Sain tänään kelasta postia että minut on valittu perustulokokeiluun.
Kommentit (149)
Hitsi että sinulla on käynyt flaxi. Itse olen joutunut tekemään viimeiset kolme vuotta pätkätöitä ja koska työsopparit ovat aina "omasta halusta" (ei todellakaan ole, jos ei suostu niin ei töitä ole olenkaan) osa-aikaisia ja määräaikaisia niin en saa työttömyys korvausta vaikka tunteja ei ole.
Satuin olemaan täystyötön kun tuon kokeilun arvonta oli ja olisi itselle ollut lottovoitto päästä mukaan.
Nyt joudun aina selvittelemään ja selostamaan kun työt loppuvat ja odotamaan rahaa. Onneksi olen vähällä pärjäävä ja olosuhteiden pakkosta pidän 3 kuukauden minimi rahastoa tilillä.
En saa. Oon nyt Lapissa lomailemassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin myös mukaan kokeiluun, vaikka aloitin juuri opiskelun. Sitä ennen olin vuoden työttömänä. Onkohan Kelassa käynyt virhe... tämähän oli vain työttömiä varten tehtävä kokeilu?
Tällä tuella saa myös opiskella, nimen omaan kannustetaan myös hankkimaan uusi ammatti jos nykyinen ei työllistä. Muuten joutuisit anomaan opiskeluoikeutta työkkärituella.
Go ap! :)
Minulla heräsi yksinhuoltajana sellainen kysymys tuosta rahasta, että mitenköhän se lasketaan tuloiksi mm.toimeentulotuessa? Nimittäin itselläni ei moinen perusraha taustalla auttaisi talouteen muuten kuin jos pääsisin hyvään työhön (olen sairaseläkkeellä ). Ilman työtä (jos kuvitellaan ettei olisi eläkkeellä) jäisimme siltikin perustoimeentulon alapuolelle. Tymarkkinatuki ym kun lasketaan tuloiksi, mutta huomioimatta jätetään mm. se lisä minkä saat jos olet työkokeilussa tai opiskelet työmarkkinatuen turvin. Tuo kyseinen raha kun on tarkoitettu vain niihin kustannuksiin joita opiskelusta väistämättä tulee eli ruokailuun jne.
Se osuus on siis aina verotonta tuloa mitä ei saa huomioida tuloiksi sosiaalitoimessa.
Onkohan peruspalkasta tehty mitään ohjeistusta ja opasta toimeentulotukea laskettaessa?
Ennakkotapauksia kun tuskin vielä on.
Omaan korvaan kun tuo kuulostaa siltä, että se on joo veroton tulo, mutta yllä mainitussa tapauksessa kuitenkin kokonaisuudessaan tulo.
Vai tulisikohan siihen jonkinlaiset lapsikorotukset paikkaamaan sitä ettei tosiaan toimeentulotukea tarvittaisi peruspalkalla ollessa?
Nämä minua kiinnostaa kovin. En itse ole toimeentulotuella, mutta sosiaalialan ihmisenä jotain näistä tuista tiedän ja asia kiinnostaa, vaikka olenkin eläkkeellä. :)
Että kuinka hyvin nämä asiat on ajateltu ennakkoon.
Pelkäsin että nyt se saatanan arpa osui kohdalle kun kelalta tuli eilen kirje. Se oli onneksi päätös asumistuesta. En tiedä vaikuttaako se että on kuntouttavalla? Siksi kuitenkin jatkoin sopimusta toiset 3 kuukautta että se pelastaisi valinnalta.
Perustulo olisi järkevä jos sitä saisi tarpeeksi elämiseen suomessa. Kuten kaikki hyvin tietää täällä kaikki on kallista. Tuo 560 e ei monilla riitä edes vuokraan. Saati sitten elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkeraa kansaa. Olkaa iloisia apn puolesta älkääkä kadehtiko
T. Opiskelija
En nyt oikein ymmärrä, miksi ap.ta pitäisi suuresti kadehtia.
Selvää voittoahan tuossa tulee vain siinä tilanteessa, että ap saa kokoaikaisen työpaikan.
Ainakin täällä päin Suomea se on melko epätodennäköinen skenaario.
Saa olla tuuria matkassa, että saa edes jotain osa-aikaista duunia.
Tälläkin hetkellä voi työttömyysetuuden päälle vapaasti tienata osa-aikaisesta duunista 300 e.
Jos palkka on suurempi kuin 300e/kk, lasketaan ylijäävästä osuudesta 50% verran vähennystä työttömyysetuuteen.
Tienaamalla 600e osa-aikaisesta duunista, saa silti työttömyysetuutta vähintään 450e eli yht. pelkästään osa-aikatyön palkka ja työttömyysetuus ovat yli 1000e ja tähän asumistuet ym.päälle.
Juuri näin! Ja siksi en henkilökohtaisesti haluaisi tuohon kokeiluun koska saan jo soviteltua päivärahaa, palkan, asumistuen joten tuntuu että sotkisi vaan pakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin myös mukaan kokeiluun, vaikka aloitin juuri opiskelun. Sitä ennen olin vuoden työttömänä. Onkohan Kelassa käynyt virhe... tämähän oli vain työttömiä varten tehtävä kokeilu?
Olitko vielä marraskuussa työtön? Käsittääkseni sieltä poimittiin silloin.
"Kohde: 2000 25-58 -vuotiasta, joille marraskuussa 2016 maksetaan työttömyysturvalain mukaista peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea." (YLE)
Vierailija kirjoitti:
Voitko hankkia nopeesti jonkun työn, niin saadaan perustulo kaikille, kun tulokset hyviä.
Tuskin saadaan vielä tämän kokeilun jälkeen, vaikka kaikki kokeiluun valitut työllistyisivät. Se on jo faktoihin pohjautuvilla laskelmilla osoitettu, että nyt kokeillaan perustuloa sellaisella summalla ja verotuksellisilla ehdoilla, johon ei laajassa mittakaavassa olisi varaa. Ts. kokeilun tulokset voi heittää roskiin heti kättelyssä ja kokeilu on tehtävä uudestaan realistisemmalla mallilla, jos perustuloa lähdetään tosissaan ajamaan.
perustulon lisäksi voi edelleen hakea toimeentulotukea ja asumistukea, jos niihin on oikeus http://www.kela.fi/perustulokokeilu-usein-kysyttya mutta parastahan tässä on tuo, että voi ottaa millaisen työn vaan vastaan ja perustulon saa silti aina pitää, vaikka palkka ois 5000€/kk
Kuinka pieneksi tuo valittu joukko käykään kahden vuoden aikana, kun on luonnollista poistumaa, sairastumisia, armeijaa, vankilaa yms. Ilmeisesti tuo normilomaa pidempi ulkomailla oleminenkin riittää kokeilusta poistumiseen syyksi.
Minä olisin mielelläni halunnut tuohon kokeiluun. Teen osa-aikaisesti 1-5 pv viikossa. Olisin päässyt sovitellusta päivärahasta eroon ja palkkatodistus rumbasta Kelalle.
Perustulolla Suomi nousuun! Yrittäjät keksivät hienoja uusia ideoita, muusikot ja taiteilijat luomuksiaan! Opiskelijat saavat opiskella rauhassa ja valmistuvat hyvin arvosanoin.
Mistä te otatte niitä osa-aikaisia ja pätkätöitä? Itse olen hakenut koko syksyn, eikä tärppää. Muuttamaankin olisin valmis työn perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko hankkia nopeesti jonkun työn, niin saadaan perustulo kaikille, kun tulokset hyviä.
Tuskin saadaan vielä tämän kokeilun jälkeen, vaikka kaikki kokeiluun valitut työllistyisivät. Se on jo faktoihin pohjautuvilla laskelmilla osoitettu, että nyt kokeillaan perustuloa sellaisella summalla ja verotuksellisilla ehdoilla, johon ei laajassa mittakaavassa olisi varaa. Ts. kokeilun tulokset voi heittää roskiin heti kättelyssä ja kokeilu on tehtävä uudestaan realistisemmalla mallilla, jos perustuloa lähdetään tosissaan ajamaan.
Tämä. Aivan järjetöntä tehdä kokeilu, joka ei kuitenkaan sitten mallinna perustuloa isommassa mittakaavassa ja jota ei voi siirtää suoraan käytäntöön. Ensinnäkin perustulon pitäisi olla suurempi, ja sitä ei saa palkan lisäksi, vaan ansiotulojen veroprogressio muuttuisi täysin. Korkeintaan tällä saa esiin, mikä on vaikutus työllistymiseen, jos osa-aikatyö ei vie pois kaikkia tukia.
Hei AP
Olen Hesarin toimittaja ja kuulisin mielelläni, mitä tuumit asiasta. Minut tavoitat sähköpostista anni.lassila@hs.fi.
Vierailija kirjoitti:
Hep mulle tuli myös suureksi yllätyksekseni kirje tänään. Mun kirjeessä luki, että ovat valinneet joukon perustulokokeiluun niistä, jotka on saanut marraskuussa 2016 peruspäivärahaa/työmarkkinatukea. Eli työttämyyden pituudella ei pitäisi olla merkitystä..Tuntuu kyllä melko hullulta että oikeasti saan pitää kaikki ennaltamäärätyt maksuerät VAIKKA saisinkin kokoaikatyön :O
Osa-aikaduunia olen kyllä jo pitkään tehnyt olosuhteiden pakosta, että en kyllä sinänsä koe eläväni kaikista pahimpana loisena tässä maassa.Myönnän kyllä että en ole perehtynyt aikaisemmin tähän asiaan kovinkaan tarkasti.. Taisi siis alkujärkytyksen jälkeen käydä aika munkki. Pari kaveria tästä tietää, muille en taida edes kertoa jos tämä aiheuttaa suurtakin kateutta :/ Itsehän en tähän voi mitenkään vaikuttaa
Hei, Olen Hesarin toimittaja ja mielelläni kuulisin, mitä tuumit asiasta noin tarkemmin. Minut tavoittaa sähköpostista anni.lassila@hs.fi.
Vierailija kirjoitti:
Hei, Haluaisitko kertoa tilanteestasi tarkemmin. Olen Hesarin toimittaja ja etsin ihmisiä, jotka ovat päässeet mukaan perustulokokeiluun. Minut tavoittaa sähköpostista: anni.lassila@hs.fi
(P.s. osallistujat valittiin käsittääkseni marraskuun tilanteen mukaan, joten ei siinä varmaankaan virhettä ollut)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä näkyykö enkä nyt jouda kokeilemaan. Yli 30 vuorokautta ei saa matkustaa.
AP
Mitä tapahtuu jos matkustaakin tuon yli?
Kuinka valvovat, ja vankilaanko laittavat sitten.
Aika kohtuutonta on tuo matkustuskielto, jos kokeilu kerran on pakollinen.
En ole, kelle vastasit, mutta ammattiliitot ovat HYVÄ ASIA. Pitävät työntekijän puolta ja jokaisen työntekijän pitäisi liittyä.