Mä haluaisin erakoitua. En jaksa olla ihmisten kanssa!
En tiedä, mistä tämä johtuu ja voiko asialle tehdä jotain. Mä vaan väsyn ihmisten kanssa olemisesta tolkuttomasti. Jotkut saa sosiaalisesta elämästä energiaa, mutta mulla kaikki energia lähtee ihmisten kanssa olemisesta. Tykkään olla yksin, enkä ollenkaan pidä itseäni yksinäisenä. Minulla on paljon ystäviä, mutta voin hyvin nähdä niitä 1-4 kertaa koko vuoden aikana. Se riittää.
Unelmani olisi muuttaa johonkin toiseen maahan ja olla siellä ihan itsekseni. Ei olisi mitään paineita olla kenenkään kanssa ja kotimaan ystäviä näkisin ihan yhtä paljon kuin nytkin.
Ärsyttää elää tällaisessa yhteiskunnassa, jossa vain ulospäinsuuntautuneilla ja yltiösosiaalisella olemisella on jotain merkitystä.
Kommentit (1660)
Olen erakkojen erakko. Teen etätyötä. Kotona on kuntolaitteita. Ostokset tilaan netistä. Minulla ei ole omasta tahdosta puolisoa, lapsia ja eläimiä. En ole halunnut ystäviä. Sukulaisten kanssa en ole missään yhteydessä. Vanhempani ovat kuolleet. Sisarusteni kanssa on välit poikki onneksi. Nautin kotona olosta yksin. Mökki on korvessa. Naapureihin ja muihin kerrostalon asukkaisiin en ole halunnut tutustua. Tykkään liikkua metsässä, luonnossa ja vesien äärellä yksin. Hyvin voin näin❤️
Ihanaa erakko Juhannusta mökilläni vietän viisi päivää. Sitten akut latauteena ihmisten ilmoille. Sosiaalinen työni on välttämätön paha. Eläkkeelle päästyäni erakoidun mökille ja kerrostaloasuntooni ja ajelen asuntoautollani erakkona. Olen uinut, saunonut, grillannut, kävellyt metsässä ja luonnossa, lepäillyt, kuunnellut radiota, leiponut piirakkaa, laitellut pihaa jne. Tulin jo tänne eilen aamusta. Täällä on elämää kahdella toisella mökillä, mutta en ole heihin sen kummemmin kahdenkymmenen vuoden aikana tutustunut. Eivätkä ole onneksi seuraani hekään kaivanneet. Lehtiä ja kirjoja minulla on täällä vino pino mukana. Ihanaa Juhannusta kaikille ja erakoille kuin!
Te kaikki, jotka "haluatte" erakoitua, miksi haluatte keskustella asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Luulen että hakevat hyväksyntää. Oma äitinikin, joka on erakko, päivystää kaiken aikansa Facebookissa ja näyttelee täydellistä äitiä ja mummoa, vaikka todellisuudessa häntä ei oma jälkikasvunsa kiinnosta.
Voisin olla vaikka nunna tai erakko. Olen aseksuaali eikä myöskään paheetkaan kiinnosta. Tykkään työnteosta, kuntoilusta, opiskelusta ja puuhastella kotona. En ole juhlaihminen enkä kaipaa mitään luxusta. Ihmisistä en piittaa, vain harvan kanssa natsaa ja elävät aika lailla juhlavampaa elämää kuin minä. Viihdyn erittäin hyvin yksin.
Minulla on haaveena erakkous. Olen jo karsinut sosiaalisiasuhteita. Oloni on kohentunut. On piristävämpää olla omissa oloissani kuin ihmisten kanssa. Töissä on pakko käydä. Mieluummin tekisin etätyötä. Sukuun en halua olla yhteydessä. Ovat pahimpia. Sosiaalisuus ei kiinnosta ollenkaan. Erakkous houkuttelee. Unelmia pitää olla. Oloni on nyt harvinaisen ihana. Loikoillen parvekkeella riippukeinussa. Ah, yksinolon ihanuutta. Ainut varjo on, että pitää huomenna mennä sosiaaliseen työhön. Onneksi kuukauden päästä alkaa kesäloma. Erakoidun täysin mökilleni. Laitan kännykän kiinni. Läppäriä en käytä. Enkä kuuntele radiotakaan. Enkä katso kelloa. Elän täysin omassa maailmassani. Ihanaa.
Voin usein tosi pahoin ihmisten seurassa. En ollenkaan kestä laiskuutta, epäterveellisiä elämäntapoja, paheita jne. Ihmiset elävät huonosti. Itse olen aseksuaali, absolutisti, en polta, kuntoilen, en juo kahvia, syön terveellisesti. Käyn töissä, kotini on siisti, olen kiltti jne. Minun on pakko eristäytyä. En löydä toista yhtä kilttiä ja usein joudun kiltteyteni takia kiusatuksi. En kuulu tähän seksuaaliseen ja paheelliseen maailmaan. Muutenkin olen herkkä ihminen. Kotona on turvallista ja hyvä olla. Elää kilttiä ja puhtoista elämää. Lukeminen ja kuntoilu ovat ystäviäni. Nautin kyllä näin olostani.
Onko tuo mikään ihmekään, kolmasosa suomalaisista alkaa oleen persesuomalaisia. Kyllä sitä vähemmästäkin lakkaa kiinnostamasta muut ihmiset.
Miksi ihmisistä, lapsista ja eläimistä pitäisi tykätä ja olla niiden kanssa. Miksi aletaan heti haukkumaan, jos haluaa olla yksin ja rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen erakkojen erakko. Teen etätyötä. Kotona on kuntolaitteita. Ostokset tilaan netistä. Minulla ei ole omasta tahdosta puolisoa, lapsia ja eläimiä. En ole halunnut ystäviä. Sukulaisten kanssa en ole missään yhteydessä. Vanhempani ovat kuolleet. Sisarusteni kanssa on välit poikki onneksi. Nautin kotona olosta yksin. Mökki on korvessa. Naapureihin ja muihin kerrostalon asukkaisiin en ole halunnut tutustua. Tykkään liikkua metsässä, luonnossa ja vesien äärellä yksin. Hyvin voin näin❤️
Arvostan.
Vierailija kirjoitti:
No miksi ei voisi keskustella asiasta? Nykyajan erakot kuitenkin pitävät yhteyttä muuhun maailmaan somen kautta. Ennen se ei ollut mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi ei voisi keskustella asiasta? Nykyajan erakot kuitenkin pitävät yhteyttä muuhun maailmaan somen kautta. Ennen se ei ollut mahdollista.
Juuri näin. En ole niin erakko kuin monet ketjuun kirjottaneista, mutta silti viihdyn parhaiten yksin. Toisen ihmisen seurassa kun joutuu olemaan myös "henkisesti läsnä". Pitää keskittyä kuuntelemaan toista, kommentoimaan toisen sanomisia, ottamaan kantaa jne. Ei voi toisen puhuessa ajatella omiaan tai lähteä kesken kaiken vaikka siivoamaan vaatehuonetta. Keskustelupalstalla on helppoa, kun ei ole millään tavalla sitoutunut keskusteluun. Joku muu vastaa sillä aikaa, kun itse tekee jotain muuta. Ja myös viestittely tutuille on kätevää, kun voi vastata sitten, kun jaksaa/ehtii/muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti juuri hyväksynnän takia - naisten ei vieläkään ole oikein soveliasta erakoitua tai ruveta erakoksi, eristäytyä koko muusta maailmasta koska naisen osana pidetään sosiaalisuutta, yhteisöllisyyttä ja perhekeskeisyyttä. (Popkulttuurissakin naiset erakoituvat vain, jos kokevat jonkin Hirvittävän Trauman, eivät vapaaehtoisesti ja omasta halustaan.)
Inhoan työkavereita, asiakkaita, yleensäkin ihmisiä. Silti olen kiva heille. En tiedä, kuinka kauan jaksan tätä. Siis niin kerrassaan ärsyttäviä ja rasittavia tyyppejä. Inhoan epäterveellisiä tapoja. Itse elän kurinalaisesti ja käyttäydyn hyvin. Mielellään olen yksin. Parasta seuraa.
Pitäiskö järjestää sellainen erakoiden kokoontuminen?
Ai ei oo hyvä idea?
No jatketaan keskustelua sit täällä. 🤣
Minulla oli yksi helvetin sitkeä työkaveri, joka antoi neuvoja, pisti nokkansa joka asiaan, kaikki tein hänen mielestään väärin jne. Sanoin, että saatanan läski, jos et anna olla minun rauhassa, niin tapan sinut. Rauha on tullut. Jos ei muuten pääse jostain eroon, niin suututtamalla, haukkumalla tai tekee jonkun ilkeän tempun. Naapurissani oli eräs utelias ja tuppaantuva tyyppi. Pistin hänelle kortin postiin, että anna naapureiden olla rauhassa. Ei tiennyt, keltä kortti tuli. Ei ole enää pihalla näkynyt kyttäämässä ja utelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ihmisten läsnäolo/seura on paitsi ilkeää myös pahantahtoista.
Kyllä on näin. Ihmiset on täynnä pahuutta. Aina haukutaan ja mollataan jotakin takanapäin tai vihjaillaan edessäpäin ilkeästi. Etsitään vikoja ja virheitä. Päällepäsmäröidään. Mustamaalataan toista, korostetaan itseä. Kaikki sukujuhlat, työpaikan kahvipöytäkeskustelut, vierailut jne. Ovat suurta tuskaa. Koko ajan saa olla varpaillaan, että mitä tapahtuu. Erakkous parasta. Itselläni on asiat ihan hyvin, mutta en vaan kestä ihmisten kanssa oloa.