Miksi bentsodiatsepiineja ei enää määrätä?
Kommentit (14)
Koska ne ovat toimivia lääkkeitä. Ihmisille ei saa antaa toimivia lääkkeitä.
Kyllä minulle määrättiin, vaikka on päihde ja itseuhoisuus taustaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä pitäisi määrätä?
Esim: ahdistukseen, masennukseen, pelkotiloihin
Ainakin omalta työterveyslääkäriltäni olen saanut bentsoreseptejä.
Mulle määrättiin syöpähoitojen aikana. Aika hirveä tilanne täytyy olla, jotta saa pienimmän annoksen opamoxia käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Mulle määrättiin syöpähoitojen aikana. Aika hirveä tilanne täytyy olla, jotta saa pienimmän annoksen opamoxia käyttöön.
Mulla on puoli tablettia vain tarvittaessa miedointa Opamoxia. Riittää hyvin mutta aina sen 30 kpl:n purkin reseptin joutuu uusimaan.
Lääkärit saa sapiskaa jos määräävät liikaa ja liian usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on puoli tablettia vain tarvittaessa miedointa Opamoxia. Riittää hyvin mutta aina sen 30 kpl:n purkin reseptin joutuu uusimaan.
Lääkärit saa sapiskaa jos määräävät liikaa ja liian usein.
Niinpä. Käy kyllä sääliksi ihmisiä, jotka odottavat menoaan saattohoitoon. Ensin pihdataan rauhoittavista ja viimeisinä päivinä kipulääkkeistä. Kipupumppu on yksi iso vitsi, näin saattohoitoa kerran sivusta seuranneena. Sairas maa tämä Suomi, kun keinot tuskattomaan kuolemaan on olemassa ihan eutanasiaa myöten, mutta ei voi eikä saa. Eipä ihme, että alkoholi maistuu monille.
Vierailija kirjoitti:
Parikymmentä vuotta sitten minulle tuli silloisen vaikean ihmisuhteeni aiheuttama voimakas ahdistustila joulunpyhien aikaan. Silloin Terveystaloon, jossa työterveyshuoltoni oli, ei päässyt, joten jouduin menemään hädissäni Töölön Mehiläisen päivystykseen. Keskustelin pitkään varttuneen naislääkärin kanssa, joka ilmoitti, ettei hän kirjoita kenelle tahansa kadulta vastaanotolleen tulevalle (olin valtion virkamies, enkä mikään nisti) reseptiä rauhoittavaan lääkkeeseen. Oli kyllä passittamassa minua terapiaan. Kun kävi näin, jouduin sitten "lääkitsemään" itseäni alkoholilla. Joulunpyhien jälkeen pääsin sitten taas Terveystalon työterveyslääkärille, joka uusi Opamox-reseptini.
Sen takia koska iso osa niistä menee suoraan katukauppaan.
Eipä niitä tosiaan enää määrätä, en ole saanut niitä edes psykiatrian polilta jossa olen asioinut usean vuoden ajan. (Paha ahdistustila)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä pitäisi määrätä?
Esim: ahdistukseen, masennukseen, pelkotiloihin
Nuo lääkkeet ylläpitää ja pahentaa noita oireita.
Vierailija kirjoitti:
Eipä niitä tosiaan enää määrätä, en ole saanut niitä edes psykiatrian polilta jossa olen asioinut usean vuoden ajan. (Paha ahdistustila)
Sama, mun mielestä on käsittämätöntä, ettei määrätä edes erikoissairaanhoidossa: tämä on meidän linjamme, sanottiin vaan tylysti. No poikkeuksiakin on, sain kuitenkin 2 krt Opamox-reseptin sieltä 5 vuoden aikana ja nyt juuri sain tk-lääkäriltä taas 30 kpl. Mulla siis ihan diagnoosi ahdistuneisuudesta, ei päihdetaustaa ja purkillinen kestää mulla useamman vuoden - suurelta osalta ne on mulle henkisenä tukena pelkästään mahdollisuutena saada jotain lievitystä, jos tilanne menee täysin sietämättömäksi, siis se pelkkä ajatus jo rauhottaa.
up