Sain tänään kelasta postia että minut on valittu perustulokokeiluun.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustulokokeilu ei muuta tuloja mitenkään jos ei työllisty. Jos työllistyy saa kokonaan pitää perustulon palkan lisäksi!
No eikä saa. Kaikki tulot katsotaan tietysti tuloiksi ja palkasta verotetaan sen mukaan. Toki voittoahan siitä syntyy jos töitä saa ja perustulokin tulee tilille palkan lisäksi.
Miten ne maksupäivät menevät, onko joka kuukauden 9. vai kuinka?
Todellakin saa perustulon palkan päälle. Tämän kokeilun tarkoitus on olla kokeilu. Vaikka kokeiluun valittu saisi kahden vuoden sisällä työpaikan josta maksettais 10 000€/kk niin hän silti saa siihen päälle 560€/kk. Perustulo ei vähene eikä sitä veroteta.
Katkeraa kansaa. Olkaa iloisia apn puolesta älkääkä kadehtiko
T. Opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kuin kotiarestia saisi. Ei saa matkustaa ulkomaille tavanomaista lomaa pidemmäksi ajaksi. Itse olen tehnyt pätkätöitä eu:n sisällä. Miten starttirahaa aikoville käy?
Millainen määräys AP matkustuksesta siinä oli?
Voi itku. Olisin halunut kokeiluun. Ei tullu kirjettä. Olisin heti ottanut pätkätöitä ja perustanu sivuyrityksen. Nyt sitte vaa lusmutaan koska byrokratian takia en noita voi tehdä..
Hah, sinut on paikannettu, asutte kaikki Porvoossa. 😂
Aika torso kokeilu,siitä joudutaan jättämään niin monta ryhmää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kuin kotiarestia saisi. Ei saa matkustaa ulkomaille tavanomaista lomaa pidemmäksi ajaksi. Itse olen tehnyt pätkätöitä eu:n sisällä. Miten starttirahaa aikoville käy?
On noes. Itse olen lakimies. Saanko kokeilun takia potkut ja alan saaman tukea kotiini kahlittuna?
Mulle tuli myös sama kirje tänään, aika yllätys oli.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko saat muita tukia? Nyt kannattaa ehkä mennä töihin, koska perustulo juoksee riippumatta siitä miten paljon tienaat.
Ihan kauhea ajatus takana. Eli oletuksesi on, että työtön tosiaan on työtön vain tukien takia ja itse asiassa töihin voi noin vain mennä nyt kun tuet saa pitää samalla.
Eikö sitä ole nimenomaan valitettu, että töitä ei ole? Nytkö se onkin niin, että sinne ei mennä koska halutaan mieluummin tuet? Mutta että mennä voi, noin vain, jos vain itse päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On noes. Itse olen lakimies. Saanko kokeilun takia potkut ja alan saaman tukea kotiini kahlittuna?
Parempi vain keskustella Saarasta, niin ei tarvitse riidellä.
Tosi luuserimeininkiä. Kellekään loiselle ei sitten tule mieleen mennä töihin.
Siis onko siinä joku rajoitus matkustamisesta? Entä sitten, jos olet töissä?
Senhän ymmärtää, että pakko siinä on jokin olla jos ei ole töissä. Väärinkäytön riski olisi liian iso, jos voisi vain lähteä vaikka vuodeksi Thaimaahan tms. missä tuolla summalla elää oikein mukavasti, ja saada vain rahat sinne. Sehän olisi vain maksettua lomaa joka ei tosiaan motivoisi töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko saat muita tukia? Nyt kannattaa ehkä mennä töihin, koska perustulo juoksee riippumatta siitä miten paljon tienaat.
Ihan kauhea ajatus takana. Eli oletuksesi on, että työtön tosiaan on työtön vain tukien takia ja itse asiassa töihin voi noin vain mennä nyt kun tuet saa pitää samalla.
Eikö sitä ole nimenomaan valitettu, että töitä ei ole? Nytkö se onkin niin, että sinne ei mennä koska halutaan mieluummin tuet? Mutta että mennä voi, noin vain, jos vain itse päättää.
Monen ei kannata tehdä esim. satunnaisia työpätkiä tai muita silpputöitä ollenkaan, koska niistä menettää tuet ja voi jäädä jopa miinukselle. Pahimmillaan vapaaehtoistyöstäkin on menettänyt!
Perustulon idea on juuri siinä, että mitä tahansa työtä kannattaa aina ottaa vastaan, koska perustulon kanssa rahaa jää aina enemmän käteen jos tekee työtä. Ei tarvitse minkään työpätkän kohdalla pysähtyä arvioimaan ja laskemaan tai selvittelemään, miten talouden käy, vaan voi aina olla 100% varma että jää plussalle. Eikä tarvitse myöskään ilmoitella erikseen työkkäriin/kelaan tekemisistään, vaan voi keskittyä varsinaiseen toimintaan eli töiden hakemiseen/vastaanottamiseen, yrittämiseen jne. Perustulo kun leikkaantuu tulojen noustessa pois ihan itsestään systeemillä, joka on jo jokaisella käytössä: verotuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Katkeraa kansaa. Olkaa iloisia apn puolesta älkääkä kadehtiko
T. Opiskelija
En nyt oikein ymmärrä, miksi ap.ta pitäisi suuresti kadehtia.
Selvää voittoahan tuossa tulee vain siinä tilanteessa, että ap saa kokoaikaisen työpaikan.
Ainakin täällä päin Suomea se on melko epätodennäköinen skenaario.
Saa olla tuuria matkassa, että saa edes jotain osa-aikaista duunia.
Tälläkin hetkellä voi työttömyysetuuden päälle vapaasti tienata osa-aikaisesta duunista 300 e.
Jos palkka on suurempi kuin 300e/kk, lasketaan ylijäävästä osuudesta 50% verran vähennystä työttömyysetuuteen.
Tienaamalla 600e osa-aikaisesta duunista, saa silti työttömyysetuutta vähintään 450e eli yht. pelkästään osa-aikatyön palkka ja työttömyysetuus ovat yli 1000e ja tähän asumistuet ym.päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monen ei kannata tehdä esim. satunnaisia työpätkiä tai muita silpputöitä ollenkaan, koska niistä menettää tuet ja voi jäädä jopa miinukselle. Pahimmillaan vapaaehtoistyöstäkin on menettänyt!
Perustulon idea on juuri siinä, että mitä tahansa työtä kannattaa aina ottaa vastaan, koska perustulon kanssa rahaa jää aina enemmän käteen jos tekee työtä. Ei tarvitse minkään työpätkän kohdalla pysähtyä arvioimaan ja laskemaan tai selvittelemään, miten talouden käy, vaan voi aina olla 100% varma että jää plussalle. Eikä tarvitse myöskään ilmoitella erikseen työkkäriin/kelaan tekemisistään, vaan voi keskittyä varsinaiseen toimintaan eli töiden hakemiseen/vastaanottamiseen, yrittämiseen jne. Perustulo kun leikkaantuu tulojen noustessa pois ihan itsestään systeemillä, joka on jo jokaisella käytössä: verotuksessa.
Uskokaa jo että perustulo ei tässä kokeilussa leikkaannu yhtään senttiä vaikka saisi miten hyväpalkkaisen työn. Sitä ei veroteta pois!
Hep mulle tuli myös suureksi yllätyksekseni kirje tänään. Mun kirjeessä luki, että ovat valinneet joukon perustulokokeiluun niistä, jotka on saanut marraskuussa 2016 peruspäivärahaa/työmarkkinatukea. Eli työttämyyden pituudella ei pitäisi olla merkitystä..Tuntuu kyllä melko hullulta että oikeasti saan pitää kaikki ennaltamäärätyt maksuerät VAIKKA saisinkin kokoaikatyön :O
Osa-aikaduunia olen kyllä jo pitkään tehnyt olosuhteiden pakosta, että en kyllä sinänsä koe eläväni kaikista pahimpana loisena tässä maassa.
Myönnän kyllä että en ole perehtynyt aikaisemmin tähän asiaan kovinkaan tarkasti.. Taisi siis alkujärkytyksen jälkeen käydä aika munkki. Pari kaveria tästä tietää, muille en taida edes kertoa jos tämä aiheuttaa suurtakin kateutta :/ Itsehän en tähän voi mitenkään vaikuttaa
Itse ymmärsin myös että osa-aikatyöt ilmoitetaan kelaan edelleen. Te-Palvelun asioihin ei ole pakko osallistua, mutta sillä voi olla vaikutuksia tulevaisuuden kuvioihin. Eihän tämä kokeilu loputtomiin kestä ja voi tulla aika kusiset paikat jos myöhemmin selviää että on laiskuuttaan ollut tekemättä mitään koko kokeilun ajan.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran muuttaa tuloja ettei tuon 560€ osalta makseta veroja. Eli20% verot tuosta 560€ jää käteen.
Perustulo on lähes sama summa kuin jos saisi työmarkkinatukea (miinus verot). Maksupäivistä riippuen kuitenkin työmarkkinatuki voi olla muutaman satasen enemmän vuodessa.
Toivottavasti perustulo tulisi kaikille! Onnea heille jotka pääsivät kokeiluun! Mahtava fiilis varmasti.