Ystävän röyhkeä ja ahne tytär
Menin kylään ystäväni luokse lapseni kanssa. Kahvittelun aikana lapsi alkoi käydä levottomaksi ja ehdotinkin ystäväni tyttärelle (14v) että hän voisi leikittää lasta sillä aikaa, kun me äidit juttelemme.
Tämä teini tokaisi lapsenvahtipalvelun olevan 10 euroa tunnilta. Jäin ihan sanattomaksi, eikä ystävänikään kommentoinut asiaa mitenkään. Ei todellakaan tullut kauppoja. Onko tuo normaalia käytöstä nykyteineiltä?
Kommentit (380)
Niim, ja lähtiessäni kotiin piilotin sen kympin tytön takintaskuun. Kohteliaisuus palkitsee. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onhan se pakottamista. Monikin täällä on ilmoittanut että tulisi illalla kotona tupen rapinat jos ei osaisi "käyttäytyä" eli toisin sanoen suostuis vahtimaan sitä lasta. Se on kieroa ja kavalaa pakottamista.
Jos teini ei uskalla sanoa että rahaalla mä voin sen tehdä muuten en.
Ja hyvinkin voin kuvitella että joku 14 vuotias jättäisi sen lapsen vain jonnekkin ja lähtisi itse kavereidensa kanssa. Näin on varmasti tapahtunutkin. Ja syyllinenhän on näiden mammojen mielestä taas sen tenin. jessus sentään mitä jengiä. Kyllä lisääntymiseen pitäisi olla ajokortti.
Haluatko ymmärtää tahallasi väärin, se että oli näsäviisas olisi syy kurinpalautukselle. Lapsi käyttäytyi huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Onks täällä enemmänkin näitä joita saa käyttää hyväkseen?
Mulla olis pari hommaa täällä kotona josko joku tulis tänne jeesaa?
Kahvia en tarjoa, join jo itse nimittäin.
Miksi haluat käyttää muita hyväksesi? Etkö ymmärrä avunannon merkitystä?
Ihmettelen vain ap, miksei tyttö sitten jo edelliskerralla auttanut, jos raha oli pelkkä vitsi?
Minun mielestä on hyvä, että 15-vuotias tyttö ei suostu palvelemaan kaikkia. Enemmän tätä asennetta tytöille! Olisitko pyytänyt pojalta samaa?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vain ap, miksei tyttö sitten jo edelliskerralla auttanut, jos raha oli pelkkä vitsi?
Tilanne jäi kireäksi, koska en ymmärtänyt tuolloin vitsiä ja asia jäi siihen, en tiedä miksi, eikä se. enää minua kiinnostakaan. Tilanne saatiin jo selvitettyä parhain päin. Ap
Jokunlainen nätti lopetus tälle provolle piti saada!
Vierailija kirjoitti:
Jokunlainen nätti lopetus tälle provolle piti saada!
En tiedä sinusta, mutta minusta on mukavaa pyytää anteeksi ja yrittää sopia, jos olen jonkun kanssa joutunut sukset ristikkäin. Ap
Ihan oikein teiniltä. Olisitko muuten vaatinut samaa ystäväsi teinipojalta?
Ehkä ajat on muuttunut sen verran, että ymmärrän kyllä ettei teini halua vahtia äidin kaverin taaperoa sen takia että lapsi alkaa haluta huomiota. Toki autetaan sitten jos oikeasti on avun tarvetta mutta rauhassa kahvikupin juominen ei minusta ole syy sille.
Itsekkään en tuon ikäisenä (enkä paljon vanhempanakaan) olisi luultavasti suostunut. Toki riippuu paljon kuinka läheinen taapero ja sen äiti on kyseessä. Mutta luultavasti olisin kieltäytynyt ihan vain siksi koska minun aikani on ihan yhtä arvokasta kuin kenen tahansa muunkin. Ja varmasti ihan yhtä arvokasta kuin mamman kahvin juonti.
Tuo vieraiden tyttölasten pompottelu on oikeasti aika törkeää. Että katatko pöydän, siivoatko sotkun, vahditko lapsia. Ei välttämättä edes pyydetä, vaan käsketään. Aikuista ei koskaan pomputeltsisi noin esim. kylässä.
Vierailija kirjoitti:
Missään vaiheessa en mitään vaatinut. Mutta kyllä olisin voinut ehdottaa samaa myös pojalle. Lapsen serkku on 13v poika ja poika on yksi lapsen "idoleista" suorastaan. Aina kun näkevät niin poika mielellään leikittää lasta, jopa pyytämättä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein ehkä kynnysmattona olemiseen verrattuna, mutta... Jos teini luulee, että tuolla asenteella pääsee todella pitkälle, niin krhkrhm...
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu noudattaa sukupolvien välistä rajalinjaa.
Ja sen toisella puolella ovat juuri ne, jotka vaativat vanhemmiltaa ja isovanhemmiltaan hoitoapua lastensa kanssa. Ehkäpä hekin voisivat pyytää 15€/tunti sierainparia kohti.
Ehkä. Ei isovanhempien tarvitse hoitaa vanhempien tehtäviä jos eivät halua. Tässä tapauksessa lapsenvahdiksi yritettiin kuitenkin värvätä täysin ulkopuolista ihmistä, ei läheistä.
Ja ilmeisesti ap ramppaa tuolla vähän väliä kahvilla ja hoidattamassa lastaan teinitytöllä kahvin ajan. Voisit ap kyllä vastata siihen, kysyisitkö ystäväsi teinipoikaa samaan homman joka kerta? Vai joutuuko ystäväsi lapsi tähän tilanteeseen siksi että on tyttö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein ehkä kynnysmattona olemiseen verrattuna, mutta... Jos teini luulee, että tuolla asenteella pääsee todella pitkälle, niin krhkrhm...
Työelämässä saattaa päästä hyvinkin pitkälle. Juuri tuollaisella asenteella.
Vierailija kirjoitti:
Ja ilmeisesti ap ramppaa tuolla vähän väliä kahvilla ja hoidattamassa lastaan teinitytöllä kahvin ajan. Voisit ap kyllä vastata siihen, kysyisitkö ystäväsi teinipoikaa samaan homman joka kerta? Vai joutuuko ystäväsi lapsi tähän tilanteeseen siksi että on tyttö?
Ehditkin jo vastata.
Niin. Mikä tää ihmeen teinipoikien dissaaminen lastenhoitajina oikein on? :O Meilläkin miehen sukulaisperheessä on kolme poikaa ja heistä keskimmäinen 10v. tykkää vauvoista ja pikkulapsista ja haluaa leikkiä pienten lasten kanssa ihan mielikseen.
Aika kauheeta jos hänen peräänsä mammat katsois silmiään pyöritellen, että "tuolta nyt ei ainakaan vois kysyä olisko hetken lapsen kanssa", mutta kai nyt kysyit, kun tytöltäkin kysyit. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työelämässä saattaa päästä hyvinkin pitkälle. Juuri tuollaisella asenteella.
Jep. Kynnysmatto jämähtää hoitamaan sitä sun tätä silppua muiden puolesta, kun jämäkkä puolensapitäjä kehittyy taitavaksi omassa hommassaan, saa aikaan onnistumisia ja vähitellen ylennyksiä.
Jahas. Tämähän on noussut esiin taas. Vastaan nyt kaikkiin niihin kysymyksiin, mitä jäi mieleen
- Tunnen teinin entuudestaan, olen tuntenut lapsesta asti
- Oma lapsi on nelivuotias
- Lapsella oli omia leluja mukana, mutta kyllästyi leikkimään itsekseen ja alkoi hakemaan huomiota
- Lapsen leikittäminen olisi kestänyt n. 15-20min. Sen ajan, että saa kahvikupillisen juotua loppuun
Tänään kävin taas kahvittelemassa lapsen kanssa. Teini oli paikalla ja kysyin häneltä, haluaisiko hän sen 10 euron edestä katsoa lapsen perään. Suostui, mutta ei ottanut rahaa vastaan. Oli kuulemma vitsi. Ap