Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä työ sopii introvertille?

Vierailija
08.12.2023 |

En nyt mikään ihmiskammoinen tai sosiaalisesti vammainen ole, mutta liian isossa porukassa oleminen koko työpäivän ajan on kieltämättä kuormittavaa. Pidän ihmisistä, mutta haluan työssäni olla yksin tai pienessä porukassa. Mitkä ammatit sopivat introvertille?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja, sairaanhoitaja, laitoshuoltaja, välinehuoltaja...

Vierailija
2/24 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.16personalities.com/fi

Kannattaa tehdä kyseinen persoonallisuustesti. Kaikille introverteille ja ekstroverteille eivät sovi samantyyliset työt. Osa on ihmiskeskeisempiä ja osa asiakeskeisempiä, osa spontaaneja ja osa järjestelmällisiä, osa luovia ja osa käytännöllisiä jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammashoitajana viihdyn.

Vierailija
4/24 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin sopii kirjanpitäjän työ.

Vierailija
5/24 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodari tai ohjelmistotestaaja.

Vierailija
6/24 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

100% etätyötä tekevänä koodarina on varsin mukavaa :)

Vierailija
7/24 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertille sopii ammatti kuin ammatti. Jos AP on ihmisarka erakko niin sillä ei ole mitään tekemistä introverttiyden kanssa.

Vierailija
8/24 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Introvertille sopii ammatti kuin ammatti. Jos AP on ihmisarka erakko niin sillä ei ole mitään tekemistä introverttiyden kanssa.

En ole ap, mutta ääri-introvertti. En ole ollenkaan ihmisARKA, en jännitä mitään sosiaalisia tilanteita. Mutta erakko olen, eli haluan välttää sosiaalisia tilanteita niin paljon kuin mahdollista. Siinä ei ole mitään pahaa, ei mitään ongelmaa. Ja kyllä ne työt kannattaa pyrkiä valitsemaan omien mieltymysten ja taipumusten mukaan. Itse viihdyn koodarina, kotona teen tätä työtä korpimökilläni.

Vierailija
9/24 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maataloustyö, maatalouslomitus. Näin toisen ihmisen töissä viimeksi maanantaina, kun hän kävi neuvomassa työt mitä tehdä.

Vierailija
10/24 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä olisin ajatellut ammatinvalintaa noin niin ei siitä olisi tullut hevon vitt**kaan. Teen työtä mistä tykkään. Jotkut asiat on kestettävä työelämässä.

Vierailija
11/24 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta ääri-introvertti. En ole ollenkaan ihmisARKA, en jännitä mitään sosiaalisia tilanteita. Mutta erakko olen, eli haluan välttää sosiaalisia tilanteita niin paljon kuin mahdollista. Siinä ei ole mitään pahaa, ei mitään ongelmaa. Ja kyllä ne työt kannattaa pyrkiä valitsemaan omien mieltymysten ja taipumusten mukaan. Itse viihdyn koodarina, kotona teen tätä työtä korpimökilläni.

Tapauksessasi siis se määrittävä tekijä on erakkous eikä introverttiys.

Vierailija
12/24 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö lukenut aloitustani ollenkaan?

Vierailija
13/24 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lammaspaimen. Poronhoito ei sovi kun se on erotusten aikaan tiimityötä.

Haudankaivaja on myös oikein sopiva homma.

Vierailija
14/24 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.16personalities.com/fi

Kannattaa tehdä kyseinen persoonallisuustesti. Kaikille introverteille ja ekstroverteille eivät sovi samantyyliset työt. Osa on ihmiskeskeisempiä ja osa asiakeskeisempiä, osa spontaaneja ja osa järjestelmällisiä, osa luovia ja osa käytännöllisiä jne.

Ei tuollaisten kannata kuitenkaan liikaa antaa vaikuttaa. Esim. minä olen INFJ, ja meille suositellaan pääosin ihmisiin suuntautuneita ammatteja kuten terapeutti, opettaja, HR-henkilö. Mutta minä tiesin jo koulussa, että haluan työn jota saan tehdä mahdollisimman yksin. Ja että tämä oli minulle arvo nro 1, tärkeämpi kuin se onko se työ muuten kiinnostavaa vai ei. Valitsin siksi it-alan, vaikkei ollut mitään matemaattis-loogisia taipumuksia eikä kiinnostusta. Olen ollut erittäin tyytyväinen valintaani. Etätyötäkin on saanut tehdä jo 10 vuotta, viimeiset 4 vuotta pelkkää etätyötä, mikä on mahdollistanut muuton pois kaupungistakin. 

Vierailija
15/24 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun se erakkous ON sitä introverttiyttä. Introt -> ekstrothan on sellainen jana, jolle jokainen sijoittuu johonkin kohtaan. Itse sijoitun hyvin ääripäähän introvertin puolelle. Ja me melko harvinaiset ääripään introt juuri ollaan varsin erakkoja. 

Vierailija
16/24 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekkakuski, kaivinkoneen kuljettaja. Ja paras: metsäkoneen kuljettaja.

Vierailija
17/24 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lammaspaimen. Poronhoito ei sovi kun se on erotusten aikaan tiimityötä.

Haudankaivaja on myös oikein sopiva homma.

Haudankaivajan ammattia olen myös joskus miettinyt, mutta en kuulu kirkkoon eikä ole aikeissa liittyä.

Vierailija
18/24 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö lukenut aloitustani ollenkaan?

Jotainhan sinussa on vialla eikä se liity introverttiyteen millään lailla.

Jaahas olitkin trolli. Hyvät päivänjatkot sinne vaan.

Vierailija
19/24 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mä olisin ajatellut ammatinvalintaa noin niin ei siitä olisi tullut hevon vitt**kaan. Teen työtä mistä tykkään. Jotkut asiat on kestettävä työelämässä.

Tämä toimii joillekin, toisille ei. Useimmathan on jonkin sortin ambivertteja, vaikkakin sitten kallellaan hieman enemmän introverttiin tai ekstroverttiin. Näille ihmisille tosiaan introversio/ekstroversio ei ole mitenkään ratkaisevan määrittävä tekijä siinä, mitä opiskella ja tehdä työkseen. Valitsee mitä kiinnostaa, ja sopeutuu sitten vaan sen työn vaatimaan sosiaalisuuden tasoon.

Näin asia ei kuitenkaan ole, jos henkilö on jommassakummassa äärilaidassa introversio/ekstroversio-jatkumoa. Heille sosiaalisuuden määrä saattaa hyvinkin olla jopa tärkein tekijä ammatinvalinnassa. Ja nämä ihmiset kärsivät valtavasti, jos päätyvät sopimattomaan työkuvioon. Äärimmäisen ekstrovertti riutuu päivästä toiseen yksin kubiikkelissaan näpertäessään, kun taas äärimmäisen introvertti kuormittuu työpäivän jälkeen toimintakyvyttömäksi jos koko päivä on sosiaalista kanssakäymistä. Molemmat todennäköisesti pakon edessä selviävät kyllä töistään, mutta se syö elämäniloa ja vie energiaa työn ulkopuolisesta elämästä.

Vierailija
20/24 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun se erakkous ON sitä introverttiyttä. Introt -> ekstrothan on sellainen jana, jolle jokainen sijoittuu johonkin kohtaan. Itse si

Ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän