Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kieltäytyä lainan takaamisesta sukulaisen perheelle

Vierailija
21.12.2016 |

Tilanne on siis se, että lähisukulaisperhe on päässyt velkaantumaan kaiken näkösistä veloista. Nainen työtön, yhteensä neljä lasta joista 2 on alle 4v. Mies töissä mutta terveys ei hyvä, ja ikää löytyy. Pyysivät siis meitä takaamaan yhdistelylainan, että kuukausierät tippuisi. Kyse on noin 20 000 e lainasta. Me emme itsekkään todella ole mitenkään hyvätuloisia, mieheni töissä ja itse opiskelen yliopistossa, ja meillä myös velkaa (autot ja luottokortit) ja kaksi pientä lasta, mutta tulemme hyvin toimeen.

Itse en todellakaan halua taata, koska olen varma että tuon perheen mies ei ole montaa vuotta enää työelämässä, eikä naisella ole mitään koulutusta että voisi perheen elättää ja lainan maksaa. Ja jos tuo laina koituisi sitten meidän maksettavaksi, olisi taloudellinen ahdinko MEILLÄ suuri.

En kuitenkaan halua suututtaa heitä koska lähisukua. En tiedä mitä ihmettä voimme sanoa. Auttakaa.

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanomalla ei. Perusteluja.ei ole pakko antaa.

Vierailija
62/113 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä tarvitse perustella. Sanoo vain ettei takaa kenenkään lainoja - piste. Maksumieheksi vain haluavat teidät! Ihan hirveä olettamus edes että koko suku osallistuu jonkun velkojen takaamiseen!

Olen omille lapsillenikin (jo aikuisia) opettanut että kenellekään ei anneta takausta, oli vaikka suuri rakkaus tai oma sisko kyseessä. Jokainen huolehtii omista veloistaan ja niiden takauksista. Me vanhemmat olemme antaneet ensisijaisen takauksen asuntoa hankittaessa 10-15% osuudelle eli se on "maksettu" ensimmäisenä pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kaivaa vaikka velkaneuvojan ohjeet. Tai viime lamasta kertomuksia siitä, miten takaajille käy.

Missään tapauksessa et takaa. Itse olin niin hölmö, että lainailin samassa jamassa olleelle siskolleni rahaa, eikä niitä lainoja ole ikinä takaisin maksettu.

Se johti vain siihen, että rahaa pyydettiin aina vain lisää ja kun lopulta en antanut, sain joka tapauksessa vihat päälleni ja välit meni poikki.

Vierailija
64/113 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaisinko jonkun raha-asiansa sotkeneen lainan.. hmm... No en helvetti sitten millään. Mieti vähän riskejä. Lainan ottaja kuolee, sairastuu, joutuu työkyvyttömäksi -> sinä maksat. Miksi sinun pitäisi ottaa tämä riski?

Eri asia on jos rahaa riittää ja olet lainan valmis maksamaan. 

On epäkohteliaampaa pyytää pyytää jotain lainan takaajaksi kuin kieltäytyä takaamasta.

On hienoa jos empatiaa riittää lähimmäistä kohtaan ja on erilaisia tilanteita, mutta ei itseään ehdointahdoin kannata kuseen laittaa. Älä takaa.

Vierailija
65/113 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupaatte auliisti ja kun pankissa kysellään taloustietoja niin laitatte tulonne reilusti alakanttiin ja ilmoitatte toisessa pankissa olevan tuloihinne nähden aivan liian suuren kulutusluoton. Pankki ei huoli teitä takaajiksi ;)

Vierailija
66/113 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kannata lähteä takaamaan ylivelkaantuneen lainoa, ellette ole todella hyviä ystäviä ja sinulla on varaa maksaa se velka jos ystävä ei pysty.

Ehkä sille velkaantuneelle on parempi että heidän korttitalonsa kaatuu nyt, eikä sitten kun velkaa on vielä enemmän.

Vierailija
67/113 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksakaa se heidän laina pois jo nyt heti etukäteen.

Vierailija
68/113 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot EI. Koska on päivänselvää että se takaus tulisi lopulta teidän maksettavaksi. Ihmiset jotka ovat jo kerran raha-asiansa itse sössineet eivät opi fiksummiksi rahakäyttäjiksi vaikka heille lahjotettaisiin lisää rahaa.

Vierailija
69/113 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, rahanongelmia ei voi ratkaista antamalla rahaa. Ne jotka elävät yli varojensa ja eivät osaa käyttää rahaa, pystyvät kuluttamaan hetkessä sen mitä lainaisit heille ja enemmänkin. Täällä on ehdotettu velkaneuvontaa ja Takuusäätiötä, molemmat näistä voisivat auttaa teidän sukulaistanne. Jos haluaa pyyvän ratkaisun, ei ole mitään muuta keinoa kuin oppia käyttämään rahaa järkevästi suhteessa tuloihin.

Jos päätät lainata heille 2000€, niin voit ajatella sen jo suoraan lahjana. Tuskin tulet saamaan sitä koskaan takaisin. Oletko valmis tähän? Ja toisaalta oletko valmis siihen, että tämän jälkeen olette aina potentiaalinen vaihtoehto uuden lainan / avustuksen antamiseen? Miksei sukukaisenne pyydä joltain muulta? Todennäköisesti siksi, että muut tietävät ettei heille kannata lainata.

Kannattaa muistaa että pitkän päälle pidätte välit parempana niin, että nyt kieltäydytte kaikesta lainasta, kun tappelette myöhemmin saatavistanne. Siitä lopputuloksena on katkera maksaja ja kiukutteleva lisärahan pyytäjä. Tiedät jo itsekin mikä on oikea päätös, nyt keräät vaan rohkeutesi ja kieltäydyt suoraan. Haluatko sekoittaa omat raha-asiasi ylimääräisillä menoilla, joita voi tulevaisuudessa tulla vaan lisää? Viimekädessä on tärkeämpää, että pidät huolta omasta perheestäsi. Jos miehesi sairastuisi, niin kuka saisi maksettua teidän lainat? Omat lainatkaan eivät ole mikään pikku juttu, jos jompi kumpi joutuisi pysyvästi työkyvyttömäksi tai tulisi sairaaksi.

Vierailija
70/113 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä vapaita vakuuksia?

Tuollaisen 20.000€ lainaan ei pelkkä henkilötakaus riitä, ellei pankin hallussa ole ennestään realisoitavia vakuuksia esim. osakekirjoja.

Jos ei, niin silloin on helppo kieltäytyä, kun pankki ei hyväksy edes takaajaksi.

Vierailija
71/113 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessa en takaisi koska riski on liian suuri.

Tuntuu kuitenkin oudolta nämä monet vastaukset että missään tilanteessa ei mitään lainaa saa taata. Kyllä minä voisin jossain tilanteessa taata esim. 3000 euron lainan, JOS kyseessä olisi minulle läheinen ihminen ja JOS oma tilanteeni olisi sellainen että tuon 3000 euron maksaminen ei pilaisi omia raha-asioitani. Silti pitäisi saada sellainen sopimuspaperi, jossa lukisi että oma maksimivastuu on rajattu 3000 euroon (eli korot ja perintäkulut tms. rajattu pois). Käytännössä voi olla vaikeaa saada varmaa rajausta.

Ehkä yksinkertaisempaa olisi itse hakea 3000 euron laina pankista ja sitten lainata se henkilökohtaisesti kaverille/sukulaiselle, pysyisi sitten paremmin perillä siitä, maksaako kaveri lainaa takaisin vai ei, ja jos ei maksa niin sitten maksaisin itse pankille eikä varmasti tulisi perintäkuluja lisäksi.

Tämä ei siis ole minkäänlainen suositus eikä neuvo, vaan omia ajatuksia.

Vierailija
72/113 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei tulisi pieneen mieleenkään taata kenenkään lainoja! Toivottavasti ei sinullekaan.

Olisi niin samantekevää, vaikka joku suuttuisi. Tyhmä on se joka takaa.

Vierailija
73/113 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä voi olla syynä siihen että takuusäätiö ei takaa perheelle? Yritän tässä antaa heille neuvoja mutta eivät oikein ota neuvosta koppia. Nyt olen tämänkin takia varmempi siitä että penniäkään ei tipu.

Ja kaikille tiedoksi vielä, laina johon pyysivät takaajaksi on jostain luottoyhtiöstä jotka mainostaa itseään netissä, ei siis edes oikea pankki.

-ap

Vierailija
74/113 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on siis se, että lähisukulaisperhe on päässyt velkaantumaan kaiken näkösistä veloista. Nainen työtön, yhteensä neljä lasta joista 2 on alle 4v. Mies töissä mutta terveys ei hyvä, ja ikää löytyy. Pyysivät siis meitä takaamaan yhdistelylainan, että kuukausierät tippuisi. Kyse on noin 20 000 e lainasta. Me emme itsekkään todella ole mitenkään hyvätuloisia, mieheni töissä ja itse opiskelen yliopistossa, ja meillä myös velkaa (autot ja luottokortit) ja kaksi pientä lasta, mutta tulemme hyvin toimeen.

Itse en todellakaan halua taata, koska olen varma että tuon perheen mies ei ole montaa vuotta enää työelämässä, eikä naisella ole mitään koulutusta että voisi perheen elättää ja lainan maksaa. Ja jos tuo laina koituisi sitten meidän maksettavaksi, olisi taloudellinen ahdinko MEILLÄ suuri.

En kuitenkaan halua suututtaa heitä koska lähisukua. En tiedä mitä ihmettä voimme sanoa. Auttakaa.

Vaikka menisi välit poikki ET VOI alkaa takaamaan sellaista.

Vierailija
75/113 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä voi olla syynä siihen että takuusäätiö ei takaa perheelle? Yritän tässä antaa heille neuvoja mutta eivät oikein ota neuvosta koppia. Nyt olen tämänkin takia varmempi siitä että penniäkään ei tipu.

Ja kaikille tiedoksi vielä, laina johon pyysivät takaajaksi on jostain luottoyhtiöstä jotka mainostaa itseään netissä, ei siis edes oikea pankki.

-ap

Suora lainaus Takuu säätiön sivuilta:

-----

Elämäntilanne ja maksukyky

Takausta haettaessa elämäntilanteesi ja olosuhteiden pitää olla riittävän vakiintuneita. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että sinulla on oltava säännölliset tulot ja menot. Lisäksi velkaantumiseen johtaneet syyt, esimerkiksi päihde- tai peliongelmat, ovat päättyneet.

Maksukykysi arvioidaan säätiössä laskemalla niin sanottu maksuvara. Maksuvaraa on oltava koko takauksen ajaksi ja sen on riitettävä sekä järjestelylainan että mahdollisten ulkopuolelle jäävien velkojen (asunto-, auto-, tai opintolaina) hoitoon.

Edellytämme, että olet hoitanut velkojasi jo ennen takauksen hakemista maksuvaran suuruisella summalla.

Kaikki luotto- ja maksukorttisi sekä tililimiittisi lopetetaan, jotta et velkaannu lisää maksuohjelman aikana.

Sinulle kirjataan Suomen Asiakastieto Oy:n rekisteriin erityinen luottotietomerkintä (TK) lainan nostamisen yhteydessä. (Luottotietomerkintöjen selitykset)

-----

Eli jokin em. ehdoista ei toteudu.

Vierailija
76/113 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Takuu-säätiöstä ei muistaakseni saa takausta jos velkaa on enemmän 15 000€, ja sitä varten pitää toimittaa hirvittävä määrä papereita jne sinne säätiölle. Lisäksi edessä on joka tapauksessa luottotietojen menetys, se on automaatio jos takuu-säätiö myöntää sen takauksen. Sukulaisesi haluaa päästä ns. helpolla... Heillä kannattaisi mennä ihan oikeaan pankkiin hakemaan yhdistelylainaa, jopa 10 000€ on voinut saada ilman takaajaa tai vakuuksia ja korot ovat inhimilliset. Lisäksi ne velat maksetaan siellä pankissa, ei ole mahdollisuutta että nämä nostaisivat rahat tililleen ja ne tuhlattaisiin ihan muuhun kuin niiden lainojen maksamiseen.

Vierailija
77/113 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette lainaa sitä 2000 euroa koska ette saa sitä koskaan takaisin.

Se perhe on kusessa ja ei pystyt ajaisin maksamaan.

Vierailija
78/113 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et missään nimessä takaa. Olen itse ollut vastaavanlaisessa tilanteessa (tosin en tuhlaamisen takia vaan tyhmyyden, kun tein kahta työtä ja verottaja muisti kunnon mätkyillä), jossa tarvitsin luoton, ja sain sen pankista.

Voit vain tömäkästi todeta,  että omatkin velat on hoidettava, ja takaaminen ei nyt ole mahdollista, koska et halua sotkea sukua ja raha-asioita toisiinsa.

Minä en itse takaa kenellekään, koska olen nähnyt kun isoäitini, leski, takasi poikansa lainan, ja suku joutui maksamaan sen, että ukin jäljiltä perintöjakamaton sukutila ei mennyt ulosottoon. Kaikki seitsemän sisarusta käänsivät selkänsä veljelleen, joka nimenomaan sössi raha-asiat ottamalla holtittomasti velkaa, kun pankki sitä siihen aikaan tyrkytti. Tehtiin paperi, että isänperintö on sen yhden veljen osalta maksettu sillä velanmaksulla. Piti olla Mersua ja yritystä, vaikka päänuppi ei riittänyt raha-asioiden hoitoon. Minusta vaikuttaa sinun aavistelusi ihan oikeilta, usko vaistojasi.

Ikinä ikinä älä takaa sukulaisten lainoja!

Parempi jos vähän suuttuvat, kuin että teiltä menee lopullisesti välit maksamattomien lainojen ja takausvastuiden takia.

Vierailija
79/113 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä tässä nyt on ongelma?

"Emme takaa". Problem solved.

Eihän tuosta nyt välit mene, hyvin harva kai sukulaisten lainoja alkaa takaamaan.

Vierailija
80/113 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ketään, joka olisi suostunut takaamaan muiden kuin omien lastensa lainoja. Joten kieltäytyminen on ihan todennäköinen vastaus, älä tee siitä ongelmaa.