Suurin eroajaryhmä kirkosta on 18 vuotta täyttävät. Miksi ette anna lapsenne erota kirkosta aiemmin?
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Rippikoulu on ollut satoja vuosia. Se on arvokas perinne ja yleensä juhlittu. Ensimmäinen prometheusleiri taisi olla vuonna 1989 kun et-oppilaat halusivat oman juttunsa.
Törkeää vaalia perinnettä jossa kirkko pakotti kansan tunnustamaan uskonsa sillä varjolla että muuten ei pääse naimisiin ja naimisiin meno oli todella merkittävä asia siihen aikaan koska kirkon päätöksellä naisella ei ollut mitään arvoa ilman avioliittoa.
Bautismo de Fuego kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole vielä kertonut miksi he pakkoliittävät lapsensa kirkkoon tältä mitään kysymättä?
Vähän sama jo jokainen liitettäisiin vanhempen kannttamana puolueeseen.Miten sinä muutaman kuukauden ikäiseltä ihmiseltä kysyt mielipidettä mihinkään? Vanhemmat tekee lukuisia muitakin päätöksiä lastensa puolesta, koska nämä eivät ole kyllin kypsiä vastaamaan itse omista asioistaan. Näin se vaan menee.
Koitas liittää vastasyntynyt puolueen jäseneksi. Eipä vaan muuten menekään.
Siksi koska puolueen jäseneksi päästäkseen pitää olla täysi-ikäinen Suomen kansalainen eli äänioikeutettu. Siihen on syynsä miksi alaikäiset ja ulkomaalaiset eivät saa vaikuttaa politiikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Rippikoulu on ollut satoja vuosia. Se on arvokas perinne ja yleensä juhlittu. Ensimmäinen prometheusleiri taisi olla vuonna 1989 kun et-oppilaat halusivat oman juttunsa.
Yleisimmät syyt rippikoulun käymiseen taitavat olla se että vanhemmat pakottavat, se että saa lahjaksi rahaa, se että kaveritkin menevät. Saahan sitä juhlia, itsekin juhlin koska vanhemmat pakottivat riparille ja tiesin saavani rahalahjoja, mutta arvokkuus siitä on aika kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lasta ei ole kastettu ja hän on ET:ssä. Saisi liittyä jos haluaisi mutta ei ole halunnut. Kun häntä ei ole lapsesta saakka aivopesty johonkin uskontoon niin hän ei näe sellaiselle tarvetta.
Ei kristillinen kasvatus ole yhtään sen enempää aivopesua kuin uskonnotonkaan. Molemmissa vanhempi siirtää lapselleen oman vakaumuksensa tai ainakin osia siitä ja lapsi kasvaa sitten sen mukaan ja tekee aikuisena omat päätöksensä.
Takoittanet juurikin 18v aikuisella? Miksi vasta silloin? Ikärajan pitäisi olla alemipi kun peruskoulun jälkeen lapsi kuitenkin päättää monista asioista jo ihan itse esim. mitä haluaa opiskella ja osa muuttaa omaan kämppän tai saa jopa lapsia. On hassua että esim 17 v. voi päättää oman lapsensa katsomuksesta mutta ei omastaan.
Anteeksi, valitsin sanani epätarkasti. Olen sitä mieltä että murrosiän jälkeen eli noin 16-17-vuotiaana pitäisi saada päättää itse. Kirkollisvaalienkin äänestysikäraja on 16v joten se voisi olla hyvä ikäraja eroamiseenkin (tai liittymiseen).
t. se ykkössivun tyyppi joka olisi halunnut erota luterilaisista alaikäisenä koska harjoitti silloin jo toista uskontoa
Jos rippijuhlat on rahan yms kerjäämistä miksi protujuhlia sitten järjestetään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lasta ei ole kastettu ja hän on ET:ssä. Saisi liittyä jos haluaisi mutta ei ole halunnut. Kun häntä ei ole lapsesta saakka aivopesty johonkin uskontoon niin hän ei näe sellaiselle tarvetta.
Ei kristillinen kasvatus ole yhtään sen enempää aivopesua kuin uskonnotonkaan. Molemmissa vanhempi siirtää lapselleen oman vakaumuksensa tai ainakin osia siitä ja lapsi kasvaa sitten sen mukaan ja tekee aikuisena omat päätöksensä.
Takoittanet juurikin 18v aikuisella? Miksi vasta silloin? Ikärajan pitäisi olla alemipi kun peruskoulun jälkeen lapsi kuitenkin päättää monista asioista jo ihan itse esim. mitä haluaa opiskella ja osa muuttaa omaan kämppän tai saa jopa lapsia. On hassua että esim 17 v. voi päättää oman lapsensa katsomuksesta mutta ei omastaan.
Anteeksi, valitsin sanani epätarkasti. Olen sitä mieltä että murrosiän jälkeen eli noin 16-17-vuotiaana pitäisi saada päättää itse. Kirkollisvaalienkin äänestysikäraja on 16v joten se voisi olla hyvä ikäraja eroamiseenkin (tai liittymiseen).
t. se ykkössivun tyyppi joka olisi halunnut erota luterilaisista alaikäisenä koska harjoitti silloin jo toista uskontoa
Samaa mieltä. Kun on äänioikeus niin pitää olla oikeus päättää itse myös jäsenyydestään.
Nyt kun 18-vuotias menee kesätöihin, hänen joutuu maksamaan kirkollisveroa vaikka olisi eronnut kirkosta jo keväällä. Kirkko kun perii veroa vaikkei olekaan enää jäsen.
Minusta on nolompaa että melkein aikuinen nuori vahvistaa uskovansa jumalahöpötykset ja sen kunniaksi vielä järjestetään joku juhla jossa tuo taikauskoisuuden tunnustus palkitaan lahjoilla. Siis TODELLA NOLOA!!!