Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ole todellista. Yritin varata aikaa terveysasemalta.

Vierailija
02.12.2016 |

Miten perusterveydenhuolto voi olla näin kuralla?! Halusin varata lääkäriaikaa mutta lääkäripulan vuoksi mitään aikoja ei anneta vaan jouduin jonotuslistalle ja minulle ilmoitetaan aika kirjeellä. Kuulemma hyvällä tuurilla pääsen lääkäriin tammikuun lopussa mutta saattaa mennä helmikuulle. Tuttu kertoi, että toisella terveyasemalla ei reseptejäkään pystytä uusimaan 8 päivässä vaan menee kaksi viikkoa ( eikä tästä ole tietenkään tiedotettu missään). Kyseessä on yli 100000 asukkaan kaupunki. Miten hitossa niitä lääkäreitä on niin vaikea saada terveysasemille töihin?!!

Kommentit (138)

Vierailija
61/138 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yleinen harha että ne jonot olisivat pitkiä. Mutta ovatko ne todella?

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/laakari-lyttaa-suomen-jarje…

Erikoislääkäri Raimo Puustisen mukaan suomalainen terveydenhoitojärjestelmä on laitoskeskeistä, ja potilas on vain sivutekijä. Hänen mielestään Suomen pitkät potilasjonot johtuvat siitä, että lääkärien palkka tulee laitoksilta eikä potilailta.

– Suomalaisessa järjestelmässä potilas on rasite. Mitä enemmän tulee potilaita, sitä huonommaksi palkan hyötysuhde muuttuu. Tämä on keskeinen syy siihen, miksi meillä on terveydenhuoltoon niin mahdottomat jonot, Puustinen arvioi Radio Novan Enbuske Linnanahde Crew -ohjelmassa.

Vierailija
62/138 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Oulussa lääkäriaikaa ei voi varata ollenkaan. Pitää mennä kiireettömänkin asian takia "päivystykseen". Kiva, että jossain helvetin tikin poistossa menee hyvässä lykyssä koko vitun päivä, koska jonot.

Siis mitä ihmettä? :D

Sen sijaan että leikkaat tikin katki solmun vierestä ja vedät ulos vietät mielummin koko päivän päivystyksessä?? Taitaa olla tuossa kohtaa ihan oma valinta josta ei kannata nurista.

Ai selässä oleva tikki?

Aikoinaan multa poistettiin viisaudenhammas toiselta puolelta suusta samalla kertaa sekä ylhäältä että alhaalta. Tikkejä laitettiin useampia. Opiskelin siihen aikaan laboratoriohoitajaksi, eikä siihen koulutukseen kuulu mitenkään tikkien poisto. Ne siellä hammaslääkärissä sitten katsoivat opiskelualaani ja totesivat, että sinä varmaan sitten itse nämä tikit poistat. Juu, en poistanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/138 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, ja minä joudun juoksemaan lääkärissä kerran vuodessa ihan turhan panttina uusimassa astmalääkereseptiäni! Lääkettä jota olen käyttänyt 10-vuotiaasta.. Siinä sitten istun lääkärin penkillä ja kerron kuinka käytän lääkkeitäni ja millainen hoitotasapaino minulla omasta mielestäni on, ihan turha reissu viimeksikin oli. Ja oikeasti lääkärin arviointia tarvitsevat ihmiset eivät saa aikaa? En tajua.

Vierailija
64/138 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takaisinsoittopalvelu sentään toimii ettei tarvitse omaan lukuun roikkua linjoilla vaikka se ei oikein mihinkään johda. Lähihoitajaksi soittaja esittäytyi ja lähinnä voivotteli linjan toisessa päässä "kuntääonnykyääntällasta" kun ei siis ollut antaa kiireellistä aikaa 3 päivän sisään. Käskettiin tulla jonottamaan hoiturin päivystykseen.

Mitä sen lähärin olisi muuta pitänyt tehdä kuin voivotella. Vieläkö on olemassa tampioita jotka kuvittelevat hoitajien voivan tilanteelle yhtään mitään? Se on aika hankala tarjota eioota. Kiittäkää vaan hallitusta ja lopettakaa hoitohenkilöstön haukkuminen. He eivät ole tilanteesta vastuullisia.

Huolestuttavaa tilanteessa on se että nämä "lähärit" tekevät arvioinnin hoidon tarpeesta ja luokittelevat ihmiset puhelimessa. Kuka saa ajan ja kuka ei. Eihän ne saa työssään edes lääkkeitä jakaa.

Vierailija
65/138 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Oulussa lääkäriaikaa ei voi varata ollenkaan. Pitää mennä kiireettömänkin asian takia "päivystykseen". Kiva, että jossain helvetin tikin poistossa menee hyvässä lykyssä koko vitun päivä, koska jonot.

Voi tätä uusavuttomuutta, poistat tikkisi itse tietenkin!

Joo meillä 12v.poisti miehen tikit selästä kun aikaa terveysasemalle ei saatu ja itseäni inhotti koskeakin tikkeihin :(

12v.halusi poistaa ne koska haluaa isona ambulanssin hoitajaksi ja hienosti osasikin poistaa tikit.

Oliko hänellä käytössään steriilit välineet ja puhtaat suojakäsineet?

Vierailija
66/138 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoja saa odotella myös hammaslääkäriin, ainakin Jyväskylässä. Kävin tarkastuksessa viime vuoden heinäkuussa, pieni reikä löytyi ja seuraava vapaa aika marraskuussa. Noh, kun päivä koitti, tuli viesti että aika peruuntunut, soita ajanvarauspalveluun tilataksesi uuden ajan. Sain sitten ajan heinäkuulle (aikaisempia aikoja ei ollut), eli vuosi meni reiän paikkaamiseen. Hammaslääkärikin oli aivan ihmeissään, että miten voi olla mahdollista, kun paikkauksessa kesti sen huimat 15 min :D

Olisi varmaan ollut fiksuinta mennä yksityiselle, mutta annoin olla, kun reikä oli niin pieni eikä tuntunut kipua.

Vierailija
67/138 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun SSS-hallituksen sote tulee, niin tilanne pahenee entisestään.Suomi ei ole enää hyvinvointivaltio muille kuin kaikkein rikkaimmalle väestönosalle.Kiitos kepu,persut ja kokoomus, tämä muistetaan.

No höpö höpö taas kerran. Kannattaa muistaa että se kaikkein "rikkain" väestönosa on maksanut ja maksaa sekä julkisen että oman terveydenhoitonsa.

Vierailija
68/138 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta, ja minä joudun juoksemaan lääkärissä kerran vuodessa ihan turhan panttina uusimassa astmalääkereseptiäni! Lääkettä jota olen käyttänyt 10-vuotiaasta.. Siinä sitten istun lääkärin penkillä ja kerron kuinka käytän lääkkeitäni ja millainen hoitotasapaino minulla omasta mielestäni on, ihan turha reissu viimeksikin oli. Ja oikeasti lääkärin arviointia tarvitsevat ihmiset eivät saa aikaa? En tajua.

Ja minun tätini teki valituksen lääkäristä, joka ajokorttitarkastuksessa kehtasi kysyä, onko astmakohtauksia ollut. "Eihän se sille lääkärille mitenkään kuulu!"

Vierailija
69/138 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskukset voisivat tilata päivystyksen odotustiloihin niitä unimunia.

Mutta joo, itsekin olen tämän vuoden aikana tuskastunut monet kerrat odottamaan lääkäriaikaa kuukausitolkulla ja/tai istumaan 3-6h päivystyksessä, että päätin pitkin hampain siirtyä käyttämään yksityistä. No, ei voi mitään.

Vierailija
70/138 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tk-lääkärin homma on lääkäreiden paskaduuni :( Osaako joku kertoa miksi terveyskeskukset toimivat erinomaisesti 80-luvulla, oliko rahallisia resursseja silloin todellakin niin paljon enemmän? 90-luvun laman aiheuttama pakkosäästäminenkö aloitti tämän alamäen vai väestön vanheneminen?

Minä olen terveyskeskuslääkäri ja koen työni mielekkääksi. Minulla on paljon potilaita, jotka kerta toisensa jälkeen haluavat juuri minun vastaanotolleni. Olen ollut kohta 18 vuotta tässä työpaikassa, jossa on vuosi vuodelta panostettu siihen, että lääkärit viihtyvät. Kyllä korpeaa, kun omaa työpaikkaa nimitetään arvauskeskukseksi, vaikka meillä on hyvät ja osaavat lääkärit ja hoitajat.

Vierailija
71/138 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä saa ajan samalle tai seuraavalle viikolle jo omalääkärille meidän alueellamme. Kaikilla alueilla ei ihan niin hyvä tilanne silti kai ole. Erikoissairaanhoitoonkin näemmä pääsee päivän varoitusajalla jos on lääkärin arvion mukaan tarve. Heti soittivat vastaanotolta toiselle poliklinikalle ja tiedustelivat vapaita aikoja mahdollisimman nopealla aikataululla (vaikka mikään hätä ei ollut), seuraavalle päivälle jo löytyi. Olen todella tyytyväinen kaupunkimme julkiseen terveydenhoitoon. Samaten hammaslääkärille pääsin lohjenneen paikan kanssa heti seuraavana päivänä vaikkei mitään särkyäkään ollut, samanakin päivänä olisi järjestynyt mutten saanut lasta sillä varoitusajalla mihinkän hoitoon.

Lasten kanssa putkitukseen päästiin myös samalla viikolla kun lähete laitettiin. Lapset on päivystyksessä muutenkin päässeet usein jonon ohi jos ovat olleet kovin itkuisia kivun vuoksi, ihan siis pyytämättä on hoitaja tullut sanomaan,e ttä lääkäri pyysi teitä seuraavaksi niin ääsette nopeammin kotiin. Että kyllä on todella hyviä kokemuksia meillä terkkarista.

Vierailija
72/138 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tk-lääkärin homma on lääkäreiden paskaduuni :( Osaako joku kertoa miksi terveyskeskukset toimivat erinomaisesti 80-luvulla, oliko rahallisia resursseja silloin todellakin niin paljon enemmän? 90-luvun laman aiheuttama pakkosäästäminenkö aloitti tämän alamäen vai väestön vanheneminen?

Minä olen terveyskeskuslääkäri ja koen työni mielekkääksi. Minulla on paljon potilaita, jotka kerta toisensa jälkeen haluavat juuri minun vastaanotolleni. Olen ollut kohta 18 vuotta tässä työpaikassa, jossa on vuosi vuodelta panostettu siihen, että lääkärit viihtyvät. Kyllä korpeaa, kun omaa työpaikkaa nimitetään arvauskeskukseksi, vaikka meillä on hyvät ja osaavat lääkärit ja hoitajat.

Hyville lääkäreille on vaikea päästä kun kaikki muutkin haluaa. Sitten siellä valitettavasti on niitä "arvaajia", myös kielipuolia sellaisia.

Vierailija
73/138 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatus pätki kirjoittaessa: että lääkärit viihtyvät, yhteistyö hoitajien ja lääkäreiden välillä toimii ja että koko systeemi toimii potilaan eduksi.

Vierailija
74/138 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyville lääkäreille on vaikea päästä kun kaikki muutkin haluaa. Sitten siellä valitettavasti on niitä "arvaajia", myös kielipuolia sellaisia.

Meillä ei pääse valkkaamaan kenelle menee, on lottovoitto jos ylipäänsä pääsee lääkärille kohtuuajassa.

Vierailija
75/138 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takaisinsoittopalvelu sentään toimii ettei tarvitse omaan lukuun roikkua linjoilla vaikka se ei oikein mihinkään johda. Lähihoitajaksi soittaja esittäytyi ja lähinnä voivotteli linjan toisessa päässä "kuntääonnykyääntällasta" kun ei siis ollut antaa kiireellistä aikaa 3 päivän sisään. Käskettiin tulla jonottamaan hoiturin päivystykseen.

Mitä sen lähärin olisi muuta pitänyt tehdä kuin voivotella. Vieläkö on olemassa tampioita jotka kuvittelevat hoitajien voivan tilanteelle yhtään mitään? Se on aika hankala tarjota eioota. Kiittäkää vaan hallitusta ja lopettakaa hoitohenkilöstön haukkuminen. He eivät ole tilanteesta vastuullisia.

Huolestuttavaa tilanteessa on se että nämä "lähärit" tekevät arvioinnin hoidon tarpeesta ja luokittelevat ihmiset puhelimessa. Kuka saa ajan ja kuka ei. Eihän ne saa työssään edes lääkkeitä jakaa.

Saavat kyllä jakaa lääkkeet, antaa lääkkeet kaikkia reittejä ja laittaa joissakin paikoin jopa kanyylin. Eikö olekkin järkyttävää? Lähihoitajan työhön kuuluu hoidon tarpeen seuraaminen, lääkityksen vaikutuksen seuraaminen, ohjeiden antaminen, neuvonta ja paaaaljon muuta. Niin se vaan tämä maa pyörii. Lähihoitaja ei ole mikään pyllynpesijä. Koita kestää.

Vierailija
76/138 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en viitsi anteeksi pyydellä, kun ei ole oikeaa aihetta, mutta määrärahoille löytyi parempaa käyttöä.

Terv. Juha

Lapsellista....

Vierailija
77/138 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiireettömän ajan saa (jos saa) kuukausien päähän. Kiireellisiä aikoja ei käytännössä ole, pitää mennä aamusta jonottamaan terkkarin päivystykseen, josta haastattelun kautta saattaa päästä päivystyslääkärin jonoon. Eli aikaa oltava koko päivä istua ja jonottaa paikasta toiseen jos haluaa lääkäriin. Näin etelässä.

Missä näin? Olen asunut useammassa kaupunginosassa Helsingissä ja aina on päässyt kiireelliselle ajalle saman päivän aikana, kiireettömällekin parin päivän sisään.

Itse asun Länsi-Helsingissä ja olen aina saanut kiirellisen ajan samaksi päiväksi ja kiirettömän max. muutaman päivän päähän.

78/138 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut virolaisia, latvialaisia, venäläisiä ja eräs irakilainen. Kaikki ovat puhuneet sujuvaa suomea.

Aina ei käy mäihä keikkalääkäreiden kanssakaan. Oli yhden (ainoan) kerran viikonloppupäivystäjä yksi nigerialainen tanssinopettaja, lääketieteen opiskelija Tampereelta. Osasi kieltä, osasi tanssia afrikkalaisittain, mutta lääketieteestä hänellä ei ollut _yhtään mitään_ käsitystä. Kyseli kaiken hoitajilta, ei osannut itse mitään. Hän ei koskaan valmistunut lääkäriksi, ja syytti siitä syystä yliopistoa rasisistiseksi.

Vierailija
79/138 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin tästä aiheesta muutaman ystävän kanssa jotka ovat lääkäreitä. Kertoivat että lääkäreitä työllistää hyvin paljon myös turhat potilaat, jotka omaa uusavuttomuuttaan tukkivat jonoja. Ihmiset ryntäävät nykyään lääkäriin joka pienimmästäkin asiasta, samoin tuovat sinne lapsiaan istumasn ns. turhan päiten. Samoin yksinäiset vanhukset käyvät usein lääkärissä koska kaipaavat jotakin sosiaalista kontaktia. Jos nämä turhat tapaukset saataisiin jonoista pois, jäisi lääkärille aikaa hoitaa ne oikeasti thoitoa tarvitsevat potilaat.

Vierailija
80/138 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen työkyvyttömyyseläkeellä ja elän lähinnä kädestä suuhun.. antaisin mitä vain, jos olisi varaa mennä yksityiselle eikä tarvitsisi mennä turhautumaan arvauskeskukseen ! :( jos ajan sattuu saamaan, on edessä jopa kolmen tunnin jonotus ja pahimmassa tapauksessa hoonoo soomee vääntävä lääkäri. jonka molkotuksesta et tajua mitään! 

ja mistään pikkujutuista en tosiaan mene sinne istumaan, esim. viimeeksi  oli kurkku niin kipeä etten pystynyt nielaisemaan itkemättä... ja sitäkin koetin hoitaa viikon kurlaamalla merisuolavedellä ja liottamalla buranaa mehuun .

jos lapset ovat exällä, pääsevät onneksi yleensä yksityiselle! exällä itselläänkin  on työterveys yksityisellä, eikä ole kunnallisella puolella käynyt varmasti lapsuuden jälkeen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi