Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolmen kielen puhuminen lapselle sekaisin?

Vierailija
22.12.2016 |

Minulla on siis tavallaan kaksi äidinkieltä. Kielet ovat suomi ja eräs toinen eurooppalainen kieli jolla puhujia moninkertaisesti enemmän kuin suomella. Äitini on suomalainen, mutta synnyn ja vietin yli puolet elämästäni toisessa maassa ja tämä kieli on tunnekieleni.

Haluaisin puhua lapselle (nyt olen siis vasta raskaana) kumpaakin kieltä, sillä asumme Suomessa mutta uskoisin tuosta puhujamäärältään reilusti suuremmasta kielestä olevan tulevaisuudessa enemmän hyötyä. Kasvoin itsekin kaksikielisenä lapsena (äidin kanssa puhuin kahta kieltä), joten uskon että ainakin tuo menettelee.

Kolmas kieli, jota haluaisin puhua, on sellainen jota osaan jonkin verran. Ääntämisen yms. osaan ja pystyn keskustelemaan "small talkia" kyseisellä kielellä, mutta sanavarasto ei ole kovin hyvä. Kieli on pienehkö (5,5 miljoonaa puhujaa) aasialainen kieli. Isäni tulee kyseiseltä alueelta, mutta hän ei koskaan opettanut kieltä minulle. Suurin osa sukulaisistani jotka asuvat alueella eivät puhu muuta kieltä kuin tuota.

Voinko siis tehdä niin, että suurimmaksi osaksi puhuisin lapselle kahta "äidinkieltäni", mutta käyttäisin välillä sanoja ja lauseita tuosta kolmannesta kielestä? Mielipiteitä?

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä kannattaa "tyytyä" kahteen kieleen. Niissäkin niin, että selkeästi käytät yhtä aina yhdessä tilanteessa. Sinuna puhuisin lapselle enimmäkseen "tunnekieltäsi", Suomea säännöllisesti esim. lukemalla suomen kielisiä kirjoja ja lapsihan oppii suomen kielen "väkisin", kun asuu täällä.

Sitä kolmatta kieltä opettaisin vasta, kun lapsi on isompi ja nämä kaksi kieltä on hyvin hallussa (4-5v). Tämä kieli varmasti vahvistuu, jos vierailette ko. maassa tai sen suunnan sukulaiset tulee käymään teillä.  

Suunnilleen 3-4v:nä ajattelinkin alkaa puhua lapselle tätä kolmatta kieltä :)

Ap

Vierailija
42/75 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhu nyt aluksi noita kahta kieltä ja sitten kun lapsi on kasvanut niin opeta hänelle tuota aasialaista. Hienoahan se on jos lapsi pienestä pitäen oppii puhumaan useampia kieliä :) Mikä se toinen kieli on? Kiinnostaisi kovasti tietää

No ei se oikein noin yksioikoista ole... helposti tulos on lapsi joka ei osaa yhtään kieltä kunnolla.

Koulussa tärkeintä on osata se suomi kunnolla niin että sillä osaa oikeasti opiskella.

Itse olen kasvanut kaksikielisenä puhuen pelkästään äitini kanssa kahta kieltä. En koe olevani kielipuoli.

Ap

Mikä on koulutustasosi ja työsi?

Olen sen verran nuori, että olisi jo suoranainen ihme jos olisi minkäänlaista korkeakoulututkintoa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhu nyt aluksi noita kahta kieltä ja sitten kun lapsi on kasvanut niin opeta hänelle tuota aasialaista. Hienoahan se on jos lapsi pienestä pitäen oppii puhumaan useampia kieliä :) Mikä se toinen kieli on? Kiinnostaisi kovasti tietää

No ei se oikein noin yksioikoista ole... helposti tulos on lapsi joka ei osaa yhtään kieltä kunnolla.

Koulussa tärkeintä on osata se suomi kunnolla niin että sillä osaa oikeasti opiskella.

Itse olen kasvanut kaksikielisenä puhuen pelkästään äitini kanssa kahta kieltä. En koe olevani kielipuoli.

Ap

Kielellinen lahjakkuus on yksilöllistä. Minä opin kieliä helposti, veljeni ei millään.

Vierailija
44/75 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen sen verran nuori, että olisi jo suoranainen ihme jos olisi minkäänlaista korkeakoulututkintoa.

Ap

Eli kouluttamaton yksinhuoltaja-teiniäiti. Sitäkö toivot lapsellekin?

Vierailija
45/75 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen jossa ko. perhe asuu alueella jossa on kolme valtakielta ja heillä puhuttiin kotona äidinkielellä, talouden/lasten hoitaja oli englanninkielinen joka puhui pojalle ainoastaan englantia, pojan kaverit taas olivat ranskankielisiä ja poika laitettiin 3-vuotiaana tarhaan jossa tuli vielä neljäs kieli lapsen opittavaksi.

Voisi kuvitella, että lapsen puhekielestä tulee täysi sekasoppa mutta lopputuloksena hänen nyt ollessaan jo yli kolmikymppinen, hän puhuu kuutta kieltä täysin aksentti vapaasti aivankuin nuo kaikki kuusi kieltä olisivat hänen äidinkieliään ja hän olisi syntyisin noista maista joiden kieliä puhuu.

Tunnen toki nuoruudestani ruotsinkielisiä kavereita, joille silloin nauroimme kun he eivät osanneet kunnolla ja puhtaasti äidinkieltään sen enempää kuin Suomeakaan.

Lienee siis täysin yksilöllinen juttu kuinka kielet omaksuu, täytyy toki lisätä että molemmat tämän nykyisin jo miehen vanhemmista puhuvat myös seitsemää eri kieltä ja äiti oli työelämässään useiden kielten tulkki ja kielenkääntäjä, mutta hänen puhekielensä muilla kuin äidinkielellään ei ole missään tapauksessa aksenttivapaata.

Vierailija
46/75 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

No oletko siis päässyt korkeakouluun, ja mille alalle? Mikä oli lukion keskiarvo ja yo arvosanasi?

Vierailija
47/75 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunnen erään teini-ikäisen afrikkalaisperäisen tytön, joka puhuu äitinsä kanssa sekaisin suomea, ranskaa ja kirundia.

Ei ole kielipuoli hänkään.

Vierailija
48/75 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska vitsi :)

Vierailija
49/75 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

No oletko siis päässyt korkeakouluun, ja mille alalle? Mikä oli lukion keskiarvo ja yo arvosanasi?

Jos vastaisin tähän totuudenmukaisesti, koko ketju täyttyisi provohuutelijoista.

Päätän siis suosiolla olla vastaamatta.

Ap

Vierailija
50/75 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tunnen erään teini-ikäisen afrikkalaisperäisen tytön, joka puhuu äitinsä kanssa sekaisin suomea, ranskaa ja kirundia.

Ei ole kielipuoli hänkään.

Se kielipuolius näkyy yleensä vasta esim. töissä, missä pitää pystyä yhdellä kielellä, sekoittamatta siiihen muita kieliä, puhua jostain harvinaisemmasta aihepiiristä akateemisella tasolla. Jos tämä onnistuu kaikilla kielillä niin ok.

Vierailija
51/75 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Jos vastaisin tähän totuudenmukaisesti, koko ketju täyttyisi provohuutelijoista.

Ap

Jaa. Minä alan taas tästä ajatella sinun olevan provo.

Vierailija
52/75 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Jaa. Minä alan taas tästä ajatella sinun olevan provo.

Selvä, sille en voi mitään. Jos vastaisin tuohon kysymykseen 85% vastauksista olisi provohuutelijoita ja 15% haukkuja.

Ap

Vierailija
53/75 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo täällä on aiemminkin sanottu, lue kirjallisuutta kaksi- tai monikielisyydestäsi. Muuten menee vituiks.

Vierailija
54/75 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu tuo  jos  yksi  ihminen  puhuu vain yhtä kieltä. Charles Berlitz

https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Berlitz

oppi tuolla tavoin kohdeksaa kieltä.

Vierailija
55/75 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kolmikielinen. Tai no, nelikielinen melkein kun asuu ruotsinkielisellä alueella. Siis kotoa opittu suomi plus toisen vanhemman äidinkieli, sitten koulun kävin englanniksi. Mun mielestä se on liikaa, en osaa mitään kielistä täydellisesti. Välillä koen olevani puolikielinen.

Vierailija
56/75 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tullut siihen tulokseen, että alussa puhun tunnekieltäni ja joskus käytän myös suomea mm. lukemalla kirjoja. Suunnilleen 3-4-vuotiaana alan opettaa kolmannen kielen perussanastoa.

Kiitos asiallisille vastaajille. Nyt en jaksa enää kommentoida tänne.

Ap

Vierailija
57/75 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kolmikielinen. Tai no, nelikielinen melkein kun asuu ruotsinkielisellä alueella. Siis kotoa opittu suomi plus toisen vanhemman äidinkieli, sitten koulun kävin englanniksi. Mun mielestä se on liikaa, en osaa mitään kielistä täydellisesti. Välillä koen olevani puolikielinen.

Itselläni taas päinvastoin!

Molemmat vanhempani ovat maahanmuuttajia (Palestiina ja Espanja). Puhun sujuvaa suomea, englantia, ruotsia, arabiaa ja espanja.

Koen olevani kaikkea muuta kuin puolikielinen.

Vierailija
58/75 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin, että puhut sitä tunnekieltä ja suomen lapsi omaksuu sitten ympäristöstä. Parasta olisi, että lapsesta tulisi kaksikielinen, eli olisi kahdessa kielessä äidinkielentasoinen (tai lähellä) taito. Ja jos joskus matkustatte maahan, missä tätä tunnekieltäsi puhutaan, niin aina parempi että omaksuu kieltä myös oikeassa ympäristössä.

Jos haluaa herätellä lapsen kielitietoisuutta sitten myöhemmin, esim 2-3 -vuotiaana, voit kotona tehdä kielisuihkuttelua (eri asia kuin kielikylpy) eli leikin ja laulun avulla harjoitella tuota kolmatta kieltä. 

T. kieltenope ja kielikerhojen ja -suihkujen ohjaaja

Vierailija
59/75 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsemme osaavat kolmea kieltä, mutta toistaiseksi eivät siis puhu mitään kieltä moitteettomasti, koska ovat vasta 1- ja 3-vuotiaat. Minä puhun lapsilleni äidinkieltäni suomea, mieheni puhuu heille omaa äidinkieltään, ja asumma maasse, jonka kieli ei ole kumpikaan meidän vanhempien kielistämme. Toistaiseksi tämä on mennyt erittäin hyvin - esikoinen on ollut hidas oppija, kun taas kuopukselle tämä ei ole toistaiseksi tuottanut minkäänlaista hidastusta tai ongelmaa. Meidän tilanteemme on kuitenkin lähes pakon sanelema, mutta toisaalta samalla hyvin luonnollinen. En kuitenkaan lähtisi ehdoin tahdoin lapsea kasvattamaan kolmikieliseksi.

En oikein ymmärrä miksi ihmeessä puhuisit lapselle kieltä, jota et kunnolla osaa. Suosittelisin, että puhuisit lapsellesi sitä pohjoisslaavilaista tunnekieltäsi, jotta lapsestasi tulisi siten kaksikielinen. Suomen kielen lapsi oppii joka tapauksessa päiväkodissa ja koulussa.

Vierailija
60/75 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tullut siihen tulokseen, että alussa puhun tunnekieltäni ja joskus käytän myös suomea mm. lukemalla kirjoja. Suunnilleen 3-4-vuotiaana alan opettaa kolmannen kielen perussanastoa.

Kiitos asiallisille vastaajille. Nyt en jaksa enää kommentoida tänne.

Ap

Hyvä! Muistathan, ettei pienelle kannata kuitenkaan opettamalla opettaa. Vaan leikkien, lorujen ja laulujen kautta. Eli ei voi opettaa sanoja vaan kertomalla että "hattu on x-kielellä xxxx jne.." pieni ei ymmärrä sellaista, koska osaa ajatella vain konkreettisesti, eli hattu pitää laittaa päähän ja sanoa sitten se sana sillä toisella kielellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan