Onko kirpputorien "taso" jotenkin laskenut?
Kävin äsken kirpputorilla enkä löytänyt mitään ostettavaa. Kauhea määrä huonokuntoista roinaa ja vaatetta, kalliita muumimukeja ja marimekon kuppeja. Yhden neljä euroa maksavan paidan oisin ostanut, mutta takana oli reikä 🤔 Löydättekö te ostettavaa kirpputoreilta?
Kommentit (339)
En itse ostaisi enää mitään käytettyä kangasta/huonekaluja kirppareilta. Tiedä mitä "boonuksia" tulee mukana.
Tuotteet eivät saisi maksaa mitään, ja silti pöytävuokrat ovat huikeita. Ei kiinnosta nähdä sitä kauheaa vaivaa (tavaroiden etsiminen, hinnoittelu, kirpparille vieminen, jokapäiväinen pöydän siivoaminen ja vieraisiin pöytiin kadonneiden tavaroiden etsiminen) muutaman lantin takia. Peräkonttikirppikset tms. ovat paljon kivempia, kun myyjä pääsee paljon helpommalla.
On laskenut ja paljon. Kohta ei ole kirppareita lainkaan. Kiitos sen idiootin, joka päätti että kirpparimyyntiä pitää verottaa.
Kirppisten koko idea on mennyt, kun suurinosa ostajakunnasta yrittää vain etsiä "hyviä diilejä", joita myydä voitolla eteenpäin. Toinen järjettömyys on, että yritetään myydä ikean 5e tuotetta 10e. Käyn enää vain seurakuntien/kontin kirppiksillä ja niilläkin vain katsomassa kirjoja.
Kirppistoiminta on myyjän näkökulmsta haastavaa. Pöytävuokra on kallis, mutta vain erittäin halvat vaatteet menee kaupaksi, ja vähänkin parempia varastetaan. En ihan ymmärrä, miksi varastaa kirppikseltä, sehän on suoraan toiselta ihmiseltä varastamista.
Itse tykkään kirppistellä, ja löydän monesti vintage-aarteita, mutta oon myös huomannut, että paljon on tosi kallista tavaraa/vaatetta sekä trokareiden pöytiä. Löytyy jopa reikäistä, likaista ja haisevaa vaatetta. Silti itsepalvelukirpparit on omia suosikkeja, koska esim. UFF:in hinnat ovat täysin naurettavia.
Pöytävuokrat ovat kyllä kalliita, joten ymmärrän jos joissain pöydissä myydään kalliilla jos ei ole paljoa tavaraa myynnissä. Itse pidin nyt pöytää kaksi viikkoa ja maksoi noin 60€ yhteensä. Kyllähän se kirpaisi, mutta käteen jäi maksujen jälkeen silti 300€. Hinnat mulla vaatteissa ja tavaroissa 1-5€, pari viimeistä päivää -50%. Toki olihan siinä homma roudata sitä tavaraa sinne, ja hinnoitella, joten ymmärrän, ettei kaikki jaksa vaan yrittää myydä vähän vähemmän ja kalliimmalla.
No en ole löytänyt oikein koskaan mutta hyvin olen saanut halvalla hyvää myytyä, sekä siis vaatteita että tavaroita.
Ihmisillä on täysin vääristynyt kuva uudelleenmyyntiarvosta. Kuluneesta Newbien bodysta pyydetään 12e, kuluneista Nikeista 40e jne. Myyn vuoden parin välein kaiken pienen pois. 1-3 hintaa, kaikki menee ja rahaa tulee 400-600e.
Miten niin taso lainausmerkeissä? Taso se huonokin taso on.
Mä käyn usein vaan katselemassa ja nauramassa kirpparilla. Rikkinäistä ja kalliit hinnat. 50e parikyt vuotta vanhasta villapaidasta,jossa oli nyrkin mentävä reikä keskellä rinnusta. Rikkinäinen sateenvarjo 10e. No tosin löysin sieltä eurolla sen mitä etsinkin. Servettiteline johon laitoin suodatinpussit kaappiin. En olisikaan euroa enempää maksanut. Siinä oli hinta kohdillaan.
Taso laskenut ja hinnat nousseet.
Suurin osa myytävästä tavarasta on ihan p*skaa. Ei kukaan osta likaisia ja rikkinäisiä vaatteita ja laukkuja. Vintedissäkin on näitä jotka myy likaantunutta laukkua, ostaja saa itse puhdistaa "kyllä sen joku ostaa kun on merkkilaukku". Ei osta. Ostan mieluummin uuden kuin likaisen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on täysin vääristynyt kuva uudelleenmyyntiarvosta. Kuluneesta Newbien bodysta pyydetään 12e, kuluneista Nikeista 40e jne. Myyn vuoden parin välein kaiken pienen pois. 1-3 hintaa, kaikki menee ja rahaa tulee 400-600e.
Tuo on totta. Ja saman huomannut että kirppiksillä myyjät, ja varsinkin nämä hallikirppisten myyjät eivät tunnu ymmärtävät sitä että alalla on aikalailla ostajan markkinat, jotka määräävät tavaroiden hinnat, mutta väkisin silti laittavat hintaan jotain "pöytälisää", mikä saa potentiaalisen ostajan jättämään tavaran pöydälle.
Jostain syystä taas nämä monet ns, perinteiset kirppismyyjät joita on kaikenlaisissa tori/tempaus, jne, tapahtumissa, niin tuntuvat ymmärtävän tämän "alalla ostajan markkinat" jutun paremmin.
Ääh, no on varmaan vähän laskenut ja olen itsekin tähän syyllinen. Itse vein kirppikselle tavaraa viimeksi eilen ja täytyy myöntää, että olisin kyllä voinut pestä ne kurahousut vähän huolellisemmin. Puolustuksekseni sanon, että meillä on kiire päästä kaikesta irtaimistosta eroon ja oma huolimattomuus on kyllä huomioitu hinnassa :D
Mä olen puljannut kirppistavaroiden kanssa vuosia.
Niin kauan, kun ihmiset lopettavat soopan ostamisen, ei taso nouse.
Keväällä kollegani muutti, tyhjennettiin helatorstaina heidän asuntoa.
Pakettiautollisen verran sain myytävää. Kävin edellisen kerran heillä karsimassa 2019 ja tais olla 3.s krt.
Tänä vuonna olen vienyt kirppikselle muiden tarpeettomia 4 pakettiautollista. Vai 5 ?
Tosin yks huusholli oli täpö täynnä ja he muuttavat 5 huoneen asunnosta max kolmioon, n 1/3 entisen koosta.
Miesystäväni esikoisen häät pidettiin kesäkuussa meillä ja vaikka saatiin naapurista lainaan astioita jne, tosi paljon piti itse hommata. Siinä oli melkoinen työ ja jos juhlia tulee jatkossakin, pidetään ne nyt meillä. Muuten irtaimisto mahtuisi yhteen pakettiautoon.
Ihmiset pyytää huonokuntoisesta tai tavallisesta bulkkilaatuisesta tavarasta ihan älyttömiä hintoja.
Käytetyn tavaran arvo on erittäin hyväkuntoisenakin maksimissaan 50% tuotteen alkuperäisestä ostohinnasta, ellei kyse ole keräilyharvinaisuudesta, hyvin halutusta tuotteesta tms. poikkeuksesta.
Silti näkee näitä, jotka myy jotain käytettyä henkkamaukan neuletta tai ikean pöytää viisi euroa halvemmalla kuin kaupassa. Ei kirppisostajat ole siellä sitä varten että myyjät saa omansa takaisin, vaan tekemässä omasta näkäkulmastaan hyviä löytöjä halvalla.
Ennen löytyi aina jotain, nykyään useammin ja useammin tulee lähdettyä tyhjin käsin. Joskus kivoja löytöjä tekee, joiden avulla jaksaa vielä kierrellä
Vikaa on myös siinä, että alkuperäiset tuotteet ovat jo valmiiksi heiveröisiä. Kun kaupoissa myytävän tavaran laatu huononee niin samalla kirpparituotteiden laatu huononee.
Olen sanonut tätä jo kauan: kirpputorien taso laskee, koska kirppistelystä tuli myyjille kannattamatonta.
Paikkavuokrat ovat kalliita ja täällä palstallakin kirppiskävijät nurisevat, jos mikään maksaa yli 1-2 euroa. Kalliimmat tavarat rikotaan tai varastetaan. Laadukkaan tavaran myynti siirtyi Toriin ja kirppistelystä tuli yhä enenevässä määrin epätoivoisten touhua. (Sitten Torikin meni pilalle, mutta se on ihan eri juttu se.)
Huom. ylihinnoiteltuja, romuja ja ihan vain suoraan sanottuna tosi omituisia tavaroita on aina ollut kirppiksillä. Eikä niiden ylihinnoiteltujen ja omituisten tavaroiden takana olevaa tarinaa välttämättä näe (itse esim. tiesin yhden dementikkomummon, joka harrasti kirpputorimyyntiä, ja myyntipaikka oli totta kai ihan "p*skat kirppislöydöt" -blogin kamaa). Mutta nykyään niiden osuus kaikesta tarjonnasta kasvaa kasvamistaan, koska tavallisen ihmisen ei kannata nähdä kirppistelyn vaivaa, jos siitä ei jää mitään käteen. Tavaroista pääsee helpommallakin eroon.