Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kieltäytyä lainan takaamisesta sukulaisen perheelle

Vierailija
21.12.2016 |

Tilanne on siis se, että lähisukulaisperhe on päässyt velkaantumaan kaiken näkösistä veloista. Nainen työtön, yhteensä neljä lasta joista 2 on alle 4v. Mies töissä mutta terveys ei hyvä, ja ikää löytyy. Pyysivät siis meitä takaamaan yhdistelylainan, että kuukausierät tippuisi. Kyse on noin 20 000 e lainasta. Me emme itsekkään todella ole mitenkään hyvätuloisia, mieheni töissä ja itse opiskelen yliopistossa, ja meillä myös velkaa (autot ja luottokortit) ja kaksi pientä lasta, mutta tulemme hyvin toimeen.

Itse en todellakaan halua taata, koska olen varma että tuon perheen mies ei ole montaa vuotta enää työelämässä, eikä naisella ole mitään koulutusta että voisi perheen elättää ja lainan maksaa. Ja jos tuo laina koituisi sitten meidän maksettavaksi, olisi taloudellinen ahdinko MEILLÄ suuri.

En kuitenkaan halua suututtaa heitä koska lähisukua. En tiedä mitä ihmettä voimme sanoa. Auttakaa.

Kommentit (113)

Vierailija
1/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että teillä on merkintä luottotiedoissa, ette kelpaa takaajiksi.

Vierailija
2/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanotte ettei teillä ole itsellä vakuuksia koska on velkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi todeta, että olette sopineet puolisosi kanssa jo suhteenne alussa tms. Ettette lähde koskaan takaamaan kenenkään lainoja.

Vierailija
4/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa voi muuta kuin sanoa suoraan. Jos välit menee tuossa rikki ni aatteleppa kuin rikki ne sitte ois jos te joutuisitte velan maksamaan?

Vierailija
5/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-I.

Vierailija
6/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan suoraan ettette voi taata lainaa, että omakin tilanteenne on huono. Olen itse joutunut kieltäytymään läheisen pyytämästä lainatakauksesta kun en vaan uskaltanut takaajaksi mennä. Nyt vaan härkää sarvista ja sanot heille ettet tule takaajaksi. Jos suuttuvat niin sitten suuttuvat.

Ehkä voisivat kysyä takuusäätiön lainaa?

Vierailija
7/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi kieltäytymällä takaamasta lainaa.

Vierailija
8/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano vain, ettet halua taata lainoja. Meitä on pyydetty muutamaan kerran takaamaan asuntolainoja, ihan hyvien ystävien toimesta, mutta ei haluta taata lainoja. Asia on ollut ihan ok eikä kukaan ole suuttunut.

Vierailija
9/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että "emme halua taata lainaanne". Sillä selvä.  Jos siitä välit katkeaa niin anna katketa. 

Miksi pitää olla ylikiltti ja hyväksikäytettävä? Nyt vähän selkärankaa!

Vierailija
10/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotte,että olette keskenänne sopineet,ettette ala kenenkään takaajiksi ikinä. ns. periaate. Todennäköisesti te sen lainan joutuisitte kuitenkin maksamaan korkoineen ja kuluineen.

Vierailija
11/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko noin ison lainan henkilötakauksella kuitata? Me annettiin takaus pojan asuntolainaan. Summa oli 10tuhatta mihin asunto ei enää riittänyt, niin jouduttiin panttaamaan mökki lainan takuuksi siihen saakka, kunnes kymppitonni on maksettu.

Vierailija
12/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että opintolainaa saa valtion takausta vastaan. Kaksi kärpästä yhdelle iskulla: akka saa koulutuksen ja saavat pienikorkoisen lainan.

Vierailija
13/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suostuisit nyt.

Vierailija
14/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suotu takaajaksi.

Vierailija
15/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaaminen tarkoittaa todellakin sitä, että otatte lainan maksettavaksenne, jos huonosti käy. Jos teillä ei ole varaa tai halua siihen, sitten ette tietenkään lähde takaamaan.

Jos sukulaisesi siitä loukkaantuu ja katkaisee välit, ette ole menettäneet paljoa. Täysjärkiset ihmiset eivät edes lähtisi pyytämään tuollaista takausta.

Vierailija
16/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteeni on, että en takaa kenenkään muun kun mahdollisesti omien lapsien lainan

Vierailija
17/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilötakaukset eivät enää käy pankille. Sanot vaan että et voi.Ihan syyttä suuttuvat. Eivät he voi olettaa että  otat riskin.

Vierailija
18/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään selittelyjä sopimuksista että olette sopineet ettette takaa....

vaan sanotte ihan reilusti että "kiitos mutta emme halua taata kenenkään lainaa" näin minä sanoisin ja olen myös sanonut että en koskaan ottaisi toista ihmistä takaamaan minun lainojani.

Vierailija
19/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksi joku monimutkainen valhe, jolla ilmaiset että tottakai takaisit lainan mutta itsestäsi riippumattomista syistä et voi niin tehdä. Sitten menet polvillesi lattialle ja rukoilet itkua tyrskien velkojen anteeksiantoa. Lopulta alat puhua kielillä ja lasket allesi.

Vierailija
20/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ininä vaarantaisi perheeni taloutta takaamalla lainoja, meillä on jo taloudellisesti liian tiukkaa nytkin