Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinkiläisperhe säästi vuosia yhteiseen lomaan – yksi virhe maksoi lähes kymppitonnin

Vierailija
31.12.2016 |

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005027252.html

Mitä tässä on oikeasti takana? Tunnetustihan jotain salataan, kun jutussa on kommentointi estetty.

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntymätodistuksen saa maistraatista.

Joo, saa. Suomenkielisen, jos tietää hakea. Pitääkö tuo todistus muuten käännättää englanniksi ja todistuttaa käännös oikeaksi notaarilla vai kelpaako suomenkielinen?

Itse asiassa ei saa maistraatista. Tunnen perheen joka tarvitsi pojalleen syntymätodistuksen saksalaista passia varten. Saivat lopulta hankittua todistuksen sairaalasta jossa lapsi syntyi hoitajien ystävällisellä avustuksella, mutta virallisesti tuollaista paperia ei Suomessa ole.

Vierailija
62/117 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tämä yksi viisas täällä ei osannutkaan vastata mistä syntymätodistuksen saa? Osa lapsista on saanut sen synnytyssairaalassa, mutta osa ei koska kys.dokymentti ei ole enää Suomessa käytössä.

Onko jollain nyt ihan virallista oikeaa tietoa mistä sen syntymätodistuksen saa? Ja juu, en tarkoita virkatodistusta, se kun ei ole syntymätodistus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä? Lasten pitää todistaa syntyneensä ennen kuin pääsevät maahan?

Vierailija
64/117 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kahdesti tarvinnut syntymätodistuksen kahden eri maan viranomaisia varten. Suomessa sen virkaa toimittaa ote väestötietojärjestelmästä. Tilasin sen maistraatista englanniksi ja apostillella varustettuna. Tuli postissa alle viikossa, myös ulkomaille.

Vierailija
65/117 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalle etelä -afrikkaan? Lasten kanssa? 

Taisi kaivosalan yrittäjä mennä työmatkalle, ja tämä kauhea takaiskukin menee verovähennyksiin.

Byäähääähää.

Vierailija
66/117 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihan omaa tyhmyyttä. Toikaan ei olis ollut iso homma, jos olis vaivautunut vähän tarkemmin tutkimaan taustatietoja.

Kyllä, oma moka, mutta kyllähän se silti harmittaa.

Varmasti.

Vierailija
67/117 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymätodistuksen, jonka virkaa Suomessa toimittaa virkatodistus, saa maistraatista. Tiedoksi kaikille kyseleville mammoille. 

Vierailija
68/117 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä matkustin tyttäreni kanssa kahdestaan vuosi sitten Lontooseen ja Heathrown lentoasemalla vaadittiin syntymätodistusta. Meillä on eri sukunimi, lapsilla isän ja itse olen pitänyt omani. Tiukan keskustelun jälkeen päästiin kuitenkin maahan. Seuraavalla kerralla syntymätodistukset mukaan.

Näin kävi munkin puolisolleni. Olivat matkassa ilman minua (lapsella minun sukunimeni) ja ei kuulemma ollut hauskaa.

Vierailija
69/117 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai noista lentolipuista ainakin olisi luullut osan hinnasta saavan takaisin? Aikakin me saimme n. 70% hinnasta takaisin, kun netin kautta ostin miehelleni liput, eikä hän sitten pystynytkään käyttämään niitä. Parempi sekin kun ei mitään.

Vierailija
70/117 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä sen syntymätodistuksen tarkoitus tässä sitten on? Jos tarkoitus on todistaa lapsen olevan oman vanhempansa mukana, vanhemmuus selviää Suomessa virkatodistuksesta. Syntymätodistuksia ei missään enää saa Suomessa. Itselläni sellainen on, olen syntynyt 70-luvulla.

Lapseni matkusti mummonsa kanssa pari kertaa ja tuolloin kirjoitin hänelle mukaan paperin, jossa selvitettiin että saa matkustaa mummon kanssa huoltajan luvalla. Olen kuullut että näissäkin tapauksissa on joskus syntynyt ongelmia, jos lapsi ei ole huoltajansa kanssa. Paperia ei tosin missään tarvittu.

Vierailija
71/117 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vanhakantaista jos jossain muka aletaan epäillä huoltajuutta vain siksi että sukunimet ovat eri. Aika monessa maassa on aivan tavallista että puolisoilla on eri nimet, jolloin siis lapsillakin.

Vierailija
72/117 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai noista lentolipuista ainakin olisi luullut osan hinnasta saavan takaisin? Aikakin me saimme n. 70% hinnasta takaisin, kun netin kautta ostin miehelleni liput, eikä hän sitten pystynytkään käyttämään niitä. Parempi sekin kun ei mitään.

Ei todellakaan välttämättä saa mitään takaisin. Kalliimmissa lipuissa voi olla muutos/peruutusmahdollisuus.

Vierailija
73/117 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vanhakantaista jos jossain muka aletaan epäillä huoltajuutta vain siksi että sukunimet ovat eri. Aika monessa maassa on aivan tavallista että puolisoilla on eri nimet, jolloin siis lapsillakin.

Italiassa molemmat pitävät sukunimensä.

Ranskassa ja Québecissä nimenvaihdosta avioiduttaessa ei enää tunnusteta. Näin nainen, joka haluaa aviopuolisonsa sukunimen, joutuu anomaan nimenmuutosta virallisten kanavien kautta. 

Espanjassa sukunimi saadaan sekä äidiltä että isältä. Sukunimet voidaan yhdistää konjunktiolla ”y” (ja) tai ”de” (-sta, -stä).

Vierailija
74/117 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa jo että syntymätodistus tarkoittaa Suomessa virkatodistusta. Piste.

Vierailija
75/117 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sen pitäisi olla lentoyhtiön vastuulla tiedottaa maahantuloehdoista. Aivan järkyttävää ihmisten kyykytystä. Lisäksi maahantuloehtoja voi olla joskus todella vaikea selvittää, niin että se ei saisi olla maallikon vastuulla.

Vierailija
76/117 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan välttämättä saa mitään takaisin. Kalliimmissa lipuissa voi olla muutos/peruutusmahdollisuus.

Ahaa, voihan toki olla niinkin. Eivät tosin ne minunkaan ostamani liput mitään luksuslippuja olleet, kalliit kyllä kun mannerten välinen pitkä lento oli kyseessä, mutta ihan jotkut ns. tarjousliput olivat, enkä niihin valinnut mitään lisäpalveluita. Taisi olla Tripsta-sivustolta ostettu. Homma meni vielä niin, että vasta seuraavana aamuna soitin asiakaspalveluun kun illalla oli jäänyt lento välistä. Ensisijaisesti olisin yrittänyt vaihtaa toiselle lentoyhtiölle mutta se ei onnistunut.

Vierailija
77/117 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika inhimillinen virhe, kun kerran aiemminkin ovat maassa käyneet ja silloin pääsi ilman syntymätodistuksia, eipä ole itsellekkään tullut mieleen joka kerta johonkin maahan matkustaessa tarkistaa pääsyvaatimukset uudelleen.

Vierailija
78/117 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italiassa molemmat pitävät sukunimensä.

Ranskassa ja Québecissä nimenvaihdosta avioiduttaessa ei enää tunnusteta. Näin nainen, joka haluaa aviopuolisonsa sukunimen, joutuu anomaan nimenmuutosta virallisten kanavien kautta. 

Espanjassa sukunimi saadaan sekä äidiltä että isältä. Sukunimet voidaan yhdistää konjunktiolla ”y” (ja) tai ”de” (-sta, -stä).

Ja Islannissa sukunimiä ei muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ole sellaisenaan kuin ne meillä tunnetaan, vaan kaikki on aina jonkun poikia ja tyttäriä. Eli isän tai äidin nimi laitetaan genetiivimuotoon ja loppuun laitetaan -son tai dóttir. Eiríksson, Haraldsdóttir etc. Naimisiin mennessä nuo nimet ei luonnollisestikaan muutu. Parhaimmassa tapauksessa koko perheellä on siis eri "sukunimet".

Vierailija
79/117 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivikissaäiti kirjoitti:

Minusta sen pitäisi olla lentoyhtiön vastuulla tiedottaa maahantuloehdoista. Aivan järkyttävää ihmisten kyykytystä. Lisäksi maahantuloehtoja voi olla joskus todella vaikea selvittää, niin että se ei saisi olla maallikon vastuulla.

Tämäkin asia olisi selvinnyt ulkoministeriön Etelä-Afrikkaa koskevasta matkustustiedotteesta. Mutta eihän niitä tottuneet maailmanmatkaajat alennu lukemaan.

Vierailija
80/117 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä matkustin tyttäreni kanssa kahdestaan vuosi sitten Lontooseen ja Heathrown lentoasemalla vaadittiin syntymätodistusta. Meillä on eri sukunimi, lapsilla isän ja itse olen pitänyt omani. Tiukan keskustelun jälkeen päästiin kuitenkin maahan. Seuraavalla kerralla syntymätodistukset mukaan.

Minä kävin 2 v sitten lapseni kanssa kahdestaan Lontoossa ja meilläkin on eri sukunimet. Mitään todistuksia ei kyselty. Entäpä jos lapsi matkustaa vaikka isovanhempien kanssa?

Sukulaislapsi (äiti suomalainen, isä englantilainen) matkusti isoäitinsä (äidin äiti) kanssa Suomesta Englantiin. Jäivät Heathrowssa jumiin, kun lapsen nimi ja passi olivat engalntilaiset, eikä mummilla ollut "lupalappua". Isän piti mennä lunastamaan lapsi ja anoppinsa häkistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme