Suomea ja suomalaisia koskevat myytit, jotka eivät pidä paikkaansa
Suomalainen sisu: ihan kuin sinnikkyys olisi joku suomalainen keksintö.
Suomessa ei ole korruptiota: ei ehkä vaihdeta rahasalkkuja kuin jossain banaanivaltiossa, mutta hyvävelikerhot suhmuroi toistensa asioita
Kommentit (133)
Suomalaisten kielitaito. Ja erityisesti se, että suomalaiset puhuisivat hyvin englantia. En ole itsekään mikään lingvisti, mutta asunut Englannissa kyllä useita vuosia, ja kyllähän sen nyt kuulee kuka hyvänsä, että tavallinen suomalainen ei osaa englantia hyvin. Puhe on yleensä aina variantti rallienglannista, eli kuulostaa älyttömän epäkohteliaalta töksäyttelyltä, sanavalinnat ovat tragikoomisia, prepositiot väärin ja puherytmi monotonista mökellystä, josta putoaa kärryiltä sekunneissa. Sorry, niin se vaan on. Monesti olen joutunut tulkkaamaan finglishiä englanniksi että muutkin ymmärtäisivät. Ja silti sillä suomalaisella on ollut valtavan itseriittoinen ja tyytyväinen ilme naamalla niin kuin olisi joku ihmeolento kun saa muutaman hassun englannin sanan sanottua peräkkäin.
Pekka Visuri on kirjoittanut kirjan "Mannerheimin ja Rytin vaikeat valinnat. Suomen johdon ratkaisut jatkosodan käännekohdassa" (2013), joka kuvaa aika hyvin jatkosodan lopun tumpuloinnit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole korruptiota: ei ehkä vaihdeta rahasalkkuja kuin jossain banaanivaltiossa, mutta hyvävelikerhot suhmuroi toistensa asioita
Tota sisua olen aina ihmetellyt. Eli muissa maissa ei siiis ole sinnikyyttä ? Todella koppavaa ja ylimielistä
Suomi oli ainoa itäblokin maa, joka onnistui pitämään puolensa Neuvostoliittoa vastaan. Kahdessa kuluttavassa sodassa ja koko sotienjälkeisen ajan.
Kyllä se vaati ainutlaatuista sisua.
Ei ole mitään tekemistä sisun kanssa vaan tuurin. Neuvostoliitto esim talvisodassa oli varustautunut huonosti talveen. Ja ihan joka ainoa kansa kestää samat asiat jos tarvitsee.
Ai että kaikilla muilla kävi vaan paska nakki?
Jos sotahistoriaa yhtään tunnet, niin tiedät kyllä, että Suomella kävi monta kertaa todella hyvä tuuri ja sodan loppukin tuli juuri sopivalla hetkellä. Viikon päästä oltaisiin oltu yksi miehitetyistä valtioista. Lisäksi Suomella sattui olemaan hyvä ja kokenut sodanjohto ja paljon apua ulkomailta. Ei se vähennä sotilaiden uhrauksia, mutta heidän glorifiointinsa on vaan naurettavaa. Verrattuna vaikkapa brittiarmeijaan, suomalaiset ovat aina olleet mielikuvituksettomia varman päälle pelaajia. Ja nykymaailmassa suomalaissotilas ei ihan taatusti pääse sinnikkyydessä ja taistelukyvyssä lähellekään USA:n joukkoja, mutta silti pitää aina kehuskella esi-isien "puolustusvoitolla".
Mä kutsuisin sitä mieluummin siunaukseksi.
Suomalaisten kannattaa pysyä vastakin kristittynä kansana, jotta meillä olisi siunaus mukana.
Sanonpahan tämän ihan suoraan nyt kuitenkin.
Nauroin ihan katketakseni sille yhdessä vaiheessa nettiä kiertäneeseen englanninkieliseen videoon, jossa mainostettiin suomalaista peruskoulua, ja jossa haastateltiin ihan opetusministeriäkin muiden tahojen lisäksi. Suomessa siis esim. lapset eivät saa koulussa läksyjä, täällä käydään ihan tämän tästä metsäretkillä oppitunneilla, ja opettajat saavat yhtä hyvää liksaa kuin lääkärit. :D
Vierailija kirjoitti:
"suomalainen sisu" - elinolosuhteet (kuten ilmasto), kattovuoden, sodat.
Oli niin tai näin, niin ei jollain 40-luvun miesten luonteenpiirteillä ole enää oikein mitään tekemistä nykysuomalaisten kanssa.
makethejp kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"suomalainen sisu" - elinolosuhteet (kuten ilmasto), kattovuoden, sodat.
Vaikeaa on ollut muuallakin. Monessa paikassa paljon vaikeampaa. Myytin tuosta sisusta tekee usko siihen että vielä pullamössöllä kasvaneet nykysuomalaiset olisi jollain erityislaatuisella sinnikkyydellä siunattuja koska esi-isät on kokeneet sotia ja nälkää. Missä on näytöt? Saara Aallon yksittäinen pärjääminen X Factorissa ei oikein riitä todisteeksi kansanluonteesta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on maailman paras terveydenhoito.
Suomalaisille on maailmassa eniten lomaa.
Suomalaiset ovat velkaa afrikkalaisilla, koska orjuus.
Älä unohda suomalaisten satoja vuosia sitten valmistamaa tervaa, jolla tervattiin orjalaivoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota sisua olen aina ihmetellyt. Eli muissa maissa ei siiis ole sinnikyyttä ? Todella koppavaa ja ylimielistä
Suomi oli ainoa itäblokin maa, joka onnistui pitämään puolensa Neuvostoliittoa vastaan. Kahdessa kuluttavassa sodassa ja koko sotienjälkeisen ajan.
Muuten kyllä, mutta Suomi ei koskaan kuulunut eikä kuulu ns Itäblokkiin. Blokki, rintama tms.
Voit toki korostaa, että emme kuulu länteen, mutta perustelut sille eivät ole kovin päteviä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten kielitaito. Ja erityisesti se, että suomalaiset puhuisivat hyvin englantia. En ole itsekään mikään lingvisti, mutta asunut Englannissa kyllä useita vuosia, ja kyllähän sen nyt kuulee kuka hyvänsä, että tavallinen suomalainen ei osaa englantia hyvin. Puhe on yleensä aina variantti rallienglannista, eli kuulostaa älyttömän epäkohteliaalta töksäyttelyltä, sanavalinnat ovat tragikoomisia, prepositiot väärin ja puherytmi monotonista mökellystä, josta putoaa kärryiltä sekunneissa. Sorry, niin se vaan on. Monesti olen joutunut tulkkaamaan finglishiä englanniksi että muutkin ymmärtäisivät. Ja silti sillä suomalaisella on ollut valtavan itseriittoinen ja tyytyväinen ilme naamalla niin kuin olisi joku ihmeolento kun saa muutaman hassun englannin sanan sanottua peräkkäin.
Riippuu keneen vertaa. Jos vertaa britteihin tai ylipäätään ihmisiin jotka ovat asuneet englanninkielisissä maissa, niin sanomasi pitää paikkaansa. Mutta jos vertaa keskivertosuomalaisen englannin taitoa keskivertosaksalaiseen, -ranskalaiseen, -italialaiseen tai -espanjalaiseen, niin suomalaiset osaavat todella paljon enemmän ja paremmin.
Tänä ketju on sitä huonointa osaa Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Nauroin ihan katketakseni sille yhdessä vaiheessa nettiä kiertäneeseen englanninkieliseen videoon, jossa mainostettiin suomalaista peruskoulua, ja jossa haastateltiin ihan opetusministeriäkin muiden tahojen lisäksi. Suomessa siis esim. lapset eivät saa koulussa läksyjä, täällä käydään ihan tämän tästä metsäretkillä oppitunneilla, ja opettajat saavat yhtä hyvää liksaa kuin lääkärit. :D
Itse kärsin harvinaista myötähäpeää samassa pätkässä haastatellun opetusministeri Krista Kiurun takia. Sen englanti oli hirveää. Ja on. Watch and weep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myytti on vissiin hyvä koulutustaso, koska Suomi ei ole koskaan kuulunut itäblokkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu keneen vertaa. Jos vertaa britteihin tai ylipäätään ihmisiin jotka ovat asuneet englanninkielisissä maissa, niin sanomasi pitää paikkaansa. Mutta jos vertaa keskivertosuomalaisen englannin taitoa keskivertosaksalaiseen, -ranskalaiseen, -italialaiseen tai -espanjalaiseen, niin suomalaiset osaavat todella paljon enemmän ja paremmin.
Juuri noinpäin sen vertailun pitääkin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko. Olen itse viettänyt pitempiä aikoja Ruotsissa ja Kreikassa, ja kyllä niissä tavallinen kansalainen puhuu englantia aivan eri tasolla kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Kun sanotaan, että suomalaisilla on hyvä kielitaito, ei tietenkään tarkoiteta sitä että kuviteltaisiin suomalaisten puhuvan esim. englantia kuin natiivit tai englanninkielisissä maissa asuneet. Lähinnä ajatus on juuri se, että Suomessa melkein jokainen osaa mongertaa nuo pari sanaa peräkkäin, mikä on enemmän kuin keskiarvoinen kadunmiehen kielitaito monessa muussa maassa. Esim. sanojen vivahde-erot ovat todella vaikeita oppia, samoin kuin intonaatio, jos puhuu englantia kerran vuodessa. Ja se on ihan luonnollista, että ulkomaalaisen puhetta joudutaan tulkkaamaan, myös minä tulkkaan kun ulkomaalainen ystäväni yrittää puhua suomea. Ja kun ystävälläni on tyytyväinen ilme saatuaan muutaman sanan sanottua suomeksi, myös minä olen iloinen ja onnellinen hänen puolestaan.
Suomalaiset osaavat kirjoittaa englantia ihan hyvin. Puhuminen vaan ei useimmilta onnistu. Everybody happy now?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myytti on vissiin hyvä koulutustaso, koska Suomi ei ole koskaan kuulunut itäblokkiin.
Myytti on se, että Suomi olisi länsimaa. Ei tasan ole.
Vierailija kirjoitti:
Suomella ei ole mitään omaa kulttuuria eikä historiaa.
Ennen ristiretkiä Suomessa ei osattu yhtään mitään.
" Suomi oli ihana maa ennen kuin ilkeä Ruotsi tuli ja alisti "
Suomessa oli orjasysteemi ennen kuin Ruotsi tuli tänne. Rikkaat talonpojat piti muita ilmaisena työvoimana
Olen kasvanut sotahistorialla (isä ja veli historioitsijoita) ja opiskellut poliittista historiaa yliopistolla. En usko tähän tuuriteoriaasi.