Ei ole todellista. Yritin varata aikaa terveysasemalta.
Miten perusterveydenhuolto voi olla näin kuralla?! Halusin varata lääkäriaikaa mutta lääkäripulan vuoksi mitään aikoja ei anneta vaan jouduin jonotuslistalle ja minulle ilmoitetaan aika kirjeellä. Kuulemma hyvällä tuurilla pääsen lääkäriin tammikuun lopussa mutta saattaa mennä helmikuulle. Tuttu kertoi, että toisella terveyasemalla ei reseptejäkään pystytä uusimaan 8 päivässä vaan menee kaksi viikkoa ( eikä tästä ole tietenkään tiedotettu missään). Kyseessä on yli 100000 asukkaan kaupunki. Miten hitossa niitä lääkäreitä on niin vaikea saada terveysasemille töihin?!!
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Oikeusasiamies moittii Oulun terveyspalveluiden ajanvarauskäytäntöä
”Jos kaikki muut kuin erityisryhmiin kuuluvat, kiireetöntä aikaa haluavat/tarvitsevat asiakkaat ohjataan tai velvoitetaan hakeutumaan kategorisesti henkilökohtaisesti paikan päälle terveysasemalle tai hyvinvointikeskukseen silloin, kun asiakas tarvitsee vastaanottoajan lääkärille, palveluiden järjestäminen ei kaikilta osin ole potilaslain 3 §:n hyvän hoidon ja hallintolain 7 §:n palveluperiaatteen mukaista.”
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oikeusasiamies-moittii-oulun-terveysp…
Huom. "jos". Eli JOS sattuisi olemaan silleen, että aikaa ei suostuttaisi varaamaan vaan käskettäisiin tulla jonottamaan, niin silloin ei "kaikilta osin" toimittaisi lainmukaisesti.
Toiminta ei tule ikinä muuttumaan lainmukaiseksi, elleivät ihmiset tallenna puheluja ja lähetä niitä todisteeksi oikeusasiamiehelle ja aville. Oulun terveysjohtohan sai juuri äsken kusetettua hyvinvointilautakunnankin uskomaan, että kyllä ajanvaraus on koko ajan ollut normaalisti käytössä ja on jatkossakin.
Ihan ilmaan jossia näin se vaan Oulussa toimii. Oli kyseessä akuuttihätä tai pitkäaikainen vaiva, sama käytäntö. Mennään terveysasemalle, otetaan jonotuslappu ja odotellaan joskus jopa tunteja. Viimein päästään sairaanhoitajan luo, joka tutkii. Sh päättää tarvitaanko lääkäriä. Jos lääkäriä tarvitaan, odotetaan siellä sh huoneessa kunnes lääkäri ehtii paikalle. Itselläni viimes meni em. huoneessa yli puoli tuntia ja sillä aikaa muut odottavat ja uusia tulee jonoon. Jossain vaiheessa iltapäivää laitetaan ilmoittautumisautomaatti kiinni ja lappu kertoo, että ei enää uusia asiakkaita jonoon.
Kysehän on siitä, etteivät kuntapäättäjät halua palkata tarpeeksi henkilökuntaa eli lääkäreitä. Isoimmilla paikkakunnilla ainakin ei ole kyse siitä etteikö lääkäreitä saa vaan siitä ettei haluta palkata kun se maksaa. Taitaa olla monessa paikkaa kroonisesta alibudjetoinnista kyse ja perusterveydenhuollon vahvistamista kannatetaan kyllä juhlapuheissa mutta käytännössä vain säästetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeusasiamies moittii Oulun terveyspalveluiden ajanvarauskäytäntöä
”Jos kaikki muut kuin erityisryhmiin kuuluvat, kiireetöntä aikaa haluavat/tarvitsevat asiakkaat ohjataan tai velvoitetaan hakeutumaan kategorisesti henkilökohtaisesti paikan päälle terveysasemalle tai hyvinvointikeskukseen silloin, kun asiakas tarvitsee vastaanottoajan lääkärille, palveluiden järjestäminen ei kaikilta osin ole potilaslain 3 §:n hyvän hoidon ja hallintolain 7 §:n palveluperiaatteen mukaista.”
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oikeusasiamies-moittii-oulun-terveysp…
Huom. "jos". Eli JOS sattuisi olemaan silleen, että aikaa ei suostuttaisi varaamaan vaan käskettäisiin tulla jonottamaan, niin silloin ei "kaikilta osin" toimittaisi lainmukaisesti.
Toiminta ei tule ikinä muuttumaan lainmukaiseksi, elleivät ihmiset tallenna puheluja ja lähetä niitä todisteeksi oikeusasiamiehelle ja aville. Oulun terveysjohtohan sai juuri äsken kusetettua hyvinvointilautakunnankin uskomaan, että kyllä ajanvaraus on koko ajan ollut normaalisti käytössä ja on jatkossakin.
Ihan ilmaan jossia näin se vaan Oulussa toimii. Oli kyseessä akuuttihätä tai pitkäaikainen vaiva, sama käytäntö. Mennään terveysasemalle, otetaan jonotuslappu ja odotellaan joskus jopa tunteja.
Niin toimii, mutta sitä ei tulla laillisuusvalvonnassa uskomaan, elleivät potilaat (kantelijat) esitä näyttöä. Oikeusasiamies uskoi Oulun kaupungin kusetuksen, siksi päätöksessä on tuo "jos". Samoin hyvinvointilautakunta uskoi kusetukset lokakuussa, kun valtuutetut tekivät aloitteen ajanvarausoikeuden palauttamisesta.
Onhan se helppoa sanoa että mene yksityiselle niin pääset lääkäriin, menisin heti jos vaan olisi rahaa maksaa yksityisten palkkiot.
Soitin terveyskeskukseen maanantaina klo 8 ja painoin sitä kiireellistä nappia. Odotin aamupäivän ja soittoa ei kuulunut. Soittivat keskiviikkona, mutta sillon en huomannut soittoa. Näin menee nyt helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Miten perusterveydenhuolto voi olla näin kuralla?! Halusin varata lääkäriaikaa mutta lääkäripulan vuoksi mitään aikoja ei anneta vaan jouduin jonotuslistalle ja minulle ilmoitetaan aika kirjeellä. Kuulemma hyvällä tuurilla pääsen lääkäriin tammikuun lopussa mutta saattaa mennä helmikuulle. Tuttu kertoi, että toisella terveyasemalla ei reseptejäkään pystytä uusimaan 8 päivässä vaan menee kaksi viikkoa ( eikä tästä ole tietenkään tiedotettu missään). Kyseessä on yli 100000 asukkaan kaupunki. Miten hitossa niitä lääkäreitä on niin vaikea saada terveysasemille töihin?!!
Voi sua. Asut väärässä maassa. Minun kotimaassani menen aamulla terveyskeskukseen ja saan ajan jo iltapäivälle tai viimeistään huomiseksi.
Reseptit uusitaan yhden päivän odotusajalla.
Muuta pois!
Vierailija kirjoitti:
Itse meinasin pyytää eläinlääkäriksi opiskelevaa sukulaista poistamaan tikit kun oli jo opetellut homman eläimille. Ei sitten nähty viikonloppuna joten jouduin menemään terveysasemalle jonottamaan. Jonotin ilmoittautumiseen noin 5 minuuttia. Ja siitä noin 2 minuuttia kun minut kutsuttiin nimellä toiseen huoneeseen jossa harjoittelija napsi tikit pois hoitajan valvonnassa. Homma hoidettuna noin 10 minuuttia siitä kun menin terveyskeskukseen sisään. Joskus positiivisia yllätyksiäkin julkisella puolella.
Puolison siskon tyttö luki pari vuotta sitten Tartossa eläinlääkäriksi ja poisti syksyllä minun tikit. Oikein varovainen oli, sitä oppii varovaiseksi, jos potilas voi puraista.
Mulla oli vti ja angiina. Soitin tk:een (tai siis siihen takaisinsoittopalveluun). Sain lähetteet labraan. Kävin siellä antamassa tarvittavat näytteet. Sen jälkeen 2 päivän päästä puhelu sairaanhoitajalle, ja illalla sain lääkkeet apteekista.
Ennen meillä oli tk:ssa 3 hyvä lääkäriä. He lähtivät sieltä yhtäaikaa. Meidän ex-omalääkäri on nyt jossain pikkupaikkakunnalla lääkärinä. En tiedä, millaisia reseptiautomaatteja meidän tk:ssa nyktyisin on.
Muutamme kohta mekin sinne maalle, kun täällä otetaan kouluistakin puolet opettajista pois. Alakoulussa on jatkossa 40-50 oppilaan luokkia.
Minulle sanottiin tk:sta kerran, että jos et tarvitse lääkärin todistusta töiden takia, niin älä tule tänne. Nykyisessä asuinpaikassa menee kyllä ajat n. kuukauden päähän, jos on kiireetön, mutta päivystykseen pääsee kyllä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sua. Asut väärässä maassa. Minun kotimaassani menen aamulla terveyskeskukseen ja saan ajan jo iltapäivälle tai viimeistään huomiseksi.
Muuta pois!
Minä asun vielä paremmassa maassa Virossa, jossa onnekseni ei edes ole mitään terveyskeskuksia. Sen sijaan saa vapaasti valita oman lääkärinsä, niin sanottu perhelääkäri. Nämä ovat yksityisiä, mutta laskuttavat sairauskassaa, eivät potilaita.
Olen saanut aina ajan heti, kun olen tarvinut.
Minulla oli pari vuotta sitten kiireettömään leikkaukseen tarve, sain lähetteen perhelääkäriltä. Sen kanssa sain parin viikon päästä ajan erikoislääkärille, joka sitten saman tien varasi leikkauksen minulle lähes kuten kampaamossa.
Koko juttu kesti vain 1,5 kk ja maksoi 5 euroa, eli erikoislääkärin vastaanottomaksu. Sairaala ei maksanut mitään, koska pääsin pois samana päivänä. Perhelääkäri on myös ilmainen sairauskassan jäsenille.
Tikin poistosta. Meninpä itse ominpäin aukomaan tikkini, se peijoonan haava ei ollutkaan ummesssa vaan alkoi vuotamaan. En ole alan ammattilainen joten hitostako minä tiesin ettei se ole umpeutunut. Lääkärin ohje oli, että tikkien poisto silloin ja silloin, ajattelin että helppo homma teenpä ite. Tuloksena tk reissu ja uusi ommel.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta pois!
Minä asun vielä paremmassa maassa Virossa, jossa onnekseni ei edes ole mitään terveyskeskuksia. Sen sijaan saa vapaasti valita oman lääkärinsä, niin sanottu perhelääkäri. Nämä ovat yksityisiä, mutta laskuttavat sairauskassaa, eivät potilaita.
Olen saanut aina ajan heti, kun olen tarvinut.
Minulla oli pari vuotta sitten kiireettömään leikkaukseen tarve, sain lähetteen perhelääkäriltä. Sen kanssa sain parin viikon päästä ajan erikoislääkärille, joka sitten saman tien varasi leikkauksen minulle lähes kuten kampaamossa.
Koko juttu kesti vain 1,5 kk ja maksoi 5 euroa, eli erikoislääkärin vastaanottomaksu. Sairaala ei maksanut mitään, koska pääsin pois samana päivänä. Perhelääkäri on myös ilmainen sairauskassan jäsenille.
Jatkan vielä, digiresepti on ollut täällä käytössä pitkään, en tiedä oliko jo viime vuosituhannella. Reseptin uusin ihan vain perhelääkärille soittamalla, tai hänen vastaanottoapulaiselle. Ja sen voi tehdä suunnilleen kävellessä apteekkiin.
Parisataa metriä on kotoa lähimpään apteekkiin ja toinen on vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ihan tarkalleen ottaen ymmärrä, että mikä on ihmisten ongelma tämän terveydenhuollon suhteen..
Minkä takia pitää mennä kunnalliselle, kun esimerkiksi yksityisen lääkärin ja kunnallisen vastaanottomaksun ero on noin 20e, riippuen tietysti kaupungista missä asuu.
En oikeasti käsitä, miksi sotea ja yksityistämistä vastustetaan, kun kunnallinen terveyskeskus ei kykene hoitamaan tätä sairasta kansaa joka sairastustuttaa itsensä tahallaan ja piittamatta terveydestään.
Ymmärrätkös sinä, että niitä yksityisiä EI OLE KAIKISSA KYLISSÄ, KAUPUNGEISSA TAI KUNNISSA! Meidän pikkukaupungissa on yksityinen, mutta siellä on eri päivinä eri spesialistit. Kerran viikossa on yleislääkäri, kerran viikossa on tussutohtori, kerran viikossa joku ortopedintekele jne. JOs mulle tulee maanantaina joku asia lääkäriin, tarvitsen vaikka lääkärin todistuksen työnantajalle, ei paljon lohduta jos pääsen sinne YKSITYISELLE perjantaina! Monessa kylässä valitettavasti se julkinen on silti nopeampi kuin yksityinen. Vastustan yksityistämistä, sillä se ajaa kansalaiset eriarvoiseen asemaan. Yksityiset monikansalliset yritykset vievät voitot ulkomaille eikä täällä pienillä paikkakunnilla ole heidän mielestään kannattavaa pitää vastaanottoa, sillä meitä täällä pienellä paikkakunnalla ei ole tarpeeksi. Meille jää kuralle kupattu julkinen ja pirun pitkät sairaalamatkat. Yksityistä lääkäriasemaa saa lähteä hakemaan kymmenien jopa satojen kilometrien päästä, samalla vaivalla menee sitten sinne julkiselle.
"pari kymppiä / satasta lisää niin pääsette yksityiselle, miksette käy yksityisellä, turhaa nillitätte"
Teille kysymys. Ettekö näe mitään ongelmaa siinä, että verorahoja nielevä julkinen perusterveydenhuolto ei toimi? Systeemi nielee rahaa, ja siellä pyörii akkaa ja ukkoa töissä hoitajina ja lääkäreinä, mutta hoidon tarvitsijat joutuvat silti menemään yksityiselle. Ette näe mitään ongelmaa?
Sama juttu jos perusopetus olisi järjestetty niin, että verovaroin pyöritettyjä kouluja ja opettajia kyllä olisi mutta lapset eivät jostain syystä käytännössä koskaan pääsisi niihin. Sanoisitteko silloinkin, että no menkää yksityiskouluihin, ei se monta tonnia maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Oulussa lääkäriaikaa ei voi varata ollenkaan. Pitää mennä kiireettömänkin asian takia "päivystykseen". Kiva, että jossain helvetin tikin poistossa menee hyvässä lykyssä koko vitun päivä, koska jonot.
Voi tätä uusavuttomuutta, poistat tikkisi itse tietenkin!
Entäs jos yksin asuvalla on tikit selässä?
Sitten pyydetään naapurilta apua :)
Puoli vuotta sitten tällä palstalla ihmeteltiin, millainen idiootti vie lapsensa yksityiselle lääkäriin ja jopa neuvolaan. No sellainen idiootti, joka ei jaksa kipeän lapsensa kanssa jonottaa ja arvostaa sitä samaa neuvolalääkäriä myös lapsensa kasvaessa neuvolaiän ohitse. Meillä koulun terveystarkastukset skipataan. Oma tuttu lääkäri hoitaa.
Reseptin voi uusia yksityisellä myös puhelinsovelluksen kautta, se onnistuu jopa sunnuntai-iltana klo 22 jälkeen vajaassa vartissa. Hintaa tuollaiselle tulee vajaa 20e ja sitä arvostaa varsinkin rajuna alkavan VTI:n kanssa. Siinä samalla menee astmalääkkeiden ja muidenkin reseptien uusinta.
Hammaslääkärin saa takuuvarmasti seuraavalle päivälle, samallekin jos haluaa soittaa heti aamusta. Ei enää ikinä julkisen puolen hoitoon.
Lääkäreitä on liian vähän. Raha ei hoida potilasta vaan lääkäri. Koulutusmääriä pitää nostaa. Lisäraha terveyskeskuksiin ei poista ongelmaa vaan siitää sitä jonnekin muualle. Lisäraha lääkärikoulutukseen auttaisi vähitellen lisäämään lääkärityövoiman tarjontaa ja painamaan palkat lähemmäksi esim. Diplomi-insinöörien palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreillä on pullat kohtuuttoman hyvin uunissa. Lääkärien koulutusmääriin tarvitaan roima korotus, samalla saadaan palkat alemmaksi.
Jos mun 3500 e:n kuukausipalkasta (ison kaupungin tk) leikattaisiin niin voin vaihtaisin alaa. Sen verran epäkiitollista, rankkaa ja alipalkattua työtä. Ihmisillä on ihmeellisiä luuloja meidän palkoista. Nuori lääkäri isolla paikkakunnalla ei sen ihmeemmin tienaa. Syrjäkylille on sen verran vaikea saada työntekijöitä että palkat voi olla suuriakin. Jos päivystää itsensä hengiltä tai on kokenut erikoislääkäri, saattaa myös tienata hyvin. Kyllähän tällä palkalla elää mutta vastuun ja stressin määrään suhteutettuna ei ole kyllä varaa laskea jos haluatte vielä terkkariin päästä. Hullua tätä olisi pilkkahinnalla tehdä.
Ongelma on se, että lääkäreitä on liian vähän ja he ovat liian kalliita. Lisäksi hoitokulttuuri on sellainen, että aina oletetaan jokaisen potilaan sairastavan kolmea tavallisinta tautia. Saman vaivan kanssa saa juosta lääkärissä kymmeniä kertoja, koska vastassa aina uusi lääkäri, joka tekee saman väärän diagnoosin kuin kaikki aiemmatkin. Eli hoitoa saa jos tarvitsee antibioottikuurin, kärsii jostain helposti murtumasta, diabeteksestä, verenpainetaudista tai sepelvaltimotaudista. Sappikivetkin ovat jo niin vaikea diagnoosi, että niistä joutuu pahimmillaan kärsimään vuosikymmeniä. Syövät etenevät niin pitkälle, että hoito vaikeutuu merkittävästi. Jne. jne.
No, täällä meillä pienessä kaupungissa on lääkärit tk:ssa niin luokattoman huonoja, että en uskalla sinne enää edes mennä. Viisi (!) kertaa on suht vakava sairaus/sairastuminen jäänyt toteamatta ja vasta yksityisellä tai päivystyksessä on tilanne vihdoin ymmärretty. Vaikka jo tk:ssa oireet ovat olleet ihan tyypilliset, osassa tapauksista aivan kuin oppikirjoista. En ymmärrä mistä kellarista näitä lääkäreitä tänne meille kaivetaan, koska ihan perustiedot/taidot hukassa ja muut lääkärit saa sitten paikkailla näiden sankareiden toimintaa...