Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinillä ollut isovanhemmilla jouluaterialla roikkuvat korvikset, appiukko nolasi teinin jutuillaan

Vierailija
26.12.2016 |

No appiukon mielestä kaikki "killuttimet" ja metalli ihmisessä on turhaa ja naurettavaa. 13-vuotiaalla oli roikkuvat hopeakorvikset. Appiukko oli koko illan laukonut typeriä "vitsejään" suvun läsnäollessa

"öhöhöööhhö onkos sinulla avainniput korvissa, onhan se tietysti kätevää niin"
"Nyt jos menisit pyhäjärveen seisomaan niin kyllä tulisi saalista höhöhöhö"
"Varo nyt tai nuo uivat kohta siinä perunasalaatissa kun vähän kumarrut vielä"

Tyttö oli ollut niin vaikeana että oli melkein itkenyt. Kukaan aikuinen ei ollut puuttunut tähän ilkeilyyn, mitä mieltä?

Kommentit (141)

Vierailija
121/141 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapsen isä seurasi mykkänä vierestä koko illan jatkunutta lapsensa nöyryyttämistä ja tikun nokkaan nostamista...?

Vierailija
122/141 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enoni kuuluu tällaisiin porukan "hauskuttajiin" kun olin 14v, värkkäsin itse kangasmytyt rintsikoiden sisään kun äiti ei suostunut ostamaan kunnon liivejä, hänestä urheiluyläosa riitti kun rinnat olivat tuolloin aa-kokoa. No,äidin juhlissa minulla oli ne kangasmyttyviritykset päällä kun muuten mekko ei istunut. Yksi mytty tippui kesken juhlien, känninen eno nosti sen kaikkien nähtäville ja kailotti " nykynuorilla on rintavarustus tällaista irtomallia" voitte olla varmoja että ne juhlat päättyivät itkuun vaikka onneksi sentään muut suvun naiset läksyttivät häntä ja lohduttivat minua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/141 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankkaa olla teinityttö. 

Yhdessä toisesssa ketjussa kerroin siitä, miten äiti oletti ilman muuta että eräänä viikonloppuaamuna klo seiskan herätys on aivan ok sopimatta etukäteen ja tulen auttelemaan enoni juhlien järjestelyssä. Moni älähti siitä, että miksi en mennyt apuun ilosuin ja haukkui pystyyn siitäkin, että nukuin poikaystävän luona. Olinhan 15-vuotias, nyt kolmikymppinen kun kerron tätä. Moni tuntui unohtavan, että pienillä paikkakunnilla 2000-luvun alussa ei ollut samanlaista kyttäyskampanjointia kuin nykyään eikä sossua soitettu paikalle jos repusta löytyi yksi karhun pullo. Joka tapauksessa kerroin miten painoin puhelun poikki ja jatkoin uniani aivan rauhassa, koska olin edellisenä iltana tehnyt kakut samoihin juhliin ja paikalla oli jo kaksi pikkusisarusta joita ei velvoitettu mihinkään vaikka ikänsä puolesta kykenivät kyllä vaikka mihin. Ketjun kommentoijat olivat sitä mieltä, että teinityttö oli lähtenyt poikaystävän luo karkuun ettei tarvitse tehdä mitään - 

ja tämä kertoo paljon siitä asenteesta, mikä näkyy tässäkin ketjussa ja tässä kerrotuissa kokemuksista. Heti kun tyttö tulee teini-ikään, niin se on koko suvun yleinen lapsenpiika, ilmainen talovahti, siivooja, kyökkipiika ja kahvinkaataja. Se on samalla kasvaessaan kaikkien naurunaihe, komenneltava, arvostelun ja arvioinnin kohde. Hiukset, vaatteet, tyylikokeilut ja meikit ovat vapaasti kommentoitavissa eikä kukaan puutu siihen. Jos teini ei suostu, älähtää takaisin tai laittaa jauhot suuhun kun kukaan muu ei puolusta teiniä, hän on hankala ja kaikki rientävät paikalle "vanhempia pitää kunnioittaa". 

Vierailija
124/141 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta lapsenlapsien suhteen alkanut oppia, että nuoria ei kannata nostaa keskipisteeksi, eikä heille kasvatusmielessä alkaa antaa julkisesti ohjeita. Kun omille lapsille tuli sanottua muka kasvatusmielessä yhtä ja toista, ja jälkikäteen ajateltuna ihan pieleen. Hyviä omanlaisiaan ihmisiä niistäkin kuitenkin tuli.

Nuorilta voi vähän sivussa kysellä mitäs kuuluu, ja mitä on suunnitellut tulevaisuudessa, mutta ei niitä kannata koko pöydän keskustelunaiheeksi nostaa.

Vierailija
125/141 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tälläistä teinityttöjen orjuuttamista vieläkin? Omasta suvusta on luojan kiitos karsiutunut tämä pois mutta elin nuoruuteni 80-luvulla ja muistan yhä kuinka äiti oli luvannut että pääsen 15-vuotiaana kaverini järjestämään diskoon uutena vuotena.

Ensimmäiset isot bileet ja odotin niitä kuin kuuta nousevaa. Kaikki vaatteet ja meikit ja tuliaiset oli katsottu valmiiksi kunnes paria tuntia ennen lähtöä tätini, isän sisko paukkasi paikalle kahden lapsensa kanssa kun hänellä oli ollut jälleen kerran riitaa miehensä kanssa. Tätini ja äitini käskivät minut vahtimaan lapsia. Äiti sanoi "Kai sinä Minna ymmärrät ettet nyt voikaan lähteä sinne diskoon" 

No olin aivan puulla päähän lyöty, sillä veljeni, 18 ja 22v norkoilivat toimettomana olohuoneessa. Kysyin itku kurkussa, miksei Sami tai Jouni voi vahtia, kyllä nyt 3-5-vuotiaiden kanssa pärjää kun vähän leikittää.

Täti ja äiti sähähtivät yhdestä suusta "No ei kai nyt miehet, käytä vähän järkeä"

Mitään perustelua en ole vieläkään tähän päivään mennessä saanut, muuta kun se, että olin tyttö. En ollut tippaakaan lapsirakkaampi kuin veljetkään.

Vierailija
126/141 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tälläistä teinityttöjen orjuuttamista vieläkin? Omasta suvusta on luojan kiitos karsiutunut tämä pois mutta elin nuoruuteni 80-luvulla ja muistan yhä kuinka äiti oli luvannut että pääsen 15-vuotiaana kaverini järjestämään diskoon uutena vuotena.

Ensimmäiset isot bileet ja odotin niitä kuin kuuta nousevaa. Kaikki vaatteet ja meikit ja tuliaiset oli katsottu valmiiksi kunnes paria tuntia ennen lähtöä tätini, isän sisko paukkasi paikalle kahden lapsensa kanssa kun hänellä oli ollut jälleen kerran riitaa miehensä kanssa. Tätini ja äitini käskivät minut vahtimaan lapsia. Äiti sanoi "Kai sinä Minna ymmärrät ettet nyt voikaan lähteä sinne diskoon" 

No olin aivan puulla päähän lyöty, sillä veljeni, 18 ja 22v norkoilivat toimettomana olohuoneessa. Kysyin itku kurkussa, miksei Sami tai Jouni voi vahtia, kyllä nyt 3-5-vuotiaiden kanssa pärjää kun vähän leikittää.

Täti ja äiti sähähtivät yhdestä suusta "No ei kai nyt miehet, käytä vähän järkeä"

Mitään perustelua en ole vieläkään tähän päivään mennessä saanut, muuta kun se, että olin tyttö. En ollut tippaakaan lapsirakkaampi kuin veljetkään.

Miksi ei ämmä vahtinut omia pentujaan aivan itse? Huh mitä toimintaa!

Vierailija
127/141 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää, että pitää nuorta tyttöä noin kiusata...Tätini ex-mies oli samanlainen, mutta vielä törkeämpi, heitti seksiin liittyviä juttuja kun olin vasta 13...Inhosin sitä äijää, onneksi erosivat.

Vierailija
128/141 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiukko kehitysvammainen ehkä?

Vierailija
129/141 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä töykeät möläyttelijäpapat ja -mummot on sitten niitä, joiden luona kukaan ei halua vanhainkodeissa vierailla. Niin makaa kuin petaa.

Vierailija
130/141 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö oli ollut niin vaikeana että oli melkein itkenyt. Kukaan aikuinen ei ollut puuttunut tähän ilkeilyyn, mitä mieltä?

Niin, et sitten itse puuttunut, mutta tulit tänne av palstalle asiaa itkemään.

*tapu-tapu* hyvin taas toimittu.

131/141 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Terve! Maha vaan kasvaa", "Monennellako kuulla olet?" Tuollaisia kommentteja - vaikkakin aikuiselle miehelle heitettynä. Mutta onko kuitenkaan hyvää huumoria, mukavaa läppää? Joiden kuiden mielestä varmasti on, mutta ymmärtävätköhän, miten idioottimaisen kuvan antavat itsestään, jos kohde ei satu olemaankaan samalla aaltopituudella? Kannattaisiko kenenkään ulkonäöstä ruveta sitä "läppää" heittämään, ainakaan ilman täyttä tilannetajun tuomaa varmuutta siitä, ettei tule loukanneeksi?

Määrätynlainen ihmistyyppi tekee noita tölväisyjä, vaikka tilanne olisi hieman juhlavakin. Jos ne eivät koske jonkun ulkonäköä, niin sitten ne ovat muuten korneja, vaikkapa ulosteisiin liittyviä. Toimisivatkohan varmasti niin, jos tajuaisivat, kuinka paljon voivat herättää inhoa?

132/141 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, et sitten itse puuttunut, mutta tulit tänne av palstalle asiaa itkemään.

*tapu-tapu* hyvin taas toimittu.

Hyvin olit lukenut aloituksen, kunniakirja tulee postissa.

Vierailija
133/141 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulikohan appiukko itse vain olevansa vitsikäs? Kannattaa sanoa teinille, että jättää hölmöt kommentit omaan arvoonsa. Vanhemmat ihmiset eivät aina osaa jutella asiallisesti nuorille, eivätkä sitä itse edes tajua. Itse olisin heittänyt asian vitsiksi, esim. että haluatko itse kokeilla syöttiä tms yhtä naurettavaa. Siihen yleensä loppuu laukomiset :).

Vierailija
134/141 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän ei ole pointtina nyt se millaiset korvakorut tytöllä on ollut korvissa, ihan sama vaikka olisi ollut maassa asti roikkuvat killuttimet mutta toisen ihmisen ulkonäön/vaatteiden/korujen arvostelu julkisesti muiden ihmisten edessä ei vain ole ok. Varsinkaan kun kyseessä on aikuinen ihminen vs 13v tyttö, joka mahdollisesti tuon ikäisenä on muutenkin epävarma ulkonäköön liittyvissä asioissa. Voin kuvitella kuinka nöyryyttävä tilanne on tytölle ollut ja toisten aikuisten olisi ehdottomasti pitänyt puuttua tilanteeseen, vaikka se appiukon mielestä olisikin ollut vaan "vitsiä".

Vierailija
135/141 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ihmetellä, miksi tuota appiukkoa ei sitten myöhemmin käydä vanhainkodissa katsomassa. Jotkut jäävät aivoiltaan ameeban tasolle, kuten tämä papparainen.

Vierailija
136/141 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänäkin jouluna tunsin pientä kateudenpoikasta tai jonkin piston rinnassa kun katsoin sosiaalisessa mediassa tuttavien joulunviettoa, kaveri nyt 25 v, pienen lapsensa kanssa kuvassa, kaverilla päällä kaunis, tyylikkäästi vähän paljastavakin juhlamekko päällä ja sievä nutturakampaus, juhlavat korut ja meikki... Minut olisi noissa tamineissa vittuiltu lyttyyn isoisän toimesta vielä tässäkin iässä. Olen monesti miettinyt miten edes ikinä uskallan tulla raskaaksi, siinä kun kroppakin muuttuu voi sitä vittuilun ja henkisen väkivallan määrää ja varmaan ikävää vihjailua siitä miten ne lapset nyt alkunsa ylipäänsä saa... :/

Tähän on olemassa hyvä konsti. Ei tarvitse olla tekemisissä tuollaisten torveloisoisien kanssa. Ei se, että on sukua, tarkoita, että pitää sietää törkeyksiä. Lopetat yhteydenpidon ja sillä hyvä. Ja kun syytä kysytään, kerrot sen. Todella vapauttavaa, kun ei tarvitse kuunnella tai sietää enää törkeyksiä.

Vierailija
137/141 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta jokainen kantaa itse vastuun puketumisestaan ja helyistään. Jos ne korvakorut ovat kuin kalastuksessa käytettävät perhot, niin se 13v otti ihan itse riskin, että joku siitä huomauttaa. Meillä on olemassa tietyt yleisesti hyväksytyt (vanhoilliset?) etikettisäännöt, joihin kuuluu esim. se, että päiväkäytössä korvakorut eivät ole huomiotaherättävän isoja/runsaita. Appiukko vanhana kääkkänä huomautti asiasta, joka hänen sukupolvelleen oli itsestäänselvyys.

Mitä helvettiä mä just luin? 😂😂😂 Kuolen tähän ulvontaan 😂😂

Vierailija
138/141 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas ihmettelen, miksi kyseiset teinit ja heidän vanhempansa tuppaantuvat isovanhemmille vierailulle, jos he pitävät oikeutenaan pukeutua ja käyttäytyä oman arvomaailman mukaisesti ja viis välittävät isovanhempien tai muiden vieraiden huomioimisesta tai hyvistä käytöstavoista.

Miksi ihmeessä teini ei syönyt jouluateriaansa kotona ja lillutellyt roikkuvia korvakoruja oman mamman kinkkukastikkeessa, vaan piti lähteä isovanhemmille.

Roikkuvat korvakorut kuuluvat iltatilaisuuksiin, ei perheen jouluaterialle.

Vierailija
139/141 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ihmettelen, miksi kyseiset teinit ja heidän vanhempansa tuppaantuvat isovanhemmille vierailulle, jos he pitävät oikeutenaan pukeutua ja käyttäytyä oman arvomaailman mukaisesti ja viis välittävät isovanhempien tai muiden vieraiden huomioimisesta tai hyvistä käytöstavoista.

Miksi ihmeessä teini ei syönyt jouluateriaansa kotona ja lillutellyt roikkuvia korvakoruja oman mamman kinkkukastikkeessa, vaan piti lähteä isovanhemmille.

Joko taas... googlaa huviksesi niitä wt-porukan kantabaarissa istuvia valioyksilöitä eli Englannin kuninkaallisia, ja tadaa: sieltä löytyy parissa sekunnissa monta kuvaa, joissa daameilla on roikkuvia korvakoruja ihan päiväkäytössä kukkamekkojen kanssa. Ja sitten voisi tietenkin selata sitä etikettiopasta uudellen, kun edellinen lukukerta on näköjään mennyt vähän miten sattuu.

Vierailija
140/141 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten vanhat ihmiset jaksavat aina valittaa siitä, että nuorilta puuttuu käytöstavat. Minulle on ainakin jo lapsena opetettu, että toisen ihmisen ulkonäön kommentoiminen negatiiviseen sävyyn on äärimmäisen huonoa käytöstä, ja on parempi olla hiljaa, jos ei ole mitään hyvää sanottavaa. Kummasti nämä itsestäänselvät käytöstavat eivät tunnu koskevan vanhuksia, vaan he saavat päästellä suustaan ties mitä kauheuksia, ja muiden pitäisi vain myötäillä. Kyllä se vanhus tässä tilanteessa on käyttäytynyt huonosti, ei se teini.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme