Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ole todellista. Yritin varata aikaa terveysasemalta.

Vierailija
02.12.2016 |

Miten perusterveydenhuolto voi olla näin kuralla?! Halusin varata lääkäriaikaa mutta lääkäripulan vuoksi mitään aikoja ei anneta vaan jouduin jonotuslistalle ja minulle ilmoitetaan aika kirjeellä. Kuulemma hyvällä tuurilla pääsen lääkäriin tammikuun lopussa mutta saattaa mennä helmikuulle. Tuttu kertoi, että toisella terveyasemalla ei reseptejäkään pystytä uusimaan 8 päivässä vaan menee kaksi viikkoa ( eikä tästä ole tietenkään tiedotettu missään). Kyseessä on yli 100000 asukkaan kaupunki. Miten hitossa niitä lääkäreitä on niin vaikea saada terveysasemille töihin?!!

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh! Tätäkö suomalainen sairaanhoito nykyään on? Onneksi muutin pois jo kauan sitten.

Meilläpäin omalääkärisysteemi toimii hienosti! Voin itse valita vakituisen lääkärini ja vaihtaa, jos en ole tyytyväinen. Hänellä on drop-on konsultaatio joka aamu klo 8-9, jolloin voi mennä aikaa varaamatta (ei ole pahemmin jonoja). Ajan voi varata netistä ja saa yleensä nopeasti. Akuuttiajan saa samalle päivälle. Reseptit voi uusia netissä, ne ovat seuraavana päivänä apteekissa.

Lähetteen erikoislääkärille saa pyytämällä ja se on ilmainen kuten omalääkärikin. Lääkekuluissa on vajaa 400€ katto, sen jälkeen ne ovat ilmaisia.

Terveisiä ulkomailta!

Mikä maa on kyseessä?

Vierailija
122/138 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ihan tarkalleen ottaen ymmärrä, että mikä on ihmisten ongelma tämän terveydenhuollon suhteen..

Minkä takia pitää mennä kunnalliselle, kun esimerkiksi yksityisen lääkärin  ja kunnallisen vastaanottomaksun ero on noin 20e, riippuen tietysti kaupungista missä asuu.

Olen itse opiskelija/työssä käyvä yh ja ne harvat kerrat kun lapsi on tarvinnut kiireellistä lääkäriä esimerkiksi perjantai iltana, olen vienyt yksityiselle terveysasemalle (70 euroa käynti). Sen lisäksi olen käyttänyt häntä kerran ihotautilääkärillä, se maksoi 100e mutta kunnallisella puolella reitti olisi ollut ensin terveyskeskus ja maksu siitä, sekä sitten aika muutaman kuukauden päähän poliklinikalle ja maksu siitä noin 45 euroa. Maksoin nyt noin 30 euroa enemmän siitä, että lapsi sai heti antibiootit ja pääsi samantien hoitoon. Jos olisin odottanut kunnalliselle, olisi ehtinyt mennä pahemmaksi hoidettava kohta.

Syy siihen miksi tällä hetkellä ei ole aikoja antaa on sote-uudistus, josta on tiedotettu. Se on hetkellistä ja palautuu sitten normaaliksi. Itse näen sotessa suunnattomasti etuja, etenkin nyt kun mummo on joutumassa hoitokotiin omalla paikkakunnallaan ja tammikuusta alkaen voin hakea mummolle paikkaa omasta kaupungistani, koska mummo saa valita kunnan jossa haluaa tulla hoidetuksi.

En oikeasti käsitä, miksi sotea ja yksityistämistä vastustetaan, kun kunnallinen terveyskeskus ei kykene hoitamaan tätä sairasta kansaa joka sairastustuttaa itsensä tahallaan ja piittamatta terveydestään.

Kauhea haloo kakkostyypin diabeetikoiden lääkekorvausten rokottamisesta, mutta miten ihmeessä elintasosairautta pitää ylipäätään hoitaa lääkkeillä?? Ehkä nyt ihmiset alkavat ottamaan vastuuta omista elintavoistaan ja hoitamaan itseään muutenkin, kuin lääkkeillä.

Mun äidillä on itse aiheutettu kakksostyypin diabetes eikä ota kuuleviin korviinsa ruokavalioneuvoja tai muutenkaan vastuuta itsestään. Entisellä anopilla on reumasairauksia ja vaikka mitä, ja ruokavalio on vehnäpainotteinen, sitten sokeria ja alkoholia ja ihmettelee, kun biologiset lääkkeetkään ei toimi.

Ihan liian kauan on suomalaisia hemmoteltu hyvinvointivaltion takaamalla ilmaisella terveydenhuollolla ja vaikka se ottaakin päähän, että itse ei sitä apua saa kun tosissaan tarvitsee niin samalla tiedostaa sen, että syyttömät kärsii just sen takia, kun valtaosa suomalaisista on laiminlyönyt itsensä hoitamisen ja ramppaavat uusimassa reseptejä eivätkä välitä huolehtia itsestään liikunnalla/ruokavaliolla.

Ja mitä tulee lapseen, niin mä otan vaikka pankkilainan, että saan hänelle parasta mahdollista hoitoa. Mutta kun eletään terveellisesti ja urheillaan, syödään hyvin ja liikutaan niin ei myöskään sairastella niin paljoa. Ja jos sattuu vakava sairaus kohdalle, niin kyllä Suomesta edelleen saa hyvää hoitoa kun sitä oikeasti tarvitsee.

En ole törmännyt ikäviin hoitajiin enkä paskoihin lääkäreihin, olen aina päässyt hoitoon kun tarvitsen, koska hakeudun lääkäriin vain kun sitä todella tarvitsen. Juuri edellisellä kerralla multa otettiin mykoplasmatestit vaikka sitä ei yleensä oteta helposti (koska kallista), mutta lääkäri sanoi, että jos ihminen ei ole ylipainoinen eikä tupakoi ja omaa terveet elämäntavat, sellainen tutkitaan helpommin koska voi poissulkea niin paljon sairauksia jo pois. Eli paradoksaalista kyllä, kun ihminen elää terveellisesti, hän saa sairastuessaan parempaa hoitoa. No niin, ei kun alapeukut laulamaan.[/quot

Ihan tiedoksi vaan että lasten käynnit terveyskeskuslääkärillä eivät maksa yhtään mitään vaan ovat ilmaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa toimii loistavasti julkinen terveydenhuolto. Olen ollut todella tyytyväinen :) ainoastaan hammaslääkäriin hemmetilliset jonot ellei ole kiireellistä asiaa, muuten kyllä toimii hienosti ainakin Samarian terveysasemalla.

Vierailija
124/138 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh! Tätäkö suomalainen sairaanhoito nykyään on? Onneksi muutin pois jo kauan sitten.

Meilläpäin omalääkärisysteemi toimii hienosti! Voin itse valita vakituisen lääkärini ja vaihtaa, jos en ole tyytyväinen. Hänellä on drop-on konsultaatio joka aamu klo 8-9, jolloin voi mennä aikaa varaamatta (ei ole pahemmin jonoja). Ajan voi varata netistä ja saa yleensä nopeasti. Akuuttiajan saa samalle päivälle. Reseptit voi uusia netissä, ne ovat seuraavana päivänä apteekissa.

Lähetteen erikoislääkärille saa pyytämällä ja se on ilmainen kuten omalääkärikin. Lääkekuluissa on vajaa 400€ katto, sen jälkeen ne ovat ilmaisia.

Terveisiä ulkomailta!

Mikä maa on kyseessä?

Kanadassa on ainakin tuollainen käytäntö.

Vierailija
125/138 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"pari kymppiä / satasta lisää niin pääsette yksityiselle, miksette käy yksityisellä, turhaa nillitätte"

Teille kysymys. Ettekö näe mitään ongelmaa siinä, että verorahoja nielevä julkinen perusterveydenhuolto ei toimi? Systeemi nielee rahaa, ja siellä pyörii akkaa ja ukkoa töissä hoitajina ja lääkäreinä, mutta hoidon tarvitsijat joutuvat silti menemään yksityiselle. Ette näe mitään ongelmaa?

Sama juttu jos perusopetus olisi järjestetty niin, että verovaroin pyöritettyjä kouluja ja opettajia kyllä olisi mutta lapset eivät jostain syystä käytännössä koskaan pääsisi niihin. Sanoisitteko silloinkin, että no menkää yksityiskouluihin, ei se monta tonnia maksa.

Juuri näin. Kaupunkien vuokra-asunnot ovat yksi suuri epätasa-arvon lähde. Kapungit eivät edes yritä tarjota kaikille kaupunkilaisille edullista vuokra-asumista, vaan suurin osa joutuu hankkimaan asunnon itse tai puhtaasti kaupallisilta vuokraajilta.

Vierailija
126/138 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiireettömän ajan saa (jos saa) kuukausien päähän. Kiireellisiä aikoja ei käytännössä ole, pitää mennä aamusta jonottamaan terkkarin päivystykseen, josta haastattelun kautta saattaa päästä päivystyslääkärin jonoon. Eli aikaa oltava koko päivä istua ja jonottaa paikasta toiseen jos haluaa lääkäriin. Näin etelässä.

Ei telkkarissa ole päivystystä

Vierailija
127/138 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ihan tarkalleen ottaen ymmärrä, että mikä on ihmisten ongelma tämän terveydenhuollon suhteen..

Minkä takia pitää mennä kunnalliselle, kun esimerkiksi yksityisen lääkärin  ja kunnallisen vastaanottomaksun ero on noin 20e, riippuen tietysti kaupungista missä asuu.

Olen itse opiskelija/työssä käyvä yh ja ne harvat kerrat kun lapsi on tarvinnut kiireellistä lääkäriä esimerkiksi perjantai iltana, olen vienyt yksityiselle terveysasemalle (70 euroa käynti). Sen lisäksi olen käyttänyt häntä kerran ihotautilääkärillä, se maksoi 100e mutta kunnallisella puolella reitti olisi ollut ensin terveyskeskus ja maksu siitä, sekä sitten aika muutaman kuukauden päähän poliklinikalle ja maksu siitä noin 45 euroa. Maksoin nyt noin 30 euroa enemmän siitä, että lapsi sai heti antibiootit ja pääsi samantien hoitoon. Jos olisin odottanut kunnalliselle, olisi ehtinyt mennä pahemmaksi hoidettava kohta.

Syy siihen miksi tällä hetkellä ei ole aikoja antaa on sote-uudistus, josta on tiedotettu. Se on hetkellistä ja palautuu sitten normaaliksi. Itse näen sotessa suunnattomasti etuja, etenkin nyt kun mummo on joutumassa hoitokotiin omalla paikkakunnallaan ja tammikuusta alkaen voin hakea mummolle paikkaa omasta kaupungistani, koska mummo saa valita kunnan jossa haluaa tulla hoidetuksi.

En oikeasti käsitä, miksi sotea ja yksityistämistä vastustetaan, kun kunnallinen terveyskeskus ei kykene hoitamaan tätä sairasta kansaa joka sairastustuttaa itsensä tahallaan ja piittamatta terveydestään.

Kauhea haloo kakkostyypin diabeetikoiden lääkekorvausten rokottamisesta, mutta miten ihmeessä elintasosairautta pitää ylipäätään hoitaa lääkkeillä?? Ehkä nyt ihmiset alkavat ottamaan vastuuta omista elintavoistaan ja hoitamaan itseään muutenkin, kuin lääkkeillä.

Mun äidillä on itse aiheutettu kakksostyypin diabetes eikä ota kuuleviin korviinsa ruokavalioneuvoja tai muutenkaan vastuuta itsestään. Entisellä anopilla on reumasairauksia ja vaikka mitä, ja ruokavalio on vehnäpainotteinen, sitten sokeria ja alkoholia ja ihmettelee, kun biologiset lääkkeetkään ei toimi.

Ihan liian kauan on suomalaisia hemmoteltu hyvinvointivaltion takaamalla ilmaisella terveydenhuollolla ja vaikka se ottaakin päähän, että itse ei sitä apua saa kun tosissaan tarvitsee niin samalla tiedostaa sen, että syyttömät kärsii just sen takia, kun valtaosa suomalaisista on laiminlyönyt itsensä hoitamisen ja ramppaavat uusimassa reseptejä eivätkä välitä huolehtia itsestään liikunnalla/ruokavaliolla.

Ja mitä tulee lapseen, niin mä otan vaikka pankkilainan, että saan hänelle parasta mahdollista hoitoa. Mutta kun eletään terveellisesti ja urheillaan, syödään hyvin ja liikutaan niin ei myöskään sairastella niin paljoa. Ja jos sattuu vakava sairaus kohdalle, niin kyllä Suomesta edelleen saa hyvää hoitoa kun sitä oikeasti tarvitsee.

En ole törmännyt ikäviin hoitajiin enkä paskoihin lääkäreihin, olen aina päässyt hoitoon kun tarvitsen, koska hakeudun lääkäriin vain kun sitä todella tarvitsen. Juuri edellisellä kerralla multa otettiin mykoplasmatestit vaikka sitä ei yleensä oteta helposti (koska kallista), mutta lääkäri sanoi, että jos ihminen ei ole ylipainoinen eikä tupakoi ja omaa terveet elämäntavat, sellainen tutkitaan helpommin koska voi poissulkea niin paljon sairauksia jo pois. Eli paradoksaalista kyllä, kun ihminen elää terveellisesti, hän saa sairastuessaan parempaa hoitoa. No niin, ei kun alapeukut laulamaan.[/quot

Ihan tiedoksi vaan että lasten käynnit terveyskeskuslääkärillä eivät maksa yhtään mitään vaan ovat ilmaisia.

Niin, mun mielestä lapsen tk-käynnin (0e) ja 70 euron yksityislääkärin käynnin välillä on 70 euron ero eikä 20 euron. Ja esim. hoitoa vaativan korvatulehduksen kohdalla käyntejä tulee 2-3 olettaen että eka ab-kuuri puree, ja 0 euron ja 140-210 euron välillä on 140-210 euroa. Kierteestä puhumattakaan.

Meillä on lapset päässeet kiireellisissä asioissa aina muutamassa tunnissa (silmä-korva-yms. tulehdukset) tai viimeistään seuraavana päivänä (tulehtunut ihottuma).

Mutta kun reiän kanssa yritin soittaa itselleni hammashoitola-aikaa, niin sain luvan soittaa uudelleen 2kk päästä ja silloin pääsisin jonoln suuhygienistille joka tsekkaa tilanteen ja tekee jonkun väliaikaisratkaisun jotta voin alkaa odottaa aikaa hammaslääkärille. Menin yksityiselle.

Vierailija
128/138 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Oulussa lääkäriaikaa ei voi varata ollenkaan. Pitää mennä kiireettömänkin asian takia "päivystykseen". Kiva, että jossain helvetin tikin poistossa menee hyvässä lykyssä koko vitun päivä, koska jonot.

Voi tätä uusavuttomuutta, poistat tikkisi itse tietenkin!

Huono provo. Kukaan täysijärkinen ei poista itse tikkejä

Vierailija
129/138 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kiirettömiä aikoja saa max neljän viikon päähän. Sen pitemmälle ei aukaista. Jos ajat on täynnä, odota ja soita uudestaan. Sh sitten tekee puhelimessa päätöksen, onko tulehtunut jalka kiireetön vain kiireellinen asia. Mulle päätti, että kiireetön, kun vaiva on kerran ollut ennenkin. No nyt lopulta olen pääsemässä reumatesteihin, kun noita tulehduksia on tullut muuallekin. Sen jalan hoiti sitten yksityinen piikillä ja lääkekuurilla ja se sillä kertaa parani muutamaksi viikoksi. En päässyt pahemmin enää kävelemään. Mutta ei mulla pienipalkkaisella (koulutusta kyllä on, mutten ole onnistunut löytämään paremmin palkattua työtä) ole varaa maksaa sataa euroa montaa kertaa kuukaudessa. 

Vierailija
130/138 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoota minäkin kehun, ei mitään tarvetta esim lasten vakuutuksille koska homma toimii niin hyvin! Tai ehkä se toimii sen takia, koska isolla osalla espoolaisista hyvätuloisista on tth ja käyttävät lapsilla yksityistä...

Hammashoitoonkin päässyt aina heti, viimeksi soitin että on joku kolo hampaass että pitäskö tehä jotain kun ärsyttää ja se paikattiin 2vrk sisään.

Vierailija
131/138 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kiirettömiä aikoja saa max neljän viikon päähän. Sen pitemmälle ei aukaista. Jos ajat on täynnä, odota ja soita uudestaan.

Tuo käytäntö on lainvastainen. Nauhoita puhelut ja tee kantelu, jos toimitaan noin, että käsketään soitella myöhemmin uudestaan. Potilaalle on lain mukaan kerrottava hänelle hoitoonpääsyn ajankohta jo silloin, kun hän ensimmäisen kerran ottaa yhteyttä. Ei voi lain mukaan sanoa potilaalle, että soittele myöhemmin uudestaan. Asiasta on olemassa kanteluratkaisuja.

Vierailija
132/138 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin heti ja asun Hgin suurimmassa lähiössä. Polvi turvoksissa mutta ei mielestäni akuutti koska se turposi vähän väliä. Joudun todennäköisesti leikkaukseen ens vuoden puolella. Samalla sain hoidettua erään reseptin.

Vierailija
133/138 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli on akuutti tarve niin kannattaa mennä puolituntia ennen niin saa heti numeron ja pääsee samana päivänä.

Vierailija
134/138 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sotepalvelut yksityistetään se ajaa meidät amerikan malliin? Sitäkö te haluatte? Siellä on köyhille ja sellaisille, jotka eivät vakuutusta saa, todella onnettomat julkiset sairaanhoitopalvelut. Porukka on vielä yli 70 vuotiaana työelämässä VAIN siksi, että saavat työnantajalta sairasvakuutuksen, jos jäävät eläkkeelle niin siihen loppuu sairasvakuutus ja käytännössä myös terveyspalvelut. Siellä on ihmisiä, jotka ovat joutuneet myymään kaiken omaisuutensa saadakseen maksettua syöpähoidot! Amerikassa on esim evätty vakuutuskorvaus, koska henkilöllä oli ollut joskus hiivatulehdus. Hiivatulehdus ei liittynyt millään lailla korvattavaan asiaan, mutta sen perusteella evättiin oikeus korvaukseen vaikka vakuutusmaksuja oli maksettu. Eli kyseinen henkilö maksoi vakuutusta, mutta joutui silti itse maksamaan hoitonsa kun vakuutusyhtiö ei korvannut.

Eli rautalangasta vääntäen; terveyspalvelut yksityistetään, hinnat korkeat, ota vakuutus, vakuutusmakut korkeat, vakuutusmaksut korkeat, terveyspalveluiden hinnat korkeat jne jne. Kohta maksaa lääkärikäynti yksityisellä 2000e, kun vaihtoehtoja ei ole jos julkinen ajetaan alas. Kuka hyötyy? Vakuutusyhtiöt, suuret monikansalliset lääkäriketjut vievät voitot ulkomaille, rahat valuu ulkomaille, mitä jää Suomeen? Suomeen jää ne kalliilla hoidettavat sairaudet, mitä yksityinen ei halua hoitaa koska kate jää niistä pieneksi.

Vierailija
135/138 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli on akuutti tarve niin kannattaa mennä puolituntia ennen niin saa heti numeron ja pääsee samana päivänä.

Ai menee minne? Meidän kunnassa ei mennä minnekään vaan ensin lähestytään puhelimitse. Aloitat soittamisen pommittamisen sillä sekunnilla kun päivystyksen puhelinajanvaraus aukeaa ja kuulet vastaajasta, että 20 puhelua jonossa! Kun pääset läpi klo 8.10, kuulet että kaikki päivän ajat ovat menneet, soita huomenna uudestaan. No mutta kun mulla on täällä vähän niin kuin akuutti tilanne päällä ja heti tarttis, tai ainakin tän päivän aikana. Vastaukseksi saat, että jos olo huonontuu oleellisesti niin soita ambulanssi tai hakeudu klo 16 jälkeen päivystykseen sairaalaan 80km:n päähän. Kun hakeudut sinne sairaalaan, niin saat jonottaa siellä koko yön. Kyseinen sairaala on vielä lakkautettavien listalla, niin että seuraava mahdollinen on sitten 180km:n päässä! Ja ei yksityistä paikkakunnalla...

Vierailija
136/138 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en vauvani kanssa päässyt ollenkaan lääkäriin, vauvalla paha ja pitkäkestoinen ummetus. Hoitaja konsultoi lääkäriä puhelimessa, ja kun kerroin että olen kokeillut jo Levolacin säännöllistä antamista tuloksetta, hoitaja vaan tiuskahti ja käski ottamaan yhteyttä neuvolaan.

137/138 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkään en vauvani kanssa päässyt ollenkaan lääkäriin, vauvalla paha ja pitkäkestoinen ummetus. Hoitaja konsultoi lääkäriä puhelimessa, ja kun kerroin että olen kokeillut jo Levolacin säännöllistä antamista tuloksetta, hoitaja vaan tiuskahti ja käski ottamaan yhteyttä neuvolaan.

Miksi kitiset? Tuossahan meneteltiin ihan oikein.

138/138 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vakuutus, se vakuutus...

Itse voin jonottaa tuntikausia julkisella lääkärille, mutta lapsi jos sairastuu niin kiikutetaan vakuutuksen turvin yksityiselle. Suosittelen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä