruuanlaitossa, ja oppivat samalla itsekin jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sitten ollenkaan epäile, että olisi provo. Joku ne nakit, sokerijugurtit ja pakastevihannekset kaupoista ostaa. Tuskin ap yksinään.
Miksi mies ei valmista lasten mieleistä kalaa? Ei se ole edes vaikeaa: otetaan ruodotonta kalafilettä, vaikka pakasteseitä, maustetaan, leivitetään ja paistetaan voissa ... Kun mies on niin erinomainen kokki, anna hänen ruokkia lapsia. Tee sinä sillä aikaa jotain muuta, vaikka siivoa.
Niin, meillä se tehdään tietenkin kalaruoka itse pyydetystä hauesta, ja jauheliharuoka itseammutusta hirvestä, tai ainakin oman hirviporukan nylkyvajalla jauhetaan. Ne hampurilaiset sitten, itsetehdyn sämpylän väliin hirven sisäfile- tai jauhelihapihviä, mutta juusto on kyllä ostettu kaupasta. Terveellisyydestä en mene takuuseen, mutta on hyvää!
Ja unohdinko mainita, että perunat kasvatetaan omalla maalla?
Aloittajan ruuissa ehkä mättää yksipuolisuus, joka on tavallista monissa lapsiperheissä " kun ei lapset suostu syömään muuta". Olkoon sitten syömättä! Terve lapsi ei kyllä nälkään kuole, kun vaan on ruokaa tarjolla.
Kiitos sun asiallisesta kirjoituksesta! Mies siis on jokapäivä töissä 7-21 ja lauantaisin normi työ päivä, ei ehdi laittaa ruokaa mitä ittelleen tekee eväät. Usein tekee salaattia töihin ja tekee mullekin jääkaappiin mutten oikein tykkää salaatista. Mies on siis kahdessa töissä, eli oma työ ja heidän perheen yritys. Ilta ruuan mies syö heillä kotona missä he syö hienoja ruokia. Et ihan mielellään syö siellä.
Kalaa mies laittais mielellään mutta kun lapset ei syö. Enkä mäkään tykkää kalasta. Itselleen ostaa joskus lohta ja tekee uunissa tai keittoo.
Minä olen kotona tottunut ihan tavalliseen ruokaan niin monet hienot ruuat on mulle vieraita, kuten just kala ja kasvikset.
Me syödään lasten kanssa niin, että aamulla on kahvi, lapsilla kaakao, ja makkaraleipää. Lounas on kotiruokaa kuten nakkikeitto tai rakettispagetti. Ilta ruoka on esim valmis pizzaa tai jotain muuta valmista kun en ehdi tehdä 2 ruokaa päivässä. Ai niin väli- ja iltapala makkaraleipää tai jugurttia.
Mies jaksaa koko ajan haukkua mun ruokia, tiedän et paremmin vois syödä. Mut näin meidän porukat on syönyt aina ja elossa ollaan.
Lapset on alle kouluikäisiä, eivät syö vielä kaikkee. Ap
'
Ensimmäisen lainauksen kirjoittaja jatkaa:
Mitä ihmettä sinä teet KOKO PÄIVÄN, kun et ehdi tehdä kahta ruokaa? Pari pikaruokaa on esimerkiksi puuro ja munakas, joiden valmistamiseen ei mene monta minuuttia. Lapset voivat olla mukana ruuanlaitossa.
Missä sinä olet kasvanut, jos kala ja kasvikset ovat sinulle vieraaksi jäänyttä "hienoa ruokaa"? Et ainakaan Suomen maaseudulla, koska siellä on taatusti opittu syömään niin kalaa, perunaa kuin muitakin juureksia, ja ne ovat "mummolan arkiruokaa" pikemminkin kuin mitään hienoa.
Kokeile joskus vaikka kalakiusausta: pakaste-perunasipulisekoitusta, kalaa ( esim. purkillinen tonnikalaa tai paketti kirjolohisuikaleita), ruokakermaa ja juustoraastetta. Onhan erikoisia lapsia, joille tämäkään ei kelpaa!
Oletko koskaan tarjonnut lapsille makkaran sijasta leivän päällä jotain muuta: kurkkua, paprikaa, juustoa, maksamakkaraa, leikkelettä? Entä onko leipä kokojyväleipää? Sille sama, onko tummaa vai vaaleaa, näkkileipää vai mitä.
Tiedäthän, että moni meistä syö sellaistakin ruokaa, josta ei itse tykkää. Harvassa perheessä tehdään erikseen jokaiselle sellaista ruokaa, josta kukin tykkää. Meillä on ollut aina yksi ruoka. Jos se ei jollekin kelpaa, olkoon syömättä, tehköön itse jotain tai syököön "eilistä" eli jonkun aiemman aterian talteen laitettuja tähteitä. Jonkun inhokkiruokaa olen tehnyt silloin, kun hän itse ei ole sitä syömässä. Esimerkiksi hernekeittoa meillä on silloin, kun sitä tekee itselleen se, joka inhoaa sinä päivänä tarjolla olevaa ruokaa tai silloin, kun hernekeittoa inhoava lapsi ei ole kotona.
Kerrot miehesi syövän jossakin muualla "hienompia ruokia". Onko sinulla jonkinlaista alemmuudentuntoa siinä asiassa, että et edes yritä laittaa parempaa ruokaa, kun tunnet riman olevan liian korkealla?
Öö, onko lounaan ja päivällisen pakko olla eri ruokia? Meillä tehdään tosi iso satsi ruokaa ja syödään sitä samaa kaksi kertaa päivässä ja pari päivää.. ei tarvitse olla jatkuvasti keittiössä hääräämässä.
Vierailija kirjoitti:
Me syödään mielestäni kohtuu terveellistä peruskotiruokaa. Perunaa ja riisiä käytetään enemmän kuin pastoja, koska yksi lapsi on allerginen (maito, muna ja vehnä). Välillä gluteenitonta pastaa.
Tässä nyt esimerkkejä viime viikoilta:
- Uunilohta (päälle vain ripaus suolaa), uunibataattia ja voiporkkanoita (ripaus voita höyrytettyjen porkkanoiden päälle) ja salaattia
- Jauhelihakeitto: Naudan 10% jauhelihaa, paljon parsakaalia, sipulia, paprikaa, porkkanaa, maissia, herneitä. Ei kaipaa mielestäni ollenkaan perunaa. Jauheliha kunnolla maustettua, chiliä, valkosipulia jne.
- Kanakeitto: samaan tyyliin kuin jauhelihakeitto eli perunan sijaan paljon kasviksia ja itse maustettu.
- Jauhelihakastike: Jauhelihaa, tomaattimurskasta kastike, sekaan pilkottuna porkkanaa, paprikaa, sipulia ja kirsikkatomaatteja. Syödään perunan, muussin tai pastan kanssa. Puolet lautasesta salaattia.
- Munakasrulla: Täytteenä jauhelihaa ja kasviksia. Kaveriksi salaattia.
- Broilerin filee itse maustettuna ja pinaattituorepastaa (kaupan), höyrytettyjä kasviksia
- Kinkkukiusaus on kiireisen päivän pelastus: se meillä tehdään ihan kaupan eineskinkkusuikaleista, peruna-sipulipakasteesta ja kaurakermasta. Sekaan heitetään kasviksia esim porkkanaa, maissia, herneitä, parsakaalia jne. Ja kaveriksi salaattia tai edes jotain pilkottuja kasviksia.
Hyvin vähän käytetään mitään puolieineksiä ruuanlaitossa, vaikka käymmekin molemmat töissä, lapsilla käy kotona hoitaja, joten eivät syö päiväkotiruokaa. Tuo kinkkukiusaus on yksi ainoista puolieinesruuista. Emme myöskään syö maustettuja jugurtteja, vanukkaita tai mitään sokeripommeja. Ruisleipää, näkkäriä, puuroa, rahkaa, maustamatonta jugurttia, paljon marjoja ja hedelmiä. Ei olla mitään terveysnatseja, mielestäni ihan perusruokavalio.
Ja tosiaan upotetaan mahd paljon ruokaan jo itsessään kasviksia, mutta sen lisäksi lautasella on aina jokin kasvislisuke. Ihan vihersalaattia (miksattuna välillä esim viinirypäleillä, vesimelonilla, siemenillä, fetalla, pähkinöillä..), höyrytettyjä kasviksia tai esimerkiksi ananas-porkkanaraaste.
Teille tulisin mielelläni syömään. Moni asia kohdillaan mielestäni.
Oman organisointikyvyn takia lipsun vähän enemmän, mutta kovasti tutun kuuloisia linjauksia.
Meillä syödään myös paljon näitä monen kammoksumia perus 80-luvun kotiruokia. Löytyy makaronilaatikkoa, nakki-tai makkarakeittoa/kastiketta, karjalanpaistia, peruna-jauhelihalaatikkoa ym. mikä näköjään on ihan moskaa aika monen mielestä täällä. Lohtakin syödään mutta varsinkin norjalaisesta lohesta ja sen terveellisyydestähän voi olla montaa mieltä... Toki lisätäytteenä salaattia ja juureksia. Mutta tosiaankin ihan perusruuilla mennään, eikä edes aina ole täysjyväpastoja tai kalleinta jauhelihaa todellakaan.
Ruokajuomana on aina vesi. Mehuja ei ole, kaakaota vain harvoin esim. hiihtoretkillä, limpparista ei kukaan tykkää. Keksejä tai pullia on vain juhlissa tai jos tulee vieraita, ja kun niitäei yleensä ole niin eipä ne kellekään juuri maistukaan. Kevyttuotteita tai keinotekoisesti makeutettuja tuotteita ei käytetä. Valmisruokia korkeintaan muutaman kerran vuodessa.
Kenelläkään ei ole ylipainoa tai allergioita. Ruokalasku pysyy kohtuullisena. Flunssaa ei sairasteta vuosittain, eikä edes joka toinen, vanhin tytär on 10v eikä ole tähän päivään mennessä sairastanut esimerkiksi vatsatautia kertaakaan. Meillä aikuisilla sairauspoissaoloja töistä äärimmäisen vähän.
Maalaisjärjellä pääsee tässä elämässä aika pitkälle.
Foliohattu päässä kokkaan lapsilleni rasvattomassa öljyssä luomukanaa, jolle tilaan pahojen henkien manauksen internetistä. Kuorin porkkanat manaajaa odotellessani aina lootusasennossa ja keitän täysjyväriisin jääkylmässä vedessä, ettei vaan vitamiinit karkaa. Kastikkeeseen laitan vihreää teetä, gojimarjoja ja espanjassa käsinpoimittujen ja -tuhkattujen paprikoiden tuhkaa. Jälkiruuaksi paistan itselleni omaa istukkaani ja huuhdon sen alas veteenliuotetulla kuitujauhepirtelöllä. Näin meillä ainakin ruokaillaan ja on kyllä niin terveitä lapsia AI ETTÄ...!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen esim nakkikeittoa ja rakettispagettia jauhelihalla. Eilen käytiin hampurilaisella kun en jaksanut laittaa. Ap
Ruuan terveellisyys riippuu niistä aineista mistä se on tehty, nimi ei sano mitään.
Nakkikeitto: veteen kasvisliemikuutio, nakit ja pakastevihannespussi. Keitetään ja maustetaan ketsupilla
Rakettispagetti: rakettispagetti keitetään, jauheliha paistetaan. Sekoitetaanja maustetaan ketsupilla.
Ap
Tuolla ruokavaliolla olisi parempi viedä lapset päiväkotiin, kun et osaa edes ruokaa tehdä.
Minä tein maukkaan raketti Spagetti kastikkeen. Terveellisyydestä en tiedä mutta kattila tyhjeni viimeistä pisaraa myöden.
Keitin tummaa raketti spagettia. Paistoin jauhelihaa ja sekoitin jauhot sekaan ja lisäsin vettä. Maustoin valkopippurilla, jauhettua paprikaa, tomaattipyrettä ja lisäsin vielä ruohosipuli tuorejuusto purkin. Tarjosin erivärisiä paprika renkaita, ruisleivän ja maidon kera ja hyvää oli. Kastike tosiaan meni viimeistä pisarat myöden.
Nalle täysjyvä pasta paketissa myös hyvä ohje
Meillä muksut tykkää. Maustamattomia broilerisuikaleet, ananas murskaa prk, pakaste maissia, kerma ja mausteita.
Meillä yleensä syödään enemmän perunaa mutta näihin on nyt tykästytty. Terveellisyydestä en tiedä mutta on maistuvaa ja pitää nälkää😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa syödään makaronilaatikkoa, nakkikastiketta ja perunamuusia, lasagnea, spagettia ja jauhelihakastiketta, hernekeittoa, lohikiusausta jne. Kotona samat ruuat ovat itsetehtyinä epäterveellisiä, päiväkodissa hyvää ruokaa, jossa on otettu huomioon lasten päivittäinen energiantarve.
Päiväkodeissa on tarjolla joka ikinen päivä salaattia, vihanneksia, kasvisraasteita, punajuuria, auringonkukansiemeniä jne... Ja kalaakin säännöllisesti ruokalistalla. Voittaa kyllä tuo päiväkodinkin ruokavalio terveellisyydessä monen kotiäidin "kotiruoan", jossa useimmiten tarjolla on vain riisiä ja kanasuikaleita ruokakermassa tai perunaa ja jauhelihaa. Välillä tietenkin nakkeja ja eineslihapullia.
Ei hyvää päivää!! Et taida tietää päiväkotiruuasta paljonkaan :)
Itseasiassa tietää. Olen pienten lasten äiti itsekin, ja ollut mm.viime vuonna töissä päiväkodissa, jonne ruoka tuli keskuskeittiöltä.
Oli kasviksia ,lihaa, kalaa ja muutenkin ihan monipuolista. Laatu on parantunut huomattavasti sitten 90-luvun. Oli oikeasti hyvänmakuistakin.
Ja mä olen ollut töissä keskuskeittiössä josta ruuat päiväkoteihin lähtevät... kastikkeet valmisruskeakastikkeita ym., kauheasti suolaa, margariinia, lähes kaikki vihannekset pakasteita, osa valmiiksi pilkottuja, pihvit ja lihapullat pakasteita, jne.... en kyllä omalle lapselleni kotona syöttäisi. :)
Ap:han sanoi että tekee kotiruokaa. Valmisruuatkin voi olla terveellisiä olet vääräs. Ja monelle ainut mahdollisuus jos vaikka sairas eikä pysty kokkaamaan.