Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain tänään kelasta postia että minut on valittu perustulokokeiluun.

Vierailija
29.12.2016 |

Saiko teistä kukaan muu kyseistä lappua?

Kommentit (149)

Vierailija
101/149 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan tällä hetkellä työttömyyskorvausta n. 900€/kk. -.-.-

opiskelen tällä hetkellä täysipäiväisesti ja myöhemmin tosiaan olen äitiyslomalla, .

Miten saa työttömyyskorvausta, jos opiskelee täysipäiväisesti?

Vierailija
102/149 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos opiskelu alkaa perustulokokeilun aikana, opiskelija ei voi saada opintotukea tai opiskelijan asumislisää tai opintolainaa. Mutta jos haluaa hakea niitä, niin silloin perustulon maksaminen keskeytetään opiskelun ajaksi. Ja perustuloa ruetaan taas maksamaan kun opinnot päättyy. Kotihoidontuen aikana ei voi saada perustuloa, mutta entäs äitiysloman aikana? Ja saako työmarkkinatuen saaja eka ton perustulon, ja sitten päälle sen työmarkkinatuen lapsikorotuksineen?

Oikeastaan opiskelijalla homma menee siten, että jos aloittaa opiskelun niin voi jatkaa perustulon saamista ja hakea yleistä asumistukea, tällöin ei saa opintotukea tai lainaa yms.

Tai sitten voi lopettaa/keskeyttää perustulon ja hakea opintotukea, lainaa yms. opiskelijan tukia opiskelun ajaksi. Elokuusta lähtien kaikki opiskelijat saavat yleistä asumistukea joka tapauksessa joten silloin homma yksinkertaistuu vielä hieman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/149 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyötyykö tuosta ketkään muut kuin töissä käyvät?.

Minä näen hyötymiseksi sen, ettei työkkäri huohota niskaan ja vaadi etsimään töitä kyseisen rahan saadakseen.

Vierailija
104/149 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä näkyykö enkä nyt jouda kokeilemaan. Yli 30 vuorokautta ei saa matkustaa.

AP

Millä ne sen kontrolloi? Ei niin millään.

Vierailija
105/149 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

opiskelen tällä hetkellä täysipäiväisesti ja myöhemmin tosiaan olen äitiyslomalla, .

24kk voit saada opiskella työmarkkinatuella, jos se edistää työllistymistäsi ja tietyt ehdot täyttyvät.

Ei onnistu jos olet 16-v teini.

Vierailija
106/149 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä näkyykö enkä nyt jouda kokeilemaan. Yli 30 vuorokautta ei saa matkustaa.

AP

Mitä tapahtuu jos matkustaakin tuon yli?

Kuinka valvovat, ja vankilaanko laittavat sitten.

Aika kohtuutonta on tuo matkustuskielto, jos kokeilu kerran on pakollinen.

Miksi niin moni on huolissaan tästä asiasta? Matkustavatko työttömät nykyisin ihan koko ajan ja jos, niin millä rahoilla?

En ole huolissani, vaam utelias.

Jos minulle tulisi tuo kokeilu, niin haluaisin ehkä matkustaa muutamaksi kuukaudetksi Aasiaan.

Pistäisin kämpän pois, kamat varastoon. Työttömänä ei voi tehdä niin, koska jossain on oltava kirjoilla.

Jos työttömänä sanoisin kämpän irti, voisin kirjani siirtää vain porukoilleni, ja sitten työmarkkinatukeni leikattaisiin puoliksi. Saisin vain 230 e/kk

Onhan 560e paljon enemmän kuin 230e.

Totta kai matkustaisin tuolla 560e. En harkitsisikaan tuolla 230e lähteväni yhtään mihinkään.

Vierailija
107/149 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään vaikuta muuta kuin että verotonta tuloa. Saan lisäks erotuksen työttömyysetuudesta. Jos työllistyn niin saan sen 560e siitä huolimatta.

AP

Hieno homma! Muistappa päivitellä tänne asiaa. Aiotko mennä töihin/tehdä töitä?

Vierailija
108/149 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

No mutta eihän kokeilun ulkopuolella työttömänä työnhakijana olevakaan voi matkustaa sen pidempään. Ja jos sattuu työllistymään kokeilun aikana, niin harva työntekijäkään pystyy, kun ei ole lomapäiviä kertynyt.

Voihan, jos on netti.

Vierailija
109/149 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

On myös mielestäni kohtuutonta, koska peruspäivärahaa saava voi hakea työtä ulkomailta 3 kk:n ajan. Ehkä se olisi pitänyt olla sama 3 kk.

Vierailija
110/149 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa tuntua siltä että tämä systeemi vaan eriarvoistaa, samoin kuin se että esim. ammattikorkeassa saa opiskella 2 vuotta työttömyystuella.

Juosten kustu hätäratkaisu joka hyödyttää muutamaa ja loppulasku on punaisella.

Kahden opiskelijan äitinä ollaan taas sen tosiasian edessä että kesällä ei opiskelija saa latiakaan rahaa jos ei tule opintopisteitä. Toiset sitten porskuttaa kansalaispalkalla.

Seuraavana kesänä on onneksi edes se yleinen asumistuki.

Vierailija
111/149 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Miksi niin moni on huolissaan tästä asiasta? Matkustavatko työttömät nykyisin ihan koko ajan ja jos, niin millä rahoilla?

En ole huolissani, vaam utelias.

Jos minulle tulisi tuo kokeilu, niin haluaisin ehkä matkustaa muutamaksi kuukaudetksi Aasiaan.

Pistäisin kämpän pois, kamat varastoon. Työttömänä ei voi tehdä niin, koska jossain on oltava kirjoilla.

Jos työttömänä sanoisin kämpän irti, voisin kirjani siirtää vain porukoilleni, ja sitten työmarkkinatukeni leikattaisiin puoliksi. Saisin vain 230 e/kk

Onhan 560e paljon enemmän kuin 230e.

Totta kai matkustaisin tuolla 560e. En harkitsisikaan tuolla 230e lähteväni yhtään mihinkään.

Perustuloa maksetaan vain Suomessa asuville ja oleskeleville.

Vierailija
112/149 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustulokokeilu ei muuta tuloja mitenkään jos ei työllisty. Jos työllistyy saa kokonaan pitää perustulon palkan lisäksi!

No eikä saa. Kaikki tulot katsotaan tietysti tuloiksi ja palkasta verotetaan sen mukaan. Toki voittoahan siitä syntyy jos töitä saa ja perustulokin tulee tilille palkan lisäksi. 

Miten ne maksupäivät menevät, onko joka kuukauden 9. vai kuinka?

EIkä tätä perustuloa lasketa tuloihin tietenkään, mitä järkeä siinä muka sitten olisi, vaan saa tehdä tai olla tekemättä töitä - perustulo tulee silti kaksi vuotta vaikuttamatta mihinkään muihin tuloihin.

Vierailija
113/149 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin sain sen. Töitä tiedossa vuoden alusta joten mahtava fiilis siis! 

Vierailija
114/149 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyskorvausta voi saada myös korkeakouluopintoihin.

Vierailija
115/149 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli kirje ja en ole oikein tyytyväinen, mutta eipä auta valittaakaan :( Tuloni tippuvat 250 eurolla ja minun on sen seurauksena muutettava pienempään ja halvempaan kämppään. Eikös tässä luvattu, ettei kenenkään tulot tule tippumaan kokeilun myötä?

Vierailija
116/149 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija8 1 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Kyllä mekin matkustamme. Riittää, että on aina käytettävissä. Kun Suomesta ei töitä löydy, niin olen tehnyt pätkätyötä silloin tällöin Brysselissä (tukihakemusten arviointia).

Vierailija
117/149 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu minäkin sain.. Yllätin :O Jos haluaa keskustella meidän kanssa tervetuloa kerhoon...!

Vierailija
118/149 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole, kelle vastasit, mutta ammattiliitot ovat HYVÄ ASIA. Pitävät työntekijän puolta ja jokaisen työntekijän pitäisi liittyä.

Koskaan en ole liittoon kuulunut, enkä koskaan tule kuulumaankaan. Olisiko se liikaa vaadittu, että työntekijä pitäisi ihan itse itsestään huolta?

Vierailija
119/149 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm..Luin kaiken kommentit.. Olen työtön tällä hetkellä 607e työttömyysturva meillä yksi lapsi.. Olenkin mukana kokeiluun 560e miten lapsikorotus ? :S Minusta tuntuu asiat muutoksia vähän rankkaa...

Vierailija
120/149 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli kirje ja en ole oikein tyytyväinen, mutta eipä auta valittaakaan :( Tuloni tippuvat 250 eurolla ja minun on sen seurauksena muutettava pienempään ja halvempaan kämppään. Eikös tässä luvattu, ettei kenenkään tulot tule tippumaan kokeilun myötä?

Voit hakea kaikki tukia kuten aina ennenkin.