Suurin eroajaryhmä kirkosta on 18 vuotta täyttävät. Miksi ette anna lapsenne erota kirkosta aiemmin?
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapset eivät tietenkään kuulu taikauskoon. Ihmetyttää kyllä miten moni vielä nykyään liittää lapsensa kirkkoon Helsingissäkin huomioiden ET-ryhmän pieni koko. No nämä lapset tekevät omat ratkaisunsa aikuisena.
Kaikki lapset, myös ne et-oppilaat, tekevät omat ratkaisunsa aikuisena riippumatta siitä onko perinyt vanhemmiltaan luterilaisuuden, uskonnottomuuden, islamin tai vaikka buddhalaisuuden. Viimeistään nuorena aikuisena joutuu lähes väkisin pohtimaan omaa identiteettiään ja peilaamaan sitä lapsuudenkodista opittuihin asioihin, olivat ne sitten mitä tahansa joten kaikenlaiset kääntymiset mihin suuntaan tahansa voivat olla mahdollisia.
Kyllä nuo asiat ihan vanhemmilta kysytään. Vanhempi myös päättää osallistuuko lapsi uskonnollisiin tilaisuuksiin koulussa. Näin ainakin meillä Helmessä. Järjestyssääntöjen noudattamiseen kyllä halutaan ekalauokkalaisenkin sähköinen allekirjoitus joten hieman ristiriidassa ovat asiat. Kirkkoon kuuluvat voivat tässä kohta myös päättää että eivät osallistu uskonnollisiin tilaisuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kolmesta lapsesta kaksi on eroonut kirkosta meidän vanhempien suostumuksella heti 15 vuotta täytettyään. Kolmaskin sanoo olevansa ateisti, mutta on silti jäsen, koska halusi kummiksi ja haluaa säilyttää option kirkkohäistä.
Nämä on juuri niitä harhaluuloja. En ole kirkossa mutta olen kummi, en kirkon silmissä mutta kaikilla muilla tavoilla kyllä, en vain sylikummi. Minulla on myös ollut kitkkohäät, ihan saman näköiset mutta nimeltään avioliittoon siunaaminen.
Nämä siksi että oli helpompi antaa myöten hyvin jumalisen anopin vuoksi.
Tätä mä en ymmärrä että jotkut hakee sitä Jumalan siunausta liitolleen vaikkeivat usko koko asiaan. Miksi ihmeessä? Ei tarvitse uskoa tai kuulua kirkkoon, mutta tuollaista en ymmärrä että kuitenkin sitten pyydetään Jumalan siunausta tai rukousta johonkin. Eihän sillä pitäisi olla sinulle mitään väliä kun et kerran usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo ottanut asiaa puheeksi aikaisemmin.
Et tullut itse sitten kysyneeksi?
Kysyin. Vastaus oli että emmätiiäeikiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kolmesta lapsesta kaksi on eroonut kirkosta meidän vanhempien suostumuksella heti 15 vuotta täytettyään. Kolmaskin sanoo olevansa ateisti, mutta on silti jäsen, koska halusi kummiksi ja haluaa säilyttää option kirkkohäistä.
Nämä on juuri niitä harhaluuloja. En ole kirkossa mutta olen kummi, en kirkon silmissä mutta kaikilla muilla tavoilla kyllä, en vain sylikummi. Minulla on myös ollut kitkkohäät, ihan saman näköiset mutta nimeltään avioliittoon siunaaminen.
Nämä siksi että oli helpompi antaa myöten hyvin jumalisen anopin vuoksi.
Uskovaiset ovat tälläisia. Näyttelevät muka hyväksyvänsä mutta oikeasti pakottavat AIKUISETihmiset tanssimaan oman näkemyksensä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Et sitten keskustellut lapsesi kanssa koskaan elämänkatsomuksellisista asioista? Et tiennyt mitä uskontoa oma lapsesi edustaa? Keskusteletteko te ylipäätään niiden ihmisten kanssa kenen kanssa asutte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä siksi että oli helpompi antaa myöten hyvin jumalisen anopin vuoksi.Tätä mä en ymmärrä että jotkut hakee sitä Jumalan siunausta liitolleen vaikkeivat usko koko asiaan. Miksi ihmeessä? Ei tarvitse uskoa tai kuulua kirkkoon, mutta tuollaista en ymmärrä että kuitenkin sitten pyydetään Jumalan siunausta tai rukousta johonkin. Eihän sillä pitäisi olla sinulle mitään väliä kun et kerran usko.
Ei mulle ollutkaan mutta anopille oli. Ei tullut meidän maistraattihäihin lainkaan, koko minun suku kyllä oli.
Ei meinannut tulla lapsenlapsen nimenantojuhlaan kun ei kastettu. Siinä en antanut periksi. Ilmaantui siten kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten keskustellut lapsesi kanssa koskaan elämänkatsomuksellisista asioista? Et tiennyt mitä uskontoa oma lapsesi edustaa? Keskusteletteko te ylipäätään niiden ihmisten kanssa kenen kanssa asutte?
Ks. vast. nro 24.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole vielä kertonut miksi he pakkoliittävät lapsensa kirkkoon tältä mitään kysymättä?
Hölmö kysymys. Ihan kuin olisi joku keltä kysyä. Pakkoliitin, koska kasvatan hänestä kristittyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole vielä kertonut miksi he pakkoliittävät lapsensa kirkkoon tältä mitään kysymättä?
Hölmö kysymys. Ihan kuin olisi joku keltä kysyä. Pakkoliitin, koska kasvatan hänestä kristittyä.
Ei mitenkään hölmö. Ei kristityksi kasvattaminen vaadi kirkon PAKKOjäsenyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä siksi että oli helpompi antaa myöten hyvin jumalisen anopin vuoksi.Ei ole olemassa mitään virallista kummiutta kirkon ulkopuolella. Joku aikuinen ystävä tai luottohenkilö voit olla mutta kummius merkitsee muuta.
Ei tietenkään kirkon silmissä virallista, mutta lapsen ja hänen vanhempien silmissä olen tehnyt kaiken mitä kummi tekee ja olut lapsen erityinen luottohenkilö. Mitä me välitämme siitä mitä kirkko ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama jo jokainen liitettäisiin vanhempen kannttamana puolueeseen.
Miten sinä muutaman kuukauden ikäiseltä ihmiseltä kysyt mielipidettä mihinkään? Vanhemmat tekee lukuisia muitakin päätöksiä lastensa puolesta, koska nämä eivät ole kyllin kypsiä vastaamaan itse omista asioistaan. Näin se vaan menee.
Liitin lapseni kirkkoon tietysti siksi, että halusin heille Jumalan siunauksen.
Vierailija kirjoitti:
Minun lasta ei ole kastettu ja hän on ET:ssä. Saisi liittyä jos haluaisi mutta ei ole halunnut. Kun häntä ei ole lapsesta saakka aivopesty johonkin uskontoon niin hän ei näe sellaiselle tarvetta.
Ei kristillinen kasvatus ole yhtään sen enempää aivopesua kuin uskonnotonkaan. Molemmissa vanhempi siirtää lapselleen oman vakaumuksensa tai ainakin osia siitä ja lapsi kasvaa sitten sen mukaan ja tekee aikuisena omat päätöksensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä siksi että oli helpompi antaa myöten hyvin jumalisen anopin vuoksi.Ei ole olemassa mitään virallista kummiutta kirkon ulkopuolella. Joku aikuinen ystävä tai luottohenkilö voit olla mutta kummius merkitsee muuta.
Ei tietenkään kirkon silmissä virallista, mutta lapsen ja hänen vanhempien silmissä olen tehnyt kaiken mitä kummi tekee ja olut lapsen erityinen luottohenkilö. Mitä me välitämme siitä mitä kirkko ajattelee.
"Kaiken mitä kummi tekee" eli huolehdit siis mm. lapsen kristillisestä kasvatuksesta?
Vierailija kirjoitti:
Liitin lapseni kirkkoon tietysti siksi, että halusin heille Jumalan siunauksen.
No nythän voit sitten hänet erottaa kirkosta kun se tärkein asia on saatu hankittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaiken mitä kummi tekee" eli huolehdit siis mm. lapsen kristillisestä kasvatuksesta?
Mitenkähän lapsen kristillisestä kasvatuksesta sitten mahtaa huolehtia ateisti, joka kuuluu kirkkoon vain "koska halusi kummiksi", kuten tuo ensimmäisen lainauksen tapaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan elämänkatsomuksellisesta. Miksi vain kristityillä olisi yksinoikeus kummi-käsitteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Meillä kastettiin lapset aikoinaan.
Ei edes tullut mieleen toimia toisin -enkä pysty nyt tajuamaan, miksi? Sukulaisten takia varmaan.
Kysyttiin sitten heiltä kun itsekin erottiin että haluatteko tekin erota -olivat alakoulussa/päiväkodissa silloin.
Kaikki halusivat erota saman tien ja aloimme siis pakanoiksi.
Pakana on uskovien käyttämä haukkumasana, mielestäni. Miksette vaan kutsu itseänne uskomattomiksi? Tai vaikka tässä elämässä eläviksi. Itse olen agnostikko.
Ei ole olemassa mitään virallista kummiutta kirkon ulkopuolella. Joku aikuinen ystävä tai luottohenkilö voit olla mutta kummius merkitsee muuta.