Mies haukkui mun ruuat: epäterveellistä lapsille!!!
Mies sanoi mulle tosi pahasti. "Kun oot kerran kotona, niin pitäskö sun edes vähän panostaa siihen et lapset sais terveellistä ruokaa"
Teen ihan perus kotiruokaa mitä söin itse lapsena kotona.
Miksi mies sanoo noin rumasti ihan syyttä?
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...Kyllä ne lisäaineet...
Lisäaineiden haukkuminen sen takia, että niidenkin satojen aineiden seassa on muutamia epäilyttäviä aineita, on aikas typerää. Vähän sama kuin sanoisi, että atomit on pahoja. Ja oikeastaan ihan sama kuin sanoisi, että kemikaalit on pahoja (vesikin on kemikaali), kuten moni tietämätön sanookin.
"Teollisuus" ei myöskään tee mistään ruoasta huonoa. Sisällöllä on merkitystä, ei sillä, valmistaako Martta ruoan kotonaan pienessä kattilassa töistä päästyään vaiko tehdasympäristössä isossa kattilassa töissä ollessaan.
"Turha" on myös huono sana. Jokainen ruokahan on turha, koska ihminen ei tarvitse mitään ruokaa elääkseen ja voidakseen hyvin (ainoastaan ruoissa olevia ravintoaineita).
D-vitamiinia mitataan yleisesti mikrogrammoissa (µg), eikä nanogrammoissa (ng).
Luomu on typerin käsite koko ruokateollisuudessa ja se pitäisi kieltää lailla. Ruoka pitää tehdä parhaimmiksi tiedettyjen menetelmien avulla eikä jonkin typerän "luonnonmukaisuuden" periaatteilla, joilla ei edes ole mitään tekemistä luonnollisuuden kanssa. Jos metsästät jäniksen Siperiassa kaukana kaikesta ihmisasutuksesta, niin se jänis ei edes ole luomua määritelmän mukaan. Sen sijaan joku luomutilan jänis voi olla, vaikka sille olisi syötetty ties mitä ravintoa, joka tekee siitä ja jäniksen syöjästä vaikkapa sairaan.
Ruokapakkauksiin pitäisi saada torjuntaainejäämät luettelona ja mitattuna, ja eluikoille syötetty ravinto listattuna (joka lopulta vaikuttaa ihmiseenkin), ja ties mitä muuta. Muttei tällaista pelleilyä jonkin "luomun" kanssa, joka on loppupeleissä pelkkää asiakkaan kusetusta ja luonnon tuhoamista.
Ai siis nyt se luomu on jo luonnon tuhoamistakin?
ootko ihan järjissäs nyt tällä hetkellä? Kiinnostaisi tietää mitä teet työksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa syödään makaronilaatikkoa, nakkikastiketta ja perunamuusia, lasagnea, spagettia ja jauhelihakastiketta, hernekeittoa, lohikiusausta jne. Kotona samat ruuat ovat itsetehtyinä epäterveellisiä, päiväkodissa hyvää ruokaa, jossa on otettu huomioon lasten päivittäinen energiantarve.
Päiväkodeissa on tarjolla joka ikinen päivä salaattia, vihanneksia, kasvisraasteita, punajuuria, auringonkukansiemeniä jne... Ja kalaakin säännöllisesti ruokalistalla. Voittaa kyllä tuo päiväkodinkin ruokavalio terveellisyydessä monen kotiäidin "kotiruoan", jossa useimmiten tarjolla on vain riisiä ja kanasuikaleita ruokakermassa tai perunaa ja jauhelihaa. Välillä tietenkin nakkeja ja eineslihapullia.
Ei hyvää päivää!! Et taida tietää päiväkotiruuasta paljonkaan :)
Olen ammatiltani lastenhoitaja... Ei se laitosruoka nyt mitään superruokaa ole, mutta paremmin siinä on esimerkiksi lautasmalli huomioitu, kuin joillain ihmisillä kotona. Uuden ravitsemussuosituksen mukaan mennään päiväkodeissa. Siitä en sen enempää keskustele, mutta hyviäkin puolia löytyy, kuten siemenien ja papujen nostaminen ruokavalioon.
Ja kyllä, tiedän että d-vit.
"mitataan " mikrogrammoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...Kyllä ne lisäaineet...
Lisäaineiden haukkuminen sen takia, että niidenkin satojen aineiden seassa on muutamia epäilyttäviä aineita, on aikas typerää. Vähän sama kuin sanoisi, että atomit on pahoja. Ja oikeastaan ihan sama kuin sanoisi, että kemikaalit on pahoja (vesikin on kemikaali), kuten moni tietämätön sanookin.
"Teollisuus" ei myöskään tee mistään ruoasta huonoa. Sisällöllä on merkitystä, ei sillä, valmistaako Martta ruoan kotonaan pienessä kattilassa töistä päästyään vaiko tehdasympäristössä isossa kattilassa töissä ollessaan.
"Turha" on myös huono sana. Jokainen ruokahan on turha, koska ihminen ei tarvitse mitään ruokaa elääkseen ja voidakseen hyvin (ainoastaan ruoissa olevia ravintoaineita).
Luomu on typerin käsite koko ruokateollisuudessa ja se pitäisi kieltää lailla. Ruoka pitää tehdä parhaimmiksi tiedettyjen menetelmien avulla eikä jonkin typerän "luonnonmukaisuuden" periaatteilla, joilla ei edes ole mitään tekemistä luonnollisuuden kanssa. Jos metsästät jäniksen Siperiassa kaukana kaikesta ihmisasutuksesta, niin se jänis ei edes ole luomua määritelmän mukaan. Sen sijaan joku luomutilan jänis voi olla, vaikka sille olisi syötetty ties mitä ravintoa, joka tekee siitä ja jäniksen syöjästä vaikkapa sairaan.
Ruokapakkauksiin pitäisi saada torjuntaainejäämät luettelona ja mitattuna, ja eluikoille syötetty ravinto listattuna (joka lopulta vaikuttaa ihmiseenkin), ja ties mitä muuta. Muttei tällaista pelleilyä jonkin "luomun" kanssa, joka on loppupeleissä pelkkää asiakkaan kusetusta ja luonnon tuhoamista.
Ai siis nyt se luomu on jo luonnon tuhoamistakin?
ootko ihan järjissäs nyt tällä hetkellä? Kiinnostaisi tietää mitä teet työksesi.
Sille on syynsä, miksi esimerkiksi torjunta-aineita käytetään. Se syy on parempi sato. Parempi sato tarkoittaa suurempaa tuotantoa per hehtaari, joka puolestaan tarkoittaa vähemmän pinta-alaa per tuotettu ruokamäärä. Joka puolestaan tarkoittaa vähemmän sademetsää hakattuna tuotettuun ruokamäärään verrattuna. Mä en usko, joskaan en ole laskenut, että planeetan potentiaalinen viljelyala riittäisi 100 % luomutuotantoon.
Meillä syödään spelttipastaa, kvinoaa, hirssiä, (riisinuudelia ja riisiä- hieman harvemmin). Maustamaton soijajogurtti, tofua, katkarapuja, kalaa ja kanaa. Näiden kanssa tehdään yleensä keittoja, kastikkeita ja wokkia. Kasviksia ja vihanneksia käytetään paljon.
Mulla on astma ja allergioita ollut pienestä asti, mutta kun jätin maitotuotteet, sokerin, valkoiset viljat yms. niin mun allergiat ja astma on parantunut huimasti.
Pyrimme välttämään prosessoitua ruokaa, gmo:ta, punaista lihaa, viljaa jne. Ostan luomuna niin paljon kuin mahdollista ja pystyn nyt syömään hedelmiäkin enemmän tuoreena. Pienenä en pystynyt syömään juuri mitään hedelmiä.
Yhdistelen Aasialaista ruokakulttuuria keittiössäni sekä afrikkalaista ja alkaalista ruokavaliota.
Joskus tulee syötyä popchipsejä ja pähkinöitä. Muutaman kerran vuodessa sallin kermakakut synttäreillä jne.
Kala olisi kyllä terveellistä mutta ainakin viljelty lohi on kaukana siitä, täynnä väriaineita, lääkkeitä ja antibiootteja. Kasvatettukin aivan luonnottomalla ravinnolla, jolloin väri harmaantuu (luonnollinen väri on tummanoranssi, lähes punainen) tämä puute sitten korjataan värjäämällä lohi että menee kaupaksi. Suoraan sanottuna täyttä paskaa. Parempi olis ottaa rasvahapot purkista, kalastaa itse tai valita luonnollisempia vaihtoehtoja sikäli mikäli niitä on tarjolla, vaikka sitten olisikin vähän kalliimpaa. Sama koskee montaa muutakin ruoka ainetta. Vaikka voisi kuvitella että terveellinen ruoka syntyy tekemällä itse perusraaka-aineista, niin jo se raaka-aine yksin voi olla kaukana luonnollisesta. No ei nyt tarvi skitsoilemaan alkaa, mutta kannattaa hieman tutkia mitä ostaa. Kun suosii luomua, täysjyvää, kylmäpuristettuja rasvoja jne mahdollisimman vähän käsiteltyjä tuotteita niin sillä pötkii jo aika pitkälle. Monet luomutuotteet ovat nykyään edullisiakin. Kokonaisuus ratkaisee.
Meillä on mielestäni perus kotiruokaa. Saa tasapainotella terveellisen ja lapsille maistuvan ruuan välillä. Lihaa ja kalaa molempia n. 2x viikossa, lihajalosteita ei ollenkaan paitsi niitä Snellmanin nakkeja joskus. Kanaa tosi harvoin. Seuraan satokausikalenteria ja esim talvellakin emme syö juuri salaattia vaan ennemmin juureksia ja sesongissa olevia tuontihedelmiä.
Tänään oli makaronilaatikkoa jossa oli 400g jauhelihaa, vähintään samanverran raastettua porkkanaa, palsternakkaa ja sipulia, vähän täysjyvä makaronia ja perinteinen munamaito. Maistui omille ja naapurinkin lapsille!
Eilen oli iltaruuaksi lasten herkkua, uunilohta, perunamuussia ja ranskankermaa. Kasviksia en jaksanut edes laittaa kun lounaaksi oli ollut riisiä ja kasviksia tomaatti-härkäpapu kastikkeessa.
Pidän tärkeänä että aamu- väli ja iltapalat ovat sokerittomia ja kuitupitoisia eikä mitään höttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa syödään makaronilaatikkoa, nakkikastiketta ja perunamuusia, lasagnea, spagettia ja jauhelihakastiketta, hernekeittoa, lohikiusausta jne. Kotona samat ruuat ovat itsetehtyinä epäterveellisiä, päiväkodissa hyvää ruokaa, jossa on otettu huomioon lasten päivittäinen energiantarve.
Päiväkodeissa on tarjolla joka ikinen päivä salaattia, vihanneksia, kasvisraasteita, punajuuria, auringonkukansiemeniä jne... Ja kalaakin säännöllisesti ruokalistalla. Voittaa kyllä tuo päiväkodinkin ruokavalio terveellisyydessä monen kotiäidin "kotiruoan", jossa useimmiten tarjolla on vain riisiä ja kanasuikaleita ruokakermassa tai perunaa ja jauhelihaa. Välillä tietenkin nakkeja ja eineslihapullia.
Ei hyvää päivää!! Et taida tietää päiväkotiruuasta paljonkaan :)
Olen ammatiltani lastenhoitaja... Ei se laitosruoka nyt mitään superruokaa ole, mutta paremmin siinä on esimerkiksi lautasmalli huomioitu, kuin joillain ihmisillä kotona. Uuden ravitsemussuosituksen mukaan mennään päiväkodeissa. Siitä en sen enempää keskustele, mutta hyviäkin puolia löytyy, kuten siemenien ja papujen nostaminen ruokavalioon.
Päiväkotiruoka ei hyväksi ravinnoksi muutu sillä, että jotkut vanhemmat antavat lapsilleen vielä huonompaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Monta sulla niitä lapsia on? Tiesitkö, että esim. 4-henkisen perheen pitäisi ostaa ja käyttää viikossa 7kg kasviksia, hedelmiä ja marjoja (perunoita ei lasketa), että tulisi tämä minimivaatimus puoli kiloa päivässä täytettyä.
Ja pienille lapsille nakkien syöntimäärä on joku 2 kpl/viikko, että aika nälkästä porukkaa taitaa teillä olla.
Millä matematiikalla 7 kg on tarpeeksi? Ei siitä tule viikossa nelihenkiselle perheelle kuin 250g päivässä jokaiselle. 14 kg pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ap miehesi kokkaa lasten aterioita?
Mies tekee kahta työtä et mä voin olla kotona ja maksetaan lainaa talosta. Mies on siis töissä 7-21 ja lauantaisin. Mut mies on kyllä parempi kokki kuin mä, heillä on syöty hienommin, meillä vaan ihan perus kotiruokaa. Ap
Voi miksi, miksi ihmiset lankeavat näin väsyneisiin provoihin? 8 sivua keskusteltu trollin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä nyt tosiaan ainoa asia, josta mies sinulle rumasti sanoo?
Jos on, niin kerro toki, mitä parannuksia mies ehdottaa ruokiinne. Kysy siis, mitä muutoksia tehdään ja tule kertomaan meillekin, mitä mies vastaa.
Mitä sinun olisi pitänyt nakkikeiton ja jauhelihaspagetin sijasta laittaa?
Hirveesti haukutte minua ja minun ruokia, kun halusin keskustelua ja tukea kun mies sanoi mulle rumasti! Ei se muusta valita kuin ruuasta ja joskus että on siivotonta kun en jaksa siivota lasten jälkiä koko aika. Enkä noista teidän vitamiineista ja rasvoista ymmärrä hölkäsen pölyä. Taidatte keksiä niitä sitä mukaa kun kirjotatte!
Mies laittaa meillä usein kanaa, sellaisia fileitä laittaa uunissa. Ihan hyviä ne on, mutta porkkanoista ja muista mitä se tekee en oikein tykkää. Samoin ne sen keitot maistuu oudolle. Ja lapset ei suostu syömään kalaa enkä minäkään tykkää niin harvemmin sitä laitetaan. Mies tekee joskus salaattia itselleen töihin ja laittaa mullekin jääkaappiin muttemmä sitä syö.
Joku kysyi välipaloista ja aamupalasta, niin aamulla lapset syö leipää ja makkaraa ja välpalaksi jukurtin tai leipää ja makkaraa. Juustoa mä en pysty edes haistamaan.
Mut siihen pääasiaan, eli miksi se mies tällaisesta pikkuasiasta jauhaa viikkotolkulla niin et mua ihan itkettää? Meidän lapset voi hyvin ja syö samaa ruokaa mitä minä ja mun siskot ja veli lapsina. Ja kaikki ollaan kasvettu aikuisiksi. Ap
Jos oot tosissasi niin hanki apua martoista esim sillä siellä opastetaan avuttomia kotitaloushommissa
Voi hyvä jumala.
Kyllä on järkyttävää haivaita, että kaikenmaailman "e-koodineuroottiset" mammat ovat tästäkin asiasta pihalla kuin tamponin naru. Että kaupoissa myytävä ruoka on epäterveellistä? Menkää nyt vauhdilla kertomaan terveysviranomaisille, jos teillä kerta on heitä parempaa tietoa.
Sääliksi käy näiden lapsia. Saavatko koskaan syödä mitään normaalia ruokaa? Koko perhe on alistettu mamman pseudotieteelliseen huuhaavaihtoehtoruokavalioon?0
:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä nyt tosiaan ainoa asia, josta mies sinulle rumasti sanoo?
Jos on, niin kerro toki, mitä parannuksia mies ehdottaa ruokiinne. Kysy siis, mitä muutoksia tehdään ja tule kertomaan meillekin, mitä mies vastaa.
Mitä sinun olisi pitänyt nakkikeiton ja jauhelihaspagetin sijasta laittaa?
Hirveesti haukutte minua ja minun ruokia, kun halusin keskustelua ja tukea kun mies sanoi mulle rumasti! Ei se muusta valita kuin ruuasta ja joskus että on siivotonta kun en jaksa siivota lasten jälkiä koko aika. Enkä noista teidän vitamiineista ja rasvoista ymmärrä hölkäsen pölyä. Taidatte keksiä niitä sitä mukaa kun kirjotatte!
Mies laittaa meillä usein kanaa, sellaisia fileitä laittaa uunissa. Ihan hyviä ne on, mutta porkkanoista ja muista mitä se tekee en oikein tykkää. Samoin ne sen keitot maistuu oudolle. Ja lapset ei suostu syömään kalaa enkä minäkään tykkää niin harvemmin sitä laitetaan. Mies tekee joskus salaattia itselleen töihin ja laittaa mullekin jääkaappiin muttemmä sitä syö.
Joku kysyi välipaloista ja aamupalasta, niin aamulla lapset syö leipää ja makkaraa ja välpalaksi jukurtin tai leipää ja makkaraa. Juustoa mä en pysty edes haistamaan.
Mut siihen pääasiaan, eli miksi se mies tällaisesta pikkuasiasta jauhaa viikkotolkulla niin et mua ihan itkettää? Meidän lapset voi hyvin ja syö samaa ruokaa mitä minä ja mun siskot ja veli lapsina. Ja kaikki ollaan kasvettu aikuisiksi. Ap
Jotenkin tuntuu, että sinä ap et kuitenkaan ole ihan aikuiseksi päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä jumala.
Kyllä on järkyttävää haivaita, että kaikenmaailman "e-koodineuroottiset" mammat ovat tästäkin asiasta pihalla kuin tamponin naru. Että kaupoissa myytävä ruoka on epäterveellistä? Menkää nyt vauhdilla kertomaan terveysviranomaisille, jos teillä kerta on heitä parempaa tietoa.
Sääliksi käy näiden lapsia. Saavatko koskaan syödä mitään normaalia ruokaa? Koko perhe on alistettu mamman pseudotieteelliseen huuhaavaihtoehtoruokavalioon?0
:(
Tarkoittaa varmaan prosessoituja ruokia lähinnä useimmiten eli älä tukehdu herneeseen.
Kerrotko itä sinulle on normaaliruoka?
Minulle se on peruselintarvikkaista tehtynä ilman lisäaineita ja mielestäni luomu on eettisempää ja usein myös parempaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ap miehesi kokkaa lasten aterioita?
Mies tekee kahta työtä et mä voin olla kotona ja maksetaan lainaa talosta. Mies on siis töissä 7-21 ja lauantaisin. Mut mies on kyllä parempi kokki kuin mä, heillä on syöty hienommin, meillä vaan ihan perus kotiruokaa. Ap
Ap rakas, tämä ei ole peruskotiruokaa. Tämä on oikotie kotiruuan tapaiseen ruokaan.
Kuule, etsi vaikka kerran viikossa jokin uusi resepti ja kokeile. Aloita helpommasta päästä. Kokeile erilaisia keittoja, vihanneslettuja, patoja, salaatteja. Löydät nopeasti uusia kivoja herkkuja. Lapset eivät ehkä ensimmäisellä kerralla syö, mutta jatkat sitkeästi. Lapset kyllä tottuvat.
Vierailija kirjoitti:
Syökö teidän lapset salaattia? Väkisin vai mielellään?
Jos mielellään, niin miten olette saaneet opetettua siihen?
Miksi jotkut lapset ovat todella nirsoja syömisensä kanssa, eli syövät vain tiettyjä ruokia ja sitten toiset laittavat suuhunsa mitä tahansa?
Miten saan lapseni kasvatettua kaikensyöjäksi?
Kun aloittaa tarpeeksi aikaisin. Meillä on 10 kuisena annettu lapsen jo närppiä aikuisten lautaselta (kiinnostaa enemmän kuin omat mössöt) suupaloja lähes kaikesta. Kuopus aloitti graavilohella...
Ei ole koskaan ollut ongelmia saada lapsia maistamaan uusia asioita tai syömään erikoisempiakin ruokia. Kaikki menee, joistain ruuista sanovat vasta jälkikäteen ettei se nyt ollut suurinta herkkua mutta söihän sitäkin:) On toki ruokia joista eivät oikeasti pidä mutta niitä on vähän. Enhän minäkään syö pinaattikeittoa (trauma päiväkodista) ollenkaan tai simpukoita kuin pitkin hampain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmisruuat ovat täynnä lisäaineita, paakkuuntumisen estoja, säilytysaineita, etc.etc.
just joo eihän ne mitenkään epäterveellisiä ole. Täys pskaa höttöä.
Ja sitten kun nämä koti mammat tekee "kotiruokaa" ne nakkaa nakit veteen ja heittää sekavihannespussin perään - avot kun on nakkikeitto kohta valmis. Juu ihan itte tekivät keiton. Jauhelihakastike suoraan purkista lämmitetään ja kaadetaan ne vehnäjauho spagetit joukkoon. Taas tuli tehtyä "kotiruokaa"
Sitten mennäänkin mäkkäriin kun "emmä tänään enää jaksanu mitään ruokaa alkaa tekee" Huhhuh....koko päivän kotona, luulis siinä jo tekevän niin alkupalat, pääruuan + lisukkeineen, jälkiruuan. Mutta ei, kun en mä jaksa yhy yyy.
Miksi pitää pilkata? Itse teen yleensä lasgnet ja kaikki ihan itse, juustokastikkeet ja tomaattikastikkeet erikseen. Helppoa, mutta vie enemmän aikaa kyllä. Pääsääntöisesti syömme terveellisesti ja mies myös tekee paljon ruokaa.
Joskus vain on päiviä kun en jaksa, sairauteni väsyttää välillä paljon ja anemia lisänä ei ole helppoa. Niinä päivinä ostamme valmista/käymme sen kerran määkkärissä tmv. Ompas inhottavaa kuulla tuollaista mollaamista taustalla kun ei tiedä kenestäkään enempää. Onneksi oma lähipiirini ei koostu sinun kaltaisista arvostelijoista.
Ootko miettinyt, että ehkä se sun ruokavalio on syyllinen siihen sun anemiaan?
Ruokavalio nyt suomessa ei ole syy anemiaan. Sairaus on valitettava juttu joka pitäisi hoitaa pois - tiedän se ei onnistu sormia napsauttamalla.
Jos mies mollaa sairasta ja sairaan tekemää safkaa niin silloin itse mies on mölli ja voi tehdä itse sitä parempaa ruokaa sitten.
Terveisin: alkuperäinen "pilkkaaja" jolla hg ollut jatkuvasti n.70.
Makaroni = tyhjiä hiilareita
Jauheliha = kolesterolia nostattavaa jämä"lihaa"
Peruna = ok silloin tällöin
Nakit = prosessoitua shittiä
Hampurilaiset = tarvitseeko edes sanoa?
Missä on kaikki kasvikset teidän ruokavaliossa? Kuitu? Vitamiinit? Kala? Hyvät rasvat?