Ystävän röyhkeä ja ahne tytär
Menin kylään ystäväni luokse lapseni kanssa. Kahvittelun aikana lapsi alkoi käydä levottomaksi ja ehdotinkin ystäväni tyttärelle (14v) että hän voisi leikittää lasta sillä aikaa, kun me äidit juttelemme.
Tämä teini tokaisi lapsenvahtipalvelun olevan 10 euroa tunnilta. Jäin ihan sanattomaksi, eikä ystävänikään kommentoinut asiaa mitenkään. Ei todellakaan tullut kauppoja. Onko tuo normaalia käytöstä nykyteineiltä?
Kommentit (380)
Siis onko nykyihmisiltä tyystin kadonnut maalaisjärki??? Pistää taas totaalisen vihaksi nämä kommentoijat täällä. Miettikää, jos joskus ennen vanhaankin ois taloissa oltu silleen, että kun aikuinen pyytää jotain, niin nuori alkaa sanomaan, että se maksaa! Siis ennen ilman muuta AUTETTIIN toisia, että jos ei sillä teinillä ollut MITÄÄN VARSINAISTA SYYTÄ, miksei voi keksiä hetkeksi tekemistä äitinsä ystävän lapselle, niin kyllä hän olisi voinut auttaa.
Miten tuollainen teini koskaan kuvittelee olevansa oikeutettu saamaan apua keneltäkään, kun itse on noin itsekeskeinen ja itsekäs? Huhhuh.
Kyllä ois mun äiti möyhentänyt minut, jos olisin tuollalailla vastannut hänen ystävälleen. Ja nauranut päälle, että enkö lapsia osaa hoitaa ja mitkäs ne mun menot nyt niin tärkeitä on, ihanko pitää päästä huoneeseen lojumaan kuulokkeet korvilla?
Millaista apua te teinin vastauksesta innoissaan täällä olevat yleensä muilta oletatte saavanne? Aivan järkyttävän itsekäs asenne, esim tälläkin kirjoittajalla:
"ap kuulostaa rasittavalta ämmältä. Silti, oman teinini toivon vastaavan typeryksillekin kohteliaammin. JA vastaakin, tosin hän on liian kiltti ja siten ap:n kaltaiset ihmiset helposti höynäyttävät hyväntahtoista lastani. joten olen suorastaan joutunut toppuuttelemaan hänen kiltteyttään. Maailmassa pitää osata pitää puolensa."
= OLLA ITSEKESKEINEN MINÄ MINÄ -IHMINEN
Nykymaailmassa pärjää vain se joka on tarpeeksi kylmä ja kova haalimaan rikkaudet itselleen, keinoja kaihtamatta. Pitäkööt muut huolet omista asioistaan. Joku "talkoohenki" on vanhanaikaista ja huonoa bisnestä. RAHA ja oma napa on pääasia.
Ihme porukkaa täällä, taas menee usko ihmiskuntaan. Jos minulle tulee vieras, vahdin vaikka itse hänen lastaan tai pyydän omiani leikittämään että vieras saa juoda kahvit rauhassa ja hetken rupatella. Tuskin ap.kään nyt tarkoitti mitään monen tunnin juoruilua.
Teini oli ahne ja röyhkeä mutta jos hänen äitinsä salli moisen käytöksen, tuskin siitä voi teiniä syyttää.
En kuitenkaan ehkä itse kehtaisi vieraan perheen lasta katsomaan omani perään. Toisaalta tuttavani ovat niin sosiaalisesti älykkäitä ja vieraanvaraisia että ei ole ollut tarvettakaan pyytää vaan apua on aina tarjottu.
Kivikissaäiti kirjoitti:
Millaista apua te teinin vastauksesta innoissaan täällä olevat yleensä muilta oletatte saavanne? Aivan järkyttävän itsekäs asenne, esim tälläkin kirjoittajalla:
"ap kuulostaa rasittavalta ämmältä. Silti, oman teinini toivon vastaavan typeryksillekin kohteliaammin. JA vastaakin, tosin hän on liian kiltti ja siten ap:n kaltaiset ihmiset helposti höynäyttävät hyväntahtoista lastani. joten olen suorastaan joutunut toppuuttelemaan hänen kiltteyttään. Maailmassa pitää osata pitää puolensa."
= OLLA ITSEKESKEINEN MINÄ MINÄ -IHMINEN
Maailmassa ei pärjää mikään kynnysmattoluuseri, sillä kilpailun kiristyttyä ei ilman kyynärpäätaktiikkaa tule toimeen, jos haluaa kuulua menestyjiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihme porukkaa täällä, taas menee usko ihmiskuntaan. Jos minulle tulee vieras, vahdin vaikka itse hänen lastaan tai pyydän omiani leikittämään että vieras saa juoda kahvit rauhassa ja hetken rupatella. Tuskin ap.kään nyt tarkoitti mitään monen tunnin juoruilua.
Teini oli ahne ja röyhkeä mutta jos hänen äitinsä salli moisen käytöksen, tuskin siitä voi teiniä syyttää.
En kuitenkaan ehkä itse kehtaisi vieraan perheen lasta katsomaan omani perään. Toisaalta tuttavani ovat niin sosiaalisesti älykkäitä ja vieraanvaraisia että ei ole ollut tarvettakaan pyytää vaan apua on aina tarjottu.
Teini osoitti erinomaista bisnesvainua kun pyysi kohtuullisen hinnan palvelusta, ja samalla pisti heikompaan ainekseen kuuluvan AP:n paikalleen. Selvää johtaja-ainesta.
Kuka ties, muutaman vuoden kuluttua AP on kaverinsa tyttären alaisena, edelleen sillä samalla minimipalkalla, samalla kun kaverin tytär käärii suuret massit tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo on vastauksia...
Toisaalta monissa ketjuissa vaaditaan teineiltä tilannetajua ja sopeutumista, mutta nyt huudetaan yhdessä kuorossa, että tuollainen nenäkäs vastaus oli oikein.
Minusta olisi voinut joustaa ja vähän viihdyttää lasta ihan oma-aloitteisestikin ja varsinkin jos pyydetään.
Olipa nyt kauheasti pois kännyn räpläämisestä, jos puolisen tuntia olisi leikkinyt lapsen kanssa.
Mitäpä jos mä vihaan niitä rääkänokkaisia herranterttuja niin paljon että lyön mielummin vasaralla sitä päähän kuin olen 2 minuuttia sen kanssa kahden kesken? Pystytkö käsittämään tällaista inhoa? Et varmastikkaan kun jänkkäät että kyllä nyt tuon verran ja lässynlässyn. INHOAN tajuatko nyt. Ei en aijo hyvää hyvyyttäänikään katsoa teidän apina jälkeläisiänne. Muuttoavuksi lähden ilmaiseksi ystävilleni, mummoilleni yms.. Että menkää mammat niitteen sinaappiruiskujenne kanssa itseenne eihän ne rääkyläiset kelpaa teille itsellennekään, vain lapsilisät ja äitiyslomat.
Näinkö sanoisit ÄITISI YSTÄVÄLLE ÄITISI KOTONA? Hyi millainen kuva susta tulee. "Lyön mieluummin sitä [lasta!!!] vasaralla päähän". Oletko Seinäjoen murhaajatyttö vai mikä?
Minulla hieman vastaavanlainen kokemus kuin aapeellä. Tosin suostuin hintapyyntöön oitis. Totesin sitten vain, että "minunkin tuntipalkkani on sitten 11 euroa", kun olin lupautunut auttelemaan neidin rippijuhlien laitossa.
Vierailija kirjoitti:
Röyhkeää olettaa, että vieras ihminen hoitaisi lastasi ilmaiseksi sen aikaa, kun itse kahvittelet! Tosi itsekästä. Ei kaikkien mielestä lastenhoito ole hauskaa, vaan työtä. Hoida itse lapsesi tai maksa lastenvahdille.
Tämäkin on itsekästä puhetta ihmiseltä, joka ei laisinkaan osaa asettua toisen asemaan tai ajatella muita kuin itseään. Kyllä minä ainakin olisin teininä ymmärtänyt, että äitini ja hänen ystävänsä haluavat jutella keskenään ja jos äitini ystävä pyytää, niin en olisi kehdannut kieltäytyä, jos mulla ei ois ollut mitään oikeasti tärkeää tehtävää.
Varmasti olisin ollut suureksi avuksi äiini ystävälle, enkä kyllä tosiaankaan olisi kehdannut pyytää siitä rahaa!!! Sen sijaan minut opetettu sanomaan ei, jos en voi jotakin tehdä, niin että en ymmärrä teidän pelkojanne joutua hyväksikäytetyksi. Sehän on ihan jokaisen oma asia, auttaako. Mutta aloittajaa varmaan huvitti teinin asenne, että ilmeisesti tosiaan piti pyyntöä liikaa vaadittuna auttaa ilman rahaa tai sanoa kohteliaasti ettei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olitte tökeröitä kaikki kolme. Miten edes kehtasit pyytää? Ei teinit tykkää hoitaa pikkulapsia. Ei kiinnosta nääs. Et edes kehtaa täällä avata minkä ikäisestä lapsesta kyse ja kuinka kauan aikaa ehdotit teinin häntä hoitavan. Teini torppasi ehdotuksesi tökerösti ja äitinsä olisi kuulunut ojentaa lastaan.
No mutta, taperon äitinä tiedätkin varmaan että kyläpaikkoihin otetaan viihdykettä mukaan. Tai sitten mennään ilman taaperoa, olisit hankkinut kotiin hoitajan niin pääset rauhassa kyläreissulle. Sillä tavalla kuule luodaan työpaikkojakin, palveluksia käyttämällä ja niistä maksamalla. Ehkä tää teinikin olisi sitten ihan mielellään hoitanut.
Miksi kukaan viittii pyytää muuttoapua? Ei kukaan tykkää kantaa huonekaluja. Sitä varten on muuttoliikkeet. Ja jos ei ole varaa muuttoliikkeisiin, niin sitten ei pidä muuttaa.
Naapurin mummo vieköön pyöränrenkaan alan liikkeeseen pumpattavaksi. Tässä ruveta ilmaista työtä tekemään. Itsemääräämisoikeus, näetkös.
Mä tykkään kantaa huonekaluja. Vihaan pakkaamista ja purkamista, mutta tavaroiden kanteluista tykkään. Ja olen mennyt muuttoavuksi lähes tuntemattomallekin ihmiselle ihan siitä kantamisen ilosta. Voisin myös kaitsea ilmaiseksi puoli tuntia tuntemattoman hyväkäytöksistä lasta, huutavaa kauhukakaraa en edes rahasta. Tiskiavuksi ja keittiöön ei enää ikinä, niitä joutui ihan liikaa tekemään tyttölapsena serkkujen lakkiaisissa ja muissa helvetin juhlissa.
Eli teen ilmaiseksi sellaisia asioita, jotka ovat lähtökohtaisesti mukava tehdä. Toki jos homma venyy, niin pyydän korvausta (jos menee työpäivästä). Mutta en todellakaan avusta sellaisissa hommissa ilmaiseksi, joita vihaan enkä mukavissa asioissa siinä tapauksessa, jos koen, että ystävällisyyttäni yritetään käyttää törkeästi hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Kivikissaäiti kirjoitti:
= OLLA ITSEKESKEINEN MINÄ MINÄ -IHMINENMaailmassa ei pärjää mikään kynnysmattoluuseri, sillä kilpailun kiristyttyä ei ilman kyynärpäätaktiikkaa tule toimeen, jos haluaa kuulua menestyjiin.
Minkä kilpailun kiristyttyä? Eli myönnät sen tyttären käytöksen pahaksi, vai sinustako kyynärpäätaktiikka äidin ystäviä kohtaan on jotenkin oikein?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen nuorena hoitanut lapsia, kun on pyydetty. Ei olisi tullut kuuloonkaan silloin, että olisin nokkavasti pyytänyt rahaa. Se on sitä vanhempien ihmisten kunnioitusta. Ap
Vanhempien ihmisten kunnioitusta? Kuinka iäkkäänä olet lapsen saanut? 55+? Oletan, että olet 25-35v. Tuskin voit vielä tuossa iässä vaatia itsellesi kunnioitusta ikäsi puolesta. Facepalm.
Ap hoi!! Kerropa nyt vihdoin, että minkä ikäisestä lapsesta on kyse ja kuinka kauan teinin olisi pitänyt häntä leikittää??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti teinit ihan mielellään vahtivat/leikittävät pieniä. Ainakin omani on aina kavereiden taaperoja viihdyttämässä ihan pyytämättä jos kotona on.
En kyllä itsekään kehtaisi pyytää kuten ap, mutta en kyllä ymmärrä miksi kaikista pikku palveluksista aina pitäisi olla maksamassa.
Ai miksikö siitä pitäisi maksaa. No esimerkiksi siksi että se voi olla jonkun mielestä niin vastemielistä puuhaa että tekee sitä korkeintaan rahasta. Ootko kuullut huorista. Ei nekään pääosin riemusta kilju ja ole onnesta soikeina vaikka kyseinen puuha suurimman osan mielestä on ihan kivaa.
No voihan sitä sanoa vaan, ettei jaksa/ehdi tms jos homma on vastenmielinen.
Eli neuvot teiniä valehtelemaan. Ei kovin fiksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen nuorena hoitanut lapsia, kun on pyydetty. Ei olisi tullut kuuloonkaan silloin, että olisin nokkavasti pyytänyt rahaa. Se on sitä vanhempien ihmisten kunnioitusta. Ap
Vanhempien ihmisten kunnioitusta? Kuinka iäkkäänä olet lapsen saanut? 55+? Oletan, että olet 25-35v. Tuskin voit vielä tuossa iässä vaatia itsellesi kunnioitusta ikäsi puolesta. Facepalm.
Kyllä jos minun äitini ystävä on vaikkapa 22v. äiti, niin hän on minua kohtaan siinä asemassa, että "vanhempaa ihmistä on syytä kunnioittaa", jos minä olen 15v. Ja kaiken ikäisiä voi kunnioittaa, mutta tuossa asetelma oli äiti ja äidin ystävä - ja teini.
Kivikissaäiti kirjoitti:
Siis onko nykyihmisiltä tyystin kadonnut maalaisjärki??? Pistää taas totaalisen vihaksi nämä kommentoijat täällä. Miettikää, jos joskus ennen vanhaankin ois taloissa oltu silleen, että kun aikuinen pyytää jotain, niin nuori alkaa sanomaan, että se maksaa! Siis ennen ilman muuta AUTETTIIN toisia, että jos ei sillä teinillä ollut MITÄÄN VARSINAISTA SYYTÄ, miksei voi keksiä hetkeksi tekemistä äitinsä ystävän lapselle, niin kyllä hän olisi voinut auttaa.
Miten tuollainen teini koskaan kuvittelee olevansa oikeutettu saamaan apua keneltäkään, kun itse on noin itsekeskeinen ja itsekäs? Huhhuh.
Kyllä ois mun äiti möyhentänyt minut, jos olisin tuollalailla vastannut hänen ystävälleen. Ja nauranut päälle, että enkö lapsia osaa hoitaa ja mitkäs ne mun menot nyt niin tärkeitä on, ihanko pitää päästä huoneeseen lojumaan kuulokkeet korvilla?
Minusta sekä ehdotus että vastaus ovat törppöjä ja kertoo kyllä enemmän ap:n käytöstavoista. Ei meidänkään teini kuuna päivänä vastaisi kenellekään noin, mutta ei minulla kukaan ystäväkään kohtelisi minun lapsia noin. Itse olisin näyttänyt ap:lle ovea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti teinit ihan mielellään vahtivat/leikittävät pieniä. Ainakin omani on aina kavereiden taaperoja viihdyttämässä ihan pyytämättä jos kotona on.
En kyllä itsekään kehtaisi pyytää kuten ap, mutta en kyllä ymmärrä miksi kaikista pikku palveluksista aina pitäisi olla maksamassa.
Ai miksikö siitä pitäisi maksaa. No esimerkiksi siksi että se voi olla jonkun mielestä niin vastemielistä puuhaa että tekee sitä korkeintaan rahasta. Ootko kuullut huorista. Ei nekään pääosin riemusta kilju ja ole onnesta soikeina vaikka kyseinen puuha suurimman osan mielestä on ihan kivaa.
Ai sinustako se rahanpyytäminen oli fiksumpaa? :D normaali valkoinen valhe, joita en mielellään itsekään kyllä harrasta, niinpä olisin varmaan huokaissut mielessäni ja keksinyt pennulle jotain puuhaa. Niin minut on kasvatettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei sekään olisi kivaa, että kaikki puhua töristäisivät kaiken suoraan. Tulisi mielipahaa sekä teineille että aikuisille. Asiat voi ilmaista kohteliaasti tai hienovaraisesti kiertäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kyllä tätä menoa yhtään... Itse häpeäisin silmät päästäni ja teini saisi aikamoisen ripityksen, jos kehtaisi tuolla tavalla vastata vieraalle! Todella epäkunnioittavaa. Sit näistä rajattomista teineistä kasvaa kunnon hedonisteja, jee.
Häpeä rauhassa. Minä olen ylpeä omastani ja siitä että hän osaa pitää puoliaan eikä rupea kynnysmatoksi. Pieni bonus vielä tuosta ironiantajustakin ja siitä että osaa palauttaa koppavat matamit maan tasalle. Yllättävän monelta pikkulapsen äidiltä unohtuu käytöstavata täysin.
Tämän tilanteen koppava matami olisi sinun YSTÄVÄSI, joka on vieraana luonasi. En ikinä antaisi teinini puhua ystävälleni noin ja teininkin on osattava ottaa se huomioon. Nyt ei ollut kyse ventovieraasta, joka mielivaltaisesti käskyttää.
No olisi kyllä entinen ystävä tuollaisen jälkeen tai ei ainakaan tervetullut kotiini. Meillä lapset ei ole mitään ilmaispiikoja.
Teini joka haluaa keskustella ihmisten kanssa. Jopa nyt jotakin.