Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kieltäytyä lainan takaamisesta sukulaisen perheelle

Vierailija
21.12.2016 |

Tilanne on siis se, että lähisukulaisperhe on päässyt velkaantumaan kaiken näkösistä veloista. Nainen työtön, yhteensä neljä lasta joista 2 on alle 4v. Mies töissä mutta terveys ei hyvä, ja ikää löytyy. Pyysivät siis meitä takaamaan yhdistelylainan, että kuukausierät tippuisi. Kyse on noin 20 000 e lainasta. Me emme itsekkään todella ole mitenkään hyvätuloisia, mieheni töissä ja itse opiskelen yliopistossa, ja meillä myös velkaa (autot ja luottokortit) ja kaksi pientä lasta, mutta tulemme hyvin toimeen.

Itse en todellakaan halua taata, koska olen varma että tuon perheen mies ei ole montaa vuotta enää työelämässä, eikä naisella ole mitään koulutusta että voisi perheen elättää ja lainan maksaa. Ja jos tuo laina koituisi sitten meidän maksettavaksi, olisi taloudellinen ahdinko MEILLÄ suuri.

En kuitenkaan halua suututtaa heitä koska lähisukua. En tiedä mitä ihmettä voimme sanoa. Auttakaa.

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan mahdollisimman hienotunteisesti, että teidän talous ei millään kestäisi enää mitään ylimääräistä taloudellista riskiä. Itse en koskaan takaisi muuta kun oman lapsen asuntolainan, niin kuin minunkin vanhemmat takas minulle.

Vierailija
22/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoin, kun pyydettiin takaajaksi, että olen yhden toisen ottaman lainan jo maksanut, toista en maksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti jomman kumman sisaruksista kyse - arvaan. Et todellakaan voi muuta tehdä kuin sanoa yksinkertaisesti EI. Se on sitten noiden sukulaisten häviö, jos siitä loukkaantuvat. En itse ikimaailmassa lähtisi takaamaan lainaa ihmisille noiden kertomiesi taustatietojen valossa!

Vierailija
24/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni takasi veljelleen ja makseli sitä sitten ulosoton kautta vuosikausia. Veli häipyi ulkomaille.

Vierailija
25/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei lähdettäisi takaamaan kenenkään lainaa eikä olisi mitään ongelmia sanoa, että ei käy. Ei myöskään ikinä.tulisi mieleenkään pyytää ketään takaamaan omia lainoja.

Vierailija
26/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että perheenne taloudellinen tilanne on nyt sellainen että ette voi ryhtyä takaamaan lainaa. Sillä tottahan se on, sanoit aloitusviestissäsi että perheellenne koittaisi taloudellinen ahdinko jos joutuisitte maksamaan sen läheisenne lainan.

Esität asian ystävällesi mahdollisimman hienotunteisesti mutta kuitenkin srn verran selkeästi että tajuaa olla kysymättä enää jatkossa.

Vierailija
27/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsut sukulaiset teille jouluaterialle ja tarjoat tällä sivustolla esiteltyjä "Äityliinin" jouluherkkuja. Hyvän aterian ääressä löydätte varmasti oivallisen tavan ratkaista heidän talousongelmansa.

Äityliini kirjoitti:

Tärkeintä on valmistaa ne laatikot oikein. Kaupan valmislaatikko on oikein hyvää, jos siihen sekoittaa voita suhteessa 1:1. Siis puolet laatikkoa, puolet voita. Sitten löräyttää pinnalle tuhdin annoksen kermaa ja lämmittää kuumassa uunissa noin 25 min.

Tällaista hieman "tuunattua" laatikkoa olen tarjonnut noin 100 grammaa per henkilö eli porkkana-, peruna- ja lanttulaatikkoa yhteensä noin 300 grammaa per ruokailija.

Kinkun sijaan olen tarjonnut possun kassleria, jonka keitän ensin rapeaksi padassa upporasvassa. Sitten haudutan kermakastikkeessa semmoisen 5-6 tuntia. Sekaan sinappia, suolaa ja vähän voita.

Alkuruuaksi tietysti normaalit sillit, lohet ja muut semmoiset.

Vierailija
28/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä helvettiä. Miten itsekästä edes pyytää tuollaista. Itse kieltäytyisin kirkkain silmin enkä potisi lainkaan huonoa omatuntoa. Ette todellakaan lähde takaamaan muiden lainoja, EI EI EI. Ja varsinkaan tuon tyyppistä lainaa. Enkä rehellisesti sanoen edes ymmärrä miksi koet huonoa omaatuntoa tuosta että kieltäydyt. Raha-asiat 100% henkilökohtaisia, eikä ole oikein kuormittaa muita ja sysätä taakkaa muiden kannettavaksi. Ja aivan vajaata suuttua tuollaosesta, mitäs ovat kusseet asiansa.

t. pankkitoimihenkilö ja nähnyt ties mitä sotkuja aiheeseen liittyen :)

Vierailija
29/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa yhteisessä ateriassa ja keskustelussa on ideaa. Äityliinin herkut varmasti parantavat tunnelmaa.

Vierailija
30/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että minulla on periaate, etten takaa kenenkään lainoja.

Jos mussuttavat, että entäs sitten jos itse tarttisit apua, niin sanoisin, että en ole varautunut sellaiseen, koska asiani ovat todella hyvällä tolalla. Jos sitten mussutettaisiin, että sittenhän voit auttaa, niin vetoaisin periaatteeseeni, etten takaa koskaan kenenkään lainoja. Et da capo al fine.

Vierailija
31/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä opiskelijana kelpaa takaajaksi. 

Vierailija
32/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä opiskelijana kelpaa takaajaksi. 

Uskokaa jo, henkilötakaukset eivät kelpaa. Reaalivakuus täytyy olla. Kuka tahansa kelpaa vakuuden antajaksi.

Vierailija
33/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä parempi, jos mussutatte Äityliinin jouluherkkuja 👍

Vierailija
34/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttuni takasi veljelleen ja makseli sitä sitten ulosoton kautta vuosikausia. Veli häipyi ulkomaille.

Meillä myös suvussa takaussotkuja. Velkainen kuoli, varattomana, eivätkä ikinä saaneet mitään takaisin. Onneks mun mies ei ruvennut siihen, kun minä kielsin. Sain ainoastaan tuon yhden vihat niskaan, muu suku ymmärsi, koska oli jo maksumieheksi joutunut. Ap nyt vaan sanoo, että takaaja voi joutua maksamaan ja teillä ei ole siihen varaa. Sekä ap ei itse edes kelpaa, vain mies kelpaa ja hänelläkin riippuu tuloista ja työsuhteen tyypistä. 

Vierailija
35/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole vaihtoehto kieltäytyä suoraan, niin sanokaa että joku jo kuollut sukulainen on pakottanut toisen teistä vannomaan ettei koskaan mene toisen lainan takaajaksi. Tämä ei ole mitään kaukaa haettua, sen verran moni oppi kyseisen asian kantapään kautta 90-luvun lamassa ja yrittänyt varmistella ettei jälkipolville käy samoin. Omalla kohdalla on isä pakottanut sen lupaamaan, ja oli helppo vedota siihen kun takausta pyydettiin.

Jos väitätte että varat on liian tiukilla, silloin joudutte lopun ikää vetämään matalalla profiililla ettei tule jälkipuheita.

Vierailija
36/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ikinä takaa lainaa.

Vierailija
37/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetoat periaatepäätökseen. Sitä ei tarvitse sen kummemmin selitellä.

Vierailija
38/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että teillä itsellänne ei ole lainan suuruista reaalivakuutta sen varalta, että velallinen ei voi itse suoriutua lainastaan. Ette ole valmiit myymään omaisuuttanne ja pilaamaan luottotietojanne toisten vuoksi. Omissakin riittää maksamista.

Ei tarvitse enempää perustella, jos ollenkaan.

On se kumma, kun pankit pitävät henkilötakausta todella huonona vakuutena, mutta silti ovat valmiit henkilötakauksen ottamaan. Epäeettistä.

Vierailija
39/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keksi joku monimutkainen valhe, jolla ilmaiset että tottakai takaisit lainan mutta itsestäsi riippumattomista syistä et voi niin tehdä. Sitten menet polvillesi lattialle ja rukoilet itkua tyrskien velkojen anteeksiantoa. Lopulta alat puhua kielillä ja lasket allesi.

Sinä taisit laskea allesi jo tuota kirjoittaessa.

Vierailija
40/113 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kumma, kun pankit pitävät henkilötakausta todella huonona vakuutena, mutta silti ovat valmiit henkilötakauksen ottamaan. Epäeettistä.

niin että mikä pankki ottaa henkilötakauksia?