Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia ovat tuntemanne super-saidat ihmiset? Piheistä piheimmät?

Vierailija
03.01.2017 |

Meillä on yksi tuttavaperhe, joilla rahaa riittää, mutta ovat niin saitoja, ettei tiedä itkeä vaiko nauraa. Ruokatarjoilut ovat niin syvältä kuin olla ja voi. Hyvä jos raaskivat edes kananmunia tarjota.

Kommentit (2134)

Vierailija
1041/2134 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat matkailee aina pihisti. Voivat maksaa 1500 euroa/hlö viikon risteilystä, mutta ei euroakaan lisää, että saisi edes ikkunallisen hytin, saati parvekkeen. Harrastavat myös kaukomatkoja samassa hintaluokassa, mutta lentokentällä ei voi yöpyä hotellissa, lentokentälle ei voi mennä taksilla (vaan minun pitää aina aamuyöllä tai pahimpaan ruuhka-aikaan kuskata), lentokentällä ei voi juoda kahviakaan vaan eväät otetaan minun luotani mukaan ja syödään kentällä. Mun on vaikea kestää tätä. Silti loukkaantuisivat suuresti, jos ehdotan lentokenttähotellia tai taksia minun piikkiini, koska nukkuisin mieluummin, jotta jaksaisin töissä. Argh.

Miksi passaat vanhempiasi? Anna heidän loukkaantua, jos eivät kerran itse tajua hölmöyttään. Miksi lentokenttähotelli tai taksi sinun piikkiisi? Seuraavalla kerralla sanot, että et pääse kuskaamaan etkä voi ottaa heitä luoksesi, koska sinulla on menoa, ja katsot, mitä tapahtuu. Todennäköisesti ei mitään vaarallista.

1042/2134 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat matkailee aina pihisti. Voivat maksaa 1500 euroa/hlö viikon risteilystä, mutta ei euroakaan lisää, että saisi edes ikkunallisen hytin, saati parvekkeen. Harrastavat myös kaukomatkoja samassa hintaluokassa, mutta lentokentällä ei voi yöpyä hotellissa, lentokentälle ei voi mennä taksilla (vaan minun pitää aina aamuyöllä tai pahimpaan ruuhka-aikaan kuskata), lentokentällä ei voi juoda kahviakaan vaan eväät otetaan minun luotani mukaan ja syödään kentällä. Mun on vaikea kestää tätä. Silti loukkaantuisivat suuresti, jos ehdotan lentokenttähotellia tai taksia minun piikkiini, koska nukkuisin mieluummin, jotta jaksaisin töissä. Argh.

Omasta näkökulmastasi vanhempasi ovat aivan normaaleja, mutta itse olet ehkä aavistuksen höveli rahan kanssa, jos ehdotat esim. taksin ja lentokenttähotellin käyttöä. Olen aina ajatellut, että kukaan ei noissa lentokenttähotelleissa ole tai esim. syö kentällä omalla rahallaan, vaan ainoastaan silloin jos firma maksaa.

Sen verran olen kyllä mukavuuden haluinen että on kiva lähteä lomafiiliksessä hotellista lomalennolle kuin esim. yöllä kotoa kiireessä ja jännityksessä. Loman voi näin aloittaa sujuvasti ja rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/2134 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkkäällä sukulaisellani on satojen tuhansien eurojen edestä  metsää ja niiden tuotoilla tehtyjä sijoituksia. Kun asui vielä kotona, niin mm: säästi ja pesi leipäpusseja, jugurttipurkkeja, yms. Parsi viimeiseen asti alushousuja, sukkia yms. Ei pitänyt aina valoja päällä vaikka oli pimeää. Momta muutakin juttua mistä piheili. Sitten kun olisi tarvinnut kotiapua, ei halunnut sitä kun se maksaa..

Vierailija
1044/2134 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

PIhtarit pihtaa kaikkea: rahaa, tunteita ja pillua

Psykoanalyytikko Kaj J. Davidkinin mukaan pihiys, kateus ja ahneus liittyvät toisiinsa. Kitsastelun taustalla on huono itsetunto, joka johtuu suurelta osin varhaislapsuuden traumaattisista kokemuksista. Lapsi on jäänyt vaikeiden tunteidensa kanssa liian yksin.

"Pihi tuntee itsensä riittämättömäksi ja kadehtii toista, koska kokee tiedostamattaan, että toisen hyvä on hänen puutteensa. Tyydyttääkseen pohjatonta psyykkistä nälkäänsä pihi haalii itselleen monenlaista hyvää ja varjelee sitä vain itseään varten", Davidkin sanoo.

Äärimmäinen nuukuus näkyy myös tunneasioissa.

Turvattomaksi itsensä tunteva ihminen ei luota itseensä eikä muihin. Hän kitsastelee tunteissaan eikä ota huomioon toisen tarpeita ja tunteita – hänellä ei ole siihen varaa. Läheisyys ja sitoutuminen on vaikeaa, ja ihmisestä tulee eristäytynyt ja yksinäinen.

Pitkälle mennyt pihiys on joskus suorastaan psyykkistä taistelua hengissä säilymisestä, suoja ahdistusta, ja avuttomuutta vastaan.

Vierailija
1045/2134 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi säästää kuivuneiden leipien murut korppujauhoiksi

Vierailija
1046/2134 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteesta en maksa vessassakäynnistä mitään. Jos on maksullinen vessa, niin odotan niin kauan että joku tulee sieltä ulos, jolloin pääsen samalla ovenavauksella. Lähtiessäni napsautan lukonkielen ovesta ulos, jolloin ovi jää kielen varaan rakoselleen ja seuraaville käynti on ilmainen.

Minä pidän ainakin huolen, ettei kukaan pummi vessaan minun rahoillani. Olen ihan periaatteesta sitä vastaan, että vessasta joutuu maksamaan - täysin idioottimaista. Se, että joudun maksamaan pakosta vessasta, alkaa ketuttamaan aika lailla vielä enemmän kun lokit hyökkii perässä ja yrittävät tulla haaskuulle, kun itse eivät viitsi maksaa (ei vissiinkään ole niin pakottava tarve päästä vessaan, toisin kuin minulle). Niinpä pistän oven lukkoon, kun sieltä tulen. Monta pahaa katsetta on tullut, mutta maksakaa perkule itse.

Ai että, oikein perisuomalaista ajattelua. Koska minä kärsin niin sinunkin pitää, vahingossakaan ei pidä toista auttaa tai ilahduttaa koska siinähän itse menettää niin hirveästi. 

Vierailija
1047/2134 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytävät puolisolta maksua lattian kuluttamisesta ja kaappitilan käytöstä.

Vierailija
1048/2134 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoonallisuustyyppi A. Muistisairaus äärimmäisen todennäköinen. Perinnöstä päättääkin sitten joku muu.

Vierailija
1049/2134 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tuntuu olevan kahden sortin pihejä. Toiset nuukailee itsekseen, korjaa vaatteensa moneen kertaan, sammuttelevat valoja, laskevat sisälämpötilaa jne.

Sit on toinen porukka, jotka lokkeilevat ja yrittävät saada toiset maksamaan omia juttujaan.

Edelliset ovat mielestäni harmittomia, ehkä joskus vähän kummallisia, mutta jälkimmäiset ovat lievästi sanoen harmillisia.

Rikkaita lokkeilijoita vihaan sydämeni pohjasta. Ei ole mitään halpamaisempaa kuin rikas ihminen joka pyrkii hyötymään itseään köyhemmästä. Se on mielestäni erittäin halveksittava luonteenpiirre. 

Täysin samaa mieltä ja sen huomaa erityisesti silloin kun lahjoittaa facessa jotain ilmaiseksi. Ensimmäinen innokas ottaja on aina hyvätuloinen. Jos myyt jotain tosi halvalla, ensimmäinen tinkaaja on hyvätuloinen ja jos ei saa alennetulla hinnalla ei osta ollenkaan. Juuri tässä odottelen että hakeeko ostaja, hyvätuloinen kalliilla autolla ajava ihminen 4 euron tavaraa josta tinkasi 2 euroa. En suostunut alennukseen, ilmoitti kuitenkin hakevansa ja varasin mutta mitään ei ole kuulunut päiväkausiin. Itse myyn tavaroita saadakseni rahaa laskujen maksuun kun meni työkyky. Sama ihminen haki aiemmin jo jotain mitä lahjoitin pois. Toivoin että menisi vielä vähävaraisemmalle kuin itse olen mutta kallis auto kaarsi pihaan.

Vierailija
1050/2134 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saituus liittyy myös muistisairauksiin. Parkinsson varsinkin tekee ihmisen saidaksi... En tiedä miksi

Parkinsonin tautiin liittyy enemmänkin kontrollin puute kuin yletön kontrolli. Saidaksi voi tehdä se että lääkehoito on kallista ja parkinson aiheuttaa monenlaisia lisäoireitakin vielä.

Vierailija
1051/2134 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun mielestä olen varmaan saita, muutama näistäkin jo mainituista säästötavoista tunnistan itsessäni, mutta vessa kyllä vedetään ja lämmitetään asuntoa. Olemme vähätuloinen perhe emmekä todella käytä rahaa mihinkään mikä ei olle välttämätöntä. Itselleni en ole vaatteita ostanut vuosikausiin ja usein sanon johonkin ettei ole varaa, mutta tämähän siis tarkoittaa sitä, etten halua käyttää vähiä rahojani tai säästöjäni johonkin turhuuteen.

Olen kohtalotoverisi! Pihiksi minuakin aina syytetään mutta eiväthän sellaiset ihmiset tiedä pienituloisen elämästä mitään joilla on aina ollut terveys ja työpaikka sekä puoliso maksamassa yli puolet elämisestä. Minun pitää pärjätä 250€ kuukausituloilla asumiskulujen jälkeen. Ei siitä anneta 50€ rahalahjoja sukulaislapsille kovin montaa kertaa vuodessa, kun ei omillekaan sellaisia summia pysty antamaan. Eivät ymmärrä TE-keskuksessakaan miksi en voi hakea työpaikkaa 100 km päästä. Työt yleensä 20-30h/vk ja pitäisi maksaa siitä kahden asunnon kulut ja välimatkojen kulkeminen julkisilla. Ei jäisi enää rahaa ruokaan ollenkaan, velkaantuisin lisää. Autoa ei ole vara ostaa eikä ylläpitää, asuntoa ei saa myytyä. Ansassa olen ja ainoa vaihtoehto on pihistellä toisten suureksi harmiksi. Hyvätuloiset kahden työtätekevän taloudet aina vaativat osallistumaan ja lapsille lahjaksi rahaa, yrittäjänä naureskelevat että eihän kukaan tonnilla elä tässä maassa. Aika moni elää puolta pienemmällä, kun ei ole vaihtoehtoja.

Vierailija
1052/2134 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kunnan töissä, ja maksan kahvista kahvikassaan...

Ja minä, naisvaltaisella alalla ja sairaalassa. Työnantaja tarjoaa kahvit ja maidot ja laitevalmistajat sponsoroivat pikkujoulut ja tuovat välillä karkkia tai pullaa.

Kunnan työntekijöitä aina morkataan ja väitetään, että eivät tee mitään ja saavat palkkaa vain "lapioon nojailemalla."  No nytpähän tiedätte, että ainakin päiväkahvinsa kustantavat itse, ei kuntalaisten verorahoista.

Kahvit ja vielä siihen pullatkin?  Ihanko totta jotkut työnantajat kustantavat nämä työntekijöilleen?   Ehkä on sitten työpaikkoja, joissa saa lounaankin ilmaiseksi.  Muistan kun kävin erästä opistoa 80-luvulla, niin me oppilaat saimme ilmaisen ruuan, mutta opettajat joutuivat siitä maksamaan.

Vierailija
1053/2134 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini, nyt jo edesmennyt, oli piheyden perikuva. Taustalla oli kylläkin muutakin ongelmaa - kontrollointia, mt-häiriöitä ja vääristyneitä näkemyksiä.

- Kehotti meitä käyttämään kuukautissiteitä säästeliäästi, mielellään useamman päivän putkeen.

- Suihkussa piti seisoa vadissa, ja kun vati tuli täyteen, suihku piti sammuttaa ettei vettä kulu liikaa. Vadin vettä sai käyttää vielä itsensä huuhtelemiseen.

- Kaikki matkat kuljettiin jalan tai pyörällä, ei koskaan bussilla. Autokyyti kelpuutettiin vain, jos joku tarjosi sen ilmaiseksi.

- Ruokana oli aina joko makaronivelliä tai nakkikeittoa, jota äiti annosteli meille lapsille vielä yläkouluikäisinäkin, ettei vaan tule liikaa.

Vierailija
1054/2134 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tuntuu olevan kahden sortin pihejä. Toiset nuukailee itsekseen, korjaa vaatteensa moneen kertaan, sammuttelevat valoja, laskevat sisälämpötilaa jne.

Sit on toinen porukka, jotka lokkeilevat ja yrittävät saada toiset maksamaan omia juttujaan.

Edelliset ovat mielestäni harmittomia, ehkä joskus vähän kummallisia, mutta jälkimmäiset ovat lievästi sanoen harmillisia.

Rikkaita lokkeilijoita vihaan sydämeni pohjasta. Ei ole mitään halpamaisempaa kuin rikas ihminen joka pyrkii hyötymään itseään köyhemmästä. Se on mielestäni erittäin halveksittava luonteenpiirre. 

Esimerkiksi työnantaja joka panee tekemään mahdollisimman halvalla, vaikka taka-alalla oleva tietoisuus (hänelläkin) sanoo että nyt mennään liian halvalla, mutta sika on sika.

Siat on aina sikoja Eläinten vallankumouksessa.

Vierailija
1055/2134 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me emme ole saitoja vaikka muut saattavat luulla.

Kukaan meistä ei vaan jaksa käydä kaupassa.

Syödään näkkäriä ja mennään pakon edessä kauppaan. Lapsetkin syövät onneissaan koulussa ja päiväkodissa.

Meistä ei kukaan jaksa töiden jälkeen käydä kaupassa tai tehdä mitään ja sillä selvä.

Eipä ole ylipaino-ongelmia tai muitakaan. Yleensä on vain jatkuva nälkä, mutta ei jaksa, niin ei jaksa mennä sinne kauppaan.

Jos kauppaan taas sitten menisi, niin ei keksisi mitä ostaisi ja sekös vasta ärsyttää ja tuntuu turhauttavalta.

Yleensä sitten ottaa leipäpussin ja maitoa ja lähtee pois, kun on niin vastenmielistä miettiä mitä ostaisi.

Näin meillä ja vanhin tytär on samalainen kun sanoo että käy ostamassa satasella meille kaikille ruokaa, niin tokaisee ettei muka jaksa. Ja enhän minäkään jaksa tai ukkokaan jaksa.

Meillä on sama meininki. Kukaan ei jaksa käydä kaupassa.

Säästyypä rahat vaikka kyllä sitä löytyisi kun kaikki käydään töissä. Myös perheen vanhin poika on nyt töissä, mutta kukapa jaksaisi ylitöiden jälkeen seiskalta vielä lähteä minnekään?

Ei kukaan.

Siksi meillä käydään ehkä kahdesti kuukaudessa kaupassa. Ruokakassitilausta ollaan mietitty, mutta kun ei jaksa ottaa selvää ja tutkia. Sitten nähdään nälkää ja haetaan ruokkiksella jotain nopeaa tai ravintolassa. Työnteko on niin väsyttävää touhua.

En tiedä oliko tämä satiiria, mutta te ette jaksa, koska te ette syö.

Satiirista en tiedä omalla kohdallani, mutta käyn kaupassa vain oluiden takia. Jos en ostaisi olutta niin kävisin kaupassa varmasti harvemmin kuin perjantaina, kun yleensä käyn kaupassa. Perjantaisin ja lauantaisin ja ostan alkoholia samalla. Alkoholi jotenkin tuntuisi innostavan raahautumaan ostoksille paremmin. Samalla reissulla voi ostaa seuraavan viikon leipäpussin ja eväät töihin.

Noin muuten en kyllä itsekään jaksaisi kaupassa käydä tai syödä mitään töiden jälkeen. On niin poikki. Tänäänkin aloitin kuudelta ja tulin vasta äsken kotiin.

Ei innosta yhtään käydä kaupassa ja kaljat voisin hakea, mutta huomenna on töitä. Joten jätän syömiset väliin ja odottelen perjantaita.

Minusta olisi hyvä jos työmaalle palkattaisi enemmän väkeä, niin ei olisi pakko jäädä ylitöihin ja laihtua ihan sairaanloisen laihaksi.

Vierailija
1056/2134 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syödään näkkäriä ja mennään pakon edessä kauppaan. Lapsetkin syövät onneissaan koulussa ja päiväkodissa.

Meistä ei kukaan jaksa töiden jälkeen käydä kaupassa tai tehdä mitään ja sillä selvä.

Eipä ole ylipaino-ongelmia tai muitakaan. Yleensä on vain jatkuva nälkä, mutta ei jaksa, niin ei jaksa mennä sinne kauppaan.

Jos kauppaan taas sitten menisi, niin ei keksisi mitä ostaisi ja sekös vasta ärsyttää ja tuntuu turhauttavalta.

Yleensä sitten ottaa leipäpussin ja maitoa ja lähtee pois, kun on niin vastenmielistä miettiä mitä ostaisi.

Näin meillä ja vanhin tytär on samalainen kun sanoo että käy ostamassa satasella meille kaikille ruokaa, niin tokaisee ettei muka jaksa. Ja enhän minäkään jaksa tai ukkokaan jaksa.

Meillä on vieläpä tuohon lisättynä suurin ongelma että kuka laittaa käyttötilille rahaa säästötililtä, mut ei jaksa, niin ei jaksa myöskään mennä kauppaan. Voidaan olla parikin päivää illat syömättä koko perhe.

Sen takia lapset syö koulussa todella tarkkaan, kun tietävät etteivät itse jaksa ja vanhemmatkaan ei töiden jälkeen jaksa.

Ennen oli helpompi, kun kaupat meni kiinni vasta silloin kun töistä pääsi, niin oli aito syy ettei voi.

Nyt kaupat on auki pitkin öitä ja jää vain jaksaminen.

Vierailija
1057/2134 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kait kuulun tähän ketjuun. Tuttava pesi kädet luonani ja pyyhkeen sijaan kuivasi kätensä talouspaperiin (sinänsä ihan järkevää näin korona-aikana). Vaan rullasi talouspaperirullasta varmaan kolmasosan käsiensä ympärille kuivaamista varten ja heitti roskiin. Ilmeeni oli varmaan suht järkyttynyt, kun ostan yleensä puoliarkkeja säästösyistä. Nauratti itseäkin jälkeenpäin, eihän tuolla väliä :D

En ole koskaan ymmärtänyt näitä talous- ja vessapaperin säännöstelijöitä! Järkyttävää nuukailua hygienian kustannuksella, erityisesti nyt pandemian aikaan. Ei ole elämässä isoja murheita jos talouspaperin runsaampi käyttö on suurin huoli..

Vierailija
1058/2134 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iäkkäällä sukulaisellani on satojen tuhansien eurojen edestä  metsää ja niiden tuotoilla tehtyjä sijoituksia. Kun asui vielä kotona, niin mm: säästi ja pesi leipäpusseja, jugurttipurkkeja, yms. Parsi viimeiseen asti alushousuja, sukkia yms. Ei pitänyt aina valoja päällä vaikka oli pimeää. Momta muutakin juttua mistä piheili. Sitten kun olisi tarvinnut kotiapua, ei halunnut sitä kun se maksaa..

Mä laitan aina minigripp pussin ylösalas ja tiskikoneessa aterinlaatikkoon.

Minigripp pussit kestää helposti kymmeniä pesuja.

Itse en osta jogurttia, mutta kermaviiliä ostan. Nämä purkit laitan tiskikoneeseen .

Talvella - keväällä istutan niihin eri siemeniä.

Olen vuosia käynyt siivouspäivänä myymässä niitä.

Tänä vuonna myin fb.ssä ja kaikki meni sitä mukaa kaupaksi, kun sain ilmoituksia tehtyä.

Kyllä minä paikkaan kaikki vaatteet, niin sukat kuin alusvaatteetkin.

Olen äiti ja minusta on oikea teko käyttää vaatteet loppuun. Niin pienet, kuin isotkin.

Loppuunkäytetyt vaatteet kerään muovipussiin ja vien kollegalle, kun kassi on täynnä. Max 2 vuodessa.

Hän käy usein Tampereella ja vie ne siellä tekstiilikeräykseen.

Vierailija
1059/2134 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vieläpä tuohon lisättynä suurin ongelma että kuka laittaa käyttötilille rahaa säästötililtä, mut ei jaksa, niin ei jaksa myöskään mennä kauppaan. Voidaan olla parikin päivää illat syömättä koko perhe.

Sen takia lapset syö koulussa todella tarkkaan, kun tietävät etteivät itse jaksa ja vanhemmatkaan ei töiden jälkeen jaksa.

Ennen oli helpompi, kun kaupat meni kiinni vasta silloin kun töistä pääsi, niin oli aito syy ettei voi.

Nyt kaupat on auki pitkin öitä ja jää vain jaksaminen.

Oletteko vl? Heillähän täytyy olla ihanan hoikkia ja löytyy taloudesta samaan aikaan niin töissä kuin päiväkodissakin käyviä lapsia. Ja ruokarahoista ylijäävät rahat on tietty äidin omaa rahaa, jonka on talousosaamisellaan ansainnut.

Vierailija
1060/2134 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-työkaverini kehui, että ottaa ruumaan menevään matkalaukkuunsa perunat, mausteet, tomaatit ja pakasteesta (itseongitun) kalan mukaan Kanarian matkoille, jotta pääsee perillä huoneistohotellissa heti ruoan valmistukseen. Ei ymmärtänyt kauhisteluani matkatavaroiden perilletulosta, vaan selitti, kuinka iso kala on perillä sopivasti sulanut, jotta sen voi laittaa suoraan uuniin.

Toinen taas laski, että omakotitalotontin kaivuu-urakka tulee halvenmmaksi, kun käy ostamassa kaivinkoneen Saksasta, kaivaa reiät itse ja lopuksi myy koko laitteen.

Kolmas taas ajaa ihmeellisiä ajolinjoja pitkin, koska tien uria pitää välttää, ettei renkaat kulu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän