Miksi parisuhteessa ei saisi olla haluton?
Miksi parisuhteessa ei saisi olla haluton? Täällä palstalla usein puhutaan, että pitäisi antaa toiselle seksiä säännöllisesti, vaikkei itsellä huvittaisikaan "koska eihän kukaan voi kauan ilman seksiä elää". Ymmärrän, että täysi seksittömyys on eri asia, mutta ainakin omasta mielestäni on normaalia, että ihmisten elämässä tulee joskus kausia, jolloin seksi ei ole päällimmäisenä mielessä. Toki seksi oman kumppanin kanssa on useimmista mukavampaa kuin omin kätösin, mutta tuleeko parisuhteessa toisen kehosta kumppanin omaisuutta?
Miksi parisuhteessa kumppanista tulee joku omien mielihalujen toteutusautomaatti? Jos ihminen on sinkku, onko jollakulla velvollisuus toteuttaa sinkun mielihalut?
Kommentit (430)
Tästä ketjusta näkee hyvin sen, miksi parisuhteet kaatuvat. Naiset ovat parinvalinnassa paljon nirsompia ja etsivät itselleen täydellistä kumppania kun monet miehet taas etsivät vain jotakuta, jolta saa pillua silloin tällöin. Koko parisuhde ymmäretään ihan eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Saa olla haluton mutta jatkuva tarkoituksellinen seksistä kieltäytyminen ei ole terveen parisuhteen merkki. Parisude aloitetaankin sillä ajatuksella, että nyt sitten kumpikin osapuoli saa seksiä ja yhdessä eletään ja ollaan uskollisia.
Jaa, minä taas aloitan parisuhteen koska haluan olla sen IHMISEN kanssa, en siksi, että nytpä tulee säännöllisesti seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluttomuus oikeuttaa pettämiseen.
Taidan olla liian kiltti tai sitten vain seinähullu, mutta yhdeksän vuotta olen odotellut josko puolisoa alkaisi taas seksi kiinnostamaan. En pysty pettämään, en vain pysty sitä toiselle tekemään. Se on kamala loukkaus.
Ymmärrän halukkaiden hätää jos puoliso on haluton eikä halua edes puhua aiheesta. Kuulema kaikki on tosi hyvin ja paremmaksi muuttuu mitä vähemmän ollaan missään tekemisissä.
Aloin jo miettimään omaanko jotenkin väärän minäkuvan, en näe itseäni sellaisena paskakasana miksi itseni torjuvan puolison seurassa tunnen. Ennen pidin itsestäni, olin sosiaalinen, pidin vartalostani, itsetuntoni oli hyvä. Mutta yhdeksän vuoden totaalinen torjunta laittoi miettimään asioita uusiksi. Ehkä olenkin ruma, ällöttävä kusipää mutta en vain itse sitä huomaa, eikä kukaan tohdi sitä päin naamaa sanoa. Luulen että puolisokin pyörii nurkissa enää vain säälistä. Itsetunto on jo niin maassa, että vaikka omaisin röyhkeän pettäjän luonteen, en pystyisi näin rumana edes pettämään.
Kertokaa haluttomat kumppanillenne, ettei haluttomuutenne kestä vuosia, puhukaa edes miksi olette haluttomia. Ja miksei täälläkään kukaan kerro miksi on haluton?
Voi luoja mikä kohtalo, tämä on sinun ainoa elämäsi, lakkaa nyt uhraamasta sitä enää minuuttiakaan.
Tuosta suosta yli pääsemiseen menee vuosia, mutta oikean kumppanin kanssa se onnistuu kyllä.
Itsellä meni 6 vuoden suhteen jäljiltä noin viisi vuotta, että olin päässyt täysin yli siitä arvottomuuden ja kelpaamattomuuden tunteesta.
Voimia!! Uskallusta hypätä tuntemattomaan ja parempaan elämään, koska sitä on tarjolla oikeasti!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tämän ennenkin sanonut, mutta haluttomuus on aina parisuhteessa yhteinen ongelma. Siitä pitää puhua ja keskustella eikä koskaan lakaista maton alle.
Itse menin melko nuorena naimisiin mieheni kanssa. Toisen lapsen syntymän jälkeen sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja kaikki haluni lähtivät. Olin kuitenkin sitä mieltä tuolloin, että toiselle on annettava seksiä vaikka itseä ei huvittaisi. Se oli todella tuhoisaa ja tappoi kaikki positiiviset ajatukset seksistä. Sitä jatkui ehkä puoli vuotta, kunnes sovittiin miehen kanssa, ettei tässä ole mitään järkeä eikä koskaan saa näytellä miellyttääkseen toista.
Onneksi olemme kasvaneet ihmisinä noista ajoista. Meille tärkeintä parisuhteessa on toisen kunnioittaminen, kuunteleminen, oman tilan antaminen sekä pyrkimys ymmärtää toisen tunteita ja ajatuksia. Ne on minusta meidän seksielämän peruspilarit. Vaikka toisinaan minua edelleen vaivaa haluttomuus, mies ei koskaan, ei ikinä painosta seksiin. Hän saattaa sanoa, että hänestä tuntuu pahalta kun seksiä ei ole ollut ja mitä me voitaisiin sille yhdessä tehdä. Se on tosi ihanaa, kun koskaan ei tule tunnetta, että on pakko harrastaa seksiä tai että jäisin yksin haluttomuuteni kanssa. Minulla on tapana esimerkiksi stressissä käpertyä itseeni enkä voi kuvitellakaan harrastavani silloin seksiä. Mieheni ymmärtää tämän, pyrkii vähentämään stressiäni tai vain odottaa, että stressi menisi ohi.
On ollut vapauttavaa, ettei parisuhteemme pyöri seksin ympärillä vaan ihan oikeasti tärkeää on toisen kunnioittaminen ja se, että haluaa toisen olevan onnellinen. Läheisyyttä on myös aina ollut paljon huolimatta siitä, onko seksiä ollut vai ei. Koen tämän olleen omalle haluttomuudelleni tosi tärkeää.
Kerro vielä, että miten sinä ymmärrät häntä? Hän ymmärtää sinua eikä ikinä painosta seksiin. Miten sinä vastavuoroisesti ymmärrät häntä?
Kun mietitte mitä voisi yhdessä tehdä, mihin te päädytte, mitä te sitten teette yhdessä?
Tähän olis kiva saada vastauksia, mutta ehkä on turha odottaa niitä. Sääli, voisi vähän avata haluttomien logiikkaa.
Saa olla haluton (vaikka itse haluan joka päivä). Mutta jos on haluton yli pari kuukautta, niin alkaa olla ongelma. Koska minun mielestä uskollisuus on äärimmäisen tärkeää. Eli varattu ei saa hakea seksiä muualta. Mutta entä jos ei saa sitä kotonaankaan? On pakotettu siis selibaattiin. Se ei ole oikein. Seksi on tärkeä osa parisuhdetta,
Sanoisin, että saa olla haluton, mutta on parisuhteen takia velvollinen panostamaan siihen, että haluttomuus menisi ohi. Jos on haluton eikä tee mitään haluttomuudelleen pariin kuukauteen niin se tarkoittaa, ettei panosta siihen parisuhteeseensa.
Vierailija kirjoitti:
Saa olla haluton (vaikka itse haluan joka päivä). Mutta jos on haluton yli pari kuukautta, niin alkaa olla ongelma. Koska minun mielestä uskollisuus on äärimmäisen tärkeää. Eli varattu ei saa hakea seksiä muualta. Mutta entä jos ei saa sitä kotonaankaan? On pakotettu siis selibaattiin. Se ei ole oikein. Seksi on tärkeä osa parisuhdetta,
Sanoisin, että saa olla haluton, mutta on parisuhteen takia velvollinen panostamaan siihen, että haluttomuus menisi ohi. Jos on haluton eikä tee mitään haluttomuudelleen pariin kuukauteen niin se tarkoittaa, ettei panosta siihen parisuhteeseensa.
Esim synnytyksen jälkeen tuo pari kuukautta on aivan normaali ajanjakso naiselle olla haluton. Synnytyksestä toipuminen, hormoneiden jylläys, imetys ja yövalvominen vie tehokkaasti seksihalut jopa yli puoleksi vuodeksi ja tämä on aivan luonnollista.
Miksi ihminen haluaa parisuhteen? Moni juuri siksi, että saa jakaa arjen, saa seksiä, saa hellyyttä ja läheisyyttä ja saa tukea vaikeina hetkinä. Jos osa noista tippuu pidemmäksi aikaa pois (seksi ja läheisyys), niin helposti kokee, että parisuhde ei enää anna sitä mitä siltä kaipaan. Suhde alkaa tuntumaan huonolta ja ei-toimivalta. Ihan samoin kuin jos joku (ilman järkevää syytä esim vakava sairaus) jättää pitkäksi aikaa osallistumatta mihinkään yhteisen arjen asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihminen haluaa parisuhteen? Moni juuri siksi, että saa jakaa arjen, saa seksiä, saa hellyyttä ja läheisyyttä ja saa tukea vaikeina hetkinä. Jos osa noista tippuu pidemmäksi aikaa pois (seksi ja läheisyys), niin helposti kokee, että parisuhde ei enää anna sitä mitä siltä kaipaan. Suhde alkaa tuntumaan huonolta ja ei-toimivalta. Ihan samoin kuin jos joku (ilman järkevää syytä esim vakava sairaus) jättää pitkäksi aikaa osallistumatta mihinkään yhteisen arjen asioihin.
Seksi=\=läheisyys. Miksi läheisyyden pitäisi kadota vaikkei suhteessa hetkeen olisi seksiä? Pitsi tietty jos sen läheisyyden tarkoitus on aina johtaa seksiin...
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku haluttomuutta vieroksuva tulla perustelemaan, miksi se seksi on parisuhteessa ehdoton pakko, jota täytyy aina olla?
Koska jos seksiä ei ole, se ei ole parisuhde, se on joku sukulaisuussuhde tai kaverisuhde. Ja seksi parisuhteessa on rakastelua, eli fyysistä rakkauden osoittamista, jos ei ole seksiä, ei ole rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Haluttomuus oikeuttaa pettämiseen.
Tälläkin kommentilla 5 yläpeukkua. Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksi=\=läheisyys. Miksi läheisyyden pitäisi kadota vaikkei suhteessa hetkeen olisi seksiä? Pitsi tietty jos sen läheisyyden tarkoitus on aina johtaa seksiin...
Kyllä se halukkuus läheisyyteen kaikkoaa kun toinen ei halua rakastella, mitä järkeä on olla lähellä ihmistä joka ei rakasta? Pahimmassa tapauksessa läheisyys vaan lisää mielitekoa ja turhautumista. Jos seksiä on, niin läheisyyttäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa nyt tajuta että jos parisuhteessa ei ole seksiä, ollaan vaan kämppiksiä!
Mä en halaile, pussaile, nuku sylissä, tee ruokaa toiselle vaikka itseä väsyttää, viikkaa toisen pyykkejä, vie toisen autoa huoltoon, läpsi pyllylle nauraen, soita perään huolissani jos ei tulekaan samaan aikaan kotiin kuin yleensä tai kerro rakastavani, jos kyseessä on kämppis.
Seksi on minusta osa parisuhdetta, ja aika tärkeäkin osa, ja jos sitä ei olisi vuosiin eikä asiaa voisi korjata, harkitsisin itsekin varmasti eroa jossain vaiheessa. Mutta minusta on vähän surullista tämä, että ihmiset eivät todella näe sitä, mitä kaikkea muutakin se puoliso on kuin genitaalit. Että ilman seksiä ollaan kämppiksiä! No kaikki tyylillään, mutta en ihmettele, että haluttomuutta on, jos puoliso nähdään noin. Arvostus tuntuu olevan aika vähissä.
Jos ainoa ero kämppiksen ja tyttöystävän välillä on seksi, niin silloin et ole etsimässä tyttöystävää vaan jotain friends with benefits- tai fuckbuddy-tyylistä ratkaisua.
Nuo asiat kuuluu parisuhderakkauteen kuten se seksi, ne kaikki liittyy rakasteluun. Ja suurin osa noista asioista tehdään myös ihan vaan ystäville ja sukulaisille, joita myös voi rakastaa, mutta se ei ole parisuhderakkautta ja ero niissä on juurikin se seksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa olla haluton mutta jatkuva tarkoituksellinen seksistä kieltäytyminen ei ole terveen parisuhteen merkki. Parisude aloitetaankin sillä ajatuksella, että nyt sitten kumpikin osapuoli saa seksiä ja yhdessä eletään ja ollaan uskollisia.
Jaa, minä taas aloitan parisuhteen koska haluan olla sen IHMISEN kanssa, en siksi, että nytpä tulee säännöllisesti seksiä.
Mutta haluatko olla sen ihmisen kanssa ystävä, sukulainen vai rakastettu? Jos haluat parisuhdetta, siihen kuuluu yleensä rakkkaus, ja siihen taas kuuluu seksi. Jos ei ole seksiä, ei ole rakkautta, jos ei ole rakkautta, se ei ole parisuhde.
Selittäkääpä nyt mulle, että miten se että muka rakastaa puolisoaan, mutta ei halua rakastella tämän kanssa, on mahdollista? Siis pidemmän päälle, sen ymmärrän että on väsymystä ym. mutta se ei tarkoita sitä etteikö haluaisi ja nauttisi seksistä silloin kun sitä jaksaa harrastaa. Mutta jos halut on täysin menneet, niin onko se rakkaus mitä tuntee puolisoa kohtaan enää lähinnä samanlaista tunnetta mitä tuntee sukulaisiaan ja läheisiä ystäviä kohtaan? Miten haluttoman parisuhderakkaus eroaa muista rakkauden tunteista?
Näitä haluttomuudesta syyllistäviä kommentteja lukiessa tulee olo, etten halua parisuhteeseen enää koskaan. Mieluummin olen yksin ja teen itseni onnelliseksi kuin katson, kuinka kumppani luulee oman onnensa ja seksuaalisen hyvinvointinsa olevan minun vastuullani ja minun olevan olemassa vain hänen seksuaalisuuden toteuttamista varten.
T. Teininä raiskattu
Vierailija kirjoitti:
Näitä haluttomuudesta syyllistäviä kommentteja lukiessa tulee olo, etten halua parisuhteeseen enää koskaan. Mieluummin olen yksin ja teen itseni onnelliseksi kuin katson, kuinka kumppani luulee oman onnensa ja seksuaalisen hyvinvointinsa olevan minun vastuullani ja minun olevan olemassa vain hänen seksuaalisuuden toteuttamista varten.
T. Teininä raiskattu
Joo, sinä olet rikki koska sinut on teininä raiskattu, eli et pysty tuntemaan parisuhderakkautta toista ihmistä kohtaan? No, sitten se on niin että sinun ei kannata parisuhteeseen ketään huijata. Tottakai parisuhteessa olevat ovat yhdessä juuri sen takia että rakastavat toisiaan ja siten tekevät toisilleen hyviä asioita, eli mahdollistavat toisen onnellisuutta. Seksuaalisuus kuuluu parisuhderakkauteen, ei mikään muu suhde ole samanlainen.
Haluttomuudesta kärsivien puolisot. Todellako ajattelette, että vika on yksin haluttomassa osapuolessa? Kohteletko kumppaniasi arvostaen ja kunnioittaen, kun hänen kieltäydyttyään seksistä kitiset "eikö pliis kuitenkin voitais?"? Annatko väsyneelle/kiireiselle/stressaavalle/surevalle kumppanillesi tilaa vai vonkaatko vain omaa mielihyvääsi ajatellen?
Vierailija kirjoitti:
T. Teininä raiskattu
Parempi niin, koska kommentistasi on luettavissa, että aio olla haluton mahdollisessa parisuhteessa etkä myöskään pidä rakastelua/seksiä luonnollisena molempien suhteessa olevien haluamana asiana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Teininä raiskattu
Joo, sinä olet rikki koska sinut on teininä raiskattu, eli et pysty tuntemaan parisuhderakkautta toista ihmistä kohtaan? No, sitten se on niin että sinun ei kannata parisuhteeseen ketään huijata. Tottakai parisuhteessa olevat ovat yhdessä juuri sen takia että rakastavat toisiaan ja siten tekevät toisilleen hyviä asioita, eli mahdollistavat toisen onnellisuutta. Seksuaalisuus kuuluu parisuhderakkauteen, ei mikään muu suhde ole samanlainen.
Taidat olla ex-poikaystäväni, joka minut raiskasi, kun tuolla tavalla syyllistät raiskauksen uhria?
T. Se raiskattu
Mikä on sinun mielestä hyväksyttävä kuiva kausi? Yksi kk, yksi vuosi, kymmennen vuotta?