Pojan vaimo ei halua tulla meille jouluna, koska meidän ruuat on "outoja" ja "hienoja".
Tämä oli vastaus, ihmettelin pojalle, miksei tuo tyttöystäväänsä jouluna syömään.
Tyttö on siis mielummin koko joulun yksin kotonaan, kun poika tulee meille pyhiksi.
Meillä on tarjolla alkupaloiksi sinisimpukoita, lohitartar, katkarapuja valkosipulivoissa ja itseleivottua leipää, pääruuaksi kastanjoilla täytettyä kalkkunan rintaa, perunakroketteja ja endiivisalaatti. Jälkkäriksi juustoja ja hilloja omasta puutarhasta
Pojan tyttöystävä vieroksuu sitä että meillä juodaan ruuan kanssa viinejä.
Mitä mun pitäisi tehdä? Olisi kiva saada tyttö kylään, mutta en nyt hänen vuokseen ala paistamaan kinkkua ha laatikoita (joista kukaan meillä ei tykkää). Miksei voisi tulla ja maistaa edes jotain?
Kommentit (323)
...On kyllä erittäin epätavallisen kuuloinen kattaus. D: Itse en uskaltaisi maistaa noista kuin leipää ja ehkä hilloa.
Kuulostat mukavalta anopilta niin harmi ettei tule.
En löydä koko menusta mitää joulupöytään kuuluvaa. Pikemminkin vain joku talvinen illallinen.
Tyttöystävä varmaan toivoo jotain jouluisaa.
Lisäsin noiden lisäksi jotain kylmiä kaloja, rosollia ja ehkä joku laatikko tuomaan joulun tunnelmaa ja tuoksuja.
Viiniähän ei ole pakko juoda. Pitää olla vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan kanssa puutarhassa kasvanutta juustoa, mitä merkkiä se on?
Yrtti-Oltermannia, joka maistuu erityisen herkulliselta pihaviikunoiden kera.
Ohis
En kyllä sotkisi noita alkuruokia keskenään. Simpukoiden kanssa ei kuulu kuin vaaleaa leipää ja ehkä ranskalaiset. 😊
Vaimo varmaan mieluummin hengailis rennosti, mut teidän rento ei vaan ole sama juttu. Maailmanne ei kohtaa, joten miks sä et voi vaan antaa olla. Sä oot kutsunut sen teille, se ei halua tulla, valmis. Ei tarvii tehdä muuta.
Miksi siitä ruuasta ja tarjoilusta pitää nykyisin tehdä niin iso numero? Miksei ottaisi omia ruokiaan mukaan, tuskin se maailma siihen katuu, jos joku syö eri sapuskaa. Näin itse ainakin toimisin, jos olisin ongelmainen syömisteni suhteen.
Olisi kiva saada tyttö jouluksi käymään, mutta ei kuitenkaan niin kiva, että alkaisit näkemään hänen vuokseen ylimääräistä vaivaa? Voisiko poikasi nähdä vaivan ja toisivat vaimo/tyttöystävälle mieleistä ruokaa tullessaan? Mulla istuu joulupöydässä lihatonta, kalatonta, laktoositonta, pähkinötöntä, pavutonta, herneetöntä, hiilihydraatitonta ja pisteenä iin päälle vielä uusin "tulokas", joka ei syö mitään eksoottista eikä kypsennettyjä kasviksia. Sama porukka oli syömässä myös pyhäinpäivänä ja itsenäisyyspäivänä ja koska heidät olin kutsunut, tietenkin tein myös jokaiselle sopivia ruokia.
Miksei voi laittaa tarjolle jotain perinteisempääkin? Kinkkusiivut, laatikot ja rosolli vaikka valmiina kaupasta ei kauheasti tuo lisäkustannuksia (vaikka teillä tuskin on rahasta kiinni nuo tarjoilut). Meidän suvussa on kyllä otettu aina vävyt ja miniät huomioon joulutarjoiluissa, kyselty vähän millaisesta ruuasta pidetään ja tehty sitten ruokia erilaiset makumieltymykset huomioiden, tarkoitus kun kuitenkin on, että kaikki viihtyvät.
Todella kauheita ruokia. Äyriäiset ja raaka kala ei ole mitään herkkuruokaa, niitä syödään jos mitään muuta ei ole ja nälkäkuolema uhkaa. Se ainoa lihakin jota voisi syödä on ängetty täyteen jotain outoa. Ja juusto ei ole jälkiruokaa, sitä laitetaan siivuna leivän päälle, poislukien leipäjuusto. Voin kuvitella että ne teidän juustot on jotain pilaantuneita (homeisia) varpaanvälijuustoja.
En tulisi minäkään syömään. Tulen merenelävistä huonovointiseksi ja olen viinille sekä valkosipulille allerginen. Varmaan söisin kotona ja tulisin sitten sen jälkeen käymään, mikäli se anopille sopisi.
Tunnistan tyttiksessä itseni 20v sitten. Onnekseni olen oppinut syömään niitä "outoja" ja "hienoja" ruokia ja nautin hyvistä viineistä :) ehkä hänkin ajan myötä.
Tyttöä varten voi varmaankin tarjoilla muutakin kuin viiniä ruoan kanssa, ja laittaa alkupalapöytään vaikka jotain pientä mistä hänkin pitää? Jos ei pidä äyriäisistä ja merenelävistä, vierastaa voimakkaita makuja eikä ole tottunut syömään tuontyyppisiä ruokia, voi olla aika epämiellyttävää vieraassa perheessä ruokailla koko joulu.
Omituista ja junttia, jos aikuinen ihminen jättäytyy pois juhlista ruoan ja viinin takia. Itse en syö mereneläviä ja hyvin voin juhlissa vaan kohteliaasti kieltäytyä ja syödä mitä pystyn. Perinteisiä jouluruokia voi syödä joulupäivänä,tapaninpäivänä ja oikeastaan koko joulukuun vaikka ravintoloissa, jos haluaa. Tai vaikka keskellä kesää, jos siltä tuntuu.
Ihana menu jos on juttu totta. Onkohan tyttö siis vaimo vai tyttöystävä..:)
Onko tyttö alemmasta sosiaaliluokasta?
Onko kaikki kolme päivää samaa? Kaiketi
Minä ehken muuttaisin hiukan menua, onhan mahdollista, että tuo menu karkottaa myös tulevien vuosien jouluvieraat = lapsenlapset.
Jos tekisin tuollaisen menun jouluksi perinteisen joulumenun sijaan niin eipä mies ja lapset söisi mitään ja joulu olisi pilalla.