Sain tänään kelasta postia että minut on valittu perustulokokeiluun.
Kommentit (149)
Minäkin sain kirjeen. Hullua kyllä mulla on jo työpaikkakin tiedossa, kokopäivätyöt alkaa tammikuun puolella. Olo on vähän kuin olisi voittanut lotossa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran muuttaa tuloja ettei tuon 560€ osalta makseta veroja. Eli20% verot tuosta 560€ jää käteen.
Perustulo on lähes sama summa kuin jos saisi työmarkkinatukea (miinus verot). Maksupäivistä riippuen kuitenkin työmarkkinatuki voi olla muutaman satasen enemmän vuodessa.
Mahdollinen erotus hyvitetään.
ei työhönlähtö tuolla rahalla ole sen kannatavampaa kuin työttömyyskorvauksellakaan.
Jos muutaman tunnin työstä on kuluja, muttei mene veroja mistään, joten et saa verovähennyksiä. Saat vähemmän rahaa kuin saisit työttömyyskorvauksella, jossa verotus putoaisi nollaan tuolta ajalta ja saisi 20% enemmän, eli jotain 600 ja risat? + palkat. Näistä oli juttuja uutisissa.
Perustulo otetaan kokonaisuudessaan huomioon yleistä asumistukea laskettaessa. Perustulo siis vaikuttaa suurimmalla osalla sitä saavista (ellei jopa kaikilla) asumistuen määrään. Asumistuki usein pienenee lisäansioita saadessaan.
Kadehditteko oikeesti jotain viittäsataa euroa?!?
Eikös tämä idea ole lähtöisin vihervassareilta? ;) Ohhoh, kappas vaan, onko onnistuttu tekemään jotakin, mikä NOSTAA työmotivaatiota ja tekee pienenkin työnteon kannattavaksi? Ihmeellistä!
Muistakaa seuraavissakin vaaleissa äänestää kokoomusta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se voi olla mahdollista että on joku matkustusrajoitus tai kielto.
Kyseessähän on tyyliin vapauden riisto, kun tuosta kokeilusta ei kerran saa kieltäytyä.
Jos ei ole matkustuskieltoa jokuhan voi elää Thaimaassa helposti tuolla rahalla.On se kokeilu aukkoja täynnä.
Näkyykö se päätös Kelan sivuilla kun kirjautuu sinne pankkitunnuksilla?
ManInGrave kirjoitti:
ei työhönlähtö tuolla rahalla ole sen kannatavampaa kuin työttömyyskorvauksellakaan.
Jos muutaman tunnin työstä on kuluja, muttei mene veroja mistään, joten et saa verovähennyksiä. Saat vähemmän rahaa kuin saisit työttömyyskorvauksella, jossa verotus putoaisi nollaan tuolta ajalta ja saisi 20% enemmän, eli jotain 600 ja risat? + palkat. Näistä oli juttuja uutisissa.
Sorry en oikein ymmärtänyt kun ei tuo työttömyysturva Ole nykyiselläänkään verotonta. 21% siitä pidätetään aina.
En tiedä näkyykö enkä nyt jouda kokeilemaan. Yli 30 vuorokautta ei saa matkustaa.
AP
Itse olen aidosti kateellinen ylimääräisestä 560 eurosta. Olisin kateellinen 60 eurostakin, koska olen niin saakelin köyhä toivottavasti väliaikaisesti.
Onnea. Vähäsen käy kateeksi, koska tiedät nyt saavasi kahden vuoden ajan tuon summan joka kuukausi vaikka saisit myös palkkaa. Varmasti se helpottaa elämää.
Minä pääsin myös mukaan kokeiluun, vaikka aloitin juuri opiskelun. Sitä ennen olin vuoden työttömänä. Onkohan Kelassa käynyt virhe... tämähän oli vain työttömiä varten tehtävä kokeilu?
Hitsit, mäkin haluaisin. Harmi ettei opiskelijoita otettu mukaan tuohon.
No sitten vaan repäise ja lähde kokeilukaudeksi Intian Goaan. Tän jutun mukaan sä pärjäät siellä ihan hyvin tuolla rahalla - Suomen kämppäsi voit laittaa vuokralle ja tienata vielä lisää. http://www.matkavinkki.com/intia/vinkit-elakkeelle-oulun-miehen-luksuse…
Perustulokokeiluun alaikäraja oli 25, eli 23v et ole voinut päästä kokeiluun.
Vierailija kirjoitti:
Hitsit, mäkin haluaisin. Harmi ettei opiskelijoita otettu mukaan tuohon.
Pääsin minäkin mukaan, vaikka aloitin opiskelut syyskuussa :)
-54
Vierailija kirjoitti:
Eikös tämä idea ole lähtöisin vihervassareilta? ;) Ohhoh, kappas vaan, onko onnistuttu tekemään jotakin, mikä NOSTAA työmotivaatiota ja tekee pienenkin työnteon kannattavaksi? Ihmeellistä!
Muistakaa seuraavissakin vaaleissa äänestää kokoomusta.
Mene kohtaan keskustelua Suomessa, lue se, ja mieti uudelleen mitä kirjoittelet. Vasemmistosta esim. SDP vastustaa perustuloa, koska se heikentää ammattiliittojen valtaa...
Toivon ettei tuo kyseinen perustulo kokeilu tule voimaan. Se olisi meille takuueläkkeellä oleville täysi katastrofi.
Opiskelijoiden tulisi miettiä sitä miten opiskelu on vain väliaikainen vaihe... Sairaseläkkeellä varsinkin takuueläkkeellä olevat ovat jo nyt ahtaalla ja ensivuonna sitä leikataan.
Minä en kykene töihin ja en tule toimeen 560 eurolla kuukaudessa.
Eihän se voi olla mahdollista että on joku matkustusrajoitus tai kielto.
Kyseessähän on tyyliin vapauden riisto, kun tuosta kokeilusta ei kerran saa kieltäytyä.