Alapään ulkonäkö synnytyksen jälkeen --> onko normaalia?
Repesin aika pahasti, nyt alapää on jotenkin ammollaan epparihaavasta klitorikseen että näkyy kun emättimen ympärillä on jotain palleroita?? Synnytyksestä 4kk. Palautuuko se ikinä? Onko mahdollista korjata? Onko se ihan normaalia? Asia häiritsee todella paljon.. Neuvolassa ei tällaisista puhuttu
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes katsonut omaa alapäätä kuukausiin synnytyksen jälkeen. Halusin suojella itseäni näyltä, sillä tunne oli sellainen kuin olisi synnyttänyt melonin ja joka paikka on ihan turvoksissa. Jo ennen synnytystä alakerta näytti ihan turvonneelta tursakkeelta, joten en halunnut edes tietää miltä värkki näyttää itse synnytyksen jälkeen. Nyt on vajaa vuosi synnytyksestä ja vagina on palautunut oikein hyvin. Näyttää mielestäni ihan siltä kuin ennenkin.
Miten näet vaginaasi? Onko joku laite?
Itse lähdin riskisynnyttäjänä sovitusti yhdessä sairaalan kanssa keskusteltuani "kokeilemaan" alatiesynnytystä. No synnytyshän (omat supistukset) pysähtyi ennenkuin ehti kunnolla alkaa.
Aika pian minulle myös selvisi että kyseessä ei todellakaan ole mikään alatiesynnytyksen yritys, vaan se viedään loppuunsa alateitse vaikka väkisin, sektiota en tule saamaan ennenkun käytännössä minä tai vauva olemme heittämässä veivit.
Minä makaan huumattuna kun kätilö oksitosiinilla keinotekoisesti supistuttaa kohtua , siihen pisteeseen että lääkäri sai lapsen vihdoin revittyä imukupilla pois suoraan kohdusta.
Lääkärintarkastuksessa gyne sanoo minulle että tämäntasoisia korjausleikkauksia ei Suomessa edes tehdä. Raporteissa synnytys kuvataan kuitenkin olevan lääketieteellisesti kompleksisoitumaton ja kaikinpuolin ok.
Ulkomailla olisi varmasti ehdotettu sektiota tuossa lirissä, mutta ei tässä alatiesynnytysten luvatussa maassa jossa ikäihmisetkin pistetään synnyttämään alateitse ettei vaan sairaalan sektiotilastot lähde kohoamaan. Hyi hitto!
En tiedä, mutta synnytin 3 kiloisen ja 4,5 kiloisen vauvan ja alapää on ihan "kiinni olevan" näköinen. Eka tuli imukupilla. Aukko ei siis ammota mitenkään.
Kolme lasta olen synnyttänyt alakautta, isoin painoi 5 kg. Alapää on aiempaa hiukan tummempi, ei ole enää ihan hennon vaaleanpunainen, mutta edelleen oikein sievä. Ensimmäisen kohdalla leikattiin väliliha. Heti synnytyksen jälkeen jälki voi näyttää aika hurjalta, mutta aika korjaa paljon. Jos ei korjaa, lääkärit korjaavat. Huoli pois.
Vierailija kirjoitti:
Kolme lasta olen synnyttänyt alakautta, isoin painoi 5 kg. Alapää on aiempaa hiukan tummempi, ei ole enää ihan hennon vaaleanpunainen, mutta edelleen oikein sievä. Ensimmäisen kohdalla leikattiin väliliha. Heti synnytyksen jälkeen jälki voi näyttää aika hurjalta, mutta aika korjaa paljon. Jos ei korjaa, lääkärit korjaavat. Huoli pois.
Lääkärit eivät korjaa, mikäli kakkaus ja pissaus onnistuvat. Ainakin julkisella on aivan turha odottaa minkäänsortin korjausleikkauksia ellei tilanne ole todella paha.
Synnytyksestä aikaa jo 13 vuotta, mutta kyllä ensimmäiset 2 vuotta oli todella karmean näköinen ja heikon tuntuinen alapää. Minäkin repesin kunnolla, alapää oli ennen synnytystä aivan liian kireä koko lantionpohjaa myöten enkä rasvaillut sitä etukäteen tai mitään muutakaan "ennaltaehkäisevää". Ensimmäinen kk näytti kuin emättimen aukko olisi appelsiinin kokoinen, riemunkirjava ja valitettavasti siitä jäi jonkinlaiset traumat. 2 vuoden kuluttua ulkoisesti en huomannut mitään ts. mikään alapäässä ei häirinnyt itseäni ja tuntuma yhdynnässä oli täysin ennallaan. Jotain tuhoa synnytys kuitenkin teki myös syvemmälle, sen jälkeen ollut jatkuvia satunnaisia kovia vihlaisuja ja tarkemmin ajatellen kun täällä eppariarvesta puhutaan, niin sehän siellä kiristää jo vaikka pyllyä pyyhkiessä. Yritin vuosia myöhemmin toista lasta mutta ne yritykset päättyivät keskenmenoihin ennemmin tai myöhemmin:( niistä sitten nuo aiemmat oireet taas palasi, ja sain lantionpohjaan pysyviä ongelmia, emätin pullistuu kuten myös ympäröivät kudokset ja peräaukko, koko komeus pyrkii tulemaan ikäänkuin ulos jos kovemmin ponnistaa. Myös sisemmät häpyhuulet on ruvenneet roikkumaan mutta osa saattaa olla jo iän myötä tullutta. Eihän pimpsa näytä samalta muutenkaan läpi elämän:D Lantionpohjalle on kyllä tehtävä jotain lähitulevaisuudessa koska pissakin on karkaillut todella helposti.
Emättimen kireys on säilynyt/palautunut myös myöhempien raskauksien jälkeen mutta kaikki muu on todella pielessä, etenkin tuo ulospullistelu ja virtsankarkailu häiritsee. En silti vaihtaisi las.tani ikimaailmassa normaalisti toimivaan alapäähän.
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksestä aikaa jo 13 vuotta, mutta kyllä ensimmäiset 2 vuotta oli todella karmean näköinen ja heikon tuntuinen alapää. Minäkin repesin kunnolla, alapää oli ennen synnytystä aivan liian kireä koko lantionpohjaa myöten enkä rasvaillut sitä etukäteen tai mitään muutakaan "ennaltaehkäisevää". Ensimmäinen kk näytti kuin emättimen aukko olisi appelsiinin kokoinen, riemunkirjava ja valitettavasti siitä jäi jonkinlaiset traumat. 2 vuoden kuluttua ulkoisesti en huomannut mitään ts. mikään alapäässä ei häirinnyt itseäni ja tuntuma yhdynnässä oli täysin ennallaan. Jotain tuhoa synnytys kuitenkin teki myös syvemmälle, sen jälkeen ollut jatkuvia satunnaisia kovia vihlaisuja ja tarkemmin ajatellen kun täällä eppariarvesta puhutaan, niin sehän siellä kiristää jo vaikka pyllyä pyyhkiessä. Yritin vuosia myöhemmin toista lasta mutta ne yritykset päättyivät keskenmenoihin ennemmin tai myöhemmin:( niistä sitten nuo aiemmat oireet taas palasi,
Oletpa tietämätön
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, emättimen röpelöiset sisäseinämät näkyvät venyneestä aukosta, kai jonkin pienen laskeuman takia.
Tehdään korjausleikkauksia kyllä jos vaiva on iso ja haittaa jokapäiväistä elämää. Puhu lääkärillesi/neuvolassa jos siihen on mielestäsi syytä. Mutta on normaalia että ulkonäkö muuttuu synnytyksen myötä ja sille ei vaan voi mitään.
Hallituksen viimeisimpien suunnitelmien mukaan kosmeettista haittaa ei enää kovin kauan korjata julkisella. Yksityiselle mars.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, emättimen röpelöiset sisäseinämät näkyvät venyneestä aukosta, kai jonkin pienen laskeuman takia.
Tehdään korjausleikkauksia kyllä jos vaiva on iso ja haittaa jokapäiväistä elämää. Puhu lääkärillesi/neuvolassa jos siihen on mielestäsi syytä. Mutta on normaalia että ulkonäkö muuttuu synnytyksen myötä ja sille ei vaan voi mitään.
Hallituksen viimeisimpien suunnitelmien mukaan kosmeettista haittaa ei enää kovin kauan korjata julkisella. Yksityiselle mars.
Ai tää olikin taas joku ikivanha ketju. Halpaan menin.
Mutta julkisella ei täällä hoideta mitään tällaisia, tai sitten en ole osannut kertoa noiden alapäävaivojen todellista haittaa... Yksityiselle pitää luultavasti mennä ainakin lähete hakemaan ja tutkimuksiin. Laskeumien leikkaushoito luulisi kuitenkin olevan suht rutiinia mutta ei nykyisillä resursseilla. Kurja juttu ja vaikuttaa se rajusti elämänlaatuun. /207
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksestä aikaa jo 13 vuotta, mutta kyllä ensimmäiset 2 vuotta oli todella karmean näköinen ja heikon tuntuinen alapää. Minäkin repesin kunnolla, alapää oli ennen synnytystä aivan liian kireä koko lantionpohjaa myöten enkä rasvaillut sitä etukäteen tai mitään muutakaan "ennaltaehkäisevää". Ensimmäinen kk näytti kuin emättimen aukko olisi appelsiinin kokoinen, riemunkirjava ja valitettavasti siitä jäi jonkinlaiset traumat. 2 vuoden kuluttua ulkoisesti en huomannut mitään ts. mikään alapäässä ei häirinnyt itseäni ja tuntuma yhdynnässä oli täysin ennallaan. Jotain tuhoa synnytys kuitenkin teki myös syvemmälle, sen jälkeen ollut jatkuvia satunnaisia kovia vihlaisuja ja tarkemmin ajatellen kun täällä eppariarvesta puhutaan, niin sehän siellä kiristää jo vaikka pyllyä pyyhkiessä. Yritin vuosia myöhemmin toista lasta mutta ne yritykset päättyivät keskenmenoihin ennemmin tai myöhem
En minäkään tiedä kaikkea mitä synnytys voi aikaansaada heti tai myöhemmin, vaikka olen viisi lasta alateitse synnyttänyt. Ei asioista missään puhuta. Lisäisikö liika tieto sitten tuskaa, kun nämä ongelmat eivät kuitenkaan ihan yksiselitteisiä välttämättä ole..
Todella surullista lukea, kuinka naisia kohdellaan.
Synnyttäjät ovat elämän edellytys.
Kun keinokohtua ei vielä ole, tekee jokainen äiti ainutlaatuisen työn. Kyllä siihen tulisi kuulua sekä hyvä etukäteisperehdytys että yksilöllinen jälkihoito. Ja tietysti keskittyvää ja kuuntelevaa hoitoa itse synnytystilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Hahahaha voi luoja, eikö tuo nyt ole ihan itsestään selvyys, että alapää tuhoutuu kun sieltä puskee neljän nyrkin kokoinen liero (lapsi) :D miten niin miksi näistä ei keskustella ja kerrota?? Aika naiivi ja tyhmä ihminen saa olla, jos haaveilee vauvasta eikä tuollaista asiaa tajua.
T. Vela
Karkeasti ilmaistu, mutta samaa olen ihmetellyt. Miten voi tulla tänä päivänä kenellekään mikään lapsen saamiseen liittyvä negatiivinenkaan asia yllätyksenä? Eivätkö ihmiset ollenkaan hae tietoa muualta kuin jostain neuvolan lehtisistä siinä vaiheessa, kun pulla on jo uunissa?
Lapsen hankkiminen on valtavan iso päätös. Itse en ikinä alkaisi edes yrittämään, jollen olisi tietoinen kaikista isoista ja pienistä riskeistä, jotka siihen liittyvät.
Ketju on jo vanha joten ap palautuiko alapää?
Alkuperäinen alapää oli kiinni ja jos tahtoi reiän nähdä niin piti raottaa auki. Synnytyksen jälkeen jäi aukko auki. Eli ei ole enää kiinni. Aluksi tuntui väljemmältä, mutta nyt vuoden jälkeen tuntuma on taas hyvä. Ei mitään hätää ellet nyt sitten laske pahasti allesi yms. Alapään ulkonäkö on aluksi hirveä, mutta muuttuu ajan myötä paremmaksi.
Voikohan päästä sektioon, jos pelkää synnytystä ja sen aiheuttamia haittoja liikaa?
Vierailija kirjoitti:
No en mä kyllä kahvipöydässä viitsi alkaa römpsästäni puhumaan.
Naiset kyllä puhuu eritteisiä tarinoita synnytyksistä, vaikka kaikki eivät halua niitä kuulla.
Luin vain muutamia viestejä ekalta sivulta. Mutta ajattelin, että mikäs ettei, jaan oman kokemukseni. Synnytyksestä on 15 vuotta ja alapääni on mielestäni hyvin palautunut ja varmaan 1 - 2 vuotta synnytyksen jälkeen oli suurin palautuminen tapahtunut. Väri on tummempi kuin ennen ja emättimen aukko on hieman enemmän auki verrattuna siihen, mitä se oli ennen synnytystä. Episiotomia-arpea ei mielestäni näy. Olen käyttänyt täsmälleen samaa kuukautiskuppia 6 vuotta ennen synnytystä ja nyt 15 vuotta synnytyksen jälkeen. Tosin heti synnytyksen jälkeen se ei pysynyt paikoillaan, mutta palautumisen jälkeen noin vuosi - kaksi synnytyksen jälkeen sama koko ollut hyvä kuin ennen synnytystä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka taitavia kätilöt on tuossa ompeluhommassa. Luulisi, että lääkäri koulutuksensa perusteellakin saisi parempaa jälkeä aikaan. Ompeleeko tussun aina kätilö vai voiko sen tehdä lääkärikin.
Ompeluhan on käsityötä. Ei siinä lääkärin koulutus paljoa auta. Kätilöt yleensä ompelee, heillähän on usein pienemmät ja näppärämmät kädet.
Ja myös alatien jälkeen kohtu voi olla paperin ohut puhkeamispjstessä, niitä vaan ei tutkita.