Kuinka helposti vatsatauti tarttuu?
Eli kuinka helposti se vatsatauti oikein tarttuu? Työkaveri tuli töihin tänään vaikka oli eilen kotona päivän vatsataudissa. Tarttuuko se jos käyttää samaa näppistä, koko päivän?
Ei kestä koskea naamaan, silmälaseihin tai mihinkään, pitää pestä käsiä, oisko näppiksen ja hiiren siivoaminen liian neuroottista? Miten pystyy välttämään koskettamasta kasvoihinsa täydellisesti? Käsittääkseni virusta erittyy vielä päiviä vaikka kantaja ei olisi sairas tai oireet olisivat hävinneet.
Kyseinen henkilö hyvin usein sairaana/toipilaana töissä tartuttamassa kaikki. Yhden päivän varoaika näin joulun alla vatsataudin jälkeen ei mielestäni olisi ollut liioittelua. Ylemmältä taholtakin tuli komento pysyä kotona mutta tässä on tulos..
Kommentit (9)
Tää työkaveri lääppii naamaansa ja suutansa koko ajan. Toki itse en koske ja koitan pestä käsiä joka välissä. Raivostuttaa tuollainen itsekkyys. 1 päivä taudin jälkeen tulisi pysytellä kotona, 2 jos on töissä vastasyntyneiden jne parissa..
Joulun alla lähtisin itse varmaankin kotiin. Toki riippuu mikä on työnkuva. En ottaisi idiootin takia riskiä että joulu pilalla..
Varmasti saan alapeukkuja, mutta lievästi kammoisena ja jäätävän joulustressin alla toimisin luultavasti näin.
Tekisi mieleni lähteä. En kylläkään pysty. Taidan suurieleisesti marmattaa ja lotrata käsidesiä.
Tyhmä työkaveri. Kun olin töissä terveydenhuollon puolella, oli oltava 2 oireetonta päivää vatsataudin jälkeen ennen töihin paluuta. Ällöttää tommoset itsekkäät pa***t. Suvusta yks eukko tuo varmaan vatsataudin sukuruokailuun, perheessä heillä liikkeellä, tunkee sairaanaki joka paikkaan.
Käsidesit ei auta, kunnon pesu saippualla!
Jees. Ja desifionti työpisteelle. Arghh! XD
Ihan hyvä käsihygienia auttaa ja se ettei tunge sormia suuhun. Sormiruokaa toki voi syödä kunhan on ensin pessy kädet tosi hyvin mut jos pureskelet kynsiä nii pyri parhaasi mukaan ny lopettaa.
Käsihygienia riittää. Meill on lapsilla ollut pahoja mahatauteja, jopa rotavirustauti niin, ettei ole minuun tarttunut, vaikka olen vaippoja vaihdellut ja pessyt ripulisia peppuja. Kunhan itse peset hyviä käsiä ja käytät käsidesiä.
Ja totta kai voit putsata näppiksen, hiiren, pöydän ja puhelimen (mikäli teillä on duunissa vielä lankapuhelin).
Onneksi mahataudit yleensä kestää vain päivän, pari... kannattaa kotimatkalla kurvata apteekin kautta ja ostaa maitohappobakteereja ja Osmosal-jauhetta valmiiksi siltä varalta, että tauti iskee. Helpottavat oireita ja nopeuttavat paranemista JA säilyvät suht hyvin, maitohappobakteeri yleensä jääkaapissa. Sitä voit ottaa jo nyt ohjeen mukaan.
Käsihygenia on kaiken a ja o. Oma avovaimoni ei sairastunut viime vuonna noroon, vaikka minulla oli se ja asumme yhdessä. Eli ei se nyt mikään maailman tarttuvin tauti ole, mutta herkästi se tarttuu jos ei pidä käsihygeniasta huolta.
T: Mies 29